Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani građani, ovog puta izlazim s uverenjem da ću ne samo one koji nas slušaju preko malih ekrana, nego i vas ovde, u skupštinskoj sali, uspeti da uverim da glasamo protiv ovog zakona, za šta, u ime SRS-a, iznosim decidan stav. Molim vas da saslušate argumente i da se okrenete iza sebe, da pogledate sve blagodeti liberalizacije u finansijskom sektoru, odnosno bankarstvu, i date realnu ocenu predloženim izmenama.
Nastavlja se uništavanje finansijskog sektora, jedan njegov vrlo sofisticirani deo. Posle banaka je tržište osiguravajućih organizacija. Ono što dalje sledi, kada se uništi domaći osiguravajući sektor i prepusti se inostranim vlasnicima, jer je ovo ovde zanimljivo tržište, na kojem će se tek razvijati životno osiguranje, sledi potpuno prepuštanje strancima, na odlučivanje, upravljanje i zarađivanje, tržišta kapitala.
Prepustili smo bankarski sektor, a ovim zakonom o privatizaciji DDOR-a i "Dunava" stvaramo uslove da prepustimo i sektor osiguravajućih društava, znajući s kakvim se finansijskim sredstvima, koliko stabilnim, jer je reč o premijama koje se vrlo precizno mogu izračunati i predvideti, znači, s vrlo značajnim finansijskim sredstvima, osiguravajuća društva pojavljuju kao institucionalni investitori na tržištima kapitala.
Odmah da vam kažem načelno, privatizacija koju ste zamislili kao otvaranje tržišta za strane ogranke, kako ih nazivate, za potpunu privatizaciju domaćeg sektora osiguravajućih društava, treba da podrazumeva da na ovom tržištu ostavimo potpuno otvoren prostor onima koji su vama, ne svim građanima, vama koji imate novca, već napravili pometnju na tržištima akcija i na našoj berzi pre dve nedelje, a zbog uslova na tržištu u Hrvatskoj izazvanih jednom dobrom odlukom hrvatske vlade, koja se zove - privatizacija hrvatskog ''Telekoma'', po principu javne ponude.
Pre nego što vam budem obrazložila detalje, reći ću vam da je hrvatska vlada odlučila da hrvatski ''Telekom'', koji poseduje kompanija ''Dojče telekom'' sa 51 procentom vlasništva, privatizuje na način da građanima hrvatske države, što vi ni na koji način ovde ne predviđate u privatizaciji osiguravajućih društava, ponudi na upis akcije u vrednosti do 38 hiljada kuna za svakog državljanina hrvatske države.
Reći će neko - a zašto svima po 38 hiljada? Zato što je u vremenu tranzicije potrebno dati jednake šanse i fer uslove svima koji žele da učestvuju na tržištu kapitala, odnosno da uče abecedu akcionarstva.
Hrvatska vlada je predvidela i 7,5 procenata za institucionalne investitore, ali je za građane hrvatske države predvidela, od 32,5 procenata - 25.
Zašto se ne ugledate na najbliži komšiluk, nego građanima pričate da treba da izlaze na berzu, da trguju akcijama, a, u stvari, ne želite da date priliku profesorima, mnogim lekarima koji više nisu u stanju da obavljaju svoj posao.
Znači, ne govorim o najsiromašnijima, koji jedva preživljavaju. Govorim o sloju stanovništva koji bi se mogao pojaviti kao kupac akcija ovakvih kompanija i koji nikada neće moći da otvori sopstveni biznis, malo i srednje preduzeće, poput pekare, mlekare, ili da gaji životinje, što mogu oni koji žive na selu, taj sloj, koji jeste vaše značajno glasačko telo, a za mene, kao srpskog radikala, značajan jer je svaki građanin Srbije značajan i treba da ima priliku da zarađen i ušteđen novac u svojoj državi investira sa prioritetnim pravom, pravom ulaganja.
Vi ste izvukli pouke iz vremena kada su viškovi para ulagani u vikendice, gradnju kuća na moru itd. Ta imovina je neproduktivna, danas zvrji prazna, a zbog pogrešne politike i onoga do čega je dovelo razdvajanje dve države imamo sijaset problema.
Imate veliki pritisak na ono što se zove "realstate", tržište nekretnina, danas kada se ta imovina prodaje i ponovo ulaže u neproduktivno ulaganje.
