ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE, 13.02.2009.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

13.02.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:20 do 17:55

OBRAĆANJA

Jovan Nešović

Ujedinjeni regioni Srbije
Poštovani predsedavajući, poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, ono što je važno za svaki parlament, naročito za Srpski parlament u ovom trenutku, jeste da obezbedi dve važne funkcije, a to su efikasnost i kvalitet rada.
Ako govorimo o efikasnosti, tu su dve stvari veoma važne. Jedna je da parlament usvoji što veći broj kvalitetnih zakona, naročito u ovom vremenu kada želimo da domaće zakonodavstvo usaglasimo sa zakonodavstvom EU, a to znači, s druge strane, davanje pune podrške ovog visokog doma, kroz zakonodavne aktivnosti, procesu pridruživanja Evropskoj uniji.
Ono što je, takođe, važno za parlament, jeste da racionalno troši vreme i sredstva, pogotovo je u ovoj krizi koja pogađa našu državu važno da racionalno trošimo vreme i sredstva.
S druge strane, parlament treba da obezbedi i kvalitet. Kvalitet parlamenta znači da svaki narodni poslanik, bez obzira na to kojoj poslaničkoj grupi pripada, samo konstruktivnom i argumentovanom raspravom da doprinos da kvalitet zakonskih rešenja koja usvajamo bude što bolji. Treba kroz amandmane da se poboljšaju rešenja koja stižu od Vlade, jer interes svih jeste da donesemo zakone koji su u saglasnosti s Evropskom unijom, zakonodavstvom EU, a da se, s druge strane, mogu i primeniti.
Parlament ima i važnu funkciju kontrole izvršne vlasti, kontrole resornih ministarstava, javnih službi, i sve to u funkciji izgradnje institucija i načina kako te institucije troše sredstava, odnosno obaveze građana Srbije. Ono što je važno u parlamentu, jeste i obraćanje narodnih poslanika jedni drugima. Govorim o poverenju u Narodnu skupštinu Republike Srbije u ovom trenutku, poverenju građana Srbije, koje je najniže otkako postoji Narodna skupština Republike Srbije, a svi smo tome pomalo doprineli, neko manje, a neko više.
Važno je, zaista, da u narednom periodu učinimo sve, i to je zadatak svih narodnih poslanika, bez obzira na to da li pripadali opoziciji ili poziciji, da promenimo sliku o ovom parlamentu, a to znači da izgradimo instituciju koju će poštovati građani Srbije. Da bi se obezbedile ove dve važne stvari, odnosno poboljšala efikasnost i kvalitet rada Narodne skupštine Republike Srbije, potrebno je neke članove u postojećem poslovniku promeniti, urediti i pojasniti, da bi se zloupotrebe, kojih je bilo, moram priznati, nekoliko poslednjih dana, a i pre toga, svele na što manji obim i da bi i predsedavajućem i svima nama bilo mnogo lakše.
Ako pogledate izmene i dopune ovog poslovnika, imate osam članova, od toga je šest članova važno, dva člana su samo prateća. Ove izmene treba shvatiti kao prelazno rešenje, koje je neophodno za efikasniji i kvalitetniji rad Narodne skupštine, a kompletno uređenje rada Narodne skupštine treba definisati novim poslovnikom, zajedno sa zakonom o Narodnoj skupštini.
Nekoliko stvari oko ovih izmena hoću da kažem. Prvi član se odnosi na promenu člana 100, koji se u obraćanjima narodnih poslanika u ovom parlamentu mnogo puta koristi. Ništa se tu mnogo ne uskraćuje. Jednostavno, samo se razjašnjava procedura kada narodni poslanik može govoriti o povredi Poslovnika i čini mi se da se ovim, na neki način, na jedan jasniji način, daje pravo predsedavajućem da ne dozvoli blokade, onakve kakve smo često imali u ovom parlamentu.
