Žao mi je što je izašao gospodin Čiplić, zato što je gospođa Pop-Lazić podnela amandman u ime poslaničke grupe SRS da se zaista važan deo člana 3. u stavu 2. promeni, tako da se ne da mogućnost, kako je to predlagač ovde napisao, da sadržaj korišćenja, vođenja, ispravljanja i zaključivanje biračkih spiskova i izvođenje delova biračkih spiskova za područje jedinica lokalne samouprave, kao i druga pitanja od značaja, potpuno i tačno vođenje, propisuje ministar nadležan za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Time priznajete, odnosno predlagač zakona, da njemu uopšte nije bio cilj i namera da se u Srbiji, kao što je gospođa Radeta i danas govorila, a što smo potencirali u načelnoj raspravi, da se uspostavi jedinstveni birački spisak.
Vi se sećate, gospođo Čomić, kada sam govorila u načelu, evo tu je opet zamenik sekretara, gospodin Pudar, da sam prenela naše iskustvo, nas parlamentaraca, od pre mesec i po dana iz posete Finskoj, ne samo parlamentarne delegacije, već je gospodin Pudar bio kao zamenik sekretara, članovi RIK, ljudi koji rade u RIK, koji su tehnička lica, gde smo se susreli sa jednim sasvim drugačijim iskustvom i nama su tamo eksplicitno postavljali pitanja da li vi imate jedinstveni birački spisak. Rekla sam da nemamo.
Posebno sam insistirala na tome da je nemoguće, što su nam tamo kolege i potvrdile da nekakvi izvodi, evo videli ste kroz brojne primere zloupotreba koje su bile, a sada to samo priznaju u naslovu da je nekakav jedinstveni birački spisak nemoguć bez uspostavljanja posebnog državnog organa, kao što imaju oni, kao što ga ima Ruska Federacija, kao što ga imaju mnoge druge države, da se uspostavi jedinstveni birački spisak.
Nama je bilo zabranjeno da se sa zamenikom direktora državnog registra, pri poseti tamo i razmeni iskustva, rukujemo, zbog mera bezbednosti.
Osim toga, njihov softver je povezan sa MUP. Recite mi molim vas ovde, a videće se kroz ove brojne primere loše napisanog zakona, naročito dela koji se odnosi na ažuriranje podataka koje treba da radi MUP, umesto boravišta i prebivališta, zbog mogućnosti da glasač sada po ovom zakonu glasa i u mestu gde trenutno boravi, da će biti mnogobrojnih zloupotreba.
Druga činjenica koja je veoma važna, mnoge primere je spomenula gospođa Radeta, evo iz svoje sredine ću da se nama biračka mesta nalaze u katastrofalnom stanju. Neukost članova biračkih odbora, o tome da i ne govorim. Ovde je taj kolega iz RIK, verovatno nije rekla gospođa Radeta, pripada ovoj ZES koaliciji, dao je takvo tumačenje da je moguće da se glasa bez uvide u jedinstveni matični broj.
Isti vam je slučaj po šumadijskim selima. Na biračkim mestima se pojavi čovek i kaže – imali smo slučajeve i iz Raške oblasti, ali evo, i to je slučaj. Žena mi je kod kuće, stara je, bolesna, ne može, evo njene lične karte, neka glasa.
U selu Botunje kod Kragujevca, na samo sedam kilometara od grada, to je periferija grada, u mestu gde se odvija izborni proces nalazi se ono furunče gde se članovi biračkih odbora greju, mogu unutra da se nađu samo stalni članovi biračkog odbora.
Ovi koji su u proširenom sazivu kažu – malo je mesto, vidite, imamo tu samo ovo jedno grejno telo, vi ostali idite napolje ili prošetajte, ručajte, pa kad se vratite.
U centru Kragujevca, u naselju Erdoglija, u soliteru Ipsilon, birački proces se za toliko naselja odvija u jednom kafiću.
Ko se nalazi unutra? Samo stalni članovi biračkog odbora i šankerica koja kuva kafu, a vi dobro znate da niko, osim članova biračkog odbora, onih koje je država odredila, ne može da se nalazi na biračkom mestu. Dakle, onima koji su u proširenom sazivu, da li su iz SRS, LDP, DSS, kažu – izađite napolje, nema mesta, a zato je šankerica tu. Ona povremeno obriše šank, skuva kafu, u međuvremenu ubaci neki glasački listić i onda dolazimo u situaciju da kragujevačka Gradska izborna komisija, na svakim izborima, jer to je organ kojem je povereno da se stara o tome, da biračka mesta budu i otvorena i da počne izborni proces na vreme, mora naknadno, dakle, na sednicama da utvrđuje rezultate glasanja.
