PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 26.10.2007.

16. dan rada

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović, potpredsednik Skupštine, a neka se pripremi narodni poslanik Đorđe Mamula.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Gospodine Markoviću, ne radi se ovde o prigovoru kolege Jojića da je to protivustavno, nego je on rekao da ovaj zakon koji vi predlažete nije usklađen sa novim Ustavom Republike Srbije.
Da li znate da mi tek treba da donesemo zakon o Vojsci Srbije? Član 141. stav 2. kaže: "O Vojsci Srbije donosi se zakon". Mi nemamo taj zakon. Rekao je Šutanovac da ga ima negde u nekoj pripremi, prošao je javnu raspravu, zakačio ga na sajt. Gde je u skupštinskoj proceduri, je l' bila veća obaveza Narodne skupštine da donese taj zakon? Ja nemam pojma kako izgleda taj zakon. Nije došao na nadležni Odbor za odbranu i bezbednost. Ili tek imate nameru da ga prosledite narednih dana, kako mi je rekao kolega Vuković, pošto je već mnogo vremena prošlo, istekli su svi rokovi.
Vi vidite koliko smo mi dosledni i koliko poštujemo Ustav. Moram da vas podsetim na činjenicu da smo ranije – evo, malopre smo razgovarali o tome, kada su bili i sekretar Vlade, sekretar Skupštine, sekretar predsednika Republike, i svi raniji zakoni – uvek pisali amandmane, mi srpski radikali, kada dajete ministrima ovlašćenje da podzakonskim aktom propisuju obrasce, ministru finansija, ministru unutrašnjih poslova kako će da izgleda pasoš, šta će u njemu da stoji, malopre ovim sekretarima za prethodni zakon.
Moram da vas podsetim na to da kada je u pitanju predsednik Republike, dakle, onaj koji se neposredno bira, da nije bilo gospodina Tomislava Nikolića, jer on je znao da će on da bude sledeći predsednik Republike, što znaju i svi građani Srbije, to je tako normalno, ostao bi ovaj član Ustava koji reguliše šta predsednik Republike radi. Kaže: "Predsednik Republike", i to je sada ono što je dodao gospodin Tomislav Nikolić svojom rukom, "u skladu sa zakonom, komanduje Vojskom, i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske Srbije." Je li tako, gospodine Nikoliću? Jeste.
A vi sada dajete pravo jednom Draganu Šutanovcu, ili bilo kome, nekom NATO ministru koji je za evroatlantske integracije, da on uređuje kako će da izgleda pečat. I, nemojte da vršite zamenu teza, lepo je napisao kolega Jojić u amandmanu: "Sadržina, izgled i upotreba pečata jedinica i ustanova Vojske Srbije uređuju se zakonom o Vojsci Srbije." Možda on hoće da stavi znak NATO pakta na pečat Vojske Srbije.
Je l' on hoće da se ukine Vojska i da mi idemo u NATO pakt pre nego što je čuo uopšte mišljenje građana Srbije? Može da stavi lulu mira. Evo, pre 15-20 dana, i to je jedina akcija koju je Šutanovac imao, bio je na Staroj planini u procesu preživljavanja u prirodi. Jeo je tamo puževe, žabe, ne znam šta je radio, stavi žabu, puža, sada stvarno moram da banalizujem...
Ali, gospodine Markoviću, zakon o Vojsci se prvi put... I da vidimo kako izgleda taj Šutanovčev zakon, taj njegov NATO predlog, mi ćemo da imamo brojne amandmane, u to budite sigurni, jer ništa dobro taj za vojsku nije uradio, čim je on dozvolio, kao i Boris Tadić, da Ponoš bude načelnik Generalštaba, da oni špijuni budu tamo i nalogodavci iz Pentagona; to mi pričaju ljudi, časni oficiri, koji su proterani iz Kragujevca. U Kragujevcu ste ukinuli vojsku. Ne postoji više garnizon. Ljudi koji su završili sve generalske škole, koji su na visokim položajima u Generalštabu još uvek, ono što je preostalo časnih oficira, zgražavaju se nad činjenicom da tamo vršljaju špijuni iz Pentagona. A znate šta bi se desilo kada bi neki naš pukovnik otišao u Pentagon - uperili bi mu deset pušaka iz momenta u glavu i taj ne bi mogao da mrdne, ne bi smeo da trepne.
Vi sada dajete takvom ministru, koji je prodao Vojsku, koji nas daje ovako na izvol'te neprijateljima, da on uređuje kako će da izgleda pečat. To je u najmanju ruku neukusno, gospodine Markoviću. Vi niste ni pisali ovaj zakon, nego ste to nasledili od ovih vaših prethodnika, samo ste malo doradili. Balinovac je idejni tvorac.

