Prva sednica, Prvog redovnog zasedanja, 05.03.2009.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva sednica, Prvog redovnog zasedanja

1. dan rada

05.03.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:15 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Prvu sednicu Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2009. godini.

Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika konstatujem da sednici prisustvuje 127 narodnih poslanika.

Podsećam vas da je, članom 86. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine, predviđeno da kvorum za rad prilikom usvajanja zapisnika sa prethodnih sednica i utvrđivanja dnevnog reda postoji ako na sednici Narodne skupštine prisustvuje najmanje 126 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 130 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno više od 126 narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.

Htela bih da vas upoznam sa članom 235. Poslovnika Narodne skupštine koji glasi:

"Narodni poslanik ima pravo da traži obaveštenja i objašnjenja od predsednika Narodne skupštine, predsednika odbora Narodne skupštine, ministara i funkcionera u drugim republičkim organima i organizacijama, o pitanjima iz okvira prava i dužnosti ovih funkcionera, iz nadležnosti organa na čijem se čelu nalaze, a koja su mu potrebna za ostvarivanje funkcije narodnog poslanika, osim na sednici Narodne skupštine.

Izuzetno predsednik, odnosno ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe pravo iz stava 1. ovog člana može ostvariti i na sednici Narodne skupštine, usmeno u jednom obraćanju, u trajanju do pet minuta utorkom i četvrtkom, i to odmah nakon otvaranja sednice i utvrđivanja broja narodnih poslanika koji prisustvuju sednici, a pre prelaska na dalju raspravu.

Predsednik Narodne skupštine, odnosno predsedavajući daje reč prijavljenim predsednicima, odnosno ovlašćenim predstavnicima poslaničkih grupa, počevši od predstavnika brojčano najmanje poslaničke grupe pa do brojčano najveće poslaničke grupe.

Lica iz stava 1. ovog člana dužna su da traženo obaveštenje, odnosno objašnjenje u pismenom obliku dostave narodnom poslaniku u roku od 15 dana."

Gospodin Vladan Batić se javio za reč. Izvolite.

Vladan Batić

Gospođo predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, tražim obaveštenje, odnosno objašnjenje od vas, gospođo predsednice, kako je moguće da Parlament Srbije u ovim kriznim vremenima nije zasedao 20 dana. Poslednja sednica Skupštine Srbije bila je 13. februara, bilo je glasanje povodom izmene Poslovnika 17. februara i bilo je postavljanje pitanja 26. februara, ali to nisu bile klasične sednice.

Dakle, tražim objašnjenje, jer onda ne vredi stalno spočitavati opoziciji da opstruira rad Parlamenta ako voljom vladajuće većine nema sednice Skupštine čitavih 20 dana.

Drugo pitanje i tražim objašnjenje od Vlade, iz kojih razloga je sa dnevnog reda povučen zakon o zabrani diskriminacije i da li je tačno da je to inicijativa i zahtev SPC?

Srpska pravoslavna crkva ima pravo na svoj stav ali to ne može da bude razlog za izmenu dnevnog reda.

Dozvoliću sebi, kao vernik i pravoslavac, da kažem da crkva ne može da uredi odnose u svojim redovima, ali zato uz pomoć Vlade uređuje odnose u Vladi i u Parlamentu. I to je tragično.

Ta crkva je pokušala da izvrši puč, da smeni patrijarha. Ne znam šta tamo njima smeta, jer je ovaj zakon, bez obzira na naš lični stav, preduslov i za evropske integracije i za beli šengen. Sami sebi dajemo autogolove.

Ne znam šta smeta arhijerejima, od kojih su bar dva ili tri različite seksualne orijentacije? Zašto im smetaju ove odredbe zakona?

Nažalost, u redovima SPC danas ...

Da li može malo tiše?
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodo poslanici, molim da omogućite da čujemo gospodina Batića.

