Dame i gospodo, narodni poslanici, gospodine ministre, odmah na početku da kažem da DSS neće podržati ova dva predloga odluka o strategiji. Znači, ni Predlog odluke o usvajanju Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije kao ni Predlog odluke o Strategiji odbrane Republike Srbije.
U dosadašnjoj raspravi, na primer, kolega Pastor je rekao da on vidi pozitivne pomake u ove dve strategije, vezano za svoje obrazlaganje i zalaganje njegove partije da Srbija postane član NATO pakta, mogu se složiti sa njim, s tim što mi smatramo da je to obrnuto.
Dakle, mi vidimo da je to korak unazad, naročito da je to korak unazad u odnosu na ova dva predloga, u odnosu na decembar 2007. godine, kada smo poslednji put u ovom parlamentu raspravljali o srpskoj AP Kosovo i Metohija i u Deklaraciji koji smo doneli, između ostalog, i o vojnoj neutralnosti Srbije, čega u ova dva predloga odluka o strategijama apsolutno nema. Ni jednom jedinom rečju se ne pominju!
Naročito, posle 17. februara 2008. godine, prosto ne mogu da verujem da već duže vreme neke naše kolege potpuno zaboravljaju, a čini mi se i ministri u Vladi, na taj datum kada su privremene institucije na Kosovu i Metohiji nepravno, nezakonito, proglasile nezavisnu državu Kosovo, a dan kasnije ih je prvo priznala država Avganistan, potom, odmah, SAD kao država koja je nosilac svih aktivnosti politike unutar NATO pakta i glavni partner unutar NATO pakta.
Ali da pređem na ove tekstove, baziraću se bukvalno na ovo što piše u samom tekstu. Pošto građani uglavnom ne znaju šta piše u tim strategijama, pokušaću da pročitam neke delove, na koje imamo primedbe, da bi građani bolje razumeli.
Što se tiče opštih zapažanja i primedbi u načelu na Predlog Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije ističemo da, prilikom donošenja ovog predloga, u Srbiji ne postoji nacionalni konsenzus o nacionalnim ciljevima ili ciljevima nacionalne politike. I dosadašnja rasprava u ovom parlamentu, o nekim pitanjima koja treba da određuju nacionalne ciljeve i nacionalnu politiku, to je pokazala
Takođe, Ministarstvo odbrane, i to smo čuli do sada, može da doprinese stvaranju ovog dokumenta u delu koji se odnosi na odbranu, a ne celog teksta, ali, s obzirom na to da neki drugi nisu spremni da to urade na pravi način, recimo, po meni, predsednik Vlade je morao ovde da obrazlaže ovaj dokument, očigledno, htelo ne htelo, Ministarstvo odbrane je moralo to da uradi, čak ga tu treba i odbraniti.
Na neki način, Ministarstvo odbrane se bavilo ovim što u suštini i nije bio posao Ministarstva i zbog toga je, u sadržajnom smislu, dosta prisutna konfuzija, jer ima dosta oprečnih stavova u različitim delovima teksta.
Slažem se i sa kolegom Delićem da formulacije i jezik dokumenta nisu na potrebnom nivou. Pretežno, deluje opisno, nekako komentatorski, dnevnopolitički, a često je i neprecizan.
Preći ću sada i na pojedinosti. Kada se govori o bezbednosnom okruženju, recimo, mogu se složiti sa delovima koji pišu, na primer, o separatističkim težnjama u regionu, vezano za srpsku AP Kosovo i Metohiju, zatim, priznavanje, tako baš piše, tzv. republike Kosovo od strane pojedinih država u neposrednom okruženju Republike Srbije, kao i određenog broja država u svetu, nepovoljno se odražava na jačanje mera poverenja i saradnje i usporava proces stabilizacije na ovim prostorima, što je apsolutno tačno.
Dalje, terorizam i ekspanzija organizovanog kriminala, korupcija, nedozvoljena trgovina narkoticima i oružjem, kao i trgovina ljudima, koji su najizraženiji na Kosovu i Metohiji, značajno opterećuje stanje bezbednosti u jugoistočnoj Evropi, neadekvatno rešavanje povratka izbeglih, prognanih i interno raseljenih lica na prostoru bivše SFRJ itd. Sve je to tačno.
