ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2007.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

17.07.2007

Sednicu je otvorio: Milutin Mrkonjić

Sednica je trajala od 10:10 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Šestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 127 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja stvarnog broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da su u sali prisutna 102 narodna poslanika, odnosno da je prisutno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Meho Omerović, Mujo Muković, Nataša Vučković i Nenad Čanak.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O POTVRĐIVANjU EVROPSKE POVELjE O LOKALNOJ SAMOUPRAVI (nastavak)
Reč ima narodni poslanik Radiša Ilić. Neka se pripremi narodni poslanik Milisav Petronijević.

Radiša Ilić

Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je Predlog zakona o potvrđivanju Evropske povelje o lokalnoj samoupravi i da bi građanima Srbije mogao da predstavim, na samom početku Evropske povelje stoji datum, Strazbur, 15. oktobar 1985. godine. Danas je znači u Srbiji osvanuo 15. oktobar 1985. godine. Ministar je seo u vremeplov ...
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Izvinite, gospodine Iliću, samo malo. Molim narodne poslanike za malo tišine. Hajde da medijima pokažemo i narodu da smo ozbiljna kuća.

Radiša Ilić

Dakle, ministar je seo u vremeplov i doveo nas u vreme kada je ova povelja napisana, u vreme kada još postoji Varšavski pakt, Berlinski zid, Regan uveliko sprovodi plan sa Papom o rasturanju naše države, a sada ispada da smo mi u Srbiji čekali samo još na ovu povelju o lokalnoj samoupravi pa da se opismenimo, da dovedemo u red naše opštine i da kao neki đaci čekamo da usvojimo i buduće povelje, recimo o kukuruzu i krompiru u Evropi, povelju o zaštiti mesnih zajednica u Evropi, povelju o morskim algama u Evropi itd.
Zbog ovakvih predloga koji potiču iz dalje prošlosti ili, bolje rečeno, iz prošlog veka, predsedavajući bi mogao da naloži tehničkoj službi da pored ovog sata imamo i kalendar, da uočimo vremensku razliku za još neku povelju koju će vladajuća koalicija verovatno izvući iz naftalina i izneti pred poslanike.
Kakav je interes Srbije da prihvati ovu povelju? Šta konkretno Srbija dobija, a šta gubi? Ili je sve ovo reda-radi, tek da se negde upišemo, da se zna?
Imamo li mi Zakon o lokalnoj samoupravi? Imamo. Imamo li mi definisan status opština u novom Ustavu? Imamo. Čudo je kako smo dosad mogli, evo čak 22 godine bez ove povelje.
Šta ćemo sada sa nekim odredbama, odnosno članovima ove povelje, koji se prosto ne uklapaju u postojeće zakone, odnosno Ustav Republike Srbije?
U Srbiji, gde je toliko nepravde, kriminala, pljačke, uzurpacije službenog položaja, zloupotreba vlasti, raspravlja se danas o Evropskoj povelji. Što se ta Evropa ne seti Povelje Ujedinjenih nacija, nego je stalno krši, tražeći otimanje dela teritorije Republike Srbije?
To znači, postoje povelje za po kući, što kaže narod, i postoje one što se ne poštuju. Evropa se brine za nepovredivost prava lokalne samouprave, umesto da recimo donese povelju o očuvanju teritorijalnog integriteta evropskih država, pa da se na taj način stavi na stranu Srbije. Ali, Evropa to neće. Vidimo kakve su izjave evropskih lidera kada je Kosovo i Metohija u pitanju.
Vratimo se sada na neke članove ove povelje, za koje smatram da se o njima nešto može reći. Čitajući član 5. stiče se utisak da je to u stvari startni signal da se krene u pretrčavanje iz jedne opštine u drugu zbog raznoraznih interesa. Možete pročitati sami ovaj član, pa prosudite.
U članu 9, o kome je inače bilo dosta reči, govori se o finansijskim sredstvima lokalnih organa vlasti.