Vladan Batić

Dakle, nažalost, u redovima SPC danas imamo arhijereja koji je održao sramno opelo nakon ubistva Zorana Đinđića, koji je pokušao da smeni patrijarha.

Imamo drugog koji je osveštao sajt Crvenih beretki. Imamo i trećeg koji je imao agenciju za poslovnu pratnju. Imamo i četvrtog koji je oslobođen od odgovornosti za pedofiliju. Imamo i petog koji se slika na šest strana za erotski časopis. Imamo šestog koji je 22. septembra 2000. godine u jednoj ruci držao mitraljez, a u drugoj lobanju deteta i pretio svima koji glasaju protiv Miloševića. Oni sebi dozvoljavaju za pravo da utiču na izmene zakona, a Vlada to velikodušno prihvata. Tražim objašnjenje zbog čega.

I konačno, tražim objašnjenje šta će Vlada i država Srbija preduzeti povodom najnovije presude Haškog tribunala. Svi su rekli da je to nepravda, da je to selektivna pravda, ali hoće li država nešto preduzeti, jer ta presuda može da se reflektuje i na odluku Međunarodnog suda pravde o pravnom statusu, odnosno o pravnoj valjanosti secesije koju su proglasili Albanci na Kosovu i Metohiji.

Predložio sam Vladi da pri Savetu za saradnju sa Haškim tribunalom formira jedan medijski tim i da se povede jedna velika diplomatska kampanja, da ceo svet vidi kakve su zločine nad Srbima i drugim nealbancima počinili čelnici OVK, i Tači i Čeku i Haradinaj, i da se svetu objasni svakog dana da to nije bila nikakva borba za nacionalno oslobođenje Albanaca na Kosovu nego zločin i teror.

Tražimo da Vlada preduzme nešto, a ne da se svi žale, kukaju i čude. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
U vezi sa vašim prvim pitanjem u periodu redovnog zasedanja teorijski smo mogli početi 2. marta, međutim, znate da je potrebno da i tela i odbori pripreme materijal za rad plenarne sednice.

U vezi sa vašim drugim pitanjem htela bih da kažem da je Vlada predložila zakon o zabrani diskriminacije i povukla ga, to je bilo njeno pravo.

Reč ima gospodin Pastor. Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Balint Pastor

Grupa manjina
Gospođo predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, na osnovu stava 2. člana 235. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije tražim objašnjenje od predsednika Vlade Republike Srbije, gospodina Mirka Cvetkovića, kada će Vlada Republike Srbije utvrditi Predlog zakona o nadležnosti Autonomne pokrajine Vojvodine i dostaviti taj predlog zakona Narodnoj skupštini na usvajanje.

Već mesecima zahtevamo, u skladu sa Ustavom, davanje saglasnosti na Predlog statuta Autonomne pokrajine Vojvodine i usvajanje zakona o nadležnosti Autonomne pokrajine Vojvodine.

Nije uopšte sporno što pojedine opozicione stranke vode kampanju protiv Predloga statuta Autonomne pokrajine Vojvodine, to je politički u potpunosti legitimno i to je deo političke borbe, ali ne mogu da prihvatim i ne mogu sebi da objasnim kako je moguće da određene stranke koje su vrlo uticajne u Vladi Republike Srbije čine sve da ne bi došlo do davanja saglasnosti na Predlog statuta Autonomne pokrajine Vojvodine i što čine sve da ne bi bilo moguće usvojiti Predlog zakona o nadležnostima Autonomne pokrajine Vojvodine.

Sa ovog mesta bih želeo da iznesem stav da je Republika Srbija, nadamo se, pravna država i u pravnim državama zna se šta je čija nadležnost. Nadležnost Skupštine AP Vojvodine je bila da utvrdi Predlog statuta AP Vojvodine i da taj predlog uputi u Narodnu skupštinu na usvajanje. To je učinjeno 15. oktobra prošle godine. Skupština AP Vojvodine je usvojila Predlog statuta sa tročetvrtinskom većinom.

