DRUGO VANREDNO ZASEDANJE, 17.06.2010.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGO VANREDNO ZASEDANJE

7. dan rada

17.06.2010

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Od vremena poslaničke grupe iskorišćeno je pet minuta.
Narodni poslanik Aleksandar Martinović je u elektronskom sistemu. Iskorišćeno je vreme i ovlašćenog predstavnika i vreme za poslaničku grupu.
Da li se još neko ko ima vreme na raspolaganju javlja za reč?
(Narodni poslanik Aleksandar Martinović, sa mesta: Da li mogu dobiti pravo na repliku?)
Nemate pravo na repliku. Molim narodne poslanike da ne dobacuju, pošto je dobacivanje kršenje Poslovnika Narodne skupštine.
Da li još neko od narodnih poslanika ko ima vreme na raspolaganju želi reč? (Ne)
Ovim smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pitam, da li predstavnica predlagača, ministarka Jasna Matić, želi završnu reč? (Da) Izvolite.

Jasna Matić

Htela bih da zahvalim svim narodnim poslanicima koji su učestvovali u raspravi o ovom zakonu, naročito malobrojnim poslanicima koji su raspravljali zaista o temi ovog zakona. Tu bih se složila sa gospođom Kolundžijom da je, nažalost, primat u raspravi o ovom zakonu preuzela jedna tema koja nije definisana ovim zakonom. Tema zaštite privatnosti, odnosno mogućnosti presretanja i zadržavanja podataka samo je u ovom zakonu definisana, a u okviru elektronskih komunikacija.
Ta tema je zadata drugim zakonima, zakonima o krivičnom postupku i zakonima o različitim službama koje skupljaju podatke. Ovde je samo objašnjeno šta to u elektronskim komunikacijama znači i to je očigledno doprinelo boljem razumevanju te teme, kao i okvira koji u našim zakonima postoji već godinama.
Takođe, htela bih da kažem da je jedan od dva amandmana, za čije je podnošenje predlog stigao od Zaštitnika građana, jedan od tih amandmana je usvojen i on pojašnjava i daje pravo kontrole Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, što i jeste bila namera zakonopisca, ali nije bila tako decidirano i jasno formulisana kao što je to sada učinjeno uz pomoć amandmana.
Takođe, želela bih da kažem još jedanput da je velika šteta što se nije raspravljalo više o ovom zakonu, koji reguliše oblast koja je sve naše živote dramatično promenila u poslednjih deset godina. To svaki naš građanin iz svog ličnog života može da zaključi. Svi smo mi do pre desetak godina živeli jedan drugačiji život, sada živimo život koji svakodnevno podrazumeva upotrebu mobilnih telefona, za većinu nas i računara i prenosivih računara, kao i pristup informacijama u celom svetu koji je moguće dobiti istog trenutka sa svakog mesta i na svako pitanje i temu.
Naši životi će se u narednim godinama isto tako dramatično promeniti i to ne samo u oblastima u kojima su se menjali i do sada, način na koji komuniciramo, radimo, na koji se zabavljamo, nego će dramatično promeniti način na koji učimo, način na koji se lečimo, način na koji od države dobijamo sve one usluge koje država pruža nama, bilo da smo građani ili da smo preduzetnici i predstavnici različitih privrednih društava. Zbog toga je ovaj zakon od izuzetnog značaja. Ovakvi zakoni se u svim zemljama sveta vrlo često donose zbog eksplozivnog, vrlo brzog razvoja tehnologije u ovoj oblasti. Neophodno je da zakoni isprate svojim promenama razvoj tehnologije, kako zakoni ne bi postali prepreka za investiranje, uvođenje novih usluga i tehnologije i na taj način unapređenje konkurentnosti privrede i kvaliteta života građana.
Za Srbiju koja ima problem u obe ove oblasti i kojoj je neophodno da u kratkom roku unapredi konkurentnost svoje privrede kako bi našla svoje mesto na globalnom tržištu i kako bi svojim građanima koji su zbog višedecenijske krize izgubili mnogo na kvalitetu života, kako bi unapredila i pitanje regionalnog razvoja, koje za nas jeste vrlo dramatično i jako loše, jedno od najlošijih u Evropi, za nas je neophodno da iskoristimo nove tehnologije koje upravo pružaju mogućnost velikog napretka u ovim oblastima. Zbog toga je šteta što se o tome nije više diskutovali, ali ću ja to shvatiti kao priznanje najvišeg organa zakonodavne vlasti, da u tim oblastima ovog zakona nije bilo nikakve kontroverze i da su te oblasti zakona regulisale sve ono što ste i vi od nas očekivali.