Mada bih podsetio ljubitelje povelja na dvostruke aršine upravo te Evrope, koja zarad svojih političkih interesa ne bira sredstva za ostvarenje svojih ciljeva.
U doba najcrnjih sankcija u novijoj istoriji Evrope, Evropa se setila da onim opštinama gde je vladala tzv. koalicija ''Zajedno'' pomogne finansijski, tako što im je uputila hiljade tona mazuta i nafte, u čuvenoj operaciji - nafta za demokratiju.
Na stranu to što su se oko te nafte za lidere koalicije Zajedno po gradovima dugo vukle afere zbog zloupotreba. Upada u oči cinizam Evrope i želja da kod građana Srbije izazove podele.
U jednom gradu hladna porodilišta, hladne bolnice, hladne škole, u drugom gde je stigla kobajagi Evropa i demokratija, tamo je toplo. A pri tom je ta Evropa, zajedno sa svojim saveznikom Amerikom, hermetički zatvorila granice Srbije.
Obratite pažnju na član 10, koji govori o pravu lokalnih organa vlasti na udruživanje. Sve je dobro do momenta kada se te asocijacija počnu baviti načinom da se odvoje od matice države i kada reaguje država, odmah se nađe neki dežurni, rekao bih, vitez Koja iz Evrope, koji se hvata za povelju kojom se dokazuje kako država guši lokalnu samoupravu.
Pored mnogih povelja i deklaracija koje postoje u Evropi, voleo bih da znam da li postoji neka povelja koja je mogla da spreči poletanje bombardera sa evropskih aerodroma natovarenih uranijumskim bombama, da ih ne prosipaju na tlo Srbije, zato što je branila deo svoje teritorije, svoje Kosovo i Metohiju, koje je mnogo značajnije za Srbiju nego Foklandska ostrva za Veliku Britaniju, ali Veliku Britaniju zbog tog rata niko nije bombardovao.
Od Evrope smo dobili Varvarinski most, Aleksinac, Niš, pogođena porodilišta, bolnice, škole, tragediju u Grdeličkoj klisuri. Sve njihove povelje gledam kroz njihova dela u Srbiji.
To što nas oni uče kako se uređuje lokalna vlast i kako se odnosi država prema opštini, to su priče za one koji čekaju da budu registrovani kao ljubitelji svih povelja, direktiva i protokola, samo da imaju prikačeni epitet evropski. Da sutra neko napiše povelju o boji kišobrana koji se nose u Evropi, odmah bi se time i mi bavili.
Sada bih na jednom praktičnom primeru pokazao kako se izvršna vlast odnosi prema lokalnoj vlasti.
Gospodine ministre, sada bih vas pitao da li vam je možda poznato ime Dušana Jeftića iz sela Lukovica kod Svilajnca? Verovatno nije, možda me čak i ne slušate, ali interesuje me šta biste vi uradili za ono što ću da vam kažem šta su vaši lokalni odbori u Svilajncu uradili.
Dame i gospodo narodni poslanici, taj Dušan Jeftić je potpisao vašu inicijativu za opoziv predsednika opštine Svilajnac. Lepo u formularu stoji potpis, stoji i matični broj.
Nevolja je samo što je taj Dušan Jeftić, evo vam i izvod iz matične knjige umrlih, umro još 26. aprila 2006. godine. Znači, falsifikovali ste potpis umrlog čoveka za opoziv.
Dalje, da li su vam poznata imena Stojanović Živana iz Svilajnca, i on je umro, Petković Nataše iz Svilajnca, i ona umrla, Jovanović Zorana iz Svilajnca, i on je umro, i mnogo drugih lica koja su se našla na spiskovima lica koja su potpisala opoziv za predsednika opštine u Svilajncu.
Preko 100 izjava ljudi da su im falsifikovani potpisi, njihovi lično, njihovih rođaka, članova porodice koji su preminuli, i sada se pokreću tužbe protiv falsifikatora, pre svega iz DS.
Ono što bih rekao i što je veoma bitno, da su predstavnici DS upali u Opštinski sud u Svilajncu i prisilili predsednika suda da podnese ostavku.
Novi vršilac dužnosti predsednika suda je preinačio presudu, tako da su mogli da se prikupljaju potpisi bez overe u sudu. To govori o vama kako se odnosite prema lokalnoj samoupravi.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Milisav Petronijević, narodni poslanik, neka se pripremi gospodin Veroljub Arsić.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milisav Petronijević