Posao Vlade Republike Srbije je da izradi Predlog zakona o nadležnostima AP Vojvodine i Vlada, nažalost, ništa nije učinila da taj zakon dođe u Narodnu skupštinu na usvajanje, pošto pojedine frakcije iz DS onemogućavaju stavljanje na dnevni red tog vrlo značajnog akta.

Posao Narodne skupštine je da da saglasnost na statut i da usvoji zakon o nadležnostima Vojvodine, a posao Ustavnog suda Republike Srbije jeste da utvrdi da li je usvojeni zakon i statut u saglasnosti sa Ustavom Republike Srbije. Nije posao narodnih poslanika, nije posao Vlade, nije posao stranaka da utvrđuju da li je određeni predlog u skladu sa Ustavom ili ne. Bez obzira na to, ubeđen sam da predloženi statut nije protivustavan, da predloženi statut doprinosi evropeizaciji i regionalizaciji, decentralizaciji Srbije.

Taj predlog statuta je važan korak na evropskom putu Srbije i zbog toga mi nije jasno – kako je moguće da određene stranke vode kampanju sa idejama evropske Srbije, evropske Vojvodine, decentralizacije, regionalizacije, autonomnosti Vojvodine itd, a posle mesecima onemogućavaju prvi korak ka decentralizaciji i vrlo značajan korak na evropskom putu Srbije, a to je davanje saglasnosti na Predlog statuta i usvajanje zakona o nadležnostima AP Vojvodine.

Zbog toga pitam gospodina Cvetković – kada će ovaj Predlog zakona o nadležnostima AP Vojvodine biti utvrđen na Vladi i dostavljen Skupštini na usvajanje?

Imao bih još jedno pitanje za gospodina Cvetković, i time završavam, u članu 11. Ustava piše (citiram i molim da ovo vreme ne računate):

"Republike Srbija je svetovna država.

Crkve i verske zajednice su odvojene od države.

Nijedna religija ne može se uspostaviti kao državna ili obavezna."

Da li je Vlada Republike Srbije imala na umu ovaj član Ustava kada je povukla zakon protiv diskriminacije iz skupštinske procedure, ili Vlada Republike Srbije smatra da se Ustav može selektivno primenjivati? Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Vaše pitanje će biti prosleđeno premijeru.

Reč ima gospodin Andrić, kao ovlašćeni predstavnik LDP.
...
Liberalno demokratska partija

Ivan Andrić

Liberalno demokratska partija
Poštovana, poštovane kolege poslanici, prvo bih želeo da iznesem jednu primedbu na sam način ovakvog rada. Gospođo predsednice, stvarno nije u redu da se iz vladajuće koalicije javljaju, kao za ona poslanička pitanja, i prvo postavljaju pitanja jedni drugima u koaliciji. Nije ovaj institut poslaničkog pitanja namenjen, recimo, da izađem ja, pa postavim pitanje gospodinu Žarku Koraću. Ovo je valjda institut koji omogućava opoziciji i poslanicima da postavljaju pitanja.

Moje pitanje ide na dve adrese, jedna je, gospođo Dejanović, vaša, a druga je premijera Cvetkovića ili bilo kome iz Vlade. Pitanje je jednostavno – šta se desilo sinoć, pa je zakon o borbi protiv diskriminacije povučen? Osam godina traje javna rasprava. O ovoj poslednjoj verziji zakona se dve godine diskutuje u svim mogućim i nemogućim institucijama i forumima. Kakva je to sila?

Juče su pre podne skupštinski odbori većinom usvojili tekst zakona, uz izdvojeno mišljenje SRS, skoro jednoglasno. Šta se to desilo sinoć, pa je ovaj zakon povučen iz procedure? Koja je to sila u ovoj državi veća od Vlade Srbije, od Skupštine Srbije? Dobili smo papir kojim nas neko obaveštava da je povučen zakon, ali nema nijedan razlog. Ne postoji nijedan razlog zbog koga se taj zakon povlači.

