JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 28.07.2009.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

12. dan rada

28.07.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:25

OBRAĆANJA

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospođo predsedavajuća, gospodine ministre, mi smo podneli amandman  na član 11, koji u prvom stavu glasi: „U ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja, i osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja čiji je osnivač Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, u kojima se obrazovno-vaspitni rad izvodi i na jeziku nacionalne manjine, ili u kojima se izučava govor, jezik ili kultura nacionalne manjine kao poseban nastavni predmet, nacionalni savet“, pa sad daje kakve vrste nadležnosti ima.
U tački pet kaže: daje prethodnu saglasnost za izbor direktora ustanova iz stava 1. tačke 2) ovog člana.
Ako pogledate sve ovo, videćete da u tri momenta nacionalni savet daje mišljenje: o razrešenju direktora, daje mišljenje o kandidatu direktora i onda daje saglasnost za izbor direktora iz stava 1. tačka 2).
Mislim da je ovo još jedno od preterivanja kojima ovaj zakon obiluje kada daje nadležnosti ovog saveta, pa tako smatram da nema potrebe da daje i prethodno i naknadno. Ako se izjasnio o svim kandidatima, onda je dao svoje mišljenje o svim ljudima koji su na tom konkursu učestvovali. Nema potrebe da sada kada je već neko izabrao direktora, a on ovde daje mišljenje i na članove školskog odbora, i nema potrebe da sada naknadno daje mišljenje i o izboru direktora.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Željko Tomić. Izvolite.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Željko Tomić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Upravo se o tome radi, da nastavim tu gde je koleginica Milica Vojić-Marković stala. Kakve veze ima to da nacionalni savet daje mišljenje u postupku razrešenju direktora i članova organa upravljanja ustanovama iz stava 1. tačke 1) i 2) ovog člana, sa ustavnom odredbom član 75. stav 3, gde pričamo o ostvarivanju prava na samoupravu u kulturi, obrazovanju, obaveštavanju i službenoj upotrebi jezika i pisma?
Kakve veze ima kadrovanje ovakve vrste sa ovom ustavnom odredbom? Logički pitam, ne pitam čak ni pravnički. Postavljam logičko pitanje. Šta je sada tu poenta?
Daje se, osim svih ovih prerogativa koje smo navodili, sada će saveti potpuno i da kadruju, ne samo da će da daju mišljenje o direktorima, nego i o razrešenjima itd. To je nešto već više. To je već jedna od onih odredbi koje čine savete moćnim, kako kažem, a vi kažete političkim telima. O tome se radi i to nije dobro.
Mislim da ovaj amandman treba da se prihvati, jer je suviše jasno šta hoćete da postignete, ne vi lično, nego upravo to, političkom trgovinom se dolazi do ovakvih stvari koje su, ono što sam rekao i u načelnoj raspravi, veoma opasne. Vi ste to kvalifikovali na jedan potpuno nepotreban način.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Jedan minut i 45 sekundi od vremena ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe. Na raspolaganju vam je još sedam minuta.
Reč ima ministar Svetozar Čiplić. Izvolite.

Svetozar Čiplić

Da budemo krajnje otvoreni i krajnje jasni.
Kome je to napravljen ustupak? Najmanje nacionalnim savetima koji imaju svoje sedište registrovano u Vojvodini. Oni to već imaju. Reč je o nacionalnim savetima koji imaju sedište u centralnoj Srbiji.
(Željko Tomić, sa mesta: To ne piše.)
Nema potrebe da piše, pošto će se sada takva norma primenjivati na teritoriji cele Srbije. Dakle, zaista može biti problem kako realizovati iz jedne krajnje apstraktne ustavne norme konkretna ovlašćenja, zadatke, poslove.
Možemo da se sporimo oko toga da li je na pravi način formulisana sadržina, konkretan posao i zadatak onoga što predstavlja samoupravu u oblasti kulture i obrazovanja, ali mi smo se rukovodili onim što je već poznato u pravnom sistemu Srbije, u delu koji se zove AP Vojvodina i koji je jednim složenim zakonodavnim zahvatom, preko Zakona o utvrđivanju nadležnosti AP Vojvodine iz 2001. godine, preko drugih pravnih propisa to postala praksa, odnosno postala pravna stvarnost.
Drugim rečima, imajući u vidu pravni poredak, ono što je do sada rađeno, to smo sada propisali ovim zakonom, sa svešću da možda neće biti ili da će biti nezadovoljnih, u smislu da nije samo to sadržina prava na samoupravu u oblasti kulture i obrazovanja, ali isto tako i svestan činjenice da neko može da kaže da to nema veze sa pravom na samoupravu.
Meni je reper bila praksa, normativno stanje i pravo nacionalnih saveta koji su na teritoriji AP Vojvodine registrovali svoje sedište i činjenica da nacionalni saveti, koji su u centralnoj Srbiji, na ovaj način ne mogu da realizuju ovakvu sadržinu svog Ustavom garantovanog prava na samoupravu u navedenim oblastima.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Ako ne, na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Saša Maksimović.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Saša Maksimović.
...
Srpska napredna stranka