U drugom članu se govori o tome koliko traje rasprava u pojedinostima. Ono što je važno, jeste da svako ko je podneo amandman ima pravo da obrazloži taj amandman, po novim izmenama Poslovnika; doduše, to vreme je malo skraćeno i traje dva minuta.
Mogu i drugi da se prijave za diskusiju, samo što ta diskusija ne može trajati u nedogled. U pojedinostima se, takođe, može razgovarati pet sati. Šefovi ili ovlašćeni predlagači imaju i dopunsko vreme u pojedinostima, a to je 15 minuta. To znači da mogu i oni dati svoj komentar na određene amandmane koje su podneli poslanici.
Kažem, važno je što se ograničava vreme na pet sati, jer se često dešavalo da u nedogled traju te diskusije, da se one ponavljaju. Setite se samo, kada smo usvajali Zakon o područjima osnovnih sudova, koliko smo izgubili vremena, maltene, na ista objašnjenja.
Članom 4. menja se član 199. i tu su dve važne stvari. Jedna je da je, po izmenama i dopunama ovog poslovnika, obavezno prisustvo članova Vlade poslednjeg četvrtka u mesecu, u periodu od 16 do 19 časova, i u to vreme prekida se zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije i svi članovi Vlade koji su u tom trenutku pozvani moraju odgovarati na postavljena pitanja.
Takođe se daje mogućnost, a tu je važno kakav je dogovor između pozicije i opozicije, da i kada su vanredna zasedanja Skupštine, a to znači, na predlog poslanika, članovi Vlade mogu odgovarati na postavljena pitanja. To je važno da bi se izgradilo poverenje između opozicije i pozicije. To jeste važno, zato što jeste suština da Parlament izvrši kontrolu izvršne vlasti.
Na kraju, ono što se, takođe, često dešavalo, oni famozni čl. 225. i 226. Ništa se tu ne uskraćuje narodnim poslanicima, samo se jedna stvar uređuje – poslaničko pitanje mora da bude u pisanoj formi. Znači, ne možete da koristite ono što je do sada često bilo, a to je da imate poslaničko pitanje i da ceo dan pričate o poslaničkim pitanjima. Znači, ovde se uređuje da poslaničko pitanje mora da se definiše u pisanoj formi, to je jedno, a drugo, da su politički život Srbije i aktivnosti svake političke stranke važne teme, teme od životnog značaja za građane Srbije.
Ovim poslovnikom se, takođe, definiše da šefovi ili ovlašćeni predstavnici političkih stranaka, odnosno grupacija u Parlamentu, mogu u jednom obraćanju, u trajanju od pet minuta, utorkom i četvrtkom, na sednicama, da na neki način pokrenu teme koje su važne za život građana Srbije i koje su u datom trenutku aktuelne, bez obzira na to da li su iz oblasti ekonomije, prava, politike ili nečega drugog.
Sagledavajući sve ono što se, naročito ovih dana, dešavalo u ovom parlamentu, želeći da ovaj parlament ne bude na najnižim granama popularnosti otkad postoji, a siguran sam da i svaki poslanik želi da izgradimo instituciju koja će biti ponos i ove države i svih nas koji sedimo ovde, ove izmene Poslovnika idu u tom pravcu i Poslanička grupa G17 plus će u danu za glasanje podržati izmene i dopune ovog poslovnika. Molim i ostale poslaničke grupe da urade isto. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vam.
Reč ima gospodin Tomislav Nikolić.
...
Srpska napredna stranka

Tomislav Nikolić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih da govorim o izmenama Poslovnika koje ste predložili, ali, pre toga, želim da izrazim saučešće porodicama ljudi koje sam poznavao, koji su noćas imali težak saobraćajni udes i tešku tragediju. Svakome to od nas, izgleda, može da se desi u ova teška vremena.
