ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 17.12.2009.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

6. dan rada

17.12.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 18:45

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Pošto se više niko ne javlja u skladu sa članom 235, obaveštavam da su sprečeni da sednici prisustvuju narodni poslanici Milica Radović, Đuro Perić, Konstantin Arsenović, Branko Ružić, Đorđe Milićević, Gordana Čomić, Vladimir Milentijević, Donka Banović i Željko Tomić.
Obaveštavam da sam, saglasno članu 88. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, pored ministara u Vladi, pozvala da sednici prisustvuje i gospođa Ružica Stoiljković, pomoćnik ministra finansija.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O BUDžETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2010. GODINU (pojedinosti)
Na član 7. razdeo 3. amandman je podneo narodni poslanik Vlada Milojković.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 7. amandman su podneli narodni poslanici Zlata Đerić i Aleksandra Ilić. Gospođa Đerić želi reč. Izvolite.
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Nova Srbija
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovana gospođo ministar, poštovana gospođo predsednice, podnele smo amandman ispred poslaničke grupe Nova Srbija gde smo tražili da se iz četiri kabineta potpredsednika Vlade deo sredstava koja su namenjena za usluge po ugovoru odvoje i prebace Ministarstvu prosvete, konkretno kao sredstva za podsticaj takmičenja učenika.
Dobili smo odgovor, za odbijanje amandmana, između ostalog, da ne čitam ceo odgovor, kaže – amandman se ne prihvata iz razloga što su sredstva namenjena za rashode budžetskih korisnika kabineta prvog potpredsednika Vlade, kabineta potpredsednika Vlade za oblast evropske integracije, itd, u skladu sa nadležnostima i potrebama ovih budžetskih korisnika i nije prihvatljivo dodatno smanjivanje, s obzirom da bi se time ugrozila funkcija ovih budžetskih korisnika, posebno imajući u vidu činjenicu da su kod ovih navedenih budžetskih korisnika sredstva za ove namene opredeljena na nivou budžeta za 2009. godinu.
Ovo sada upućujem i kao poslaničko pitanje – kako su potrošena ta sredstva u 2009. godini u ovim kabinetima, obzirom da je promovisana ušteda upravo u sektoru Vlade, da je Vlada najavila da će prva da podnese troškove krize, a usluge po ugovoru po kabinetima iznose iste onolike cifre, gotovo ili približno iste koliko iznose plate zaposlenih u tim kabinetima. Da li oni uopšte zapošljavaju kompetentne osobe u svojim kabinetima? Zašto smo tražili da se ta sredstva opredele u Ministarstvo prosvete? Upravo radi takmičenja učenika, zato što je važno podsticati najbolje, podsticati onu decu u kojoj leži naša budućnost i koja će, između ostalog, dobiti tu tešku ulogu da ove silne dugove kojima ih svakodnevno zadužujemo vrate.
Takođe, moraće se postaviti pitanje odgovornosti ovih vremena u budućim vremenima i očekujemo da oni budu spremni i sposobni da to pitanje postave i na njega daju mnoge odgovore. U njih je potrebno uložiti. Vaspitni značaj ulaganja u najbolje je nemerljiv, dalekosežan, jer oni su jedina svetla iskra na kraju tunela u kom se nalazimo.
Oni treba da se vaspitavaju da prepoznaju pošasti tipa „Velikog brata“, „Farme“, „Trenutka istine“. Oni treba da se vaspitavaju na ovaj način da budu etični, moralni, časni, savesni, svesni i uspravni. Oni treba da prepoznaju sve one hohštaplere koji im nude igre na sreću kao koske u zamenu za opljačkan život i opljačkana detinjstva i mladost. Oni treba da prepoznaju i katastrofalne ministre i opasne nekompetentne stranke koje posle postavljaju Vlade vrlo opasnog diletantizma i oni treba to da spreče u nekom budućem životu.
Svakako oni treba i da spreče da nikom više ne padne na pamet da u budućnosti jedne države najveće, ako ne i jedine uštede, sprovede na obrazovanju i da znaju da su takvi koji štede na obrazovanju opasniji po život više od svakog rata i više od visokog napona.