Verujem da ste vi spremni da kao noj gurnete glavu u pesak i pustite da ovo prođe, ali ovo je udar na pravnu državu. Vlada je ovaj zakon usvojila, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava ovaj zakon brani, brani ga i sinoć u vestima, sve poslaničke grupe su se izjasnile i sve su "za".

Ko je taj ko ima tu moć? Odakle je ta moć? Dužni ste da odgovorite na to pitanje. Da li je zvao Pahomije? Ko je zvao? Sa kojim razlogom vi puštate da se širi homofobičnost? Preko te homofobičnosti se sada minira zakon. Ovaj zakon je osnovni zakon u evropskim integracijama. To vam govorimo već dve godine. Pravo jednakosti je osnovni temelj Evropske unije. Da li vi nemate snage da to izglasate? Da li je SPC protiv toga? Nemojte se ponašati na srednjevekovni način.

Vi ste bili dužni prvi da izađete i da kažete šta se desilo, a ne da nam šaljete obrazloženje u kome ima više nekih zavodnih brojeva, nego objašnjenja. Da li je pravna država prestala da postoji? O čemu ćemo mi danas diskutovati ovde? Da li treba da diskutujemo na način da ne povredimo osećanja Srpske pravoslavne crkve, Katoličke crkve ili Jevrejske zajednice, onih koji su zajedno srušili ovaj zakon? Da li treba da pazimo da predloge zakona formiramo u skladu sa njihovim mišljenjem? Ako to hoćete, to se ne zove demokratija, to se zove džamahirija. Takav sistem postoji. Ako ga uvodite, recite nam. Na izborima se kandidujte sa tom temom, pa pobedite na izborima, pa uvedite taj sistem. Nemojte ga uvlačiti telefonskim pozivima noću, kada Skupština utvrdi taj predlog, kada Vlada utvrdi, kada se svi odbori izjasne. Sada ste došli, kao, nema nikakve veze.

Izađe član manjinske partije i pita – kada će zakon o Vojvodini? Zovite telefonom, pa pitajte! Ovo je jedina tema za danas.

Koja je to sila u državi koja je važnija i od Vlade i od Skupštine i koji su to motivi te sile i da li ovaj parlament ima razloga više da postoji, ili će zakone i odluke donositi u telefonskim razgovorima predsednik države sa Pahomijem? Izađite i recite nam to. (Aplauz.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na vaše prvo pitanje, podsećanje da član 235. daje istu mogućnost predsednicima i predstavnicima svih poslaničkih grupa da ga koriste, pa i šefovi poslaničkih grupa parlamentarne većine mogu pitati.

Što se tiče vašeg drugog pitanja, ne neko, nego gospodin Cvetković je obavestio Skupštinu o povlačenju tog zakona i biće mu prosleđen stenogram u kome je sadržaj koji ste izneli.

Reč ima gospodin Aligrudić.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Imam pitanje za vas, predsednice Narodne skupštine, i za Mirka Cvetkovića, premijera, ali prvo ovo za vas.

Znate vrlo dobro da je ogromna većina narodnih poslanika, pre skoro mesec dana, uputila Narodnoj skupštini zahtev za održavanje vanredne sednice na kojoj bi se raspravilo o sedam zakona iz oblasti ekologije koji su jednoglasno prošli nadležne odbore, kao takvi. Jeste da ih je predložila Vlada Republike Srbije, ali s obzirom na atmosferu i situaciju u Narodnoj skupštini, valjalo je da taj predlog stavite na dnevni red, da zakažete dan za održavanje vanredne sednice Narodne skupštine sa tom temom, sa tih sedam tačaka, jer je reč o nekonfliktnoj sednici koja bi se relativno brzo završila i gde bi sedam zakona, koji su važni za ovu državu, i na koncu, spadaju u paket onih zakona za koje vladajuća koalicija tvrdi da su veoma važni za čitav postupak pridruživanja EU, bili okončani.