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Đorđe Mamula, pa potom vi na kraju.

Đorđe Mamula

Predloženim amandmanom uvaženi kolega Jojić predlaže da se izmeni u članu 1. stav 2. tako da glasi: ''Sadržina, izgled i upotreba pečata jedinica i ustanova Vojske Srbije uređuju se zakonom o Vojsci Srbije''.
Međutim, podnosilac amandmana prihvata stav 1. člana 1. u kome se kaže da se ovim zakonom uređuje namena, sadržina, izgled i upotreba pečata i Vojske Srbije. Ne može se podnositi amandman na stav 2, a da se ne podnese amandman na stav 1.
Prema tome, ako podnosilac prihvata rešenje iz prvog stava člana 1. ovog zakona, onda je logično da ova materija iz stava 2. mora da se uredi podzakonskim aktom. To nije uopšte sporno, s obzirom na broj jedinica i ustanova Vojske, to ne može da se uređuje zakonom o Vojsci. Prema tome, ministre, molim vas, kada budete odlučivali razmislite i o ovim argumentima koje sam naveo, jer je nemoguće tražiti izmenu stava 2. a prihvatiti stav 1.

Oliver Dulić

| Predsedava
Po Poslovniku, narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Mislim da poslanik Mamula, u potrebi da odbrani predlog zakona koji je pisala Demokratska stranka Srbije, vređa dostojanstvo Narodne skupštine.
Uopšte nije u koliziji to što se prvim stavom člana 1. određuje da se ovim zakonom uređuje namena, sadržina, izgled i upotreba pečata koji u vršenju poslova koristi Vojska Srbije i stav 2. koji dalju razradu... Znate, postoji samo jedan pečat koji koristi Vojska Srbije. Stav 2. se odnosi na sve one druge pečate kojima se razrađuje organizacija Vojske Srbije. Znači, samo je jedan pečat koji se odnosi na Vojsku Srbije; njegov izgled se uređuje ovim zakonom. Delimično je bio u pravu predlagač zakona što je morao da za ostale pečate jedinica i ustanova nađe namenu i ko će odrediti; on je predložio da to bude ministar, a mi kažemo da nije bio u pravu.
Dakle, nije u koliziji ako tražite da u stavu 2. svi ostali pečati jedinica i ustanova Vojske Srbije budu regulisani drugim zakonom. To nije u koliziji. Ostaje pečat Vojske Srbije regulisan ovim zakonom. Samo je jedan pečat Vojske Srbije, kao što je samo jedan pečat Vlade Srbije, a imate posle toga stotinu drugih organa uprave koji koriste nekakav drugi pečat, o čemu se donose drugi akti.
Nama ovde smeta što je izdvojeno Ministarstvo odbrane. Ima još takvih ministarstava koja moraju da koriste više pečata u okviru svoje organizacije, što ne bih spomenuo MUP. Još je takvih ministarstava.
Zašto niste rekli i da će izgled pečata pojedinih SUP-ova odrediti ministar unutrašnjih poslova? Mi smatramo da ministru ne treba davati ovakvo ovlašćenje, da on uredi kako se predstavlja zemlja. Neka jedinica Vojske Srbije svojim pečatom predstavlja zemlju. Ne može to da odredi ministar. Šta ako ubaci u to i grb garde Ohaja? Šta ćete onda reći, gospodine Mamula? Ili ako stavi zmiju, pošto oni pojedoše sve zmije po Srbiji, šta ćete onda reći? Da smo mi bili u pravu.
Zašto to ne bismo uredili zakonom o Vojsci? Ako već treba izdvojiti Vojsku, izdvojena je posebnim zakonom o Vojsci, hajde da tu uredimo sve kako treba, jer je sve spalo na sedam ili osam jedinica, naše vojske više nema. Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima ministar.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Dakle, ovaj zakon je, kao i prethodni, obrađivalo Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu i inicirao sam donošenje ova dva zakona. Dakle, nismo ga ni od koga nasledili i nije niko drugi radio, niti je bilo koja druga stranka radila. Zaista mislim da smo radili jedan dobar posao. Ovim zakonima se regulišu vrlo važne stvari, posebno ovaj zakon niz praktičnih problema koji danas postoje u Srbiji sklanja u stranu i biće potpuno jasna i nedvosmislena upotreba državnih pečata.
Dozvolite da još jednom obavimo konsultacije unutar Ministarstva. Ne mogu sada da odgovorim na pitanje da li ćemo prihvatiti vaš amandman.
Dakle, držim da je amandman dobar, ali dozvolite da još jednom obavimo konsultacije. Ukoliko nam drugi elementi, o kojima moramo voditi računa prilikom prihvatanja ovakvih amandmana, budu rekli da je ispravan, mi ćemo svakako amandman prihvatiti. Zaista nemojte sumnjati, jer uopšte nismo sujetni. Hvala vam što pokušavate da popravite na ovaj način tekst zakona, a ja kažem, mi ćemo učiniti ono što je do nas. Dakle, još jednom ćemo preći celu ovu materiju i proveriti u kojoj meri je ispravno ovo što ste vi predložili; videćemo šta je zakonom o Vojsci predviđeno i obratićemo posebno pažnju na ovo pitanje o kojem vi govorite.
Što se tiče ustavnosti, ja zaista stojim apsolutno iza toga i koje god rešenje bilo, potpuno je u skladu sa Ustavom i mislim da ne treba o tome voditi debatu. Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Božidar Koprivica.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Božidar Koprivica.

