Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, pošto zbog predsednika Skupštine i načina kako tumači Poslovnik nisam imao prilike da odgovorim na vaše izlaganje, evo, sad ću to pravo iskoristiti.
Vi ste ovde pozvali sve poslanike, celu Skupštinu da stane iza predloga ova dva zakona, kako bi na takav način pokazali jedinstvo, jer smatrate da će ova garancija omogućiti da putari budu plaćeni za poslove koje su obavili i da je to neophodno kako bi potrebe vezane za putnu privredu, posebno za Koridor 10, mogle da se izvrše.
Podsećam vas, gospodine Mrkonjiću, da se to jedanput desilo. Desilo se posle bombardovanja, kada je Srbija morala da obnovi svoju infrastrukturu, skoro kompletnu infrastrukturu, posebno infrastrukturu vezanu za putnu privredu, za mostove koje su NATO zločinci porušili u toku zločinačkog bombardovanja 1999. godine. Tada je formirana Direkcija za izgradnju države i tada je za relativno kratko vreme učinjeno mnogo da bi građani Srbije mogli koliko-toliko normalno da žive, da ne prelaze preko pontonskih mostova, nego da se normalno kreću.
Nažalost, ožiljci od tog zločinačkog bombardovanja su i dan-danas vidljivi; odmah preko puta Vlade su zgrade Ministarstva odbrane koje su porušene; ima ih još širom Srbije i pitanje je kada ćemo uspeti da obnovimo ono što su nam porušili.
Nažalost, mi smo povukli one optužbe, odnosno presude za sve čelnike NATO pakta koji su učestvovali i koji su odgovorni za to zločinačko bombardovanje.
Tada je bila vlada narodnog jedinstva, i tada je stvarno postojalo jedinstvo i to je moglo da se tada uradi. To je bilo pre, sada je potpuno drugačija situacija.
Ja vama, gospodine Mrkonjiću, predlažem jednu stvar. Vi dobro poznajete putnu privredu, poznavali ste Predraga Krkića, dugogodišnjeg direktora Direkcije za puteve. Niste bili tu kada sam iznosio činjenice. Kada je otišao u penziju gospodin Krkić je, što se tiče salda Direkcije za puteve, imao nulu. Znači, on nije potrošio ni jedan jedini dinar više nego što je bilo predviđeno budžetom. Vi znate da je postojao i Savet i da se o tome vodilo računa, da su sednice trajale i po nekoliko sati, ali ništa, apsolutno ništa nije moglo da se uradi mimo zakona. Tu su sedeli predstavnici nekoliko stranaka. Ali, jedno je bilo precizno definisano – mimo zakona ne može. Poslovi ne mogu mimo licitacije i ne mogu mimo nekih normi koje su predviđene u putnoj privredi.
Ne znam da li se sećate, ali kada su preduzeća za puteve shvatila da nema više mogućnosti da se dobiju poslovi sem putem licitacije, pribegla su tome da se dogovaraju između sebe – ti ćeš da dobiješ taj posao, sećate se vi toga odlično, mi ćemo dati veće cene, ti ćeš dati manje, tebi će taj posao, ali zato ćemo mi dobiti ovaj drugi. Tu smo ih sprečili tako što smo rekli da će cena moći da bude samo u okviru normi koje postoje u Direkciji za puteve. Zato je na kraju mogla da bude nula.
Onda je došao Tika Timotijević. Kada je on otišao situacija je bila potpuno drugačija – pet i po milijardi dinara ili osamdeset miliona evra. Neko je morao to da ispita, gospodine Mrkonjiću. Kako je stvoren toliki dug? Kako su deljeni poslovi? Zakon o putevima jasno kaže – može samo putem licitacije. Hajde da vidimo zašto 2004. godine nije pokrenuta inicijativa da se vidi koliko je poslova bilo u prethodnom periodu, ko ih je dobio i na koji način? Stvar bi bila vrlo jednostavna.
Između ostalog, znate da je protiv Tike Timotijevića podignuta i krivična prijava, a do danas nije procesuirana. Protiv Marije Rašete je pokrenuta krivična prijava, čak je bila i u pritvoru, ali to nije završeno, stavljeno je pod tepih. Međutim, gospodine Mrkonjiću, za ovoliki kriminal suviše je mali tepih, polako već ispada; sa jedne strane se gura, ali na drugoj strani već ispada.
Sada dolazite vi kao ministar za infrastrukturu. Sada su dugovi oko 32.000.000.000 ili 400.000.000 evra i vi ste tu sada najodgovorniji. Sad treba da se preseče. Znači, što se tiče Srpske radikalne stranke, ne postoji dilema da li hoće da stane iza svakoga posla, projekta koji je koristan za državu, ali hoćemo čist račun, hoćemo da vidimo iza čega stajemo.
Gde ste vi omogućili poslanicima da vide šta se dešavalo u proteklom periodu? Vas ništa ne obavezuje, vi nemate odgovornost za to, niste bili u Vladi. Zašto biste vi pokrivali poslove koji su obavljeni u proteklom periodu? Zbog čega?
