Dame i gospodo narodni poslanici, pre nego što pređem na obrazlaganje amandmana, želela bih samo da nagovestim da ću vrlo verovatno koristiti vreme predviđeno za poslaničku grupu. Dakle, ići ću preko ona dva minuta. Hvala.
Pre nego što pređem na sam tekst amandmana na član 1. predloženog zakona vrlo je značajno da se zahvalim gospodinu Markoviću, resornom ministru, koji je prisutan (nadam se da će biti i tokom celokupne rasprave u pojedinostima), zbog toga što je u prepodnevnom delu zasedanja zapravo samo ponovio ono što sam rekla pre nego što smo se rastali, a o tome će verovatno biti reči kroz primere kako funkcionišu lokalne samouprave, na koji način se tretira rad političkih stanaka i tokom rasprave u pojedinostima.
Dakle, mislim da će srpskoj javnosti i građanima Srbije, koji su nam zaista najdragoceniji, biti vrlo jasno na šta je Srpska radikalna stranka želela ovim amandmanom da ukaže ukoliko pročitam član 1. Predloga zakona o političkim strankama. Predlagač je predvideo da član 1. glasi ovako: "Ovim zakonom uređuje se osnivanje i pravni položaj političkih stranaka, upis i brisanje iz registra, prestanak političkih stranaka i druga pitanja značajna za rad političkih stranaka."
Predlog našeg amandmana je da se član 1. menja i glasi: "Ovim zakonom se uređuje način osnivanja političkih stranaka u Republici Srbiji, pravni položaj političkih stranaka, upis i brisanje političkih stranaka u odgovarajući registar koji vodi državni organ i druga pitanja važna za delatnost političkih stranaka. Pri tumačenju i primeni odredbi ovog zakona to se mora činiti u korist unapređenja vrednosti demokratskog društva radi demokratskog oblikovanja volje građana."
Smatrali smo da ovaj član 1. mora da bude precizan i jasan i u obrazloženju smo dali nekoliko rečenica koje bi trebalo da pojasne svrhu ovog amandmana. Zbog građana Srbije, a opet u sklopu kampanje koja se vodi protiv SRS u smislu podnošenja velikog broja amandmana, zaista smo se trudili da odgovorimo na svako predloženo zakonsko rešenje i s namerom čitam obrazloženje ovog amandmana.
Dakle: "Amandmanom se vrši intervencija na navedenom članu Predloga zakona, a sve sa ciljem da se Predlog zakona usaglasi sa članovima 5, 55. i 102. Ustava Republike Srbije. Pored navedenih članova i druge odredbe Ustava Republike Srbije nalažu da se odredbama predloženog zakona maksimalno očuva sloboda i pravo građana na političko udruživanje i stvore uslovi da političke stranke mogu da ispune obavezu demokratskog oblikovanja političke volje građana.
Da bi se to postiglo moraju se pronaći mehanizmi koji bi nadalje sprečili politički progon, krađu mandata, izigravanje izborne volje građana i zaustavio svaki pokušaj uspostavljanja totalitarizma. Predloženi amandman ima za cilj da svaki nasrtaj na demokratiju i slobodu građana zaustavi."
Ovo je, naravno, Poslaničkom klubu SRS i te kako važno, ako ne i najznačajnije, jer valjda je jasno da smo se svi zajedno svojevremeno borili za uspostavljanje demokratskih načela, poštovanje demokratskih procedura, parlamentarnu demokratiju i nesmetani razvoj političkih stranaka, odnosno višestranačja u Srbiji. Uostalom, primer predsednika naše stranke, u smislu robijanja pod totalitarnim sistemom, dovoljno govori o doprinosu koji je Srpska radikalna stranka dala uspostavljanju parlamentarne demokratije.
S obzirom na to da se sećam da je gospodin ministar rekao da je svrha ovog zakona uvođenje reda u politički život u Srbiji, mi, i to je naše političko uverenje, izražavamo sumnju da će ovaj zakon zaista dovesti do uvođenja reda zato što reda nema jer nema političke volje da se poštuje ono što jesu osnovni principi demokratije.
Nećete zameriti, pretpostavljam, ali ono što je naša polazna osnova, odakle svi polazimo i gde se svi vraćamo i tu zaustavljamo, to je naravno Ustav države Srbije. Možda je čak i neki put besmisleno govoriti o onim načelima koja Ustav nalaže, pogotovo u situaciji kada se zapravo dešava napad na ustavni poredak države Srbije, pa samim tim i derogiraju određena ustavna načela, konkretno kao što je teritorijalna celovitost i sprovođenje suvereniteta na delu teritorije Kosova i Metohije.
