Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, Vlada je nastavila i u toku današnjeg dana da menja predstavnike, pa se stiče utisak da se menjaju ministri kao na pokretnoj traci. Gospodine Duliću, vi sa ovim nemate nikakve veze, imate ovlašćenje da danas u ime Vlade budete ovde i to je tako. Ne bi bilo loše možda da je danas pored vas i ministar Bogoljub Šijaković, gospodin Ilić je tu svaki dan i vi, kao ministri u određenim resorima, možda niste ni imali priliku da dođete do saznanja kakve katastrofalne posledice ovih sedam zakona će ostaviti po privredu i po građane Srbije, i dobro je da više ministara iz Vlade bude prisutno u Narodnoj skupštini, a ministar za finansije, koji je resorni ministar po ovom pitanju, već je svoj stav izneo.
U ime poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 17, koji se odnosi na član 34. osnovnog Zakona o porezima na imovinu. Član 34. ovog zakona ima pet stavova i prvi stav kaže: Obveznik poreza na imovinu dužan je da podnese poresku prijavu, sa tačnim podacima, do 31. marta u godini za koju se vrši utvrđivanje poreza na imovinu. Stav 2: Obaveza iz stava 1. ovog člana ne odnosi se na obveznike koji porez na dohodak građana za prihod od poljoprivrede i šumarstva plaća prema katastarskom prihodu. Znači, ova dva stava se ne menjaju. Stav 3: Na imovinu koju stekne, započne ili prestane da koristi u toku godine ili mu po drugom osnovu nastane ili prestane poreska obaveza, obveznik podnosi poresku prijavu u roku od 10 dana od dana nastanka takve promene. Znači, ovde onaj rok iz prvog stava ne važi, ovo je posebnost.
Stav 4. osnovnog zakona, a koji se menja, objasniću u čemu se sastoje promene: ''obveznik poreza na imovinu'', stajalo je ranije koji je podneo, pa se predlaže od strane Vlade da se briše "koji je podneo", a da se dodaju reči "koji ne vodi poslovne knjige, a podneo je", i dalje tekst sledi kao u osnovnom zakonu, ''poresku prijavu nije u obavezi da za istu imovinu podnosi novu prijavu, osim u slučajevima promene podataka sadržanih u prijavi koji su od uticaja na visinu poreske obaveze.''
Amandmanom sam predložio da se ovaj stav 4. briše, a iz razloga što je suština već sadržana u prvom stavu - obveznik, ako ne vodi poslovne knjige, obavezan je da podnese poresku prijavu do 31. marta tekuće godine za godinu na koju se odnosi. Sa ovim stavom 1. rešeni su problemi koje predlažete da se menjaju.
Ovde u obrazloženju zakona stoji da je Vlada imala dilemu da li uopšte ovu problematiku da rešava izmenama i dopunama ovog zakona ili možda uredbama, po čemu je Vlada DS bila poznata od 2001. godine do 2003. godine, kada su za najveći broj obaveza i odnosa u društvu i u pravnom sistemu Republike Srbije postojale uredbe, pa su se ipak opredelili za izmene i dopune ovog zakona, ali suština nije bilo kakva povoljnost za građane Srbije, nego samo šteta i štetne posledice.
Moram i danas da naglasim da je ova vlada vlada za propast. Čast određenom broju ministara ili možda državnim činovnicima koji rade u ministarstvima, i oni na vrlo kvalitetan način obavljaju svoju ulogu, odnosno dužnost, ali čini mi se da se ova vlada prema građanima Srbije ponaša kao da su ih odveli u neku drugu državu, s kojom se mi takmičimo u uništavanju privredne proizvodnje i svake druge aktivnosti, i tako se ponaša. Da li se radi o neznanju, nemoći ili obavezi preuzetoj prilikom formiranja ove vlade da se nanese što veći udarac privredi Srbije.