Između ostalog, piše da u takvim uslovima kontinuitet međunarodne podrške i vojno i bezbednosno prisustvo sa mandatom UN u regionu može doprineti stabilizaciji stanja i sprečiti nastajanje konflikata i njihovo prerastanje u sukob širih razmera.
Onda nije jasno zašto smo, kad ovako nešto piše u ovoj strategiji, pristali na to da se povlači UNMIK, da dolazi Euleks, dole se smanjuju snage KFOR, koliko vidimo po najavama.
Ako i dalje postoje te pretnje, a postoje, na osnovu čega i kako mi reagujemo kao država, a ovako nešto pišemo, recimo, u ovom predlogu? Znači, radimo nešto sasvim suprotno od onoga što u ovom delu Strategije piše.
Pogledajte, tamo se formiraju i bezbednosne snage Kosova itd. Svi znamo da one znače pretnju za Republiku Srbiju. Ali, na koji način mi reagujemo – potpisivanjem Protokola o kontroli granica itd. Znači, jedno govorimo deklarativno, a drugo radimo u praksi.
Što se tiče izazova, mogu reći da izazovi, rizici i pretnje bezbednosti, čini se da je to samo puko nabrajanje. Ima tu izazova, pretnji bezbednosti, kao što su separatističke težnje, opasnost od oružane agresije, problemi ekonomskog razvoja, obaveštajna delatnost, nacionalni i verski ekstremizam, piše da je i korupcija, zaista i jeste, jedan od rizika i pretnji bezbednosti, ali, tu vidim jednu neprekinutu nit u vladanju Srbijom od 2000. godine naovamo, a stalno pričamo da je korupcija problem. Od pet vlada, koliko je izabrano od januara 2001. naovamo, u četiri vlade je vladala DS, čak bila najuticajnija i najbrojnija sa ministrima, sve vreme je imala vlast u pokrajini, sve vreme vlast u gradu Beogradu, a predsedniku Republike je ovo drugi mandat.
Zašto to pitanje nije smanjeno kao pretnja našoj bezbednosti? Takođe, i neravnomeran privredni i demografski razvoj Republike Srbije itd.
Međutim, smatramo da je tu trebalo navesti da postoje i neki drugi izazovi, rizici i pretnje bezbednosti Republike Srbije, kao što su, npr. međunarodni pritisci. Svesni smo da postoje svakodnevni, i da dan-danas postoje pritisci na državu Srbiju. Zar nije pod pritiskom doneta odluka da se građanima Srbije koji žive u srpskoj AP Kosovo i Metohija izdaju lična dokumenta u Beogradu?
Reći ću vam da je mene kontaktiralo pet Albanaca iz Gnjilana, koji žele da uzmu naša dokumenta, a ne mogu i ne znaju da li smeju da dođu u Beograd. Na koji način oni, recimo, mogu da dođu do pasoša? Svi znamo da je ovo urađeno samo zato da ne bi 100.000 ili 200.000 Albanaca uzelo naše pasoše i na taj način EU, pritiskom na nas, u stvari pomaže nezavisno Kosovo.
Takve međunarodne pritiske imamo i dan-danas, po mnogim pitanjima, po pitanjima vizne liberalizacije. Bili smo prisutni kada su o tome govorili neki ministri u Vladi. Gospodin Dačić je otvoreno dva-tri puta rekao da je Srbija pod raznim pritiscima još uvek. Jednostrane sankcije i blokada – kao država, čak i mnogo oštrije od jednostranih sankcija i blokada, imali smo to iskustvo devedesetih godina. Tako nešto i dan-danas postoji u svetu, te jednostrane sankcije prema nekim država u svetu, nekima se preti i sa mnogo jačim od jednostranih.
Da li to postoji kao opasnost za nas? Da uzmemo kao mogućnost da, umesto raketnog štita u Poljskoj i u Češkoj, NATO pakt donese odluku da raketni štit postavi na Kosovu i Metohiji ili, na primer, čak, delom i na Kopaoniku. Recimo, ambasador SAD u Crnoj Gori je morao na to pitanje da odgovara crnogorskoj vladi, jer je dole napravljena neka vrsta uzbune, kada se čulo da to postoji kao mogućnost. Šta ako se zaista to planira?! Šta ako se krene u realizaciju?! Šta ako se mi kao država tome suprotstavimo?! Zar ne postoji kao rizik i jedan odgovor SAD, recimo, jednostrane sankcije i blokada, prema nama, zato što ne pristajemo na tako nešto?