Privatizacija DDORa i "Dunava" mora da pokaže ovu državu odgovornom, jer pruža svojim građanima priliku da viškove koje imaju ulože ne u stanove za izdavanje, ne u mrtve kapitale, nego u akcije, u preduzeća koja se, između ostalog, danas prodaju za desetine miliona evra, a vi odlično znate, kao i ja, kao neko ko se bavi ovom problematikom, razmatrajući svetska iskustva, da će u vrlo skoro vreme uplate premija u osiguravajućim društvima vredeti 480 miliona evra godišnje. Toliko vredi tržište osiguranja, 480 miliona evra, potencijalna veličina tržišta osiguranja u Srbiji. Dobićete izvor odakle je podatak.
Pošto je ovo zakon o izmenama i dopunama Zakona o osiguranju, s podnaslovom - privatizacija DDOR-a i "Dunava", a na način kakav smo već videli u bankama i onako kako želite, da vam tržištem kapitala i berzama upravljaju strani vlasnici, upozoravam vas da je poslednja prilika da date šansu građanima Srbije da, po principu javne ponude, učestvuju u pripremanju osiguravajućih društava za konkurenciju na tržištu koje se zove kako god hoćete, u komšiluku Evropske unije, van nje, na tržištu Evrope, itd.
Međutim, ono što je generalna primedba, ono što vas rukovodi i strašno nervira kada vas na to podsetim, jeste provizija zbog koje se to radi.
Član 21. Zakona, koji ovde menjate, pored onoga što ću obrazlagati detaljno, odvajanja životnog od neživotnog osiguranja, određenih tehnika, procenata privatizacije, jeste jedan ustav od koga nikada ne odstupate, ustav na koji vam primedbe ne daje Venecijanska komisija, ustav u ekonomiji koji vam se zove - Sporazum o donaciji Starateljskog fonda, ponoviću stotinu puta za ovom govornicom, objavljen u ''Međunarodnim ugovorima'' broj 8, gde se kaže - nagrada za uspeh u privatizaciji, odnosno provizija će se isplaćivati iz kupoprodajne cene postignute u privatizaciji i o tome niko neće imati podatke, jer se ta naknada isplaćuje pre uplate Agenciji za privatizaciju, kako to radite u realnom sektoru.
Molim da mi zaustavite vreme. Član 226 - poslaničko pitanje. Neko misli da sam ja ovde fatamorgana. Za RTS i Tijanića, to pouzdano znam.
Dragi ministre, ja ovde postojim i pitam - koja preduzeća, koje konsultantske kuće, koje firme su od 2001. godine, od kada je ovaj međunarodni ugovor stupio na snagu, naplatile proviziju kao naknadu za uspeh u procesu ostvarene privatizacije, a po odbitku svih troškova za procenu, oglašavanje, finansijske savetnike, privatizacione savetnike itd.? Koje firme i po kom kriterijumu su dobile posao?
Jedina izmena u odnosu na Bubalov pravilnik, gde je legalizovao visinu te provizije od pet procenata, jeste da je ovim predlogom izmena i dopuna vama dato pravo da odredite tu visinu.
Ima jedan mali detalj, kod vas ne piše - pre uplate, nego - po uplati sredstava Agenciji za privatizaciju, vi ćete odrediti kolika će to biti provizija.
Dragi građani, postoji jedan ustav, ustav koji se zove ''provizija kao način vladanja'', od koga neće odstupiti nijedan organ koji je zadužen da u ovoj državi kao vlast realizuje svoje dužnosti. To je ustav koji je propisan 2001. godine, kada je dobijen nalog kako će se raditi privatizacija u realnom i finansijskom sektoru.
Gospodin ministar nam je objasnio kako se to u šezdesetak zemalja razdvaja životno od neživotnog osiguranja i rekao jednu rečenicu koju, moram da vam priznam, ne mogu da prevedem u stvarnost.
Rekao je da dve najveće naše osiguravajuće kuće gube uticaj na tržištu. Te dve osiguravajuće kuće drže 65 posto tržišta osiguranja. Otkud onda interes za njih ako gube uticaj na tržištu?
Čime nam objašnjavate to što je savremeno svetsko osiguranje, koje se, inače, da vam kažem drage kolege, zove, kao delatnost, 2P, izuzetno profitabilan i visokoprofesionalan posao?
To je opšta definicija osiguranja. Visokoprofitabilan i visokoprofesionalan posao.
Zar Srbija, zaista, ne raspolaže dovoljno organizovanim osiguravajućim društvima, i to po merilima koje nalaže tranzicija, znači, po nekim našim internim kriterijumima, ili po kriterijumima koje nalaže svetska globalizacija?