S tim u vezi je svakako i vrlo značajan odgovor na pitanje da li će se ovaj predlog zakona sprovoditi na delu Kosova i Metohije.
Onda bismo vrlo verovatno, u zavisnosti od vašeg odgovora, dobili i odgovor na pitanje da li država Srbija postoji na tom delu ili smo mi pod okupacijom, a onda je i ova slika parlamenta i sve ovo što se dešava u okviru parlamentarnog života na političkoj sceni Srbije potpuno jasno, onda definitivno nekome ni ne treba parlamentarna demokratija u Srbiji.
Ali, mi ćemo se truditi, nadam se uspešno, da građanima Srbije objasnimo naše političko delovanje, odakle protest Srpske radikalne stranke u parlamentu, da li je protest jedne političke stranke opravdan, u smislu represije, i šta je ono što jeste zaista konkretna politička klima 2009. godini u državi Srbiji.
Međutim, ono što je takođe značajno, s obzirom da obrazloženje amandmana koji smo podneli svakako ojačavaju upravo pomenute članove Ustava Republike Srbije, građanima zaista ništa ne znači ukoliko mi kažemo da su to članovi 5, 55. i 102, ali mislim da je vrlo dragoceno za dalju raspravu da se upravo ti članovi citiraju.
Dakle, u delu koji nosi naslov Političke stranke član 5. Ustava Srbije kaže: "Jemči se i priznaje uloga političkih stranaka u demokratskom oblikovanju političke volje građana. Osnivanje političkih stranaka je slobodno. Nedopušteno je delovanje političkih stranaka koje je usmereno na nasilno rušenje ustavnog poretka, kršenje zajamčenih ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne ili verske mržnje. Političke stranke ne mogu neposredno vršiti vlast, niti je potčiniti sebi."
Bili bismo zaista zadovoljni, gospodine ministre, da čujemo kakav je odnos resornog ministarstva, samim tim i Vlade Srbije, u smislu stava 3. člana 5. u kojem se kaže da je nedopušteno delovanje političkih stranaka koje je usmereno na nasilno rušenje ustavnog poretka, kakav tretman imaju političke stranke koje deluju na teritoriji Kosova i Metohije, koje su svojim delovanjem direktno izvršile nasilno rušenje ustavnog poretka države Srbije i na koji način će vaše resorno ministarstvo i Vlada Srbije da odgovori, u smislu stava 3. člana 5. Ukoliko nema zvaničnog odgovora, onda mi i ne treba da pričamo o najvišem zakonodavnom aktu.
Zaista ne bi ni trebalo onda da se igramo demokratije, jer očigledno je da se ovde zaista samo igramo demokratije.
Član 55, na koji smo se mi takođe pozvali u obrazloženju ovog amandmana, govori o slobodi udruživanja i vrlo je važno da se citira jer će nadalje naša rasprava da ide baš u tom smeru.
Dakle, u 1. stavu se kaže: "Jemči se sloboda političkog, sindikalnog i svakog drugog udruživanja i pravo da se ostane izvan svakog udruženja. Udruženja se osnivaju bez prethodnog odobrenja, uz upis u registar koji vodi državni organ u skladu sa zakonom. Zabranjena su tajna i paravojna udruženja. Ustavni sud može zabraniti samo ono udruženje čije je delovanje usmereno na nasilno rušenje ustavnog poretka, kršenje zajamčenih ljudskih ili manjinskih prav ili izazivanje rasne, nacionalne i verske mržnje. Sudije Ustavnog suda, sudije, javni tužioci, Zaštitnik građana, pripadnici policije, pripadnici vojske ne mogu biti članovi političkih stranaka."
Vrlo je značajno, u smislu člana 55. stava 4, da, recimo, imamo saznanje da li je država Srbija uputila zahtev Ustavnom sudu, ili bilo koja institucija vlasna da to uradi, u smislu zabrane delovanja udruženja koje vrši nasilno rušenje ustavnog poretka. Zaista je značajan broj udruženja sa teritorije Kosova i Metohije koja ruše ustavni poredak države Srbije samim tim što imaju paralelne institucije koje apsolutno ne priznaju Ustav države Srbije.
Takođe, ono što je i te kako značajno, a pogotovo za dalju raspravu u pojedinostima, i tiče se funkcionisanja i smisla postojanja političkih stranaka, izbornog sistema, jesu zapravo poslanički mandati. Mi ćemo takođe biti vrlo radosni ukoliko budemo imali prilike da čujemo mišljenje resornog ministra što se tiče prekrajanja izborne volje, pa da nam, recimo, kaže na koji način će država reagovati nadalje u smislu uvođenja reda u politički život i stvaranja normalne i konstruktivne političke atmosfere u kojoj će političke stranke, bez obzira na svoje političko uverenje, moći nesmetano i ravnopravno da učestvuju u političkom životu. To za sada nije činjenica, ali ćemo se time pozabaviti kasnije.