Zašto mi imamo toliki broj nevažećih glasačkih listića? Taj procenat je alarmantan, on je naveden u izveštaju posmatrača Saveta Evrope i OEBS-a. Čak 3% je u ukupnom broju birača. Upravo iz ovih razloga koje je Vjerica spomenula, da nema ažuriranog biračkog spiska, da vama odgovara, jer to je odličan način za manipulaciju. Morala je RIK posle predsedničkih izbora 2007. godine da se sastane, da donese obavezujuće uputstvo za svaki birački odbor u Srbiji, dakle, da obrate pažnju na simptomatično pojavljivanje tolikog broja nevažećih listića. Naknadnom proverom, kada smo mi insistirali, gospodin Todorović i članovi RIK iz SRS i otvarali džakove, ispostavilo se da to uopšte nisu nevažeći.
Recimo, u Kragujevcu se dešavalo da birač nedvosmisleno izrazi volju da je to glas za SRS, ali i pored toga, znate, to se dešava, iskusni ljudi znaju, ili dopiše nešto, neku poruku, obično je to poruka kojom se poručuje i daje podrška predsedniku Šešelju. Onaj tamo kaže – šta ovo piše ovde, a to je, inače, izborna lista SRS-Vojislav Šešelj, zaokružen broj 4, ovde je nešto dopisano, ne važi.
Naknadno, Gradska izborna komisija ustanovi da je to važeći glasački listić. Mi smo na 16 biračkih mesta u Kragujevcu tako naknadnom proverom i utvrđivanjem potpuno promenili rezultat glasanja. To je bilo pola-pola, pola za Stevanovićevu koaliciju, pola za listu SRS, što za parlamentarne, što za lokalne izbore.
Prema tome, gospodine ministre, vi ste videli i sami iz izveštaja Državne revizorske institucije da su najveće zloupotrebe bile, evo, jutros smo čuli na jednoj televiziji, oko 100 miliona evra, za nabavku kompjutera, a nama se kaže da nisu osposobljene jedinice lokalne samouprave da ažurno rade ovaj posao, zato što tehnički nisu opremljene.
Sada je ustanovljeno, odnosno, naknadnom proverom će se videti da je najveći lopovluk bio prilikom nabavke opreme, kompjutera, raznih ugovora, raznih manipulacija, a niste sposobni da ustanovite poseban državni organ, registar koji bi vodio računa o tome da svaki birač bude na samo jednom mestu upisan sa svojim tačnim matičnim brojem i da, ako neko tamo klikne na kompjuter, ne svako, nego ovlašćeno lice, pogleda da ga ima u evidenciji i u Subotici i u Kragujevcu, i u Pirotu, i u Surdulici, i u Zrenjaninu, sa njegovim jedinstvenim matičnim brojem i da se on samo jedan jedni put vodi.
Osim toga, ustanovljavanjem takvog državnog organa, a vi vidite, vi dajete sva ovlašćenja ministru, što pokušava da ispravi gospođa Pop-Lazić, pa kaže – zakon će to da uredi, ne može ministar nekim svojim propisima, jer vi vidite kako tumače izborne rezultate članovi DS, to je katastrofa.
Dakle, jedino na taj način, ako se zakonom precizno uredi ova oblast, mi možemo da se nadamo da ćemo koliko-toliko mi u budućnosti imati regularne izbore. Ovako, samo sam vam iznela nekoliko primera, verujte, vi znate to verovatno i iz svojih sredina, nemoguće je da govorite o potpunoj regularnosti izbornog procesa, a naročito u situaciji kada ne postoji nadzorni organ.
Gospođa Elena Božić-Talijan je jedini predsednik Nadzornog odbora od 1990. godine, od prvih višestranačkih izbora, do današnjeg dana, a mi smo insistirali, zapravo naš predsednik, kada su održani oni predsednički izbori, kada se manipulisalo nepostojećim glasovima Šiptara na KiM, da se tada ustanovi nadzorni organ za izbore, kada ste ukinuli i kada ste dali nemogućnost da dalje postoji nadzorni organ za praćenje izbornog procesa, vašim dolaskom na vlast.
Prema tome, vi niste bili ni sposobni ni posle izbora, 24. septembra 2000. godine, ni da utvrdite broj birača, ni to da je u tom glasanju za predsednika države Vojislav Koštunica imao veći broj glasova od Slobodana Miloševića, da nije bilo upravo zapisnika sa svakog biračkog mesta SRS, koja je pokazala na svim izbornim procesima od 1992. godine do današnjeg dana, da ima najobučenije, najdisciplinovanije ljude koji rade odgovorno svoj posao u interesu države i regularnog sprovođenja izbornog postupka. Hvala.