Možete da pričate šta god hoćete, ali, zanemarujući jedan izuzetno neregulisan period, koji je na neki način saniran pre nekoliko godina, važimo za zemlju koja je, u svojoj dugoj tradiciji, još u 19. veku imala zakonski regulisano tržište osiguranja.
Ono što nas danas razlikuje od EU, kao jednog pravno nadnacionalnog sistema, ali u kojem mi još uvek nismo, jeste uređivanje tih odnosa putem direktiva.
Ova oblast je u Evropskoj uniji uređena sa tri direktive, koje su se, u periodu od 1973. do 1992. godine, svele na nešto što se zove ''Evropski pasoš'' ili ''Jedinstvena dozvola za osiguravajuća društva''.
To znači da bilo koja zemlja iz EU osniva svoje osiguravajuće društvo, koje može, u ostalim zemljama Unije, bez otvaranja filijale i fizičkog prisustva, da radi poslove osiguranja. Nema nikakvih ograničenja u izboru tih osiguravajućih kuća, u načinu iznošenja stvorenog profita, ali i nečeg od čega smo mi daleko.
Ono što se po definiciji zove slobodan protok ljudi, robe i kapitala, nama je osporeno, naročito slobodan protok ljudi.
To znaju svi građani iz redova za vize ispred ambasada, kojim god poslom da putuju.
Koliko je sprečen protok kapitala, takođe ste svedoci; daje se samo tamo, a videćemo to kod međunarodnih sporazuma o kojima ćemo pričati narednih dana, kada se dobro izračuna stopa povraćaja na uloženo i u kojoj meri je Srbija, kao država koja još uvek nije ni u statusu zemlje kandidata, spremna da ukida ono što je u najbližem komšiluku definisano, ne kao zaštita domaćih osiguravajućih društava kao strateške delatnosti, nego u kojoj meri mi treba, čak, i da ukidamo ono što je do sada bilo u zakonu, a piše - uzajamnost u međusobnim odnosima osnivanja.
Znači, dragi građani, Vlada Srbije i ministar finansija nam predlažu da zbog ulaska u Svetsku trgovinsku organizaciju, da zbog budućeg pristupa u EU, već danas izložimo ne konkurenciji, nego prodaji naša osiguravajuća društva, brišući tačku uzajamnosti, koja za svakog čoveka lično, ako je nema, znači, u stvari, nedostatak samopoštovanja. Svakom čoveku može da se desi da nema samopoštovanje i da dozvoli da mu drugi rade ono što on njima neće, ali ne mi, kao država, i vi koji vršite vlast u ime svih građana, koji znaju šta je samopoštovanje, šta je partnerstvo, šta je uzajamnost, šta je budućnost naše dece i šta je, gospodine ministre, razvoj životnog osiguranja, kao izuzetno atraktivna delatnost u ovom trenutku za Srbiju i one koji žele da uđu na ovo tržište.
Dragi građani, to vam u brojkama ovako izgleda - 89% od 100% poslova na tržištu osiguranja je neživotno osiguranje; to je ono što znamo, osiguranje imovine, vozila itd. u Srbiji.
U razvijenim zemljama je 44% od ukupnog tržišta osiguranja, u stvari, životno osiguranje; u zemljama koje su postigle napredak, taj procenat iznosi, da se ne upoređujemo sa najrazvijenijima, 30%. Kod nas je taj procenat ispod pet.
Znači, rast osiguranja u neživotnim delatnostima će rasti, ali stabilno.
Ali, ovde je izuzetno značajno ono što je rast životnog osiguranja, u situaciji kada treba da imamo reformu penzionih fondova i reformu ostatka finansijskog sistema koji se zove tržište kapitala, toliko značajno da ga je sagledala slovenačka vlada, koja je svojoj kompaniji ''Triglav'', koja je, inače, u vlasništvu slovenačke države, ponavljam, u vlasništvu slovenačke države, a ne privatnih akcionara, savetovala da Evropska unija, kao tržište evropskog jedinstvenog pasoša i jedinstvene dozvole, nije prostor gde treba da se širi ''Triglav'', nego je to Srbija, a preko Crne Gore, gde je već, u kompaniji ''Lovćen'', postignuto značajno vlasničko učešće, u toj kompaniji koja, takođe, ima monopol, uslovno kažem, monopol, ali zauzima najveći deo tržišta iako nije jedina.
Gospodine ministre, verujem da ste pratili, kao zainteresovani ministar, situaciju, jer je nadležnost nad osiguravajućim društvima preneta sa ministra za privredu i Agencije za privatizaciju na ministra finansija i Agenciju za osiguranje depozita. Nije to slučajno. Nema sličnosti ni u strukturi, ni u značaju, ni u osnovu za privatizaciju realnog i finansijskog sektora, zato se nemojte na to pozivati. Znači, ne može privatizacija u realnom sektoru da bude ista kao i u finansijskom.