Dame i gospodo narodni poslanici, Evropsku povelju o lokalnoj samoupravi treba ratifikovati, ako ništa drugo iz jednog razloga, što samim tim što je evropska može naterati ovu Vladu da uredi ovaj sistem lokalne samouprave u Srbiji.
Pokazalo se već u prethodna dva meseca da Vlada nije mnogo spremna da poštuje Ustav, ali je spremna da poštuje svaki dokument gde stoji - evropska. Evropska povelja treba da bude ratifikovana i iz razloga što je bolja nego postojeći Zakon o lokalnoj samoupravi.
Evropska povelja o lokalnoj samoupravi treba da bude ratifikovana jer je istovetna sa sistemskim Zakonom o lokalnoj samoupravi donetim 90-tih godina, koji je bio jedan od najboljih sistemskih zakona.
Ovu povelju treba ratifikovati iz prostog razloga ne bi li naterali ovu vlast da veću pažnju posveti lokalnoj samoupravi, jer u Srbiji imamo brojne probleme u funkcionisanju lokalne samouprave. Ogledaju se u tome da su odbornici marginalizovani građani, inicijativa, u Srbiji je vlast izvršni organ opštine i nikome ne odgovara.
Ukazaću na dva pitanja kao upozorenje ovoj Vladi.
Prvo pitanje je demanti onoga što je ministar juče rekao za govornicom u obrazloženju, a to je da je naše zakonodavstvo usklađeno sa Evropskom poveljom. Gospodine ministre, nije.
Uostalom, pogledajte član 3. stav 2. Povelje.
Lokalna samouprava uređuje, da ne čitam dalje, ovo pravo će vršiti saveti ili skupštine, sastavljeni od članova koji su slobodno izabrani tajnim glasanjem na osnovu neposrednog, ravnopravnog i opšteg prava glasa, koji mogu imati izvršne organe koji su njima odgovorni, njima, savetima ili skupštinama.
Zakon o lokalnoj samoupravi nije takav. Mi imamo izvršni organ, uzeću primer gradonačelnika Beograda, ne govorim o ličnosti, govorim o funkciji, koji je sva vlast u Beogradu, koji je vlasnik Beograda, koji je vlasnik 800 miliona evra sa kojima Beograd raspolaže, ovakav kakav je, Beograd u koji ne može da se uđe, niti iz koga može da se izađe od gužvi u saobraćaju.
Karakteristika u prethodnom periodu je bila upravo ta, veliki sukobi između izvršnog organa i skupština. Srbija je imala u više od pola opština sukoba te vrste, gde su se sukobljavali predsednici opština i skupština.
Dakle, to nije u skladu sa Evropskom poveljom, koja kaže da izvršni organi treba da odgovaraju skupštini ili savetu.
Drugi primer na koji želim da upozorim Vladu, nadam se da će prilikom izrade Zakona o lokalnoj samoupravi biti usklađeno sa Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi, ali nije sada, drugi primer je karakterističan po tome što upozorava ovu vlast da ako ne poštuje sopstveni ustav, koji je u stvari najviši akt koga svi moraju da poštuju, bar neka poštuje Evropsku povelju zato što je evropska.
Evo, recimo, šta kaže Evropska povelja - ovlašćenja data lokalnoj vlasti će po pravilu biti potpuna i ekskluzivna. Ne smeju biti narušavana ili ograničena drugom centralnom ili regionalnom vlašću, osim u skladu sa zakonom.
Kada govori o administrativnom nadzoru nad aktivnostima lokalnih organa vlasti, kaže - bilo kakav administrativni nadzor nad lokalnim organima vlasti može biti ostvaren samo u skladu sa procedurama i u slučajevima koji su predviđeni ustavom ili statutom; a zatim, svaki administrativni nadzor nad aktivnostima lokalnih organa vlasti po pravilu će imati za cilj samo da obezbedi usaglašenost sa zakonom i ustavnim načelom.
Evo kako to Vlada radi, kako Vlada primenjuje zakon, primenjuje Ustav i kako Vlada uspostavlja neke nove definicije u matematici, kako matematiku primenjuje na svoj način.
Ustav kaže u članu 192 - Vlada može, pod uslovima određenim zakonom, raspustiti skupštinu opštine.
Vlada je primenila zakon, član 112. tačno kaže kada može da raspusti skupštinu opštine.
Zatim kaže - istovremeno sa raspuštanjem skupštine opštine, Vlada imenuje privremeni organ, koji obavlja poslove iz nadležnosti skupštine, vodeći računa o političkom i nacionalnom sastavu raspuštene skupštine opštine, vodeći računa o političkom i nacionalnom sastavu raspuštene skupštine opštine i ne ostavlja mogućnost da zakon drugačije uradi.