Božidar Koprivica

Poštovani narodni poslanici, u ime SRS podneo sam amandman na Predlog zakona o pečatu državnih i drugih organa, tako što sam predložio da se član 3. Predloga zakona briše u celini. Ja ću pokušati, poštovani narodni poslanici i gospodine ministre, da vas ubedim u ispravnost svog stava da ovaj član 3. treba brisati.
Član 3. Predloga zakona o pečatu državnih i drugih organa odnosi se na sadržinu pečata, a naročito reguliše da pečat sadrži naziv i grb Srbije.
Mogli biste, ministre, da slušate ovo. Ustavom Republike Srbije, tačnije članom 7. stavom 1. je precizirano da Republika Srbija ima svoj grb, zastavu i himnu. Ustavom je takođe precizirano da se grb Srbije koristi kao veliki grb i kao mali grb.
S obzirom na to da pravna norma kao esencijalni deo svakog zakona mora biti jasna i precizna, a jezik norme mora biti u duhu materije koju obrađuje, nije jasno da li se član 3, čije sam brisanje predložio, odnosi na mali grb ili veliki grb, gospodine ministre, kako to reguliše Ustav Republike Srbije u članu 7. st. 1. i 2. Ustav Republike Srbije pravi razliku između malog i velikog grba Republike Srbije, pa ako ostane ovakva odredba Predloga zakona, ona ne samo da će biti nejasna i neprecizna, već će biti u suprotnosti sa zakonom i biće neustavna, pa sam iz tih razloga predložio njeno brisanje.
Nažalost, Republika Srbija nema Ustavni sud, ima ga formalno na papiru, ali nema dovoljan broj sudija za donošenje meritornih odluka, što ovoj marionetskoj vladi odgovara, jer makar polovina zakona i podzakonskih akata bila bi ukinuta, s obzirom na to da postoji veliki broj zahteva za ocenu ustavnosti akata.
Samo bih se kratko osvrnuo na ovaj prethodni član uvaženog gospodina poslanika Petra Jojića da vas ubedim u sadržinu, ali ne vredi, on ode, u ispravnost ovog amandmana, gde je tražio da se sadržina, izgled i upotreba pečata jedinica i ustanova Vojske Srbije uređuje zakonom o Vojsci Srbije.
Naime, ovde je formalnopravno to u redu. Vi ste pokušali na vešt način da izvršite tzv. deregulaciju odnosa, pa ste omogućili da to uradi ministar odbrane. Međutim, ovde deregulacija odnosa jednostavno nije moguća, tako da nije u pravu gospodin Mamula. Potpuno je u skladu i korelaciji ovaj stav, odnosno amandman Petra Jojića, mog uvaženog kolege, jer što se tiče pečata jedinica Vojske, može se samo određivati zakonom i to zakonom o Vojsci Srbije. Hvala najlepše.