Specifičnost koju, kao država, imamo, jeste da je regulatorno telo koje je nadležno da prati rad osiguravajućih društava, da ih nadzire, licencira, odobrava, za razliku od gotovo svih drugih zemalja, kažem gotovo, jer nisam našla u kojoj je to još zemlji - Narodna banka.
Svuda postoji određeno regulatorno telo koje se bavi kontrolom, nadzorom i licenciranjem, samo je u našoj zemlji to Narodna banka Srbije i, gle čuda, to dugo traje, pod čvrstom rukom jedne političke partije, koja se zove G 17, koja, u dužem vremenskom periodu, sve ono što se licencira, odobrava, pogotovo ako je moguće da postoji diskreciono pravo za to, a ovde je, u članu 44. osnovnog zakona, to diskreciono pravo navedeno kao ocena opravdanosti za osnivanje osiguravajućeg društva, u stvari, još jedan od uslova za zloupotrebu države koja je dužna da ovu važnu oblast uređuje, kontroliše i sačuva kao stratešku.
Hoću da vam kažem da iskustva zemalja iz okruženja, npr. jedne Hrvatske, govore sledeće. Iako je kod njih udeo neživotnog osiguranja visok, njihovo tržište ima osiguranje ''Kroatiju'', koja kontroliše 35% tržišta. Znate li koliko je stranih osiguravajućih kompanija prisutno u najbližem okruženju Hrvatske, koja ima prilično liberalan zakon o osiguranju? ''Alijans'', sa 8,5%, toliko ima stranih osiguravajućih društava.
U Sloveniji, zemlji koja ima najveći dohodak u regionu, kod koje životno osiguranje čini tih značajnih 30%, ima vrlo značajan godišnji rast, ali kao i u drugim oblastima,'' u Sloveniji se nije dozvolio značajan priliv stranog kapitala''. Najveća osiguravajuća kuća ''Triglav'' je i dalje državna i kontroliše 40% osiguranja. Strane kompanije prisutne u Sloveniji su ''Grejv'' i ''Viner'' i imaju ispod 2% učešća.
Nekog tamo brine vreme, imam ja vremena, ali vi trošite vreme našoj budućnosti time što donosite pogrešne odluke.
Ono što nije dobro za državu Srbiju u ovom trenutku jeste što jednu ovako značajnu temu kao što je privatizacija osiguravajućih društava pokušava, u nedostatku vremena, da predstavi pričom koja danas nije aktuelna. Mi ćemo za pet godina neke uslove prema Svetskoj trgovinskoj organizaciji liberalizovati. Nećemo tako brzo ostaviti ljude, ni da idu u penzije, ni da dobrovoljno napuštaju osiguravajuće kuće, ali je naše iskustvo iz bankarskog sektora suviše gorko da bi narod mogao da proguta još jednu gorku pilulu.
Onog trenutka kada je otpušteno 8,500 radnika, kad im je obećavano da će naći posao u bankama poput Nacionalne štedionice, ljudi su verovali da je to zaista moguće.
Na kasnijim konkursima, ti ljudi, sa znanjem jezika, s iskustvom, sa znanjem svih kompjuterskih tehnika, dobijali su odgovor da imaju preko 27 godina i da su prestareli za nove svetske kompanije.
Kada danas pružite priliku guverneru Jelašiću da se brani, kaže da nije uništio bankarski sistem svojom voljom, nego mu je država to naredila. Kad kaže - pitajte građane, on zaboravlja da postoje ljudi u svakoj porodici, bližoj ili daljoj, neko ko je izgubio posao zbog te privatizacije.
Koga on pita da li mu danas odgovaraju krediti tri puta skuplji od zemalja u okruženju? Hoćete li da takvu sudbinu doživimo i sa osiguravajućim društvima? Uvešćete konkurenciju, doneti nam sijaset novih usluga, koje, sigurno, neće biti jeftinije, koji će zapošljavati neke nove mlade, do 27 godina. Treba i mladi da rade, ali ne mogu se ljudi u punoj snazi i s izuzetno vrednim iskustvom ostavljati na ulici samo zato da bi neko mogao da naplati proviziju.
Ja ću za kraj da citiram onoga koga često pominjem, gospodina Đelića: "Pa, zar ste toliko nesposobni i korumpirani da prodajete osiguravajuća društva u trenutku kada ona tek treba da se razvijaju razvojem životnog osiguranja".