Evo, na jednom primeru kako Vlada to radi, kako Vlada ne poštuje ustav, a valjda će poštovati Evropsku povelju zato što se zove evropska. Uzmimo npr. opštinu Veliko Gradište, kako Vlada ne poštuje Ustav i izigrava izbornu volju građana. Na lokalnim izborima 2004. godine SPS je dobila 9 odbornika, SRS 6, DS 3, G17 plus nula, Nova Srbija nula. Vlada uvodi privremene mere u opštini Veliko Gradište i primenjuje sledeću matematiku: pet članova; od toga dva iz DS, a ukupno tri odbornika ima, DSS jedan, Nova Srbija jedan i G17 plus jedan. Nema nigde onih koji imaju mnogo više odbornika od tih. Očigledno sastav je takav koji odgovara sastavu koalicione vlade.
Gospodine ministre, Evropska povelja vas obavezuje da primenjujete ustavna načela. Gospodine ministre, Ustav vas obavezuje da primenite kriterijum kako piše u članu 192, zadnji stav. Vi to ne radite.
Uostalom, tu nema mnogo mudrosti, to se lako da proveriti, matematika je samo jedna, dva i dva je uvek četiri, ne može biti drugačije, izvolite pa proverite.
Dakle, ako ste već postali prepoznatljivi u ova zadnja dva meseca po tome da ne poštujete Ustav, mnogo dugo smo u ovoj skupštini pričali o tome, počev od onoga koje ste sve zakone bili u obavezi da predložite Skupštini da ih razmotri po ustavnom zakonu, koje sve izborne aktivnosti, i ovim primerom pokazujete da ne poštujete Ustav.
Ako će Evropska povelja da vas natera da uskladite zakonodavstvo i da poštujete Ustav, onda nju treba ratifikovati. Hvala lepo.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala, gospodine Petronijeviću. Gospodin Veroljub Arsić. Izvinjavam se, Veroljube, gospodin ministar ima reč. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Poštovani narodni poslanici, imam potrebu mom uvaženom kolegi Petronijeviću da na neki način odgovorim, mada to ne bih shvatio kao odgovor, nego prosto u jednom segmentu slaganje sa njim. Naime, novi Ustav Republike Srbije je zaista predvideo da privremeni organi, nakon raspuštanja SO, održavaju nacionalni i stranački sastav  koji je posledica izborne volje građana.
Međutim, mi još uvek primenjujemo Zakon o lokalnoj samoupravi koji je primenjivan i prethodnih mesec, dva, tri itd, i kada je gospodin Miša činio većinu.
U konsultacijama u Vladi, nakon donošenja Ustava, i u konsultacijama sa Sekretarijatom za zakonodavstvo, došli smo do zaključka da te odredbe Ustava nisu one koje bi trebalo da imaju direktnu primenu.
Pretpostavljam da se vi sa mnom ne slažete u tome i to je potpuno legitimno, ali prosto osećam potrebu da vam kažem da ćemo sigurno u novom zakonu o lokalnoj samoupravi direktno razraditi odredbe Ustava koje ste citirali i za koje mislim da su daleko korektnije i opravdanije nego što je to sada. Naravno, stav koji važi prethodne četiri godine, privremeni organ se de fakto postavlja kao organ Vlade itd.
Dakle, različit pravni osnov, različito i tumačenje i u krajnjem slučaju različit pogled na to da li se ta odredba Ustava primenjuje neposredno ili ne.
U svakom slučaju, smatram vašu primedbu krajnje svrsishodnom i sigurno će je Ministarstvo i uneti u novi zakon o lokalnoj samoupravi, u nadi da će na taj način rešiti sada ovaj, uslovno rečeno, dualizam koji postoji. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala, gospodine ministre. Po Poslovniku ili replika? Replika, gospodin Milisav Petronijević.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milisav Petronijević

Ne mogu sa vama da se složim. Zakon o lokalnim izborima, Zakon o lokalnoj samoupravi itd, to treba predvideti. Tu nemamo nesaglasje. Ali vas pitam - da li vas ustavna odredba, ova koju sam malopre citirao, sprečava da to sada činite? Ne sprečava vas, gospodine ministre.
Prema tome, nije vam objašnjenje na mestu da - eto, to smo radili tri-četiri godine, 23 godine, nije bitno, volimo da se vraćamo daleko u prošlost.
Jednostavno vas pitam - da li vas ova odredba Ustava sprečava da to uradite. Da li vam je cilj da Ustav sprovedete ili vam je cilj da još malo odložite, dok još nešto ne vidite kako možete da uradite, odnosno da b(l)etonirate, pa tek onda. Samo toliko.