Što se Poslovnika tiče, svedok sam svih izmena svih poslovnika, od uvođenja prvog višestranačkog sistema i prve višestranačke skupštine, do danas. Najliberalniji poslovnik, onaj po kome se najbolje radilo, bio je onaj tzv. diktatora Slobodana Miloševića, Poslovnik iz 1991, 1992. godine, u kome nije bilo uopšte ograničenja vremena za raspravu i govornik nije bio prinuđen da govori o temi koja je na dnevnom redu. Nije zloupotrebljavan, izuzev u slučaju podržavljenja Novinsko-izdavačkog preduzeća "Politika", kada je rasprava trajala tri dana i na kraju se ipak okončala, završena je i ta tačka dnevnog reda.
Od onda, do danas, svaka vlast je pomalo pooštravala Poslovnik, smanjivala poslanička prava, uvek, naravno, na uštrb opozicije, zato što postoji nekakvo nepisano pravilo da se poslanici vladajuće većine ne javljaju za reč da ne iritiraju opoziciju. Uostalom, pomalo se stiče utisak da je sve već rešeno, da su ljudi koji mnogo više od njih znače u njihovim strankama to predložili i šta sad poslanici da se mešaju, da podnose amandmane ili da prigovaraju svom predsedniku Skupštine. Jednostavno, smatralo se da postoje nepisana pravila za ponašanje poslanika vladajuće koalicije i njih se nikada nije ni ticao Poslovnik.
Ako analiziramo ovo što sada predlažete, za šta Poslanička grupa "Napred, Srbijo" ne može da glasa, i neće, svako će pronaći razloge koji ga motivišu da bude za ili da bude protiv.
Lošim vođenjem sednica Narodne skupštine u ovom sazivu, dozvoljavanjem da se svašta ovde dešava, izgovori, dostizanjem nekog kritičnog nivoa međuljudskih odnosa, dostojanstva, demokratije, došli ste u poziciju da se desi prvi put nešto što se nikad u Skupštini nije dešavalo, čak ni u vreme kada je DOS bio, čini mi se, militantniji nego poslanička grupa koja ovde pravi probleme, bar na ulici, oštrije je ispoljavao svoje nezadovoljstvo vlašću, ali se to nikada nije prelivalo na sednice Narodne skupštine, ili Savezne skupštine SRJ.
Ovde ključa i vri. I sada sam ubeđen da je i ovaj poslovnik, ovako nakaradan, kakav jeste, sasvim dobra osnova da poslanici opozicije i vlasti budu zadovoljni i da rukovodstvo Skupštine bude zadovoljno time što uspeva da u jednom prilično solidnom ritmu donosi zakone koji su Srbiji neophodni, koji su joj potrebni, pa, možda, i neophodni.
Ali, izrodilo se to. I, sada poslanički rad na zakonima ima protiv sebe 57 poslanika koji to ne dozvoljavaju.
Postoji ovde bar tri vrste vođenja sednice Narodne skupštine. Jedna koja je dovela do svega ovoga, a to je ono što radi predsednik Narodne skupštine, koja neprekidno ostavlja utisak da ima saosećanje prema onim koji ovo rade, da je čak ubeđena i da su u pravu. Uostalom, predstavnik SPS-a je danas glasao, po mišljenju svoje partije i svom ličnom, da naših troje poslanika nemaju pravo na mandate. Svakim svojim gestom se trudi da pokaže kako ona s tim nema ništa – postoji neka druga većina, postoje neki drugi stavovi, da se ona pita, bilo bi drugačije, mi bismo ovde svi živeli u miru i u slozi, a vi biste, gospodo koji sada opstruišete, imali široko polje za delovanje.
Drugi način vođenja je ono što radi trenutni predsedavajući, koji se ne zamera nikome, koji se trudi da samo gleda u vreme koje protiče i to mu je jedino merilo, a ne upušta se u to da li je ono što poslanik govori u skladu s njegovim pravima i obavezama ili nije.