Niste to uradili.

Nasuprot tome, sačekali ste, verovatno opet po principu raznih telefonskih poziva i najava koji su van očiju javnosti, da Vlada Republike Srbije zakaže sednicu sa tim i dodatnim zakonima, pa ste zakazali tu sednicu tri ili četiri dana pre isteka roka u kojem se uopšte može održati vanredna sednica i uspešno završiti, a onda ste u roku od 24 sata postali svesni toga ili je Vlada postala svesna toga da se ta sednica ne može okončati, a možda bi i mogla, to ne možete znati, pa ste onda povukli taj predlog uz obrazloženje da će se predlog tih zakona naći na dnevnom redu na početku redovnog zasedanja Narodne skupštine, a to znači počev od 1, odnosno 2. marta pa nadalje.

Umesto toga, Vlada Republike Srbije podnosi predlog za novu sednicu, Prvu sednicu redovnog zasedanja Narodne skupštine, sa drugim dnevnim redom, koji nema nikakve veze sa ovim prethodnim dnevnim redom. Mogli ste da pročitate u novinama, u ono malo izdanja i ono malo medijskog prostora koje DSS danas poseduje, da smo izjavili da više ne želimo da dolazimo na konsultacije koje vi zakazujete, jer očigledno te konsultacije nemaju nikakvog efekta. Razlog dolaženja na konsultacije kod vas bi bio, da je sreće, u tome da se uspešno dogovorimo o nekom planu rada za sledećih mesec ili dva, o nekoj agendi, o tome šta Skupština treba da radi.

Ne, vaša zamisao da držite konsultacije sastoji se u tome da nas pozovete na konsultacije kada već zakažete sednicu Narodne skupštine sa predloženim dnevnim redom, da bi nas onda na tim konsultacijama molili da ne podnosimo amandmane, da se što manje javljamo za reč, da gledamo kako da ta sednica što pre prođe, na uštrb i na štetu onih građana Srbije koji su birali narodne poslanike, čije je pravo i obaveza u ovoj Narodnoj skupštini da zastupaju njihove interese. To radite.

Poslednjih 20 dana ova skupština je u magnovenju, počev od načina na koji ste promenili odredbe Poslovnika, ne ulazeći u sadržaj šta one znače, a ne znače ništa, jer ćete morati da održite sednicu Administrativnog odbora da vam protumači to što ste usvojili.

Način na koji ste to uradili pokazuje krupan korak ka urušavanju ionako krhke i skoro nikakva atmosfere u Narodnoj skupštini.

To će se nastaviti i dalje, naravno, bez želje da na bilo koji način negativnoj atmosferi doprinose poslanici DSS.

To nećemo raditi, ali ovo kako se vi ponašate, način na koji vi vodite Skupštinu, instruirani od pojedinih šefova grupa vladajuće koalicije, jeste nešto što je krajnje neprimereno i izuzetno štetno za rad ove institucije.

To što ste u proteklih 20 dana pokazali vi u sadejstvu sa vašim pajtašem iz Vlade, premijerom Mirkom Cvetkovićem, koji je otišao na neki "srpski Davos", na Kopaonik, pa valjda zbog toga ne možemo da održimo sednicu, zato što bi Vlada htela kolektivno da se skija, to što vi radite je blokada Parlamenta, vi i gospodin Mirko Cvetković, a posebno i predsednik države Boris Tadić, vi ste glavni blokatori rada ovog parlamenta, a ne oni koji pokušavaju da pričaju o svojim pravima i pravima građana koji su oštećeni zbog mandata ili ne znam čega drugog. Pri tom, mislim na obe grupe, neću da stajem ni na čiju stranu...

(Predsednik: Vreme.)

... ali vi niste sposobni da taj problem rešite.