Deseto vanredno zasedanje, 15.07.2009.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Slobodan Maraš

Javio sam se ponukan diskusijom mog prethodnika. Tačno je, gospodine Krasiću, da sada imamo možda tri predstavnika vlasti od strane poslanika u ovoj sali i tačno je da je skandalozan broj onih budžetskih korisnika koji su navedeni u Izveštaju budžetske inspekcije. Ali, gospodine Krasiću, ja ću da vam pročitam još neka preduzeća koja ste vi prećutali.
Gospodine Krasiću, JP "Poslovni prostor" Novi Sad, 1. januar 2006. do dana kontrole, 297 miliona dinara nije vraćeno u budžet. JKP "Lisje". To su, gospodine Krasiću, preduzeća koja su bila pod rukovodstvom SRS tada. Jeste ovde citirali neke stvari. I kada je spomenuto koji su propusti, bitno je spomenuti koji su datumi u pitanju, a zbog čega to govorim? Govorim zato što je to sistem. Ne kažem da je kriv onaj koji je tada vodio ta javna preduzeća. Učinjeni su propusti, budžetska inspekcija ih je utvrdila, treba da se postupi po rešenjima, ali problem je u tome što je to, gospođo Dragutinović, sistem.
Sistem je da se ovde mulja, sistem je, pročitaću vam – Fond za razvoj Republike Srbije nije obezbedio vođenje knjigovodstvene evidencije. Mahom je kod svih problem javne nabavke.
Problem je u tome što su, igrom slučaja, svi uvezani, ali zaista, to funkcioniše kod svakoga, a posao odgovorne vlasti je da to razreši.
Posao odgovorne vlasti je da, kada dobije informaciju od budžetske inspekcije da im je otišlo devet inspektora i da ne mogu da rade, da su im toliko male plate da, ljudi, odlaze na bolje plaćena mesta, da se reaguje, Ministarstvo finansija to mora da uradi. Šta ćemo posle ovih rešenja koja je donela budžetska inspekcija? Hoće li to biti izvršeno? Da li će ta sredstva biti vraćena?
Problem je u tome što se ponaša po javnim preduzećima, po fondovima, po agencijama kao da je to neko nasledio od mame i tate, a to nije tako. To je vlasništvo Republike Srbije i svih njenih građana, ili bi trebalo tako da bude.
Kad pročitate kakvi su propusti kod ministarstava, kod agencija, kod Fonda za razvoj, pa, to je da se čovek naježi. To ni u jednoj ozbiljnoj državi ne može! Onda se propiše kazna po vašem predlogu ovog zakona od 5 do 50.000 za odgovorno lice, a u pitanju su stotine miliona dinara, da ne spominjem ona dva javna preduzeća gde je u pitanju stotine miliona evra i, u tom slučaju, odgovorno lice može da plati kaznu od 5. do 50.000 dinara u skladu sa Zakonom o prekršajima. Izvinite, molim vas, promenite i to, pa da bude mnogo veća kazna zaprećena onom ko je odgovorno lice u jednom takvom preduzeću ili jednoj takvoj agenciji, ili fondu ili ministarstvu, pa da odgovornom licu više nikad ne padne na pamet da tako nešto uradi.
Kad, vi, sami, pročitate kakvi su propusti na osnovu Izveštaja budžetske inspekcije koja je u okviru vašeg ministarstva, verujem da se i vi naježite, ali to mora nekad da se ispravi. Hoćemo li ispraviti ovim zakonom? Teško! Ispravićemo samo ako promenimo sistem.
A, na prvom mestu u svemu tome jeste da odgovara onaj koji je doveo do toga da NIS bude u takvom minusu, 31.12.2008. godine, i onaj koji je donosio odluke kada je u pitanju Javno preduzeće ''Putevi''. To su prvi pokazatelji koliko ste odgovorni, ukoliko ljudi koji su sedeli u upravnim odborima, direktori budu odgovarali za tu štetu koju su učinili.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Gospodin Radojko Obradović ima reč.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Koristiću vreme kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe.