Treći način je ovo što radi gospođa Gordana Čomić, koja jedina brani ovaj poslovnik i time dolazi u sukob s poslanicima koji time nisu zadovoljni.
Vi sada hoćete da to vreme osakatite. Da li ste sigurni da će funkcionisati Skupština i ako to uradite? Da li ste sigurni da će onaj kome istekne dva minuta, pa nastavi da govori još 15 ili 30 sekundi, pa bude opomenut dva puta, oduzme mu se reč i bude isključen, da li ste sigurni da će to da smiri situaciju? Imate 57 poslanika koji će praviti opstrukciju zbog ovog poslovnika sada. Da li vidite da ne postoji tema koja nije osnov za blokadu Parlamenta?
Možda ste mislili da će zadovoljavanjem nekih zahteva da se eliminiše blokada. Ne, znam da neće. Znam kako to ide, znam čitavu strukturu i ličnosti, i ponašanja. Uvek će da postoji gorući problem. Neko žarište će da postoji na kome će da se vrši opstrukcija.
Mislim da je nepotrebno da iritirate i one koji znaju da ovakvo stanje nije dobro i ne vide u vama potpune krivce, dele tu krivicu s vama zajedno, ili dele vašu krivicu s još nekima. Mislim da samo treba primenjivati Poslovnik. Neko je ovde rekao da nije problem da zakoni budu doneti, nego da se oni koji su doneti poštuju. Znači, jedan poslovnik, koji se ne poštuje sada, vi drastično menjate tako da bude na štetu onih koji ga ne poštuju, ubeđeni da će oni sad ovaj novi, koji je gori po njih od prethodnog, da poštuju. Neće.
Ima tu odredaba koje bi mogle da prođu, na primer, čl. 225. i 226. To je zaista bilo besmisleno, ali već vidim da je rukovodstvo Skupštine počelo to da primenjuje pre nego što je izmena izvršena. Neko je, izgleda, bio s tim saglasan, sad nije, pa imate tu nekakav spor.
Što se nas tiče, mi smo odgurnuti od ove govornice vašim ponašanjem, zato što znamo da će, ako se jedan naš poslanik javi, biti 40 replika na to, 40 povreda Poslovnika, počeće da nas vređaju. Jednostavno, vi ne dozvoljavate da mi ovde iznosimo svoju politiku, svoju ideologiju, svoj program, već čekamo neke nove odnose u Skupštini. To se vidi po tome da smo na nivou na kome smo bili kad smo formirali stranku. Niti padamo, niti rastemo, građani očekuju od nas da čuju šta mi to hoćemo da uradimo.
Ako je ovo jedino mesto, a vidim da se ovde žale neki koji su svako veče na državnoj televiziji, ili na B92, na kome naši poslanici mogu da se iskažu, vama ponekad odgovara da naši poslanici ne mogu da stignu do govornice, jer, ako stignu, izazvaće neku reakciju, sami će biti revoltirani, pa će i sami da naprave neku grešku i to tako dalje neće moći da ide.
Zašto menjate Poslovnik? Ako smo pitanje ovih mandata rešili na Administrativnom odboru, iako bi trebalo da i zakonom to konačno regulišemo, da se ne pitamo posle da li je predao lično ili nije, da li je potpisao ili nije, da li ima datum ili nema, ako sednice vodite tako da ova skupština radi, a ne da se na njima svađamo i da svako iznosi garderobu koju je obukao za taj dan, ne iznosi stavove i ideje, nego iznosi na pazar ovde garderobu, ako počnemo zaista da radimo na zakonima, neće nikome smetati ni ovakav poslovnik.
Vi imate problem koji morate sami da rešite, problem da li će Skupština da funkcioniše, ili neće. Neće, gospodine Konstantinoviću, bolje da funkcioniše ako porežete Poslovnik, neće bolje da funkcioniše ni ako lavu date još parče mesa. Morate da usvojite princip. Ako je princip da svako od nas shvati šta sme da radi, a sam sam podložan tome da povredim ponekad Poslovnik i spreman da kaznu primim, ako je svako od vas spreman da primi kaznu i ako ste spremni da primenite kaznu na sve one koji su je zaslužili, Skupština će da radi.
