Dame i gospodo narodni poslanici, na dnevnom redu imamo još jedan potez socijalno neodgovorne Vlade, koja ima zadatak da obmane građane i ispuni obećanje predsednika naše zemlje, koji je obećao pet hiljada radnih mesta. Rešavajući po hitnom postupku obećanje predsednika Borisa Tadića Vlada je dala sebi za pravo da gomilanjem administracije, kako u ministarstvima, tako i u drugim vidovima izvršne vlasti, popunjava broj radnih mesta i otvara ih na način koji nije predviđen finansijskim mogućnostima i koji bi odgovarao samo Vladi.
Danas imamo Predlog zakona o komunalnoj policiji, ne o komunalnoj politici. Imamo Predlog zakona koji treba da formira policijsku državu, policijske gradove u kojima će lokalni šerif da ima veće nadležnosti nego obična policija, u kojima će gradonačelnik moći da radi sa policijom šta god bude hteo, da propisuje akte, da ih zapošljava, da kontroliše, da razmišlja kako će da izgledaju, šta će da doručkuju, šta će da večeraju, koliko će kazni da naplate, da li će da ispune bonuse, da li rade na procenat ili ne, ostaje da vidimo u toku naredne rasprave.
Ono što je uopšte problematično za ovu državu i za stanje u kojem se država nalazi jeste rešenje socijalno neodgovorne Vlade u kome privreda ne postoji, poljoprivreda ne postoji, trgovina ne postoji, troškovi budžeta postoje, gomilanje administracije postoji, punjenje budžeta pojedinih političkih partija koje daju kvorum postoji, ali ono što tišti građane nije na dnevnom redu ove sednice.
Kao rešenje problema Vlada je u skupštinsku proceduru uputila zakon o komunalnoj policiji, pokušavajući na taj način da uzme i ono malo izvora prihoda ljudima koji se snalaze na drugi način, jer im legalan i normalan način preživljavanja ova socijalno neodgovorna vlada nije dozvolila.
Podsetiću vas da se moj amandman odnosi na nadležnosti i prava kako gradova, tako i opština. Moram da kažem i to da kao SRS nismo za formiranje komunalne policije koja će da ima pendrek da pendreči, lisice da vezuje, ali se apsolutno zalažemo za komunalni red. To je ono na čemu ćemo insistirati kroz amandmane – da komunalna preduzeća, kojih ima mnogo i u opštinama i u gradovima, rade svoj posao u skladu sa zakonom. Zakon je donesen 1998. godine. Zove se Zakon o komunalnim delatnostima i tačno propisuje šta obuhvataju komunalne delatnosti u okviru jednog grada.
Dakle, ako bismo uzeli u obzir i to da su komunalni inspektori radili korektno svoj posao, u skladu sa zakonom, nama formiranje komunalne policije uopšte ne bi bilo potrebno.
Imamo niz nelogičnosti koje bi trebalo da rešimo putem amandmana, ali, nažalost, Vlada nije imala sluha da ove amandmane prihvati, da li iz razloga što ih podnese poslanici opozicije, ili iz razloga što im to ne ide naruku, ili iz razloga što žele da komunalnu policiju kontrolišu isključivo pojedinci, u ovom slučaju gradonačelnici opština, videćemo u toku dalje rasprave.
Ono što je takođe bitno jeste da niko ne želi da postavi pitanje uzroka komunalnih problema na teritoriji gradova i opština.
Moj amandman se odnosi na nadležnost kako gradova tako i opština. Opštinama su, rekao je i kolega Marić, u daleko većoj meri potrebne komunalne inspekcijske službe, koje će raditi u skladu sa zakonom. Danas imate situaciju da komunalni inspektor ne sme da radi svoj posao, da veliki predmeti završavaju u fioci, a da su obični, mali počinioci prekršaja kažnjeni, oni ljudi koji su nekom svojom mukom druge vrste zloupotrebili komunalni red. Posebno mislim na ulične preprodavce, na ljude koji hrane porodicu preprodajom robe na ulici, na uslove koje im niko nije obezbedio, na njihov razlog što su uopšte na ulici, pored socijalno odgovorne Vlade.
Neke nadležnosti se kose, recimo, sa Zakonom o planiranju i izgradnji. Zakon o planiranju i izgradnji tačno nalaže šta treba da radi jedan građevinski i komunalni inspektor. Ako uzmemo sada obavezu koju će da ima komunalna policija, ne znamo šta ćemo raditi sa komunalnim inspektorima u lokalnim sredinama.