Još jedan vrlo značajan član Ustava na koji smo se mi pozvali u ovom obrazloženju je član 102. Ustava Republike Srbije, koji govori o položaju narodnih poslanika. U stavu 1. se kaže da mandat narodnog poslanika počinje da teče danom potvrđivanja mandata u Narodnoj skupštini i traje četiri godine, odnosno do prestanka mandata narodnih poslanika tog saziva Narodne skupštine. Narodni poslanik je slobodan da, pod uslovima određenim zakonom, neopozivo stavi svoj mandat na raspolaganje političkoj stranci na čiji predlog je izabran za narodnog poslanika.
"Narodni poslanik ne može biti poslanik u skupštini autonomne pokrajine, niti funkcioner u organima izvršne vlasti i pravosuđa, niti može obavljati druge funkcije, poslove i dužnosti za koje je zakonom utvrđeno da predstavljaju sukob interesa. Izbor, prestanak mandata i položaj narodnih poslanika uređuje se zakonom."
Želeli bismo da čujemo i odgovor ministra koji će biti prisutan u raspravi u pojedinostima na koji način želi da uveri Poslaničku grupu SRS, koja je 11. maja 2008. godine osvojila najveći broj opozicionih mandata. Dakle, samostalno je izašla kao politička stranka na parlamentarne izbore, broj mandata je bio 78, lista za koju se glasalo bila je lista SRS - dr Vojislav Šešelj. Nekoliko meseci kasnije ta lista je ostala bez 21 mandata.
Takođe je važno reći, da bi javnost u Srbiji bila potpuno informisana o pozadini narušavanja političke klime, o čemu je ovde takođe reč kada raspravljamo o Predlogu zakona o političkim strankama, mi smo kao parlamentarna stranka krajem prošle godine povodom usvajanja budžeta, s obzirom na to da je malo falilo da se pređe na privremeno finansiranje, vrlo vlasno ušli u pregovore sa DS, odnosno sa gospodinom Dušanom Petrovićem, u smislu stvaranja političke klime koja je trebalo da proizvode konkretan rezultat, a to je usvajanje budžeta i onemogućavanje prelaska na privremeno finansiranje. Procenili smo da je to zaista vrlo važno za državu Srbiju, za građane države Srbije, a i za stvaranje političke klime.
Ono što je bio predmet dogovora – i to nije predmet nikakvih tajnih dogovora, sve političke stranke u cilju stvaranje dobre političke atmosfere se dogovaraju, svako zasedanje izgleda baš tako kako se dogovori sprovode – jeste povratak otetih mandata SRS, smena predsednika Administrativnog odbora i odustajanje od nezakonitog uvođenja privremenih mera u opštini Zemun.
Mi smo dobili uveravanja od gospodina Dušana Petrovića da će taj dogovor biti ispoštovan i svoj deo dogovora smo, i ovo srpska javnost mora da zna, ispunili, i to nije ništa sporno. Sporno je bilo sve ono posle; umesto svega onoga što je bio predmet dogovora, Srpskoj radikalnoj stranci nisu vraćeni mandati.
Što se tiče tri ostavke kojima smo raspolagali, predali ih Administrativnom odboru, jedna ostavka je bila sporna jer su bili pogrešni podaci. Osoba koja je to uradila znala je da radi upravo to što je uradila i nisu predmet ove rasprave ti ljudi, niti će biti.
Osobe kojima se obraćam su pripadnici najveće stranke u vladajućoj koaliciji, jer ovde je vlast bila na ispitu i, gospodine ministre, taj ispit niste položili.
Dakle, ukoliko dve ostavke nisu bile sporne, nije bilo razloga da se ti mandati ne vrate Srpskoj radikalnoj stranci, a o ostalim mandatima odlučivaće se pred nekim drugim institucijama.
Nemam nameru da na bilo koji način utičem na donošenje sudskih odluka, niti da utičem na sam istražni postupak i zato ne želim da o tome pričam ovde i sada.
Ono što je bila jedna od, uslovno rečeno, tema pregovora, bila je i smena predsednika Administrativnog odbora, koja se desila. Međutim, umesto predloženog rešenja, vi ste postavili gospodina Konstantinovića iz vaše stranke na mesto predsednika Odbora. Toliko o poštovanju džentlmenskog sporazuma i dogovora.