Juče smo govorili kada je na dnevnom redu bio zakon o dopunama Zakona o carinskim tarifama i oko 260 miliona evra, za koliko će budžet Republike Srbije u 2009. godini naplatiti manje prihoda, to je trenutno posmatrana štetna posledica, a ona će ostaviti daleko veće posledice u Srbiji. Jer ako ove godine, a već se to radi u kontinuitetu od 2001. godine, zadate ozbiljan i težak udarac privredi, a posebno poljoprivredi, onda će trebati znatno duži vremenski period da se to oporavi. U ovom periodu moramo ulagati više subvencija u poljoprivredu. Predviđeno je budžetom Republike Srbije za 2009. godinu 18.240.000.000, što u odnosu na ukupan budžet predstavlja veoma mala i neznačajna sredstva.
Slažem se sa poljoprivrednim stručnjacima i nekim ekonomistima koji kažu da ulaganje u poljoprivredu nije možda akumulativno. Da, potpuno sam saglasan, ali je neminovnost, to je nužda. Kako da spasimo selo, a mesto iz kojeg dolazim ima jedno selo u koje ide samo jedan učenik, a ima preko 450 stanovnika.
Poljoprivrednom proizvodnjom uglavnom se bave staračka domaćinstva, govorim za brdsko-planinska područja, a takvih situacija imamo i u izrazito poljoprivrednim krajevima naše Srbije, kada se tim poljoprivrednim aktivnostima bave staračka domaćinstva i ljudi koji nisu dovoljno edukovani za taj deo posla.
Šta bi trebalo da uradi Ministarstvo za poljoprivredu? Trebalo bi da podstiče takmičarsku aktivnost, pre svega da se takmičimo sa zemljama članicama EU, a ne da im podređujemo svoje aktivnosti i svoja prirodna bogatstva, a zatim da organizujemo takmičenje u proizvodnji u poljoprivrednim aktivnostima na svim nivoima i u svim oblastima, i da na taj način pokažemo mladim ljudima da ova država vodi računa o njihovoj budućnosti i o njihovoj perspektivi.
Ali, tu ima jedan veliki problem. Ova država, odnosno njena vlada nije donela strategiju o poljoprivrednoj proizvodnji ni posle osam godina demokratske vlasti i to je neshvatljivo. Ovim zakonom, zakonom o izmenama i dopunama Zakona o porezu na imovinu, vi ste pokušali da određeni deo obaveza prenesete na lokalnu samoupravu, a lokalna samouprava vapi za sredstvima, to je sasvim razumljivo.
Moram da vam navedem primer iz Ljubovije, odakle dolazim. Od osam privatizovanih preduzeća, tu je i jedno javno preduzeće, jedno glasilo. Privatizacioni prihod je bio dva miliona i 19 hiljada evra, uz ulaganje od 480 hiljada evra u nove investicije. Kad se zna da 5% od toga pripada lokalnoj samoupravi, onda možete da zamislite koliko su to beznačajna sredstva, a to mesto je veoma značajno po tome što se nalazi na granici naše države.
Još jedan problem postoji, što Vlada ima neravnopravan odnos prema lokalnim samoupravama, sve zavisno od toga ko vrši lokalnu vlast. Problemi su izašli iz tog delokruga, pa smo juče čuli ovde od narodnog poslanika iz DSS-a da slične probleme ima i grad Niš, čiji je gradonačelnik član DS-a, ali ova vlada ili Ministarstvo finansija nisu ispunili svoju obavezu, a kakvu situaciju da očekuju gradonačelnici ili predsednici opština u drugim gradovima ili opštinama Srbije gde njihove političke stranke ne učestvuju u vlasti na republičkom nivou.
Odnos prema građanima Srbije mora mnogo da se promeni i postoji odgovornost, kolege narodni poslanici, i vaša. U čemu je vaša odgovornost? Vaša odgovornost je u veoma pasivnom odnosu prema zakonskim predlozima koji dolaze iz Vlade Republike Srbije. Vi ste duboko svesni, kao što smo i mi iz SRS-a, da mnogi zakoni koji su doneti usmereni su protiv interesa Republike Srbije.
Prihvatanje misije Euleksa je najočitiji primer, iako deklarativno može da se čuje da Vlada koju vodi Boris Tadić kaže - ukoliko dođe u dilemu ili ukoliko bude problema oko pristupanja EU, ili odvajanja Kosova i Metohije od Republike Srbije, onda će naše integracije potpuno prestati sa EU.