Ko će da vam zameri? Vi ste sebi stekli dobru poziciju da vodite Skupštinu. Ogadili ste Skupštinu narodu. Skoro svi smo u tome učestvovali, na najnižoj smo lestvici sada. Uostalom, na Svetosavskoj proslavi, kojoj nisam prisustvovao, jer ste samo vi i bili, pa je neprirodno da idemo mi iz opozicije, pozdravljali su i predsednika države, predsednika Vlade, predstavnike Crkve, svi su dobili poneki aplauz, niko zvižduk, samo kad su rekli – "pozdravljamo prisutne narodne poslanike", nije se čuo nijedan aplauz. Vašim poslanicima, vama nisu aplaudirali. Nisu zviždali, ali nisu ni aplaudirali.
To je ugled, naš kod naših, vaš kod vaših, naš kod vaših, vaš kod naših. Mi više nemamo ugleda ni među ljudima koji glasaju za nas. Mi moramo da vratimo taj ugled.
Spreman sam da mi iz Poslaničke grupe "Napred, Srbijo" u tome potpuno pomognemo. Evo, ćutimo, ćutimo, sve dok je to prirodno, dok je normalno, i onda, naravno, mi smo ljudi od krvi i mesa. Koliko još dugo treba da ćutimo da bi Skupština normalno funkcionisala? Pitajte ove da li im je dovoljno tri meseca da ''naprednjaci'' uopšte ne izađu za govornicu. Mi smo spremni, tri meseca nećemo izlaziti, šest meseci, samo da Skupština normalno funkcioniše.
Ako smo mi problem, da se ne javljamo za reč, ali još nikada, kada sam izašao ovde da govorim nešto ozbiljno, nisam govorio o opoziciji, nego o vlasti. Smatram da mi treba da stvorimo taj novi blok koji će s vama da se takmiči. Kakvi smo sada, možda ne bismo uspeli da vas ove godine pobedimo i čudi me da ne raspisujete izbore.
Polako, sredićemo mi odnose, bićemo jedinstveni protiv vas, a onda će sigurno doći do smene vlasti, i neka dođe. Sada smo mi bezbedni kada ste vi na vlasti, vi ćete biti bezbedni kada mi budemo na vlasti, samo da Srbiji bude bolje.
Zna Meho Omerović, Srbiji ne može da bude bolje bez promene vlasti. Vi sami gledate svoje iste ministre devet godina iz ovih klupa. Da li mislite da je to dobro? Da li mislite da su se oduprli mitu, korupciji, kriminalu? Da li mislite da nemaju svoje veze svuda po svetu? Videli ste, jedan od njih ni godinu dana nije bio ministar, a na 15 miliona evra se procenjuje kapital stečen za godinu dana, zato što je iskoristio to što je bio ministar, ili što će da bude ponovo. Kada bi ga zamenio neko iz opozicije, pa ustanovio šta je sve radio, a taj takođe zna da će njega da zameni neko iz opozicije, mi bismo jako brzo imali čistu političku scenu i ne bi nas opominjali iz Evrope da se nismo izborili protiv mita, korupcije i kriminala. Sve potiče odavde.
Znam da vi u tome ne učestvujete, vi ste narodni poslanici, vas niko ni za šta i ne pita. Možda, poneki upravni odbor, možda je poneko član nekog upravnog odbora, a to je nemoguće zbog sukoba interesa. Niste ni to.
Pogledajte, predsednik partije, koji je potpredsednik Vlade i kaže da ima 1.000 evra platu, kao i mi, a ima nekog iz svoje partije ko je direktor i ima 20.000 evra platu mesečno. Da li je to moguće? Da li vi tom čoveku verujete? Što onaj ne dođe da bude predsednik stranke, a ovaj da ima 20.000 evra mesečno platu?