Nadam se da će ovaj zakon doneti napredak u informacionim tehnologijama, u komunikacionim tehnologijama i da će naši građani vrlo brzo videti da će imati veći izbor usluga, da će kvalitet usluga biti unapređen, da će njihova prava biti bolje zaštićena i da će njihovi životi zbog svega toga biti kvalitetniji. Hvala vam lepo. (Aplauz)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Zaključujem pretres Predloga zakona o elektronskim komunikacijama u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Zahvaljujem predlagaču i saradnicima, i ministarki Jasni Matić.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VISOKOM OBRAZOVANjU (pojedinosti)
Narodni poslanici dobacuju – šta je sa tačkom dnevnog reda koja je bila druga? Obavljen je jedinstveni pretres, dakle, ne zajednički načelni pretres, nego jedinstven pretres zbog predloga akta. U slučaju jedinstvenog pretresa, rasprava se vodi istovremeno i o predlogu akta u načelu i u pojedinostima, za razliku od 3. tačke, koja je sada na dnevnom redu.
Saglasno članu 88. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine, povodom pretresa u pojedinostima 3. tačke dnevnog reda Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju, pored predstavnika predlagača Žarka Obradovića, ministra prosvete, pozvala da sednici prisustvuju i: Radivoje Mitrović, državni sekretar, Slobodan Jauković, pomoćnik ministra i Lela Rudić, savetnica u Ministarstvu prosvete.
Pre nego što pređemo na čitanje imena narodnih poslanika podnosilaca amandmana, podsećam vas da su ovlašćeni predstavnici poslaničkih grupa: narodni poslanik Nikola Krpić, poslanička grupa PUPS; narodni poslanik Nenad Prokić, poslanička grupa LDP; narodni poslanik Miletić Mihajlović, poslanička grupa SPS-JS; narodni poslanik Zoran Šami, poslanička grupa DSS-Vojislav Koštunica; narodni poslanik Mileta Poskurica, poslanička grupa Napred Srbijo; narodni poslanik Jovan Nešović, poslanička grupa G17 plus i narodni poslanik Goran Mihajlović, poslanička grupa SRS.
Molim predsednike i ovlašćene predstavnike ukoliko dođe do izmena u imenima ovlašćenih predstavnika da nam dostave informaciju o tome.
Amandmani će biti podeljeni predsednicima poslaničkih grupa odnosno ovlašćenim predstavnicima poslaničkih grupa. Saradnici ministarstva mogu da uđu naravno.
Treća tačka dnevnog reda – Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju
Primili ste amandmane koji su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Nikola Žutić, Miletić Mihajlović, Milisav Petronijević, Nada Kolundžija, Dragoljub Mićunović, Nataša Vučković, Vlatko Ratković, Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Božidar Delić, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Zoran Šami, Nikola Lazić, Aleksandar Pejčić, Milica Vojić Marković, Donka Banović, Nikola Savić, Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač, Arpad Fremond, Jon Magda, Nenad Konstantinović, Zlata Đerić, Aleksandra Ilić, Goran Mihajlović, Nikola Krpić, Vladan Batić, Momčilo Duvnjak, Nenad Prokić, Đuro Perić, Čedomir Jovanović, Nebojša Ranđelović, Vesna Pešić, Srboljub Živanović, Milan Dimitrijević, kao i amandmane Odbora za prosvetu.
Primili ste izveštaj Odbora za prosvetu i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pre prelaska na pretres Predloga zakona u pojedinostima, podsećam vas da su narodni poslanici Nataša Vučković, Nenad Konstantinović i Nada Kolundžija pisanim putem povukli sva tri amandmana koje su zajedno podneli na član 11. Predloga zakona.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 142. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Žutić.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Nikola Žutić.