Saša Maksimović

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SNS se takođe odnosi na član 11. stav 1. tačka 5), ali nije toliko radikalan kao prethodni, odnosno ne predviđa brisanje predloženog stava odnosno tačke, nego predviđa zamenu reči „daje prethodnu saglasnost“ rečima „daje  mišljenje“, odnosi se na izbor direktora u ustanovama predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja.
Dakle, ajde da ponovimo, ako u članu 11. tačka 1) nacionalni savet daje mišljenje o predloženim kandidatima za članove upravnog odnosno školskog odbora, u tački 2) predlaže da članove upravnog odnosno školskog odbora, 3) daje mišljenje o kandidatu, 4) daje mišljenje o postupku razrešenja direktora, 5) to je ta koja treba da se promeni, pa zatim stav 2. tačka 1) kaže - predlaže jednog člana i daje mišljenje, pa tačka 2) - daje mišljenje, pa tačka 3) - daje mišljenje, pa tačka 4) - daje mišljenje.
Uopšte ne vidim zašto bi morao da da saglasnost na izbor direktora. Zašto bi se uopšte nacionalnom savetu davalo takoreći pravo veta na izbor direktora? Vi krećete od pretpostavke, u stvari, da pripadnost manjinama neophodno mora značiti i veću obrazovanost od pripadnike većine?
Kakve sve ovo hipotetičke situacije možemo da imamo? Dakle, možemo ovako, prva hipotetička situacija - dva kandidata za direktora ustanove, iz različitih grupa manjina, savet, vrlo je verovatno da neće ni doneti odluku, jer će naravno svako želeti da bude njegov kandidat, odnosno iz njegove grupe manjina; ili recimo druga, šta ćemo ako bude kandidat pripadnik većinskog naroda, koji ima veću stručnost, ali naravno nacionalni savet ne dozvoljava, jer bože moj, nije pripadnik manjine. Znači, možemo imati i takvu situaciju.
S druge strane, da li je na kraju krajeva neophodno da ovaj parlament usvoji zakon koji će štititi sve građane Republike Srbije, a više od štetočinske Vlade, koja donosi ovakve zakone, nego ovakav zakon, kakav jeste? Mislim da diskriminacija manjina u Srbiji inače ne postoji.
Svi imamo jednaka prava na otkaze, svi jednako loše živimo, i pripadnici manjina i pripadnici većina, zahvaljujući ovoj vladi, zahvaljujući njenoj politici, i zato mislim da postoji diskriminacija Vlade, ali prema svim građanima, ne prema manjinama. Mislim da lična diskriminacija ne postoji. Verujem da bi nam, u svakom slučaju, ovaj zakon bio neophodniji od ovog koji je pred nama.
S druge strane, gospodine ministre, imate situaciju Vojvodini, ja sam iz Vojvodine, dolazim iz Novog Bečeja, da recimo devojka koja primera radi završi srednju školu, barem u Novom Bečeju ili Starom Bečeju, odnosno Bečeju kako mi popularno zovemo Stari Bečej, koja završi srednju trgovačku školu, ne zato što je pripadnik većinskog naroda, ne može da dobije posao u svojoj struci trgovini zato što ne poznaje mađarski jezik. Primera radi, jer iz takve sredine dolazim. Verovatno je takav slučaj i sa rumunskim jezikom oko Vršca, sa bugarskim negde dole. Šta je to? To je onda neka obrnuta diskriminacija prema većini?
Zašto uporno potenciramo prava manjina kada ona uopšte nisu ugrožena? Može da priča šta ko hoće ovde, prava manjina nisu ugrožena.
Prema tome, zašto bi postojalo pravo veta nacionalnog saveta na izbor direktora i to je u osnovi amandman koji sam podneo. Nadam se da ćete ga prihvatiti takvog kakav je.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Minut i 45 sekundi je iskorišćen od vremena poslaničke grupe. Na raspolaganju vam je još devet minuta i 30 sekundi.
Da li još neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Zoran Krasić. Vreme na raspolaganju poslaničke grupe je 30 sekundi.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ova situacija je mnogo komplikovanija, ministre, nego što mislite. Ubacujući ove reči – saglasnost, u stvari pravite situaciju složenog upravnog akta. Za složeni upravni akt potrebna su dva organa u istom rangu. Ovde imate organ koji imenuje, postavlja i bira, državni, i imate nešto što je nedefinisan organ. Ovo ne bi moglo da prođe pravno-logički jednostavno.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Poslanička grupa SRS je iskoristila sve vreme koje joj je na raspolaganju kao poslaničkoj grupi.
Na član 11. amandman je podnela narodni poslanik Marina Toman. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodna poslanica Marina Toman.