Konačno, došli smo i do Zemuna. U prepodnevnom delu sam, ali vi niste bili prisutni u sali... Iskreno, niste ni vlasni da mi odgovorite na pitanje koje sam želela da postavim, ali bili ste uskraćeni za ono što je bila poenta priče, samo pod pretpostavkom da je bila prisutna gospođa Malović kao ministar pravde.
Dakle, na potpuno nezakonit način uvedene su privremene mere. Tiče se, naravno, mandata odbornika i tiče se teme koja je na dnevnom redu.
Vi ste sa potpunim pravom rekli da niste vlasni da odlučujete i preduzimate bilo kakve korake, s obzirom na to da se ovo pitanje nalazi pred Ustavnim sudom Srbije. To je potpuno istina i ja to mogu samo da podržim.
Međutim, ono što sam očekivala možda da čujem jeste kako je gradska uprava sebi dala nadležnost Ustavnog suda Srbije pa ocenila zakonitost donošenja pravnih akata.
To je ono što je trebalo da bude suština rasprave u prepodnevnom delu, ali se, naravno, tiče ministra pravde, ne tiče se vas. Drago mi je što ste pročitali akt koji takođe imam i koji govori o tome da vaše ministarstvo ne može da deluje dok ne dobije odluku Ustavnog suda. To je zaista potpuno istina i ovoga puta je, političke korektnosti radi, potvrđujem.
Međutim, s druge strane, potpuna je nedoumica na koji način mislite da posle ovoga što sam sada rekla možemo da se vratimo na početak, jer sve ovo je izazvalo reakciju Srpske radikalne stranke. Nama su oteti mandati.
Došli smo u situaciju medijske blokade. Potpuno smo uvereni da smo došli pod pritisak šefova diplomatskih misija, gospodina Mantera i gospodina Vordsvorta, koji su se takođe upleli u političku scenu napadajući nas.
Došli smo u situaciju da se uvode privremene mere uz potpuni medijski spektakl, divljanje koje je bilo tokom procedure dodeljivanja i oduzimanja mandata, jer nama je šest odbornika faktički u jednom momentu bilo oduzeto takođe divljanjem i uletanjem u političku scenu, naše je uverenje, određenih tajkuna i određenih centara moći, ali o tome ćemo malo kasnije.
Dakle, kako mislite da se posle svega toga, a mi smo pružali ruku prošle godine povodom usvajanja budžeta i budžet je usvojen tako što smo mi poštovali svoj deo dogovora, vratimo na početak i budemo uvereni da ćemo svaki sledeći put, bilo da je reč o redovnom zasedanju, o sastanku odbora, o bilo čemu što je važno za građane Srbije koji su glasali, dali nam poverenje da uredimo život koji bi trebalo da bude dostojan čoveka ... Kako mislite da možemo da se vratimo na početak i da verujemo vama na reč?
Nadam se da vi ovo ne doživljavate lično. Vi i ja se lično ne poznajemo, niti bi mi palo na pamet da ovu raspravu spuštam na lični nivo, naprosto, to nije moj stil. Ovde se radi o principu. Imate princip koji je potpuno derogiran, prekrajana je izborna volja koja se reflektovala na majskim izborima 2008. godine i imate potpuno veštačku atmosferu u ovom parlamentu. Imate klub koji najčešće i predstavnici vlasti nazivaju Srpskom naprednom strankom, koja nije učestvovala na izborima, i time potvrđuju prekrajanje izborne volje, a mi sada treba da govorimo o tome da treba da izgradimo političku klimu, da postignemo dogovor, svi se pozivamo na to, to bi trebalo da bude normalno, Ustav nas obavezuje na to da poštujemo ono što su ljudi s pravom izglasali, ne želeći ovu sliku parlamenta i ne želeći ovu sliku Srbije.
Ali, kako to očekujete? Tako što ste nas iz SRS ubacili u bokserski ring, treba da igramo protiv kategorije koja je ipak mnogo iznad nas, vezali ste nam ruke i noge, stavili povez na oči, sudija radi za vas i mi treba da kažemo "hvala vam", a nijedan problem, a sve te probleme smo sveli samo na tri pitanja, jednostavno nije rešen tako što je neko odlučio da ne poštuje dogovor.
Ne mogu da kažem da je gospodin Petrović kriv za to, to ne znam, niti želim da mislim na taj način, ali neko je odlučio da se taj dogovor ne ispoštuje. Odatle je sve krenulo i otišlo u potpuno neprihvatljivom smeru za sve nas.