Politički i socijalni ekstremizam, o tome se govori ovih dana. U ovom tekstu nema. Unutrašnji terorizam, uopšte ne postoji u tekstu kao mogućnost, nego da samo spolja može da se donese.
Oružana pobuna čiji je cilj, ne promena granica, nego čiji je cilj promena političkog sistema vlasti ili politike, i klasični privredni kriminal ne stoje kao pretnje, kao da privredni kriminal nije zaista pretnja, smetnja i rizik, jer što imamo jači privredni kriminal, valjda imamo manje novca u budžetu, a što imamo manje novca u budžetu, imaćemo manje novca za bezbednost i odbranu Srbije.
To su neke stvari koje su, po našem mišljenju, apsolutno propuštene.
U onom delu gde se govori o nacionalnim vrednostima, nacionalnim interesima i ciljevima politike nacionalne bezbednosti, takođe, imamo najobičnije nabrajanje, često nepotpuno i nejasno formulisano.
Zatim, da pređem na Politiku nacionalne bezbednosti. U delu – Osnovna opredeljenja politike nacionalne bezbednosti, u stavu 3, pa u stavu 4. doslovno piše: „U zaštiti suvereniteta i teritorijalne celovitosti, Republika Srbija je odlučna da upotrebi'', molim da svi pazimo šta piše, ''diplomatska, pravna i sva druga legitimna sredstva u skladu sa čvrstim, ustavno zacrtanim opredeljenjem da nikada ne prizna odluku privremenih institucija Autonomne Pokrajine Kosovo i Metohija o jednostranom proglašenju nezavisnosti.“ Mislim da dobro piše, ali mi onda nije jasno zašto se tako ne ponašaju i zašto tako ne govore zvaničnici Republike Srbije, jer kada govore, oni govore o upotrebi diplomatskih i pravnih sredstava.
– Ovo je možda uticaj predsednika SPS Ivice Dačića, koji je ovo govorio u kampanji, a kasnije je počeo drugačije da se ponaša, kada je ušao u vlast.
Potom dolazi problematični sledeći stav: „Polazeći od uverenja da je nacionalna bezbednost Republike Srbije usko povezana sa bezbednošću regiona jugoistočne Evrope i kontinenta u celini, Republika Srbija će unapređivati odnose sa članicama EU, kao i članicama i partnerima NATO na osnovama neposredne, bliske i dugoročne saradnje i zajedničkog delovanja“. Ko je doneo ovakvu odluku u državi, ikada?
Šta bi sa četiri stuba nacionalne politike i saradnje sa svima?!
Gde je ovde Rusija, ako se već govori i o regionu jugoistočne Evrope i kontinenta u celini? Da li ćemo samo unapređivati odnose sa članicama EU i partnerima NATO pakta? Zar nema interesa i Rusija tu? Uostalom, i taj gasovod koji ide prema Italiji, zar ne treba i sa njima o tome da razgovaramo. Apsolutno mi nije jasno zašto je taj deo izostavljen i zašto ovako piše.
U delu – Spoljna politika (4.1.) što se tiče politike nacionalne bezbednosti kaže se: ''Istorijske, bliske i sveobuhvatne veze Republike Srbije sa Ruskom Federacijom po pitanjima od šireg nacionalnog interesa ojačane su strateškim partnerstvom u domenu energetike. Republika Srbija će nastaviti proces jačanja bilateralnih odnosa, posebno u kontekstu pridruživanja EU i jačanja svoje regionalne pozicije, što bi stvorilo okvir za novu dimenziju posebnog odnosa između Republike Srbije i Ruske Federacije.''
Ispada da su nam Rusi potrebni samo zato što imaju naftu i gas i to im na ovaj način kažemo, pročitajte jednostavno šta im kažemo. A sve drugo i neka druga vrsta saradnje?
Evo, da uporedimo, šta kaže sledeći stav: ''Republika Srbija je opredeljena da obnovi tradiciju dobrih odnosa sa Sjedinjenim Američkim Državama, dugu više od jednog veka'', pa, kolika je tradicija odnosa sa Rusijom, ''tokom koje su obe države u više navrata zajedno stajale u odbrani opštih vrednosti.'' Tačno, i treba ovako da stoji. Da se razumemo, nemam ništa protiv, ali mi nije jasno zašto tako isto ne stoji i za Rusiju?!