Ako budemo govorili o redu veličina koliko smo tražili da se prebaci na ovu stavku, da znate da samo u jednom od kabineta od ova četiri potpredsednika, stavka usluge po ugovoru je za dva miliona veća nego što je predviđeno da se uloži u tu izuzetnu decu u celoj Srbiji, tamo gde oni treba da se ostvare, potvrde, promovišu i stimulišu, da ne pričamo o ogromnoj energiji ljudi koji sa njima rade.
Onoliko koliko smo mi tražili da se prebaci na ovu stavku i da se u njih uloži dodatno jeste, opet, kada govorimo o redu veličina, nešto malo više od one slike koju je platilo ministarstvo, a duplo manje gotovo od onih fotografija koje je takođe ministarstvo platilo, opet, za izuzetnu, najbolju decu cele Srbije.
Nisam iznenađena odbijanjem amandmana. Iznenađena sam što niko zaista istinski i iskreno ne želi da uloži u budućnost, a već smo govorili o tome da para ima, samo nisu dobro ili pravilno raspoređene i niko nije poželeo da prekine onu dugu praksu prepisivanja budžeta iz jedne u drugu godinu ili možda čak nije ni znao.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Od vremena poslaničke grupe iskoristili ste 3 minuta i 42 sekunde, tako da imate nešto više od minut još.
Da li još neko želi reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Antić. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Zoran Anitć.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman se odnosi na kabinet potpredsednika Đelića i mi već, rekao bih, čak i godinama ovako poput papagaja ponavljamo da Vlada treba pre svega da štedi na sebi, da pre svega ona pokaže dobru volju, da kroz štednju i smanjenje javnih rashoda pomogne građanima i privredi.
Nažalost, bez obzira što se javnost, rekao bih, slaže sa svima nama koji se zalažemo za takvo ponašanje Vlade, Vlada nije dosad odgovorila zahtevima niti opozicije, niti građana Srbije, da ona da primer i bude štedljivija od svih ostalih.
Ovde se radi o nekih 40 miliona dinara, radi se, kao što svi dobro znate, o nekih četiri potpredsednika Vlade, sve skupa 130 miliona dinara, sasvim nepotrebna sredstva koja opterećuju i građane i privredu i na neki način naši amandmani, a ima ih još u tom smislu koji traže smanjenje javne potrošnje, znače ujedno i neko zalaganje SNS da se menja sveukupna politika, da se menja fiskalna politika koja se do sada zasnivala, naravno, na jednoj iluziji o jakom dinaru, na prihodima od privatizacije, na zaduživanjima.
Očigledno je da tako dugačko ne možemo, već smo došli u situaciju da recesija čini svoje, da ova ekonomska kriza utiče na sve nas. Pre svega, utiče naravno kroz budžet, da utiče na smanjenje prihoda, povećanje rashoda, sve je više ljudi koji su socijalno ugroženi, kojima treba pomoći i sa druge strane i privreda je u jako teškoj situaciji, treba pomoći i njoj da opstane u ovom vremenu i neophodno je da se s jednim sasvim drugačijim konceptom koji se oslanja, pre svega, na proizvodnju, koji se oslanja na izvoz, na konkurentnost izađe sa jednom ekonomskom politikom i prekine sa ovom politikom koja nas je dovela tu gde smo i koja se vodi već godinama unazad.
To je bio razlog da SNS reaguje u svakom slučaju u kome je smatrala da se sredstva nepotrebno rasipaju u ovom budžetu.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
 Trideset sekundi od poslaničke grupe.
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković. Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, izgleda da je neko rekao našoj Vladi da treba da smanji cifre u budžetu i kada pogledate ovu knjigu od 1009 strana cifre su tako sitno napisane da morate lupom da čitate. Pogrešno su shvatili smanjenje cifara, ne smanjenje fonta, nego smanjenje količine para koje treba da se izdvoje.
S druge strane, pregledao sam celu ovu knjigu i nigde nisam našao sredstva izdvojena za saradnju sa nesvrstanim zemljama, za saradnju sa tzv. trećim svetom, za saradnju sa Kinom, sa Rusijom, sa Indijom, sa Latinskom Amerikom i očekivao sam da pandan ovom kabinetu potpredsednika Vlade za evropske integracije bude i deo sredstava odvojen u nekom kabinetu, nekog potpredsednika vlade ili bar nekog ministra za saradnju sa drugim zemljama, jer nije Evropa svet. Evropa je samo deo sveta.