Ne verujem mu da živi od 1.000 evra. Ako neki njegov član stranke, kao direktor javnog preduzeća, ima 20.000 evra, od 10.000 do 20.000, i prestali ste da ih ganjate zbog toga, jer su rekli da će da otkriju neke od vaših, kada da bude dobra atmosfera? Svakog dana iz novina izvadite članak i, evo, ''57 glasova za opstrukciju''; imate i novine koje su vam privržene, ali ne mogu da sakriju.
Nekada vi demokrate pustite nešto o ''žutima'', nekada nešto o svojima nekim, nekada ''žuti'' o vama, i to se tako prepire, samo ovaj PUPS niko ne dira, oni žive lepo, prevarili narod, i sada, može im se.
Molim vas, razmislite dobro. Znam za ovu tačku, s nekima sam od vas razgovarao i predlagao da skinete tačku, a vi ste rekli – nemoguće, kako da skinemo tačku koja je počela? Razmislite dobro. Ima nekih amandmana koje smo podneli mi, u želji da samo pokažemo da može i malo bolje, a verujte, i da usvojite amandmane, nećemo da glasamo, ni to ne valja, jer je to neko rešenje između ovog što sada imamo i onog što vi predlažete. Zašto bismo mi glasali da bude lošije nego što je sada? Ne možemo da vam damo glasove da pooštrite uslove, nismo za to krivi. Možda smo krivi što smo živi, ali tu sada ne možemo ništa, o tome Bog odlučuje.
Dakle, razmislite dobro da li ste mogli da postignete dogovore, a ako niste, radite kako mislite, neka vam je Bog na pomoći, kakvu opstrukciju možete da očekujete tek povodom ovoga. Znam da će da bude strašno. Onda, gospođa Čomić ne može da izdrži 24 sata dnevno da radi ovde, i sami vidite. Ona je ovde jedini ''poslednji Mohikanac''. Nije fer od ostalih njenih kolega koji je puštaju da samo ona dolazi na zao glas, zato što striktno brani Poslovnik. Možda su joj obrazloženja preduga, ali nju znam već godinama, tako objašnjava Gordana Čomić, ljutio se ti, ne ljutio se, ona te šljapa pet minuta, pa ti radi šta god hoćeš.
Molim vas, razmislite, ovde može da se stvori normalna atmosfera, ovde su već shvatili pojedinci koji kvare atmosferu da su izdvojeni, odvojili su se kao jedna kapsula koja ovde smeta. Imaju pravo sve dok koriste poslovnička prava, a kada ih ne koriste, naravno da i sami očekuju da budu kažnjeni. Osećaju se previše moćnima i jakima i izazivaju vas, idu ivicom, a vi ne reagujete. Sada, šta ste zamesili, to ćete da ispečete, i to se zove hleb.
Još jednom, dali smo amandmane. Nemojte da se obazirete na njih, koristiće nam da malo raspravljamo o tome i nećemo da glasamo za Poslovnik, čak i ako prihvatite amandmane, a naravno da nećemo da glasamo ni ako ostane tekst Predloga izmena Poslovnika onakav kako ste ga predložili. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Nikoliću. Reč ima narodni poslanik Đorđe Milićević.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Uvaženi predsedavajući, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama su izmene i dopune Poslovnika o radu Republičkog parlamenta. Međutim, kada govorimo o radu Parlamenta, neophodno je uvek istaći njegovu suštinsku ulogu, a to je zakonodavna uloga, odnosno neophodno je uvek istaći da je parlament najviši organ zakonodavne vlasti.
Po mišljenju Poslaničkog kluba SPS-JS-a, tri su bitna zadatka, tri su prioriteta kada je u pitanju rad našeg republičkog parlamenta. Prvi zadatak je doneti zakone koje je neophodno doneti, s obzirom na to da imamo novi ustav, odnosno prilagoditi postojeće zakone Ustavu Republike Srbije.