''Uprkos razlikama izraženim kroz odluke Sjedinjenih Američkih Država da priznaju jednostrano proglašenu nezavisnost Kosova,'' te razlike se ovde priznaju, ne priznaje se da su nas još gađali kasetnim bombama, obogaćenim osiromašenim uranijumom itd, ''Republika Srbija je spremna da unapređuje odnose sa Sjedinjenim Američkim Državama, u interesu konsolidacije demokratije, stabilnosti i prosperiteta na Zapadnom Balkanu.''
Zar u svemu ovome ne možemo da sarađujemo i sa Rusijom? I sa SAD, ali i sa Rusijom?
Zašto je za Rusiju napisano – interesi ojačani strateškim partnerstvom u domenu energetike? Zato što je očigledno, ''Nabuko'' samo reč. ''Nabuko'' je samo reč, to svi znaju i ništa više, pa je očigledno zbog toga ovako moralo da piše.
Dalje, imamo tu i ekonomsku politiku. Mislim da taj deo treba izbaciti, barem dok je ova vlada, pošto nema ekonomske politike. Preko 100.000 ljudi je izgubilo posao. U proseku su za 100 evra niže plate za poslednjih godinu dana. Šta će nam, onda, ovde, ekonomska politika?
Kada pogledamo deo politike odbrane tu nema pominjanja vojne neutralnosti. Da zaključim, što se tiče ove strategije potpuno je, što se nas tiče, neprihvatljiva.
Smatramo da je potrebno prethodno postići nacionalni konsenzus o ključnim nacionalnim vrednostima i ciljevima koji se štite, kako bi se nakon toga, uz učešće svih relevantnih političkih i drugih faktora, pristupilo izradi dokumenta koji bi te usvojene ciljeve i vrednosti ispravno ugradio u dokument koji bi kao takav bio opšteprihvaćen i upotrebljiv, promenljiv i primenljiv u praksi za dugi niz godina.
Što se tiče Strategije odbrane, ona je, što se tiče opštih zapažanja, mnogo bolje napisana nego ova.
Očigledno je da su je radili ljudi koji to bolje znaju, kojima je to posao u Ministarstvu odbrane i koje je i trebalo više da učestvuje u izradi. I tu imamo neke primedbe.
Recimo, što se tiče stava 4.1. na strani 8. (Osnovi opredeljenja politike odbrane) trebalo bi preciznije da stoji odrednica da Republika Srbija nijednu državu, ni savez, ne smatra neprijateljskom.
Mislimo da bi bilo bolje da stoji – ''unapred neprijateljskom'', jer vidimo šta donosi dan, šta donosi noć. Unapred nikoga ne smatramo neprijateljem, a šta će se kasnije dogoditi to je pitanje.
Smatramo da je u ovom tekstu izražena tendencija neprimerene internacionalizacije sistema nacionalne odbrane, jer preovladavaju i u ciljevima i u zadacima odrednice međunarodnog karaktera, i po ovom tekstu ispada da polovina odbrambenih zadataka Srbije u stvari predstavlja međunarodne odnose. Smatramo da je u ovom tekstu prenaglašena opredeljenost ka zavisnosti od međunarodnih faktora i vojnih saveza.
Takođe, pod tačkom 4.2. (Osnovni ciljevi i zadaci politike odbrane) imamo primedbe. Dakle – iz strategijskih opredeljenja politike odbrane Republike Srbije proizilaze sledeći osnovni ciljevi:
– efikasan sistem odbrane, u redu,
– mir i stabilnost u okruženju, u redu,
– integracija u evropske i druge međunarodne bezbednosne strukturama i učešće u NATO programu Partnerstvo za mir. Umesto ovoga, trebalo bi da piše u formulaciji da Srbija treba da bude vojno neutralna zemlja. To je valjda naš cilj.
Valjda smatramo da država Srbija treba da bude vojno neutralna zemlja? Doneli smo takvu odluku. Toga nema nigde, apsolutno nigde! Nije sporno angažovanje u programu Partnerstvo za mir, ali da li je to cilj?
Šta znači cilj angažovanja u Partnerstvu za mir? (Aplauz.)
(Predsedavajuća: Iskorišćeno je vreme koje vam je na raspolaganju, 20 minuta. Zahvaljujem.)