Kraj tog procesa bio je raspored mesta ovde, na osnovu čega su moje kolege udaljene sa sednice. To su sve bile očekivane reakcije srpskih radikala. Išlo se na te reakcije, to je naše uverenje, da bi nas udaljili iz ovako važnih tema, iz rasprave o ovako važnim temama. Pri tom, režim u Srbiji kontroliše medije i ima pravo i priliku da govori o nama, a mi nemamo pravo i priliku da odgovorimo na to.
Dakle, prosto je neverovatno da danas govorimo da ćemo sprovođenjem ovog zakona vratiti normalan politički život u Srbiju. Nažalost, gospodine ministre, ne verujem u to, SRS ne veruje u to. To ne znači da nećemo poštovati odluku većine, da nećemo poštovati ono što jesu institucije.
Evo šta smo uradili: gospodin Nemanja Šarović vam je uputio podnesak koji ima svoje priloge, uputio je nadležnoj instituciji, uputili smo intervencije Vladi Srbije, uputili smo podnesak Ustavnom sudu Srbije. To je ono što možemo da uradimo. Odustali smo od razmišljanja da u ovoj finansijskoj krizi i situaciji, kada narod nema šta da jede, pitanje je opstanka nadalje, pravimo nekakvu političku akciju koja bi mogla da poremeti bilo čiju egzistenciju, i evo šta se dešava – svakoga dana ostajemo bez ijednog prava. Kao da nismo izlazili na te majske izbore.
Da vas vratim na početak, to što je gospodin Petrović pristao na dogovor, pružio ruku srpskim radikalima i rekao da će biti ispunjeni uslovi da bismo izglasali budžet, to znači da smo mi u pravu, jer ako je gospodin Petrović tada rekao da će ispuniti naše zahteve (a to su vraćanje mandata, Administrativni odbor, neuvođenje privremenih mera u opštinu Zemun), to znači da smo mi u pravu, jer kako bi inače gospodin Petrović obećao nešto što je protivno zakonu. To je ono što očekujemo da čujemo u ime 1.220.000 glasova koje smo osvojili na majskim izborima.
Ako mislite da će se ova rasprava pretvoriti u međusobno prepucavanje, kako vi to govorite, između bivših i sadašnjih radikala, odmah odustanite od te konstatacije, jer neće. Nama nisu tema naprednjaci. Nama je tema vlast, jer vlast ima poziciju i ima sve poluge moći da uređuje život. Imate većinu i mi kao poslanici opozicije možemo jedino na ovaj način da reagujemo.
Zaista bih volela da čujem od vas odgovore na pitanja i zato i koristim ovu priliku, u okviru je teme, ne izlazim iz okvira teme, jer bi to možda u nekom konačnom zbiru bio početak razmišljanja da možda postoji šansa da se normalan politički život zaista ostvari u državi Srbiji. Mislim da je to svima nama u interesu. Iskrena da budem, nijednog momenta nemam dilemu da ljudi koji ovde sede, većina ljudi, ima samo jedan cilj, a to je život dostojan čoveka svih onih koji su za nas glasali, bez obzira na različitost puteva do tog cilja.
Iskreno verujem da postoji nekolicina ljudi, mangupa u svačijim redovima; nema tu većeg ili manjeg patriote, niko nije imun na takve uplive i na takve presije, od prljavog kapitala pa nadalje. Naš primer je bio vrlo transparentan.
Ono što danas budemo čuli, ono što danas bude zapisano i što narod u Srbiji bude čuo biće smernica za budući politički život u Srbiji. To će biti odgovor SRS da li smo na pogrešnom putu kada razmišljamo da se neko boji povratka dr Šešelja u Srbiju, jer je izvestan, da neko ima za cilj da marginalizuje SRS. Ili će nas uveriti da pogrešno razmišljamo i da neko zaista želi da konačno razmišlja o interesu građana Srbije i da sprovodi ono što je srpski interes kada govorimo o političkom organizovanju.
Sada ste vi na redu da nas ubedite vašim odgovorima, jer ipak predstavljate resor koji je vlasan da tako nešto kaže, a ja nemam problem da kažem – izvinite, pogrešila sam, moje uverenje je bilo potpuno pogrešno i sve ovo što se do sada desilo puj pike ne važi, idemo sada ka normalizaciji odnosa.
Mi u Srpskoj radikalnoj stranci želimo da pred očima javnosti pokrenemo ovakvu debatu koja bi izrodila uveravanja i poklopila i marginalizovala sve političke sukobe, koji su ogromni, politička scena ne pamti ovakve sukobe. To je ono što će biti smisao današnjeg izlaganja vezanog za određene amandmane u raspravi u pojedinostima Predloga zakona o političkim strankama. Hvala.