Poštovana predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite da u nekoliko minuta obrazložim ovaj predlog za izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Želim pre toga da kažem da svi apsolutni pokazatelji bezbednosti saobraćaja, kao što su broj saobraćajnih nezgoda, broj saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima, broj poginulih lica, broj povređenih lica, ukazuju na značajno smanjenje stradanja na našim putevima od početka primene novog zakona.
Broj saobraćajnih nezgoda u prvih šest meseci ove godine manji je za 32,5% u odnosu na isti period prethodne godine. Broj saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima manji je za 20,1% u odnosu na isti period prethodne godine. Broj poginulih lica od januara do juna ove godine manji je za 32,9% u odnosu na isti period 2009. godine. Ukupan broj nastradalih lica manji je za 20,3% u odnosu na isti period prethodne godine.
Na osnovu ovoga što sam rekao, sigurno je da je prvi doprinos novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima da se on ogleda pre svega u smanjenju stradanja na našim putevima, većoj disciplini svih učesnika u saobraćaju i uvođenju više reda u oblasti bezbednosti saobraćaja.
Tokom prvih 13 dana jula 2010. godine na našim putevima dogodilo se 1.567 saobraćajnih nezgoda u kojima je poginulo 29 lica, dok je 682 lica povređeno. U prvih 13 dana jula prošle godine u Srbiji se dogodilo 2.435 nezgoda u kojima je poginulo 51 lice, dok je 949 lica povređeno. Kao što vidite, i ovi parametri pokazuju da je došlo do značajnog smanjenja i saobraćajnih nezgoda, ali i broja poginulih lica. Znači, u prvih 13 dana jula prošle godine 51 lice, a ove godine 29 lica.
Najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda su neprilagođena brzina kretanja i nepropisno preticanje i mimoilaženje. Znatno učešće u uzrocima saobraćajnih nezgoda predstavlja i upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola.
Prema ukupnom broju nastradalih lica u saobraćajnim nezgodama na putevima u Republici Srbiji, najveće stradanje je zabeleženo na prolascima magistralnih i regionalnih puteva kroz naselja. Međutim, u pogledu nezgoda sa najtežim povređivanjem, pogibijom ili teškim telesnim povredama, najteže saobraćajne nezgode događaju se na tzv. otvorenim putevima, odnosno deonicama van naselja.
Tako je procentualno učešće teških telesnih povreda i smrtnih posledica u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda znatno veći na deonicama puteva van naselja u odnosu na deonice u naseljima.
U toku prvih šest meseci ove godine na našim putevima dogodilo se 609 saobraćajnih nezgoda u kojima su učestvovali motocikli. Od ovog broja, 460 saobraćajnih nezgoda je sa nastradalim licima. U ovim nezgodama poginula su 23 vozača motocikala, dok je njih 550 zadobilo teže ili lakše povrede.
U istom periodu prošle godine na našim putevima dogodilo se 760 saobraćajnih nezgoda sa motociklistima, što je za 19,9% više u odnosu na isti period ove godine. Smanjenje poginulih motociklista u toku 2010. godine je još značajnije. Tako je u toku 2010. godine zabeleženo smanjenje od 41% poginulih vozača motocikala. Takođe, kada je reč o strukturi poginulih lica, zabeleženo je smanjenje broja poginulih vozača od 36,3%, smanjenje broja poginulih putnika od 26% i smanjenje broja poginulih pešaka od 39,2%.
Od početka 2010. godine na našim putevima otkriveno je 21.037 vozača koji su upravljali vozilom pod dejstvom alkohola, dok je u prvih šest meseci 2009. godine otkriveno 33.994 vozača pod dejstvom alkohola. Veliki uticaj na ovo smanjenje imalo je i donošenje novog zakona jer je znatno veća zaprećena kazna, kao što je i primena mere zadržavanja do 12 sati postigla dovoljan efekat da se ukupan broj otkrivenih vozača pod dejstvom alkohola smanji za 38,1%.
U prvih šest meseci 2010. godine ukupno je za 58,4% smanjen broj prekršaja nevezivanja sigurnosnih pojaseva za vreme vožnje. Broj prekršaja nepropisnog zaustavljanja ili parkiranja je u prvih šest meseci ove godine manji za 27,2% u odnosu na isti period prethodne godine.
Kao što sam rekao, najveći broj nezgoda se dogodio u naseljenom mestu. Govorim najveći broj po broju, ali po posledicama, najveći broj po broju u naseljenim mestima, a najveći broj sa teškim posledicama je van naseljenih mesta.
Najizraženije smanjenje broja saobraćajnih nezgoda koje su se dogodile van naselja, na otvorenim putnim pravcima, evidentiran je na području policijske uprave u Šapcu, čak 79% manje u odnosu na isti period prošle godine. Sledi Novi Pazar, gde je zabeleženo smanjenje za 70%, Kruševac za 64%, Kraljevo za 49%, Pančevo za 40% itd.