Nikola Žutić

Srpska radikalna stranka
Gospodo poslanici, gospodine ministre, Vlada je odbila ovaj moj amandman iz razloga što se prihvatanjem amandmana na član 1. koji su podnijeli poslanici Miletić i Petronijević, kako se navodi, obezbeđuje uvažavanje nacionalnih, evropskih i univerzalnih vrijednosti kulturnog nasleđa.
Moram da istaknem da moj amandman nije predočen Vladi u formi kakvu sam zamislio. Naime, zbog kratkoće vremena za podnošenje amandmana pojavile su se neusklađenosti sa nadležnim skupštinskim službama. U amandman posle reči – član 1. briše se nije ubačena moja formulacija člana 4. stav 1. tačka 5), koja glasi – uvažavanje opštečovečanskih, humanističkih i demokratskih vrednosti sa poštovanjem evropske i nacionalne tradicije.
Moj amandman predstavlja kompromisno rešenje između nacionalno-tradicionalne formulacije iz člana 4. tačka 5) Zakona o visokom obrazovanju i postojeće globalističke formulacije člana 1. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju.
U prvi plan sam izbacio srpsku riječi – opštečovečanskih, ali ne u današnjem neoliberalnom smislu univerzalnog, već u tradicionalnom neideološkom gledištu na kulturno nasleđe. Takva formulacija bi po mom mišljenju obuhvatila naučne, verske i kulturne vrednosti van evropskih civilizacija, npr. budizma, islama, jevrejstva i drugog. One bi normativno bile zastupljene u univerzitetskoj nastavi.
U prihvaćenom amandmanu poslanika Petronijevića i Miletića nedostaju reč – opštečovečanske ili univerzalne vrijednosti, iako u Vladinom obrazloženju stoji da Miletićev i Petronijevićev amandman obezbeđuje uvažavanje nacionalnih, evropskih i univerzalnih vrednosti, pa smatram da bi ova moja dopuna u potpunosti dopunila amandman i u pravcu vanevropskog vrednovanja vantradicionalnih civilizacijskih dostignuća i njihove normativne zastupljenosti u visokom školstvu.
Na kraju, ipak je dobro što je Vlada promijenila član 1. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom školstvu koji je, kako sam govorio u svom izdvojenom mišljenju, usvajanjem mogao izazvati kobne posledice po opstanak nacionalnog i tradicionalnog, ali tradicionalno evropskog u prosvetnom sistemu Srbije. Svojom dopunom opštečovečanski, naučni i kulturni dometi van evropskog prostora bili bi obuhvaćeni.
Vidite, gospodine ministre i gospodo poslanici, da ipak mi radikali nismo retrogradni, ksenofobični, niti smo protiv stranih naučnih i kulturnih uticaja, ali smo protiv postojećeg nenormalnog satiranja nacionalnog, odnosno tradicionalnog kod srpskog naroda.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je minut i 15 sekundi vremena poslaničke grupe. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miletić Mihajlović i Milisav Petronijević. Vlada i Odbor za prosvetu su prihvatili ovaj amandman. Nemamo izveštaj Zakonodavnog odbora. Da postoji, onda bi ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona. Ovako će se Skupština o njemu izjašnjavati u danu za glasanje.
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nada Kolundžija, Dragoljub Mićunović, Nataša Vučković i Vlatko Ratković. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li još neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Mileta Poskurica.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Dakle, u nizu promena koje su ovim izmenama Zakona o visokom obrazovanju predviđene, očigledno se težilo prema jednom generalnom popustljivom odnosu prema onima koji su direktno vezani za provođenje zakona, zbog kojih zakoni i postoji. Za studente sa  jedne strane, za visokonastavni kadar ili uopšte onaj kada koji se bavi transmisijom znanja i, na kraju krajeva, nešto u što je moralo da bude ugrađeno i samo ministarstvo, odnos institucije i ministarstva koja postoje.
U svemu tome u osnovi jeste Bolonjska deklaracija, koja je bila inicijalni mehanizam za stvaranje ovakvog zakona i na neki način rušenja tradicije obrazovnog sistema, pa se pored opštepriznate i jasno definisane sklonosti da se takvim ustupcima amortizuju, umanje, ublaže negativni efekti sprovođenja zakona napisanog po tom konceptu išlo, čini mi se, u nepotrebnu izmenu člana 1.
Da je nepotrebna govori i činjenica da je usvojen amandman SPS, i kako reče Nikola bar da je i takav amandman usvojen, da ne ostane onako bezlično – univerzalni, sintaktički konstruisani amandman koji ništa nije značio i koji smo hteli jednom od ideja jednom da popravimo. Može se sporiti o tome da li je način kako je uložila poslanička grupa, čiji je amandman prihvaćen, jednak ili bolji ili gori od amandmana koji je predložila naša poslanička grupa, tek činjenica da je zaista nepotrebno i šta stoji iza brda kada se na tako jednu definiciju išlo i takvu izmenu člana, ali ni od koga traženu.
Verujem, ako ne gledamo paranoidno na stvar, da sedi iz EU traže promene, izmene zakona. Izmene zakona su dokaz slabosti zakonskog rešenja i iznutra su pokrenute. Kao što promena ovog zakona nije bila, ovaj bazični zakon nije bio iznutra pokrenut sem nekom nametnutom potrebom, i nametnutom sa strane, i moglo je da se uradi sa mnogo manje štete, te je ovaj amandman kojim smo mislili da je bilo bolje da je ostao, da se nečega što se od nas tražilo ne odričemo i da svemu damo nacionalno obeležje, ako smo već naš nacionalni obrazovni sistem, sa visokom i dokazanom tradicijom, potpuno, sa velikim štetnim posledicama, izraubovali i doveli u stanje u kojem jeste.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je 25 sekundi vremena ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe. Reč ima ministar Žarko Obradović.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovana koleginice Čomić, poštovane kolege narodni poslanici, smatrao sam da treba da se javim vezano za amandmane na član 1. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju i mislim, uz svo uvažavanje kolega koji su izložili svoje stavove, da je ipak upotrebljeno mnogo više krupnih reči u odnosu na sadržaj onoga što je predloženo, a pogotovo u odnosu na sadržaj onoga što je prihvaćeno.
Primera radi, samo ću podsetiti, da je u postojećem Zakonu o visokom obrazovanju pod tačkom 5) pisalo – delatnost visokog obrazovanja zasniva se na sledećim principima: uvažavanje humanističkih i demokratskih vrednosti evropske i nacionalne tradicije.
Tri poslaničke grupe, DS, odnosno ZES, SNS i SRS, predložile su različite varijacije i konstrukcije reči vezano za ovaj član, odnosno ovu izmenu. Mi smo prihvatili kao predlagači stav, odnosno amandman kolega Miletića i Petronijevića, koji glasi – uvažavanje humanističkih i demokratskih vrednosti nacionalne i evropske tradicije i vrednosti kulturnog nasleđa.
Po nama, apsolutno smo u ovoj formulaciji uključili sve ono što su tri poslaničke grupe pojedinačno predložile i mislim da je ovo nešto što apsolutno može da zadovolji i Skupštinu, a što je značajno za zakone, jer smo u stvari samo dodali vrednosti kulturnog nasleđa, ovo ostalo je ostalo kao što je i bilo u odredbama Zakona o visokom obrazovanju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21. narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Milan Knežević.
...
Srpska napredna stranka