Vi znate da je protiv ovog poslednjeg direktora „Puteva Srbije“ takođe podignuta krivična prijava. Čak se tvrdi da je 200.000.000 evra potrošeno nenamenski. To je zloupotreba službenog položaja. To su ogromne pare. To jedanput mora da izađe na površinu. Zašto vi da dolazite u poziciju, što kaže naš narod „ni luk jeli, ni luk mirisali“, da za to snosite odgovornost? Snosićete ako se sada ne raščisti, da se zna ko je od tih 400.000.000 evra napravio taj dug i na kakav način.
Samo da vas obavestim da su u toku radovi između naselja Plavi horizonti i Zemun polja, da se spoje Plavi horizonti i Zemun polje, i to je odlično. Nemamo mi ništa protiv da svaka ulica bude asfaltirana, da svako selo dobije vodu, da dobije kanalizaciju, da dobije ambulantu, da ima školu i da ima prevoz, kamo sreće da su ti problemi rešeni. Ali, zašto dva aršina? Znate, kad su u pitanju ti radovi, na početku nema one table koja je obavezna, rešenje kojim se kaže da je na osnovu građevinske dozvole izdata dozvola da se taj put izgradi. Zato Đilas non-stop šparta. S kojim pravom? S kojim pravom?
Na istom tom mestu su građani godinama imali problem sa vodom; uzeli da uvedu vodu, tri inspekcije su došle. Zamislite, u 21. veku, gospodine Mrkonjiću, ljudi nemaju osnovne uslove za higijenu! Ne rešava grad Beograd koji je nadležan za to, čeka izbore, pa će pred izbore, da bi pokupio neki glas, da rešava te probleme. Uzeli da rade građani, a oni opštinsku inspekciju, pa dve gradske inspekcije. A put može? A 150 metara vodovoda ne može?
Zašto vi da stajete iza toga? Zašto mi da stajemo iza toga? Nećemo. Hoćemo čist račun. Hoćemo čist račun jer jedino tako možemo da dođemo u situaciju da stvari krenu napred. Ovako će jedan kriminal da se pokriva drugim kriminalom, pa trećim kriminalom, dok ne budemo došli u situaciju da apsolutno nećemo imati šanse da se izvučemo.
Gospodine Mrkonjiću, ovaj poziv Borisa Tadića na obračun sa kriminalom i korupcijom mogao bi da bude prihvaćen kada bi građani bili ubeđeni da će to stvarno biti pokrenuto. Kako? Pogledajte, opljačkali su zemlju, u crno su je zavili. Godine 2001. vrednost svih preduzeća koja je trebalo da se privatizuju procenjuje se između 50 i 60 milijardi evra. Neka je 50 milijardi evra; 70% te vrednosti je prodato za dve milijarde i sedamsto hiljada evra. Znači, od 35 miliona evra vrednosti kojima smo raspolagali, mi smo prodali za manje od 10%. Kako je to moguće?
Moguće je, ako uzmete da je „Sartid“ prodat za 21 milion maraka, ako uzmete da je „Ušće“ prodato za deset miliona maraka. Sećate se vi toga dobro, vi ste građevinac, vi znate koliko vredi palata „Ušće“. Pri tom, od osam ari dobijeno je 5,5 ha zemljišta. Kako? Korupcijom. Sada jure predsednika opštine, najavljuju hapšenja. Šta je jedna opština za grad Beograd?
Šta je jedna opština za grad Beograd, gospodine Mrkonjiću, i šta je jedno ministarstvo u odnosu na jednu opštinu? Šta su cementare? Šta su šećerane? Šta je Luka Beograd? Šta su mnoge fabrike i preduzeća koja su prodata u bescenje, za 10% vrednosti, ne ukupne vrednosti, nego od 70%?
Pogledajte sada „Zmaj“, IMT, IMR; prodaće se zbog građevinskog zemljišta. Sada je državi jeftinije da proda IMT i IMR na postojećim mestima, sa postojećim mašinama, da ih izmesti van Beograda i, navodno, to je korisno za državu, jer će moći da proda zemljište.
Juče smo imali saopštenje iz MPC-a, kaže – jeste, tačno je, mi smo dobili, kažu, na zakonit način, ali smo zato zaposlili 1.200 radnika. Dobro, ljudi, oni nas potcenjuju na neprimeren način. Hiljadu dvesta radnika, a dobili su vrednost od šezdeset miliona evra! Koliko, ljudi, košta otvaranje jednog radnog mesta? Jesu li oni to otvorili zbog tih 1.200 radnika ili da bi zaradili? Koliko su zaradili kada su izgradili taj poslovni prostor i izdali taj poslovni prostor? To su jednostavne računice, do kojih može vrlo brzo da se dođe i da se vidi koliko su to enormne zarade.