Najčešći uzroci nastanka saobraćajnih nesreća jesu neprilagođena brzina kretanja sa 34% nezgoda. Uključivanje ili nepropisne radnje vozilom u saobraćaju 28%, neustupanje prvenstva prolaza 12,5%, vožnja pod dejstvom alkohola 5,6%.
Posmatrano po vidovima saobraćajnih nezgoda, najviše nezgoda dogodilo se usled udara u zaustavljeno ili parkirano vozilo. Sledeći vid po broju nastanka saobraćajnih nezgoda je sudar pri vožnji u istom smeru. Sledi bočni sudar, sudar iz suprotnih smerova i obaranje ili gaženje pešaka.
U strukturi prekršaja u prvih šest meseci preovlađuju nedozvoljena brzina kretanja 27%, neuključivanje svetala u toku dana 14%, nevezivanja pojaseva u toku vožnje 12%, nepropisno zaustavljanje ili parkiranje 11,7%, upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola 5%, nepropisno kretanje pešaka 1,8%. Broj prekršaja zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola smanjen je za preko 45% u odnosu na isti period prošle godine.
Dame i gospodo, Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima u primeni je od decembra prošle godine. Tokom primene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima utvrđeno je da pojedine odredbe zakona nisu adekvatne realnim uslovima, odnosno nemaju adekvatnu sadržinu na osnovu koje se mogu i moraju sankcionisati određeni prekršaji.
Vi se sećate kada smo donosili ovaj zakon da sam i tada govorio da će ovo biti jedan od zakona koji će, zbog toga što jeste zakon koji praktično govori o određenim prekršajima, najviše možda i biti predmet preispitivanja u narednom periodu. Sve one odredbe za koje se ustanovi da mogu da budu bolje će biti menjane, bez obzira na to da li je reč o prvobitnom tekstu ili o nekim drugim stanovištima do kojih se došlo primenom ovog zakona.
Takođe podsetio bih da je u pisanju ovog zakona učestvovala i tzv. stručna javnost, znači profesori fakulteti i razni drugi naučnici iz oblasti saobraćaja, ali jedno je kako to zvuči u teoriji, a drugo je to kako to funkcioniše u realnom životu.
Zbog sveta toga, smatramo da bi pojedine kaznene mere dale mnogo značajniji efekat izmenom ili uvođenjem mogućnosti izbora zakonskih sankcija, kao što je kazna zatvora ili novčana kazna. Ovo je posebno značajno, imajući u vidu iskustva pojedinih evropskih zemalja, kao što su Velika Britanija, Nemačka, Austrija, Slovenija, Italija, gde je u ovim zemljama znatno bolji efekat u pogledu poštovanja zakona, ali sa aspekta bezbednosti saobraćaja ostvaren primenom visokih novčanih kazna umesto kazni zatvora.
Takođe kada su u pitanju troškovi i dobit države veoma je važna mogućnost alternative između kazne zatvora i novčane kazne. U pojedinim predloženim izmenama pošlo se od mogućnosti smanjenja policijskih službenika koji su angažovani na poslovima otkrivanja i sankcionisanja prekršaja. Želeo bih da napomenem da u realnoj primeni zakona, znači u svakodnevnom životu, dešavaju se takve stvari koje bismo morali da regulišemo zakonom.
Na primer, bilo je dosta slučajeva gde je jednostavno jedina kazna koja je predviđena jeste kazna zatvora za prekoračenje brzine. U realnom životu dešavale su se veoma različite stvari. Imate strane državljane koji prolaze kroz našu zemlju i dešavalo se da oni odmah budu sprovedeni u zatvor i čitava porodica ostane bez ikog ko zna da upravlja vozilom ili da može da nastavi dalje put.
Takođe, ovde je i načelnik Uprave saobraćajne policije, mislim da ukoliko bi se nastavilo sa primenom ovih odredaba zakona, da bi jednostavno imali problem zbog velikog broja ljudi koji bi morali po toj osnovi da idu na izdržavanje zatvorske kazne. Praktično, apsolutno ste u pravu, to bi dovelo do toga da bi i po nekoliko godina, možda čak, bilo odloženo izvršenje tih kazni, jednostavno zbog toga što to nije moguće u određenom trenutku. Znači, po obaveštenju Uprave saobraćajne policije negde oko 4.000 ljudi bi trebalo da ima takvu zatvorsku kaznu od 15 dana.