Govorili smo i upravo su i kolega Krasić i kolega Maraš govorili o značaju ovog zakona. Ovaj zakon treba da reguliše trošenje otprilike 45 do 50% BDP Srbije, a tolika je inače ukupna konsolidovana javna potrošnja.
Koliki je značaj ovog zakona verovatno govori i odnošenje prema ovom zakonu, jer u ovom trenutku u sali ima samo dva predstavnika vladajuće većine.
Gospodin Batić, slušajući šta on govori, mislim da on nije deo vladajuće većine, mada sedi u klupama G17 plus, sedi u delu koji je određen za G17 plus. Razumem njegov emotivan odnos prema toj stranci, jer ih on stalno ističe. Ali, ako uzmete u obzir da u sali u ovom trenutku sede samo dva predstavnika vladajuće većine, onda je potpuno jasno kakav je odnos prema javnim finansijama i kakav je odnos prema raspravi koja je u toku.
A, koliko su zakoni nedorečeni, iznenađen sam što neki od naših amandmana nisu prihvaćeni. Treba pogledati i nesavršenost Poslovnika, (doviđenja gospodine Batiću) treba ukazati na Poslovnik. Recimo, poslanici na stalnom radu, a to je ono na šta se stalno ukazuje, treba da dođu na utvrđivanje kvoruma. I samo je bitno da ujutru dođu i da se proglasi da su tu i ne moraju više u toku dana da budu.
E, tako je i sa našim zakonima i to je onda posledica svega ovoga što su kolege citirale. (Aplauz.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Javio se gospodin Zoran Krasić, ali nema osnova za repliku, niste uvređeni, dobro ste shvaćeni, ispravno, od gospodina Maraša. Gospodin Popović Nenad, izvolite.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Nenad Popović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Poštovana predsednice, nije baš prijatno videti da nema nijednog poslanika iz vlasti, dvoje ih sede, ali dobro. Zato je gospođa ministar tu redovno i mi smo joj na tome zahvalni, stvarno izdržava, bori se, jedna od retkih koja se bori u ovoj vlasti. Oko amandmana 19. mogu da kažem da je DSS bila ključni nosilac izrade Ustava Republike Srbije, kojim su konačno stvoreni uslovi za izgradnju savremene uređene države koja se bazira na decentralizaciji prava svojine. Već je prošlo više od pola godine od kada su istekli svi rokovi iz Ustavnog zakona za usklađivanje pravnog sistema u Srbiji sa najvišim pravnim aktom. Ova vlast je bila u prilici da vrši izmene i donosi zakone koji su neophodni da bi se primenio Ustav, ali to ne čini. U Evropi ne mogu da se donose zakoni u kojima se podrazumeva da će se neki drugi zakoni doneti u budućnosti, već se sistemski pristupa zakonodavnoj aktivnosti kako bi efekti propisa bio najveći.
I šta se dešava? Imamo donošenje zakona za jednu namenu, odnosno jednu stranku i zato nismo ni menjali Uredbu o podršci stranim ulaganjima zbog "Fijata", menjali smo, je li tako, a sada menjamo Zakon o informisanju samo zbog jednog lista, zbog "Kurira". I sada čekamo zakone koji će možda dobijati nazive po svojim kreatorima. U Ustavu lepo piše da je javna svojina državna svojina, svojina autonomne pokrajine i svojina jedinice lokalne samouprave.
Samo da ste napravili napor da definišete šta je svojina nižih nivoa vlasti, tada bi imalo smisla ono što piše u stavu 1. tačka 3. da se pod ostalim prihodima podrazumevaju i prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti i pokretnih stvari u svojini autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i u Zakonu o sredstvima u svojini Republike Srbije, određeno je da su sredstva u svojini Republike Srbije i sredstva kojima raspolažu organi i organizacije jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave. Naglasak je da reči: "raspolažu", a ne – koja su u svojini. Time je jasno određeno da autonomne pokrajine kao i lokalne samouprave nemaju sopstvenu imovinu.
