Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo ministre, podneo sam amandman na član 3. Predloga zakona koji je pred nama. Kada sam obrazlagao taj amandman, rekao sam da ću i na član 4, o kojem je danas reč, podneti amandman, koji je u potpunosti upućen na član 3, odnosno na amandman na član 3. Pokušaću da se ne ponovim, mada ću nekoliko reči koje sam tada rekao morati da ponovim i danas.
Smatrao sam da je Pčinjski upravni okrug dovoljno velik i da ima dva osnovna suda. Imamo sedam opština. Predvideo sam da taj viši sud u Vranju bude nadležan za dva osnovna suda, za Osnovni sud u Vranju i za Osnovni sud u Surdulici. Taj osnovni sud u Surdulici bi, u principu, bio nadležan za opštine Bosilegrad, Vladičin Han i Surdulicu, dok bi Osnovni sud u Vranju bio nadležan za sudove u Bujanovcu, Preševu, Trgovištu i u gradu Vranju.
Rekao sam i prošli put, reći ću vam i danas, gospođo ministre, bez obzira na to šta mislim o ovom zakonskom predlogu, trudio sam se da obrazloženje, argumente za ove amandmane nađem, upravo, u obrazloženjima i argumentima koje ste izneli vi ili predstavnici skupštinske većine i vodio sam se, apsolutno, onim na čemu ste vi insistirali, geografskom udaljenošću, dostupnošću pravde, putnom infrastrukturom i svime ostalom što ste u svom obrazloženju naveli.
Pre nego što se dotaknemo geografske udaljenosti i putne infrastrukture, postavio bih vam pitanje – u čijem interesu je usvajanje ovakvog zakona? Opozicija je apsolutno protiv i revolt opozicije u odnosu na zakon izražen je i kroz argumente, i kroz diskusiju, i kroz broj amandmana.
Dve trećine ljudi koji sede iza vas, ubeđen sam, nisu za ovakav zakon. Ako će glasati, verujte, to nije njihov iskren, istinski stav, to je njihova stranačka ili politička obaveza. To je stvarno tako i to ste mogli da zaključite u petak uveče. Predstavnici vlasti su kritikovali radikale što nisu podneli amandmane na neke članove zakona. To u njima tinja, ali ne mogu i nemaju mehanizme da pokažu da nisu za ovakav predlog zakona.
Ako javnost nije za to, poslanici u Skupštini nisu, pitam vas, ko je zainteresovan i čiji je interes jedan ovakav zakon?
Objektivno, revolt, ili reakcija, izostali su od onih koji bi možda najviše trebalo da reaguju, a to su sudije, nosioci pravosudnih funkcija. Zašto su ćutali? Nisu ćutali zato što opravdavaju zakon, mislim da ste ih sistemski naterali da ćute. Naterali ste ih da ćute zbog reizbora koji ste prevideli u zakonu o sudijama, s jedne strane, a, s druge strane, naterali ste ih da ćute, jer svaki sudija danas u Srbiji sebe može da vidi u 400 ili 500 onih koji će ostati, eventualno, bez posla zbog stupanja, odnosno primene ovog i ovakvog zakona, odnosno te tzv. vaše racionalizacije pravosudnog sistema.
Mislim da biste mogli taj odgovor da nam date, ako možete. Voleo bih to da čujem, a verovatno i drugi poslanici, pa eto, danas ili do kraja rasprave u pojedinostima, ako nađete za shodno, voleo bih da dobijem taj odgovor.
Ovde ste insistirali na geografskoj udaljenosti. Vidite, gospođo ministre, nastojao sam da svoj amandman podnesem u duhu tog principa. Ako poznajete Pčinjski okrug, ako ste imali priliku da budete dole, mogli ste da vidite da opštine Bosilegrad, Vladičin han i Surdulica, apsolutno, gravitiraju i upućene su jedna na drugu, dok su, s druge strane, ove tri opštine, odnosno četiri, Vranje, Trgovište, Preševo i Bujanovac, takođe, upućene jedna na drugu. Na osnovu te geografske upućenosti jednih na druge, ja sam ovakav amandman predvideo.
Samo ću vam nekoliko podataka reći što se tiče Bosilegrada. Bosilegrad će imati sada, po vašem zakonu, Osnovni sud u Vranju. Razgovarao sam s odbornicima SO Bosilegrad, sa svojim kolegom iz SRS-a, gospodinom Zoranom Stojanovim, i evo šta mi je rekao. U Bosilegradu, recimo, postoji selo Barje. Da bi građani tog sela došli do Bosilegrada, imaju, pre svega, jedan sat pešačenja, a onda još sat vožnje autobusom do Bosilegrada. Taj autobus saobraća dva puta dnevno. Da bi došli do Vranja, do svog osnovnog suda, treba im još 2,5 sata vožnje.
Ovo što sam rekao važi za idealne vremenske uslove, dobru volju onoga ko putuje i, svakako, pristojna kola. Znači, toliko treba jednom građaninu opštine Bosilegrad da dođe do svog osnovnog suda u Vranju.
Amandmanom sam predvideo mogućnost da lakše ostvaruju dostupnost pravde, odnosno da dolaze do Surdulice. U Surdulici postoje svi uslovi za jedan osnovni sud. O tome sam pričao prošli put, da se sada ne bih ponavljao. Od ostalih opština na nivou Okruga, jedino je problem doći do Trgovišta, zbog loše putne infrastrukture. Sve ostale opštine su na dobroj komunikaciji – Bujanovac, Preševo, Vladičin Han, i svi možemo da putujemo i dođemo jedni do drugih. Ali, ovo su dve opštine koje će, zbog ovakvog koncepta zakona, stvarno imati problema.