Milan Knežević

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovana predsedavajuća, poštovani ministre, mi ispred SNS podneli smo amandman na član 2, a inače taj član se odnosi na sastav Nacionalnog saveta.
Naš amandman se ogleda u tome da se stavovi 1, 2. i 3. brišu. Radi javnosti, suština je da se u ovoj izmeni Predloga zakona povećava broj članova Nacionalnog saveta na 21, a s druge strane u tački 3) umesto četiri sada sedam članova treba da imenuje Vlada, tako da praktično od 21 trećina članova Nacionalnog saveta je direktno pod uticajem Vlade. Mi smatramo da se time učešće Vlade u radu Nacionalnog saveta značajno povećava.
S druge strane, mi imamo i odgovarajuće informacije da je ova praksa u suprotnosti sa Evropskom asocijacijom nacionalnih saveta, koja je i dosad na odgovarajući način stavila primedbe da ovaj naš nacionalni savet nema dovoljnu nezavisnost u delovanju.
Tako da smo smatrali, a i u onoj načelnoj raspravi mnoge kolege poslanici iz drugih opozicionih stranaka su potencirali da ovakav zakon, koristim izraz profesora Šamija, jeste nepolitički, u stvari najmanje politički, i da treba na odgovarajući način dati odgovarajuću nezavisnost u radu Nacionalnog saveta, koja će da bude zasnovana na doktrinarnom stručnom prisustvu koji se tiče ove profesije.
Smatramo da ovaj amandman treba prihvatiti jer je primeren ovom duhu zakona o autonomnosti, ne samo univerziteta, nego i nezavisnosti nacionalnog saveta.