Zbog toga je apsolutno neprihvatljivo, i čudi me da ovaj amandman nije prihvaćen, bilo kakvo prejudiciranje promena u postojećim zakonskim rešenjima i navođenja izvora javnih prihoda od imovine kojom AP ili lokalne samouprave ne raspolažu.
Sa ovom vladom imamo sve ''kvazi'': imamo Trgovinski sporazum sa EU, koji se jednostrano primenjujemo; imamo regione koji su, kako kažu, samo ''statistički''; imamo, izgleda, i ''šengen'' koji će dobiti samo građani prvoga reda, a građani ''drugog reda'' sa teritorije KiM verovatno neće dobiti beli šengen, tako su ih oni deklarisali kao građane drugog reda, dakle, samo će valjda građani prvog reda imati pravo na beli šengen; imamo srpskog proizvođača automobila "punto" u kome, nažalost, ni jedan jedini šraf nije iz Srbije.
Sada hoćemo da proglasimo i da pokrajine i lokalne samouprave imaju imovinu, ali samo u ovom zakonu. Možda će jednog dana i da steknu tu imovinu. Do tada može i vlast da se promeni. Hvala. (Aplauz.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 15. amandman je podnela narodni poslanik Branka Ljiljak.
Vlada i Odbor za finansije prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 17. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Petković i Arsen Đurić.
Vlada i Odbor za finansije prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 17. amandman je, na osnovu člana 142. stav 5. Poslovnika, podneo Odbor za finansije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 19 amandman je podneo poslanik Nenad Popović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 19. amandman su zajedno podneo narodni poslanici Miroslav Markićević i Srđan Spasojević.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 19. amandman je podneo poslanik Oto Kišmarton.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Oto Kišmarton.
...
Srpska napredna stranka

Oto Kišmarton

Napred Srbijo
U članu 19. u kome su navedeni ostali javni prihodi navedeno je sedam vrsta ostalih javnih prihoda, a nisu navedeni prihodi od privatizacije. Ovim amandmanom se predlaže prikazivanje privatizacionih prihoda koji de ni na jednom mestu u ovom zakonu ne navode eksplicitno, iako to zaslužuju, i po svim kriterijumima i po značaju i izdašnosti, pre svega.
Amandmanom na član 14. predložili smo da se ovi prihodi navedu u već u tom članu, a kolega Rogović je podneo taj amandman, koji navodi značajnije vrste javnih prihoda i primanja, kako zbog značaja, tako i zbog potrebe javnosti da Narodna skupština ima uvid i kontrolu nad prikupljenim i trošenju sredstava. To do sada nije bio slučaj.
Privatizacioni prihodi su veoma značajni prihodi, posebno po obimu, a s druge strane, to je imovina stečena radom svih naših radnih ljudi decenijama. Pitanje je zašto Vlada te prihode i trošenje tih sredstava krije od građana i Skupštine? Mojim amandmanom u članu 19. predloženo je da se prikažu privatizacioni prihodi, kao posebna stavka pod rednim brojem 8, kako bi se konkretno znalo koliki su ti prihodi. Nema razloga da se to krije od građana i Skupštine, kao što to Vlada radi, svrstavajući privatizacione prihode u primanja od prodaje domaće finansijske imovine. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Nenad Popović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 22. amandman je podneo narodni poslanik Radovan Radovanović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 22. amandman je, na osnovu člana 142. stav 5. Poslovnika, podneo Odbor za finansije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 22. amandman je podnela Vlada.
Odbor za finansije prihvatio je amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 23. amandman je podnela narodni poslanik Branka Ljiljak.
Vlada i Odbor za finansije prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 24. amandman je podneo narodni poslanik Nenad Popović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Vi ste se javili, izvolite.