Da bismo mogli da se integrišemo sa EU, što jeste vaša želja, mi moramo mnogo toga da poradimo kod nas. Moramo da pokažemo da radimo u interesu građana, i građani kad izlaze na izbore, oni ne poklanjaju svoje poverenje političkim strankama zato što ih predstavlja neko ko je mnogo lep, i nimalo se građani Srbije nisu zagrejali kada je predsednik Boris Tadić izašao i rekao - nema više problema, diplomatskim aktivnostima mi ćemo sada redovno dobijati gas. Od toga se ne greje.
U obrazloženju zakona o dopunama Zakona o carinskim tarifama kaže se da su naši privredni subjekti potpuno pripremljeni za ovakve carinske tarife, odnosno za jednostranu primenu trgovinskog sporazuma, da su potpuno spremni. Kako mogu da budu spremni kad ste videli da Dušan Bajatović, kao direktor Javnog preduzeća "Srbijagas", kaže da ovaj gas koji sad stiže, odnosno ove količine koje sad stižu da su dovoljne za zagrevanje samo domaćinstava, a da nijedan privredni subjekt koji kao energent koristi gas ne može da računa na taj deo.
Otkud tvrdnja da su naši privredni subjekti spremni za takvu primenu, odnosno jednostranu primenu sporazuma o trgovinskim odnosima sa zemljama EU? Prosto to nije tačno i to svi dobro znaju, to znate i vi, ali valjda vas stranačka disciplina obavezuje na to da glasate za one zakone koji samo štete građanima Srbije.
Čini mi se, gospodine Iliću, da ste jutros rekli da je ovaj budžet restriktivan. Saglasan sam s vama u jednom delu, on je restriktivan kad su u pitanju oni subjekti čija sudbina i privredna aktivnost umnogome zavisi od sredstava koja će dobiti iz budžeta, konkretno poljoprivredna proizvodnja, da, tu jeste restriktivan. Kad je u pitanju javna potrošnja za lične dohotke, za nagrade za učešće u nadzornim i upravnim odborima, tu se restriktivnost uopšte ne ogleda.
Da li možemo da računamo na ozbiljan napredak u momentu kada se naša poljoprivredna proizvodnja navodnjava samo sa 1%? Da li u takvim uslovima proizvodnje možemo da konkurišemo poljoprivrednoj proizvodnji iz zemalja članica EU?
Kakav odnos, zamolio bih kolegu Dragana da proprati ovo, Vlada Republike Srbije i Agencija za izvoz ima prema neto izvoznicima? Da li različito tretira neto izvoznike od izvoznika koji i uvoze i svoj ekstraprofit ostvaruju i na kursnim razlikama i na izrazito visokim cenama proizvoda koje one uvoze, u odnosu na neto izvoznike u čijoj proizvodnji nema uvoznih komponenti, nego je sve domaćeg porekla?
Odnos ove vlade, a i vas, kolege narodni poslanici, prema državi čiji ste vi predstavnici, građani su vam ukazali poverenje, mora da bude sasvim drugačiji i sasvim ozbiljniji.
Učinite nešto u ovoj teškoj situaciji, u ekonomskoj situaciji u kojoj se nalazi Republika Srbija, u kojoj se nalaze njeni građani, a to je da ne glasate za ovakve zakone koje predlaže Vlada, jer Vlada ima potcenjivački odnos prema Narodnoj skupštini i to je manji problem personalno posmatrano prema narodnim poslanicima, ali mi smo ovde predstavnici građana, a odnos Vlade prema Narodnoj skupštini pokazuje i stalna promena ministara, ovlašćenih predstavnika po ovim tačkama dnevnog reda.
(Predsednik: Gospodine Periću, govorite minut duže.)
Završavam. Zna se da bi po ovim pitanjima, koja narodni poslanici iz opozicionih političkih stranaka postavljaju, najadekvatnije, odnosno prave odgovore mogli da daju predstavnici Ministarstva finansija, ni u kom slučaju ministar vera, ni u kom slučaju ministar za planiranje. On može samo da nam pomogne i pokaže kako i na koji način da zaštitimo životnu sredinu, ali od negativnog političkog uticaja Vlade za propast.