Kada smo već kod člana 7, kod kabineta potpredsednika Vlade za oblast evropskih integracija, nešto što svakome ko pogleda ovu stranu bode oči. Za ukupne plate, dodatke, naknade zaposlenih, za zarade, izdvojeno je 19 miliona. Ni malo, ni mnogo, ne komentarišem taj deo. Ali, komentarišem ovaj drugi deo pod ekonomskom klasifikacijom 423 - usluge po ugovoru su polovina od ukupne cifre izdvojene za plate i sva ostala primanja zaposlenih - deset miliona dinara.
Pitam, ako već imamo zaposlene, imamo stručnjake za evropske integracije, u ovom kabinetu sede, koje su to usluge po ugovoru koje će potpredsednik Vlade Đelić plaćati ovih deset miliona? Kome će te usluge biti plaćane?
Doduše, znate, ima jedna narodna poslovica koja kaže - ne uzima koliko može, nego koliko mu prilika pruži. Zbog toga sam predložio da se ova ekonomska klasifikacija 423 svede na milion dinara, da eventualno, ukoliko iskrsne prevod nekih tekstova itd, to bude plaćeno, a mi iz SRS smatramo da ovih devet miliona treba usmeriti na ovaj deo koji uopšte u ovom budžetu ne može da se pronađe.
Dakle, da se nađe način da se ovih devet miliona usmere u saradnju sa trećim svetom, u saradnji sa Kinom, Rusijom, Indijom, Latinskom Amerikom, Afrikom, afričkim zemljama itd.
Malo je para i malo će se i učiniti sa ovim, ali ako ostane na ovom razdelu, na ovoj ekonomskoj klasifikaciji 423, od tih para se neće učiniti ništa. Jedino će neki, koje niste uspeli da spakujete, da zaposlite, a nekad su vam lepili plakate, moći da na osnovu usluga po ugovoru dobiju neku kintu.
Mislim da ovaj amandman treba usvojiti i ova sredstva, pogotovo sada, kada smo rekli da treba da štedimo i zadnji dinar, kada nam je 700.000 ljudi u Srbiji, kako reče ministar Rasim Ljajić, na granici egzistencije i kada nam je još bar dvaput po toliko ispod granice egzistencije, jer je on nabrojao samo one koji su na granici egzistencije, treba voditi računa o svakom dinaru i treba ta sredstva usmeriti u neke druge pravce.
Predlažemo da to bude preusmereno u saradnju sa Kinom, Rusijom, trećim svetom i zemljama koje nisu u toj Evropi u koju nas vodite već jedno 15 godina, a zadnje prilike su i da ćete nas voditi još jedno 15 godina, ako nas uopšte budete i vodili tamo.
Još jedna stvar, da iskoristim ovo pravo na amandman, pa da kažem, koja je juče bila u "Politici", a to danas niko ne spominje. Unazad 4-5 dana se priča o tome kako smo prodali Rusima NIS i kako je naša naftna industrija otišla tamo. Juče u novinama ne pročitaste da ova vlada već deset godina nije učinila ništa da vrati imovinu Srbije koja je iz oblasti naftne industrije, a da je Putin već juče, u novinama je bilo, znači, prekjuče je bilo, da je Putin postavio pitanje jugoslovenskog naftovoda, u kome NIS ima više od 33% vlasništva i koje nam je oteto od 1992. godine pa naovamo.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
 Na član 7. razdeo 3. amandman je podnela narodni poslanik Jelena Budimirović.
Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite.

Jelena Budimirović

Napred Srbijo
Poštovani građani Srbije, moj amandman je principijelno isti kao i amandman mog kolege Zorana Antića. Odnosi se na raspodelu budžetskih sredstava za kabinet potpredsednika Vlade za privredni razvoj, koji je ujedno i ministar ekonomije i regionalnog razvoja.