Gospođa Judita Popović ima reč.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija
Prijavila sam se upravo iz tog razloga što je ovaj član označen kao "finansiranje nadležnosti autonomnih pokrajina". Koliko je meni poznato, donošenje statuta AP Vojvodina odlaže se u nedogled. Isto tako se odlaže i zakon o nadležnostima Pokrajine Vojvodine, tako da je čudno što se ovaj član 24. posebno osvrće na koji način će se finansirati nadležnosti autonomnih pokrajina.
Verovatno se već ne znam koji put dešava to da se donose zakoni a ne zna se na koji način će se izvršavati i sprovoditi. Uglavnom se radi o nekim virtuelnim rešenjima, a pogotovu kada se malo udubi u čitanje ovog člana 24, koji, recimo, kaže pod tačkom 1) da se, između ostalog, nadležnosti Vojvodine finansiraju iz poreza na dobit preduzeća. Ukoliko mi znamo da su danas preduzeća, najmanje 60% preduzeća blokirana što se njihovih računa tiče, postavlja se pitanje – kakav je to izvorni prihod AP Vojvodina.
Tačka 2) kaže da bi deo prihoda predstavljao i porez na dohodak građana i porez na zarade ostvarene na teritoriji autonomne pokrajine u skladu sa zakonom. Mi smo raspravljali o izmenama i dopunama Zakona o radu gde u nedogled u stvari produžavamo prinudni odmor, koji se inače veoma cinično zove ''prinudni odmor'', što je u suštini jedno drugo objašnjenje da se taj rad pretvara u neka socijalna davanja, jer ljudi ne budu zvanično otpušteni. Međutim, oni ne rade i zaista primaju minimalna primanja.
Ako je između ostalog izvor i ta njihova minimalna zarada, bogami, Vojvodina se neće okoristiti od toga.
Pod tačkom 3) kaže: "pokrajinske administrativne takse". Ne znam baš koje su to administrativne takse koje se donose od strane Pokrajine Vojvodine. U svakom slučaju, ne možemo baš da računamo na neke visoke administrativne takse, kada se još nije definisalo koje su nadležnosti AP, niti da li uopšte postoji statut i kada će taj statut da se primenjuje na teritoriji Pokrajine Vojvodine, i tako u nedogled.
Imamo, recimo, naknade za korišćenje dobara od opšteg interesa u skladu sa zakonom. Koje su to naknade? Tražila sam zvanično objašnjenje i odgovor od ministra za životnu sredinu kada sam govorila o Carskoj bari i kada sam govorila da privatno preduzeće zloupotrebljava to svoje pravo upravljanja tim prirodnim dobrom, kao i da ga jednostavno uništava.
Odgovor je bio da je predviđeno 35 miliona dinara tom privatnom preduzeću da bi otklonilo nastalu štetu u toj Carskoj bari i da je preneto 25 miliona dinara za otklanjanje te štete.
Baš je interesantno kako će onda Vojvodina da se okoristi tim prirodnim dobrom, koje se nalazi na teritoriji Vojvodine, ukoliko se to prirodno dobro uništava, a Republika finansira da se otkloni ta šteta.
Tako, recimo, stižemo i do korišćenja nepokretnosti koje su u vlasništvu Pokrajine Vojvodine, odnosno lokalnih samouprava. I one bi trebalo da budu izvor prihoda. U vezi s tim mogla bih tačno da postavim ponovo pitanje – koje su to nepokretnosti u vlasništvu AP, odnosno lokalnih samouprava, kada je još uvek na snazi zakon iz 1995. godine o sredstvima u svojini Republike Srbije.
Inače, po ovom novom zakonu o uređenju i prostornom planiranju predviđa se da korisnici pokrajina i lokalne samouprave na građevinskom zemljištu koje je u državnom vlasništvu prelaze automatski u javnu svojinu. Tako da, Vojvodina ni tu baš nešto neće imati izvor prihoda.
Prema tome, virtuelni zakoni za neku realnost zaista nisu rešenje.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
 Da li još neko želi reč?
Narodni poslanik Slobodan Maraš. Izvolite.