Sada ćete vi da izađete za govornicu i da kažete – neće građani putovati. Jednom kažete – neće putovati građani, drugi put kažete – neće putovati sudije, a insistirate na principima geografske udaljenosti i putne infrastrukture. Samo mi posle objasnite u kom kontekstu se insistira na geografskoj udaljenosti i na ispravnosti putne mreže. Ko će putovati? Ako neće niko da putuje, zbog čega se insistira na tome?
Dalje što treba reći, a tiče se Pčinjskog upravnog okruga i, uopšte, juga Srbije, jeste kako će se sve ovo reflektovati na ravnomerni regionalni razvoj i decentralizaciju, o kojoj Vlada Republike Srbije od 2000. godine, bez obzira na to ko je činio, sasvim je svejedno, priča. Ovaj zakon je apsolutno u funkciji Vlade koja u tom kontekstu ništa u poslednjih osam godina nije uradila.
Ilustracije radi, gospođo ministre, pročitaću vam samo nekoliko podataka kada je u pitanju Bosilegrad. Od 10 hiljada stanovnika, trajno ili na određeno vreme radi 1.490 radnika, 15,13%. Od toga, 278 njih je u proizvodnji, a sve ostalo je budžet, što Opštine, što Republike Srbije, i uslužna delatnost. Možete da zamislite kako ti ljudi gore žive.
Sada, pazite, postoje neki podaci koje biste, pretpostavljam, želeli da čujete, a indirektno su vezani za ovu priču, odnosno činjenicu da će ovo biti suprotstavljeno ravnomernom regionalnom razvoju i decentralizaciji.
Republički zavod za statistiku Republike Srbije od 2005. godine ne objavljuje podatke o društvenom bruto proizvodu i nacionalnom dohotku. Obrađuje ih, ali ih ne objavljuje. Sada ćete videti zašto. Znači, ovo se odnosi na period od 2000-2005. Beograd je povećao udeo u društvenom proizvodu Srbije sa 28% na 34%; Vojvodina, sa 30% na 31%, a centralna Srbija, bez Beograda, smanjila, sa 41%, na 34%. Prosečna godišnja stopa rasta društvenog proizvoda u Beogradu je 9,5%, u Novom Sadu 16%, u Nišu 10,3%, a u Srbiji, bez Beograda i Niša, 0,7%.
Zašto je ovo bitno? Ovo govorim zbog te provincije koja će, definitivno, biti na udaru ovog zakona. Biće na udaru ovog zakona, jer će se, objektivno, potrebe i za sudijama i za sudskim osobljem smanjiti i sredstva koja u ovom momentu, na konto toga, pristižu, u tom vremenu neće pristizati.
Ekstremni slučajevi propadanja predstavljaju Bor, Majdanpek i Kladovo, koji su svoj rast smanjili od 88% do 93%. Znate li šta je sada ironija? Njihova razvijenost u ovom trenutku može se porediti s razvijenošću tih opština pre Prvog svetskog rata. Ali, možda ste taj okrug i dobro sagledali, jer ste na četiri opštine predvideli dva osnovna suda, a ovamo, za sedam opština dajete osnovni sud. Tu su interesantni kriterijumi kojima ste se vodili.
Ovo je sada jako važno – u istom periodu, Beograd je povećao broj zaposlenih za 18 hiljada, Novi Sad za 14 hiljada, ali je Srbija, bez Beograda i Niša, smanjila broj zaposlenih za 75 hiljada, odnosno Vojvodina za 19 hiljada.
Ove podatke sam spomenuo da bih vam ukazao na činjenicu da će ovaj zakon povećati stratifikaciju, socijalne razlike, ekonomske razlike urbane sredine i provincije, zato što ste sve koncentrisali u sedišta okruga, odnosno u gradove, što ste predvideli da gradovi ili upravni okruzi imaju najmanje jedan osnovni sud.
To nije dobro. To ne ide u prilog decentralizaciji. Lično, mislim da ste u funkciji centralizacije. Srbija nikada nije bila centralizovanija nego što je to danas, i u smislu finansija, državne uprave, lokalne samouprave, a evo, sada i sudstva. Šta će biti sledeće, videćemo.
Ono što bih, kao treće, i poslednje, naveo u ovoj priči, jeste, gospođo ministre, spomenuo sam, to što ste naterali sudije i sudsku javnost na tihi bojkot, odnosno na ćutanje, da ne izraze na adekvatan način svoje nezadovoljstvo ovakvim zakonskim predlogom.
Ovo što ste predvideli zakonom, definitivno ukazuje na činjenicu da su ga pisali ljudi koji ne razumeju duh, mentalitet naroda u malim sredinama, ili da kažem – u provinciji. Rekao bih da su zakon pisali ljudi koji Srbiju doživljavaju onoliko i onako kakvu je vide sa krova ''Beograđanke'', ili su možda proputovali kroz Srbiju kada su išli u Solun, u šoping, ili u Solun da glasaju.
Mislim, gospođo ministre, da bi trebalo da prihvatite predlog opozicije, da povučete zakon. Ako niste spremni na to, prihvatite amandman gospođe Radović, a ako niste ni na to spremni, mislim da moj amandman nije neracionalan, mislim da je funkcionalan i da neće vaš pogrešni koncept nimalo ugroziti. Naprotiv, mislim da će biti u funkciji njegovog unapređenja. Zahvaljujem.