S druge strane, u realnom životu su se dešavale i neke druge stvari. Zakonom nije bilo predviđeno upravo zbog tih rasprava, a sećate se da smo i ovde raspravljali o tome. U realnom životu su se dešavale različite stvari. Na primer, da saobraćajni policajac zaustavi vozilo hitne pomoći, da zaustavi vozilo, privatno vozilo ili taksistu koji vozi nekog u bolnicu, vozi nekog na porođaj, zaustavi službena vozila policije bezbednosnih službi itd., koji se nalaze na bezbednosnim zadacima, gde saobraćajni policajac nema zakonskih uslova da nešto što je regulisano kao prekršaj jednostavno ne evidentira kao saobraćajni prekršaj.
Zbog toga je ovde i predviđeno kada je, zbog nekih bezbednosnih razloga, zbog posla, pre svega, zbog humanih razloga, kao što je hitna pomoć, kao što su intervencije kad je u pitanju spašavanje života itd., da postoji mogućnost da jednostavno nadležni organ u okviru MUP i to ne svaki, nego Uprava saobraćajne policije, može da u određenom trenutku jednostavno to ne evidentira, ne procesuira kao prekršaj koji je regulisan Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Već sam rekao koliko su postignuti pozitivni efekti u primeni ovog zakona, iako se on još ne primenjuje u punom kapacitetu. Pored ovih ostvarenih rezultata praksa je pokazala da radi efikasnije primene u tekstu zakona potrebno izvršiti određene izmene i dopune, kojima će se obezbediti dosledno poštovanje propisa i veća bezbednost učesnika u saobraćaju, kao i usaglašavanje sa relevantnim međunarodnim dokumentima koji su u međuvremenu usvojeni.
Pored navedenog, razlog za donošenje ovog zakona sadržaj je u potrebi preciziranja postupka, a u cilju obezbeđivanje efikasnosti u primeni zakona, s jedne strane, i racionalizacije i smanjenje potrebnog broja policijskih službenika koji obezbeđuju njegovo izvršavanje, s druge strane.
Predloženim izmenama definišu se pojmovi, dnevno vreme upravljanje, dnevnog odmor i nedelje, čime se vrši usaglašavanje sa evropskom direktivom 1992/6 i odredbama Evropskog sporazuma o radu – posada na vozilima. Obezbeđuje se pravni osnov za donošenje propisa kojima će se bliže odrediti uslovi koji moraju ispunjavati revizori, omogućava se smanjenje broja policijskih službenika angažovanih na poslovima otkrivanja i sankcionisanja prekršaja, nepropisnog zaustavljanja i parkiranja.
Ustanovljava se odstupanje od utvrđenog opšteg režima obaveznog preduzimanja u preduzimanju radnji na utvrđivanju prekršajne odgovornosti, a u vezi sa postupanjem počinioca koji je uslovljeno društveno i moralno opravdanim i prihvatljivim razlozima. Uvodi se mogućnost izbora novčane kazne ili kazne zatvora za prekršaje po članu 330. Zakona, čime se smanjuju troškovi države u realizaciji kazne zatvora. Vršiće se definisanje valute kod propisanih novčanih kazni, kao i izvesna redakcijska poboljšanja teksta.
Predlažemo da se ovaj zakon, a predlagali smo da se on usvoji po hitnom postupku, zbog toga da bismo izbegli da se u ovim letnjim vremenima možda dođe do određenih propusta u izvršavanju ovog zakona i kako bi se omogućilo da u uslovima kad je povećan saobraćaj jednostavno izbegnemo probleme da putevima koji mogu da dolaze iz neposredno definisanih odredaba ovog zakona.
Takođe, zajedno s vama, sa poslanicima smo spremni da u narednom periodu još jednom preispitamo odredbe ovog zakona za koje se ustanovi u praksi da bi mogle da budu efikasnije. Zakonska materija je živ organizam zato što ovaj zakon nije zakon koji se primenjuje nekoliko puta godišnje. Ovo je zakon koji se svakog dana na hiljade mesta u Srbiji primenjuje.
S druge strane, imaćemo i tehnološka unapređenja u radu saobraćajne policije koja će dovoditi do toga da se odredbe ovog zakona moraju usklađivati i usaglašavati sa evropskim standardima, naročito kada dostignemo taj tehnološko-materijalni nivo, gde ćemo uvesti mere video nadzora na našim saobraćajnicama, gde će praktično i uloga saobraćajnih policajaca biti svedena na minimum, samo za regulisanje saobraćaja, a ne za evidentiranje saobraćajnih prekršaja.
Pozivam vas da podržite ovaj predlog izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i da se svi podsetimo šta smo govorili kada smo usvajali prethodni tekst zakona, da krajnji cilj ovog zakona nije da se uvode restriktivne mere prema građanima, nego da se smanji broj poginulih i povređenih i šteta koja uopšte postoji u našem društvu zbog saobraćajnih nezgoda.
Ako je to bio naš cilj mislim da smo u njemu uspeli samim tim što je za 32% smanjen broj nezgoda, a za 32% je takođe smanjen broj poginulih lica, a broj povređenih lica za skoro 20%. Zahvaljujem.