Drugi zadatak je harmonizacija našeg zakonodavstva sa zakonodavstvom EU, i to je nešto što je neophodnost, to je nešto što je neminovno, ukoliko želimo da nastavimo put evropskih integracija. Želim da vas podsetim da je jedan od pet principa i načela na bazi kojih je formirana i konstituisana parlamentarna većina u Srbiji i koaliciona Vlada u Srbiji, upravo, princip evropskih integracija. Treći zadatak je da donosimo zakone kao mere koje bi podsticale ekonomsku politiku koju u ovom trenutku vodi Vlada Republike Srbije.
Dakle, to bi bili osnovni prioriteti, ciljevi i zadaci Republičkog parlamenta, po našem mišljenju, u ovom trenutku. Međutim, evidentno je da smo, kada je reč o radu Republičkog parlamenta, kada je reč o skupštinskim zasedanjima, u raskoraku s onim što parlament treba, zapravo, da učini kada je reč o zakonodavnim aktivnostima, kada je reč o nastavku reformi, kada govorimo o ekonomskim i socijalnim pitanjima, i naravno, putu evropskih integracija.
Jedan od osnovnih razloga za situaciju u kojoj se trenutno nalazimo jeste, svakako, široko tumačenje postojećeg poslovnika o radu Republičkog parlamenta, pa se, većim delom, skupštinska govornica koristi za javljanje po Poslovniku. Naravno da je rešenje u izradi i usvajanju novog poslovnika o radu Republičkog parlamenta.
Dobro je da u okviru Republičkog parlamenta postoji radna grupa koja se bavi izradom novog predloga Poslovnika o radu Republičkog parlamenta.
U ovom trenutku, zbog svega onoga što se dešavalo u okviru te radne grupe i zbog svega onoga što znamo da se, zapravo, radilo u okviru te radne grupe, potrebno je još dosta volje, još dosta vremena, dosta dijaloga, još razgovora, potrebno je najpre usvojiti zakon o Narodnoj skupštini, pa nakon toga Poslovnik o radu Republičkog parlamenta.
Zbog svega toga, u ovom trenutku nam je potrebno nešto što bi se moglo definisati kao prelazno rešenje, zarad efikasnijeg rada Parlamenta, a to su upravo predložene izmene i dopune Poslovnika o radu Republičkog parlamenta.
Kao što je kolega Petronijević, kao ovlašćeni predstavnik, već rekao za skupštinskom govornicom, Poslanička grupa SPS-JS-a podržava predložene izmene i dopune Poslovnika o radu Republičkog parlamenta. Mi zaista želimo da podržimo onaj konačan cilj koji se želi postići ovim izmenama, a to je efikasniji rad Parlamenta.
Smatramo da predložene izmene neće narušiti princip javnosti rada i ravnomernog učešća svih relevantnih političkih činilaca na političkoj sceni Srbije u radu Republičkog parlamenta.
Dakle, ubeđeni smo da predložene izmene i dopune Poslovnika o radu neće ugroziti prava opozicije, ali ni javnosti rada. Naravno da je potrebno, i u tome smo, čini mi se, svi u ovoj sali saglasni, pronaći meru, s jedne strane, između efikasnijeg rada Parlamenta i, s druge strane, poštovanja prava opozicije i pozicije kada je u pitanju sam rad Republičkog parlamenta. Potrebno je iznaći rešenje da većina donosi odluke u predviđenim rokovima na predloge i, naravno, na valjana obrazloženja Vlade Republike Srbije, a da opozicija, s druge strane, ima mogućnost da argumentovano daje sugestije, kritike, da govori u prilog tome zašto neke zakonske akte, odnosno zakonske predloge treba usvojiti, a neke ne.
Mi smatramo da je nekoliko suštinskih novina koje će, svakako, uticati, ukoliko se usvoje, a ubeđeni smo da će izmene i dopune Poslovnika o radu koje su predložene biti usvojene.
