Podneli smo amandman na član 1, koji glasi da se dodaje tekst u stavu 3. postojećeg člana 1. sledeće sadržine: ''Spisak organizacija koje se u smislu ovog zakona smatraju javnim agencijama osnovanim u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj javnih agencija, kao i organizacije na koje se primenjuju propisi o javnim agencijama, sastavni je deo zakona. Javnim agencijama, u smislu ovog zakona, smatraju se i Direktorat civilnog vazduhoplovsta Republike Srbije i Agencija za kontrolu letenja d.o.o''.
Obrazloženje koje smo dali Vladi za ovaj amandman glasi da je jedini i isključiv način kojim Vlada može da pokaže odgovornost prema građanima, prema republičkoj administraciji i trošenju republičkog budžeta taj da nas uveri da ima spisak organizacija na kojima ima nameru da primeni ovaj zakon.
Uverena sam da Vlada nema evidenciju organizacija nad kojima ima nameru da primeni ovaj zakon, jer u propisima, koje i na ovoj sednici predlaže, predlaže da uvede javnost registra zaposlenih, ali ne i sam registar tih organizacija, ni kroz ovaj zakon, ni kroz Zakon o klasifikaciji delatnosti, koji bi, po prirodi stvari, po načinu kako se primenjuje u svetu, kako se donedavno primenjivao kod nas, morao da postoji.
Na čemu temeljim ovu tvrdnju? Između ostalog, i na načinu kako je Vlada promovisala ovaj zakon, nazivajući ga – smanjenje birokratije na republičkom nivou. Pod birokratijom se, verovatno, ne podrazumeva onaj uvećani broj državnih sekretara za svaku oblast, pomoćnika, zamenika ministara, koji po visini plate, po opterećenju za budžet i po doprinosu kvalitetima rada Vlade jesu prvi od kojih bi morala da krene reforma državne uprave. Kažem, ne određivanje maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji, već reforma javne uprave.
Da Vlada nema koncept, da se ne ponaša odgovorno u odnosu na ovaj zahtev, govori odgovor koji je poslala poslanicima odbijajući ovaj amandman. Kaže se da se ne može prihvatiti amandman, jer ako bi takav spisak, koji bi bio prilog ovom članu, odnosno zakonu, bio ustanovljen kao obaveza, onda bi prilikom osnivanja bilo koje nove agencije morali menjati ovaj zakon.
Baš me zanima ko je pisao ovaj odgovor. Vlada ima spisak direktnih i indirektnih budžetskih korisnika i objavljuje ga u "Službenom glasniku" i ne menja Zakon o budžetu svaki put kada osnuje neko novo, na primer, ono stručno telo za savete u poljoprivredi, kakvo osniva, na meni, vrlo neobičan način, čak, tvrdim, mimo zakona, jer se nigde Zakonom o privrednim društvima ne predviđa da Vlada može da osnuje deoničarsko društvo s ograničenom odgovornošću. Znači, ovaj odgovor je, jednostavno, netačan.
Ponavljam, ne menjate Zakon o budžetu kada iz budžetske rezerve dajete sredstva za osnivanje nekog novog direktnog ili indirektnog budžetskog korisnika.
Dalje, za Direktorat i Agenciju koje smo posebno potcrtali, ne zato što nam se nešto dopada ili ne dopada, nego zato što raspolažu ogromnim sredstvima, koja se unazad četiri godine mere milijardom evra, od naplaćenih preleta, naplaćenih usluga na koje se državi ne plaća PDV, a taj se posao radi u ime države, i zato što je taj iznos sredstava mimo budžeta, mimo kontrole i sa potpuno tamnim i netransparentnim načinom raspolaganja, kažete da bi usvajanje ovog amandmana, gde bi se naveli i Direktorat i Agencija, značilo da bismo uradili nešto što je u suprotnosti s međunarodno preuzetim obavezama i prihvaćenim standardima koji se tiču autonomnog određivanja potrebnog broja i strukture zaposlenih lica u oblasti bezbednosti vazdušnog saobraćaja.
Poštovana gospodo iz Vlade, koga mislite da zasenite ovakvim rečnikom? Međunarodno priznati ugovori, na koje se pozivate i u samom tekstu, jesu iz 1944. i 1960. godine. Agencija za kontrolu leta, odnosno Direktorat, 2003, kada je osnovan, imao je 30 zaposlenih. Danas ih ima 120. Međunarodno priznati standardi iz 1944. i 1960. godine se nisu menjali. Kako ste mogli povećati broj zaposlenih četiri puta? Na osnovu onoga na šta se pozivate? Zašto građane i nas poslanike dovodite u stanje da se pitamo da li imate elementarnu logiku, ili vam nedostaje elementarno poštovanje prema onima kojima ovakve argumente iznosite?
Međunarodno priznati standardi kažu da se mora obezbediti bezbednost neba. Niko ne kaže sa koliko izvršilaca treba taj posao raditi. Niko ne kaže na koji način treba telo koje brine o bezbednosti da bude osnovano i vrlo je različita praksa u najbližem okruženju i zemljama u svetu kako se to telo osniva i kako posluje. Pozivanje na EVROKONTROL je smešno i nije, čak, ni u skladu s odgovorima koje je Ministarstvo finansija već dalo na nezakonitost raspolaganja sredstvima.
Znači, neko ko se bavi bezbednošću neba u Crnoj Gori, deo je Ministarstva za vazdušni saobraćaj i može biti tako organizovan. Niko ne kaže da to treba da bude posebno telo, a nijednoj odgovornoj državi ne pada na pamet da takva sredstva ostavi van svog dometa i kontrole, jer za slučaj propusta u toj bezbednosti direktno država odgovara i treba da nadoknadi štetu. Iz kojih bi sredstava ona to uradila ako nema kontrolu nad ovom organizacijom?
Vlada ulazi u nedoslednost, dajući odgovore na ova pitanja; pošto u ovakvim organizacijama niste u stanju da kontrolišete visinu plata, ni broj zaposlenih, vi se pozivate na međunarodni ugovor. Kada vam kažemo – dajte, pokažite ga, da vidimo gde je ratifikovan, vi kažete – ne, nije međunarodni ugovor, nego je neka konvencija.
Konvencije iz 1944. i 1960. godine nisu osnov za nezakonito trošenje, nezakonito zapošljavanje, jer niko ne traži od države Srbije da zaposli 120 ljudi u Direktoratu i da imaju plate veće i od vaših ministarskih, tri do četiri puta, i da nam se ovde predstavljate štedljivom i ozbiljnom Vladom, koja pokušava da ograniči broj ljudi zaposlenih u administraciji.
Jednostavno, ovim članom 1. i načinom na koji izbegavate da definišete registar organizacija nad kojima morate, po prirodi stvari, da imate kontrolu, vi pokazujete da ste Vlada koja nema nameru, mogućnosti ni želje da radi posao za koji je izabrana. Odbijanje ovog amandmana je najbolji dokaz za to.