Poštovano predsedništvo, gospođo ministarka, dame i gospodo narodni poslanici, Poslanička grupa DSS-a podnela je niz amandmana kojima predlaže da se ovim zakonom uredi postupak o utvrđivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji. Znači, ista stvar kao i kod prethodnog zakona, jer smatramo da nije izvršena ozbiljna, temeljna analiza na osnovu koje bi se došlo do toga koliko zaposlenih treba da bude u lokalnoj administraciji.
Naime, prilikom određivanja maksimalnog broja zaposlenih korišćen je samo jedan kriterijum, a to je broj stanovnika. Mi mislimo da je to neozbiljno, jer svaka lokalna samouprava ima određene specifičnosti, o kojima ću nešto više govoriti malo kasnije.
DSS smatra da je neophodno izvršiti racionalizaciju opštinske uprave, odnosno lokalnih samouprava, da ona mora biti planska, sistematska i lišena svake partijske obojenosti. Bojim se da ovako predloženim zakonom to neće biti tako. Kao što sam rekao, nije izvršena detaljna analiza i osnovni kriterijum, odnosno jedini kriterijum je bio broj stanovnika.
Da bi se izvršila uspešna racionalizacija, ne može jedini kriterijum biti broj stanovnika u određenoj opštini, već se moraju uzeti u obzir određene specifičnosti funkcionisanja lokalnih samouprava i pojedinačno, za svaku opštinu, treba da se utvrdi broj zaposlenih činovnika, odnosno maksimalan broj zaposlenih činovnika u lokalnoj samoupravi.
Problemi, odnosno specifičnosti u funkcionisanju su uslovljeni ne samo brojem stanovnika i obimom nadležnosti, u zavisnosti od toga da li je u pitanju grad ili opština, već i veličinom teritorije, razuđenošću naseljenih mesta, privrednom razvijenosti, ulaganjem u infrastrukturu, veličinom budžeta i raznim drugim elementima koji su bitni da bi se došlo do toga koji je to optimalan broj zaposlenih u lokalnoj administraciji da bi ona bila efikasna, jeftina i u službi građana.
S obzirom na to da dolazim sa Zlatibora, odnosno iz opštine Čajetina, želim da postavim pitanje – da li neko razmišlja o opštinama na čijim teritorijama se nalaze turistički centri? O Zlatiboru, Kopaoniku, Soko Banji, Vrnjačkoj Banji? Da li znate da u tim turističkim centrima ima, konkretno, na Zlatiboru, preko 5.000 objekata čiji vlasnici ne žive na teritoriji opštine Čajetina, ali, takođe, imaju određene potrebe, i lokalna samouprava je dužna da servisira i te ljude u raznim stvarima, od rešenja o porezu na imovinu, radnih dozvola itd.?
Da li znate koliko zahteva ima za legalizaciju, koliko zahteva za građevinske dozvole, za upotrebne dozvole, akte o urbanističkim uslovima i razne druge stvari koje lokalna samouprava mora da servisira za one ljude koji nisu njeni stanovnici? Da li znate da se u tim turističkim centrima, u nekoliko meseci u toku godine, sliju čitavi mali gradovi, od 20-25.000, koji, takođe, imaju određene potrebe i koje lokalna samouprava mora da servisira? To niko nije uzimao u obzir, nego broj stanovnika, što je potpuno neprihvatljivo.
U tim turističkim centrima, odnosno opštinama na čijoj teritoriji se nalaze, potreban je znatno veći broj građevinskih inspektora, komunalnih inspektora, komunalnih redara. Potrebno je, čak, više tih službenika nego u jednom gradu od 100.000 stanovnika. To uopšte nije uzeto u obzir. U tim turističkim opštinama postoje turističke organizacije koje zapošljavaju određeni broj ljudi, dok druge opštine, na primer, koje nemaju turističke resurse, nemaju uopšte osnovane turističke organizacije, niti imaju potrebe da ih osnivaju – kulturne centre, sportske centre koji organizuju niz manifestacija i priredaba. Neke opštine ne moraju da imaju, ili mogu da imaju manje zaposlenih, za razliku od ovih opština koje imaju više aktivnosti te vrste.
Sve to je trebalo izanalizirati pre nego što se zakon našao na dnevnom redu. Ono što je uvredljivo, to je odgovor Vlade kojim se obrazlaže da se ne prihvata ovaj amandman. Između ostalog, kaže da je ovo naše rešenje koje je predloženo u amandmanu neracionalno, nepotrebno, usložnjava način uređivanja pitanja koje je neophodno urediti bez odlaganja, da nije efikasno.
U svojim amandmanima smo predvideli i vrlo kratke rokove u kojima bi se te analize obavile i zakon usvojio. To je dva meseca, u zavisnosti od Vlade i njene efikasnosti, za koliko bi se taj postupak mogao obaviti, ali na jedan valjan način.
Želim da kažem da je Ministarstvo finansija, 2005. godine, donelo odluku o zamrzavanju plata u lokalnoj samoupravi. Ni tada se nije vodilo računa o tome da li su sve opštine poštovale dotadašnje uredbe, odnosno propise kojima su bile uređene plate, nego je izvršeno zamrzavanje plata na nivou koji je zatečen. Sada imamo u različitim opštinama širom Srbije primere da službenik koji radi na istom referatu ima duplo veću platu od svog kolege u nekoj drugoj opštini u Srbiji, što je nedopustivo. Jer, tada je to odrađeno ''preko kolena'', paušalno, bez nekih analiza, pa se bojim da će i ovaj zakon izazvati slične posledice.
Još jednom vas pozivam da prihvatite ove amandmane i da na pravi način uredimo pitanje racionalizacije službenika u lokalnim samoupravama.