Ono što je podela građana na prvi i drugi red jesu prava – ako živite u gradu možete imati sve, ali onda imate i uplatnicu koja ima dodatne stavke za komunalnu policiju, a ono što je za građane koji žive u opštinama zabranjeno jeste život dostojan čoveka, pa čak i da se zakon koji je donet još 1998. godine poštuje, a kamoli uvođenje komunalne policije koja treba „uvede“ komunalni red.
Ako uzmemo u obzir i to da se komunalni red uvodi u ugostiteljskim objektima, na gradilištu, na javnim površinama, parkinzima, u saobraćaju, onda dolazimo do prostog zaključka da će komunalni inspektor imati zadatak samo da puni budžet, da primenjuje sredstva prinude kada je to neophodno (a kada je to neophodno ovde nije precizirano), da zloupotrebljava lične podatke svakog građanina koga ima pravo da legitimiše, da pretresa vozila, da oduzima predmete, kosilice za travu možda ili makaze, ili sprejeve, ako bi neko crtao po nekoj ogradi nešto itd.
Suštinski, pravljenje policijske države je predlog ovog zakona.
Ovaj predlog zakona nije uslovljen nikakvim fondovima Evropske unije, nikakvim zajmovima, nikakvim finansijskim uslovima.
Treba da se, faktički, obezbede uslovi od lokalnih samouprava. Lokalne samouprave nemaju sredstva za ovakvu vrstu administracije, za ovakvu vrstu organizacije. To kažu čak i izjave nekih funkcionera Demokratske stranke koji napominju da decentralizacija funkcioniše tako da kada nekome ustupite nadležnost onda treba da mu date i novac da je sprovede.
Ako ovde imamo jasan podatak da novca nema – gradovi nisu dobili čak ni onaj novac koji je trebalo da dobiju iz budžeta – onda je jasno da novonastale skupštine gradova, koje su do prošle godine bile skupštine opština, nisu u mogućnosti da uvedu ovakav vid administracije po pitanju komunalne policije.
Komunalna policija treba da preuzme nadležnosti svih komunalnih ustanova do sada, na neki način da ih kontroliše. U to spadaju objekti, mašine, vozila, motorna vozila i sve ono čime raspolažu opštine i gradovi po pitanju komunalne delatnosti.
Ovde imamo podatak da je jedan komunalni policajac dovoljan za pet hiljada građana. Moram da vas demantujem u samom startu, to nije tačno.
Prvo, ne može pet hiljada muškaraca da bude na jednom mestu ako imate zakonsku normu da muškarac pretresa muškaraca, da žena pretresa ženu. Pet hiljada građana istog pola na jednom biračkom mestu ili u jednom delu grada nećete naći, što znači da u samom startu mora da ima dva komunalna policajca na pet hiljada birača ili građana. Ako uzmemo u obzir i to da je pripravnik u radnom odnosu šest meseci ili godinu dana, dok ne položi ispit, i da ide u saradnji sa komunalnim policajcem koji je već položio ispit, to je već troje ljudi na pet hiljada građana.
Ako uzmemo u obzir i veličinu nekih gradova i opština, videćete da je ovaj broj policajaca daleko veći. To je policijska država. To je kompletna vojska, sa pendrekom i lisicama, sa značkom. Skupština grada će da odlučuje kako će da izgledaju, a gradonačelnik i gradsko veće kakve će da im budu obaveze i kakva će vrsta saradnje da bude sa gradskim upravama. Imamo iks primera koji govore o zloupotrebi, ali to ću u toku ove rasprave da vam iznesem.
Ovaj amandman je dobar amandman. Vezan je za nadležnosti kako gradova, tako i opština. Ne treba deliti građane na građane prvog i drugog reda, u zavisnosti od toga da li su u opštini ili u gradu. Svi treba da imaju ista prava. I, ako bi ista prava ostvarivali samo kroz zakonske norme koje su do sada bile na snazi, bez komunalne policije, ne bi bilo komunalnog nereda.
Uzrok komunalnog nereda jeste samo korupcija, kriminal komunalne policije, pojedinih inspektora, pojedinih pripadnika unutrašnjih poslova i sa tim se treba izboriti. Ako se nismo izborili sa pripadnicima unutrašnjih poslova koji naplaćuju kaznu na licu mesta kada je u pitanju saobraćajni prekršaj, kako ćemo se izboriti sa komunalnim policajcem koji treba da naplaćuje kaznu na licu mesta? To ćemo razmatrati u daljoj diskusiji. Za sada toliko. Hvala.