Ovakav predlog budžeta kakav je pred nama ne odražava stanje u kome se nalazi Srbija i njeni građani, što je evidentno kada je u pitanju raspodela sredstava za kabinet predsednika Vlade i četiri potpredsednika.
SNS smatra da u vreme ekonomske krize u kojoj se nalazimo je neophodno precizno definisati ciljeve budžetske politike i odrediti prioritetne sektore, a pod tim ne podrazumevamo uvećanje državne administracije i rasipanje novca. Mi smo država koja u regionu ima najveći broj ministarstava i veoma glomazan državni aparat, stoga je nepotrebno i neprihvatljivo da se za kabinet potpredsednika Vlade za privredni razvoj izdvajaju ne mala sredstva iz budžeta, kada već postoji ministarstvo nadležno za ovaj posao, pogotovo ako uzmemo u obzira da je potpredsednik Vlade za privredni razvoj i ministar ekonomije i regionalnog razvoja ista osoba.
Smatramo takođe da ovaj iznos koji ste predvideli za kabinet potpredsednika Vlade treba preusmeriti na drugu stranu. Recimo, subvencije u oblasti privrede su male. Ne mogu da kažem da iznos koji ste predvideli za kabinet potpredsednika Vlade je enormno velik, ali nam je privreda dovedena u stanje, da je svaki dinar više dobrodošao. Ovaj naš amandman je apel SNS da svoj interes odnosno svoj lični interes stavite, ostavite po strani i da prvenstveno treba da vam na prvom mestu bude interes građana Srbije, pa vam predlažem da prihvatite ovaj amandman.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 7. razdeo 3. amandman je podneo narodni poslanik Ognjen Mihajlović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 7. razdeli 3. i 17. amandman je podneo narodni poslanik Bojan Mladenović. Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite.

Bojan Mladenović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman da se smanji iznos u ekonomskoj klasifikaciji sa 15 miliona na 10 miliona. U jednom delu i u drugom sa 34 miliona, na 27 miliona. To su usluge po ugovoru, a da se sredstva preusmere u subvencije privatnim preduzećima.
Usluge po ugovoru vrlo često su sredstva kojima ne možemo ući u trag. Usluge po ugovoru su mesta gde često dolazi do malverzacija, kako u samim opštinama, tako i u gradovima, kako u Beogradu, tako u Republici.
Odgovor na ovaj amandman dobio sam od Vlade, gde se kaže da usluge po ugovoru, kada bi se smanjila sredstva, ugrozilo bi se nesmetano funkcionisanje kabineta i Generalnog sekretarijata, odnosno ugrozile funkcije ovih budžetskih korisnika.
Naime, novac koji se koristi u uslugama po ugovoru, koristi se za, između ostalog, za usluge prevođenja, usluge održavanja računara, usluge obrazovanja i usavršavanja zaposlenih, za štampanje raznih biltena, usluge revizija, advokatske usluge, angažovanje lica po ugovoru o delu, gde se sigurno zapošljava veliki broj po partijskoj liniji, po stranačkoj liniji, po rođačkoj liniji, gde se zapošljavaju prijatelji, kumovi i gde se potpisuju ti ugovori o delu.
Takođe se koristi veliki deo sredstava za posebne savetnike ministara, kojih ima čak 59. Napomenuću da tri ministra imaju po jednog savetnika, da čak osam ministara imaju po dva savetnika, a čak 13 ministara imaju po tri posebna savetnika. To su ministar spoljnih poslova, ministar odbrane, ministar unutrašnjih poslova, pravde, finansija, poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, ministar ekonomije, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu, ministar trgovine i usluga, ministar prosvete, ministar zdravlja, ministar rada i socijalne politike i ministar životne sredine i prostornog planiranja. Svi oni imaju po tri posebna savetnika.
Šta će ministru tri posebna savetnika, ako dobro radi svoj posao ili obrnuto, ako imate tri savetnika koja rade dobro svoj posao, onda je pitanje šta ministar radi? Uopšte, mislim da su Srbiji nepotrebna 24 ministarstva, nepotrebno je 24 ministra, nepotrebno je 59 savetnika ministara. Pare treba preusmeriti na prioritetnije stvari, u cilju razvoja Srbije. Hvala.