Dakle, nekoliko je suštinski bitnih novina koje će unaprediti rad u Parlamentu. Najpre, poslanici će, ukoliko se usvoje izmene i dopune Poslovnika o radu Republičkog parlamenta, ipak, za skupštinskom govornicom morati konkretno da govore o dnevnom redu aktuelnog skupštinskog zasedanja. Šefovi poslaničkih grupa, kao što je to već rečeno za ovom govornicom, moći će da traže objašnjenja i obrazloženja svakog utorka i četvrtka, i to u vremenskom periodu od 10 do 11 časova.
Poslednjeg četvrtka u mesecu, i o tome je već bilo reči za skupštinskom govornicom, premijer i članovi Vlade, dakle, ministri, moraće da dođu u Republički parlament i da odgovaraju na pitanja poslanika.
Mi na ovo gledamo pozitivno i smatramo da je izuzetno pozitivno uvesti ovakvu praksu u rad Republičkog parlamenta, dakle, vid direktne komunikacije između Parlamenta, s jedne strane, i Vlade, s druge strane, odnosno na ovaj način se, kroz Republički parlament, može vršiti kontrola rada Vlade Republike Srbije.
Već je rečeno, skraćeno je vreme za rasprave o amandmanima. Dakle, vreme za rasprave o amandmanima je, usvajanjem ovih izmena i dopuna Poslovnika o radu Republičkog parlamenta, potpuno isto kao i vreme za raspravu u načelu, ravnomerno raspoređeno na sve poslaničke grupe, shodno broju poslanika koje poslaničke grupe imaju. U okviru dodatnih 15 minuta, i o tome je već bilo reči, šefovi poslaničkih grupa moći će da daju svoje viđenje o predloženim amandmanima. Naravno, stoji ono dodatno vreme za podnosioca amandmana.
Sledeća novina je, na šta gledamo, takođe, izuzetno pozitivno, da pozivanje na navodne povrede procedure neće moći da traju satima, kao što je to bilo tokom proteklog vremenskog perioda i tokom proteklih meseci. Ono što posebno želimo da istaknemo, smatramo da se usvajanjem predloženih izmena i dopuna Poslovnika o radu Republičkog parlamenta unapređuje forma dijaloga u Parlamentu.
Dakle, predložene izmene i dopune Poslovnika o radu Republičkog parlamenta, svakako, ne štete, ne remete, ne guše demokratsko sučeljavanje mišljenja u Parlamentu. I pozicija i opozicija moći će da obave svoju ulogu, s tim što će uvek morati da imaju na umu da je velika odgovornost svakog poslanika, i pozicije i opozicije, pred građanima Srbije. Potpuno je jasno da je u radu na novom poslovniku o radu Republičkog parlamenta potrebno utvrditi jasna i nedvosmislena pravila, kako bi rad u Parlamentu bio demokratski i efikasan.
Na samom kraju, još jednom želim da naglasim, Poslanička grupa SPS-JS-a podržaće predložene izmene Poslovnika o radu Republičkog parlamenta. Zahvaljujem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala lepo.
Da li još neko od prijavljenih narodnih poslanika želi reč? (Ne)
Da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa, ili bilo ko ko još nije iskoristio svoje pravo iz člana 93. Poslovnika? (Ne)
Zaključujem jedinstven glavni pretres.
Obaveštavam vas da će Narodna skupština, u danu za glasanje, odlučivati o amandmanima podnetim na Predlog odluke o izmenama i dopunama Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije i o Predlogu odluke u celini.
Pošto smo obavili jedinstven pretres o jedinoj tački dnevnog reda ove sednice, na osnovu člana 85. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, određujem utorak, 17. februar, početak u 10 sati, kao dan za glasanje.
Zahvaljujem na saradnji i vidimo se u utorak, nešto pre deset. Hvala.