Da vas podsetim na „Merkator“. „Merkator“ je tada prodat za 15.000.000, koliko se sećam. Zbog zakona koji je važio imali su pravo na 50% popusta ako daju sve odjedanput. Oni su to uradili. „Merkator“ je po izgradnji, samo izdavanjem poslovnog prostora, odmah vratio sva uložena sredstva i zaradio.
Između ostalog, tako je i Dragan Đilas dobio pravo da gradi zgradu i zaradio oko 4,5 miliona evra.
Znate kako je u Beogradu najjednostavnije da se obogatite? Dobijete lokaciju, bez dinara. Ne mogu svi da dobiju lokaciju, nego samo odabrani. Dobijete lokaciju, na osnovu lokacije odete u banku i tražite kredit, projekat i sve; oni vam daju kredit, vi izgradite, bez dinara ili sa učešćem koje pokrijete bez velikih problema. Kada to završite, prodate. I vi znate kako stvari stoje u građevinarstvu – jedna trećina rad, jedna trećina materijal, a jedna trećina je zarada. To je tako bilo uvek. Mislim da je i sada situacija takva, možda nešto malo drugačija, ali nije toliko bitno. Znači, ako je vrednost milion, 300.000 evra u džepče.
Nije sad neki veliki problem da se vidi kako će da se reši ta borba protiv kriminala i korupcije. To govorim zbog članova Demokratske stranke. Pogledajte samo članove onih tzv. tenderskih komisija. Uzmite spisak, pogledajte šta su imali pre, šta imaju danas i vrlo brzo ćete doći u situaciju da vidite kako oni nisu otkrili ne znam ni ja kakvu pametnu stvar ili rupu u saksiji; jednostavno su došli do mogućnosti da opljačkaju ovu državu, da nanesu ogromnu štetu državi, a da razliku stave u džepove.
Jer, ako vi danas imate čoveka koji je gradonačelnik, koji dnevno zarađuje 230.000 evra, o čemu mi onda ovde pričamo? Hajde, ljudi, vi znate Dragana Đilasa... U stvari, niste ga ni znali dok nije postao direktor Narodne kancelarije. Tražite mu jednostavnu stvar, kao i Božidaru Đeliću – da pokaže jednu poresku prijavu. Kada je počeo da podnosi poreske prijave? Stvari će biti vrlo jasne. Taj čovek, gradonačelnik, kako da mu veruju građani Beograda? Veruju mu zato što u najvećoj meri on pokriva taj medijski prostor, bavi se marketingom, njegove firme se bave marketingom. Onda agencije prave reklame, kampanje koje imaju za cilj da prevare građane Beograda. Vi se dobro razumete. Recite mi, kako je moguće napraviti ovakvu sliku? (Pokazuje.) Je l' ovo stvarno most? Jeste li spremni da krenete sa mnom da pređemo preko tog mosta? Poslaćemo prvo Đilasa da krene on, pa ćemo mi za njim. Šta je ovo?
Je l' se sećate, gospodine Mrkonjiću, 2001. godine, reklame na televiziji – mama i tata zagrljeni, deca im mašu, krenuli na more. Kaže – iduće godine ćemo da kupimo auto, pa ćemo onda da uzmemo kredit da izgradimo kuću. Božidar Đelić dodaje da ćemo verovatno sutra (ili malo sutra) da dođemo u Evropu itd.
Preko televizije nas samo zasipaju tim reklamama: Nenad Bogdanović sa onim mostom na Adi Ciganliji, pa onda Mlađan Dinkić... Znate da je on neviđeni prevarant, to je sačuvaj bože, on je prevario i Zorana Đinđića sa Nacionalnom štedionicom. Namagarčio ga, došao i uložio u Nacionalnu štedionicu. Kad je shvatio da je to privatni biznis Mlađana Dinkića, bilo je kasno. Činjenica je da je Mlađan Dinkić opljačkao državu; naše državne rezerve u „Euroaksis banku“ u Moskvi, a iz te banke Vuk Hamović, Vojin Lazarević i ostali tajkuni uzimaju pare i kupuju preduzeća po Srbiji. Mlađan Dinkić, pametan i sposoban. Nije to ni pamet ni sposobnost, to je lopovluk, kriminal, pljačka države.
Zato, gospodine Mrkonjiću, ne možemo da stanemo iza ovoga. Hoćemo da se sa korupcijom i kriminalom raščisti. Nećemo da pokrivamo prethodni kriminal, jer smo sigurni u jednu jedinu stvar – dok se stvari ne raščiste Srbija ne može da krene napred. Mi hoćemo da Srbija krene napred. Zato moramo da se obračunamo sa kriminalom i korupcijom. Zato pre ovoga raščistite situaciju u putnoj privredi, da vidite kako je napravljen ovaj dug, da li ima odgovornosti i ako je ima, oni koji su odgovorni moraju da je snose. Kad to budete uradili pozovite nas da i mi stanemo iza ovakvih projekata.