ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE, 15.07.2010.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

15.07.2010

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 15:00

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Vreme. Pošto se više niko od predsednika, odnosno ovlašćenih predstavnika, ne javlja za reč po osnovu člana 235, nastavljamo rad.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA (načela)
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju narodni poslanici: Verko Stevanović, Vlajko Senić, Suzana Grubješić, Dragi Damjanović, Simo Vuković i Arsen Đurić.
Saglasno članu 88. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam pored predstavnika predlagača Ivice Dačića, prvog potpredsednika Vlade, zamenika predsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova, pozvala da sednici prisustvuju i Milorad Todorović, sekretara Ministarstva unutrašnjih poslova, Dragiša Simić, načelnik Uprave saobraćajne policije u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Vladimir Rebić, zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Demir Hadžić, načelnik Odeljenja za bezbednost saobraćaja Ministarstva za infrastrukturu.
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada, primili ste izveštaj Odbora za saobraćaj i veze, Odbora za evropske integracije i Zakonodavnog odbora.
Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe, srazmerno broju narodnih poslanika, članova poslaničkih grupa: Poslanička grupa Za evropsku Srbiju - jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; Poslanička grupa SRS - jedan sat, sedam minuta i 12 sekundi; Poslanička grupa G17 plus - 28 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa "Napred Srbijo" - 25 minuta i 12 sekundi; Poslanička grupa DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; Poslanička grupa SPS-JS - 18 minuta; Poslanička grupa LDP - 14 minuta i 24 sekunde; Poslanička grupa Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa manjina - osam minuta i 24 sekunde i Poslanička grupa PUPS - šest minuta.
Saglasno članu 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi nijedne poslaničke grupe imaju pravo da govore svako po jednom do pet minuta.
Molim poslaničke grupe, ako to niste učinili, da podnesete prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Obaveštavam vas da su poslaničke grupe ovlastile da ih predstavljaju: narodni poslanik Siniša Stamenković, poslaničku grupu PUPS; narodna poslanica Jasmina Milošević, poslaničku grupu SPS-JS; narodni poslanik Miroslav Petković - poslaničku grupu DSS - Vojislav Koštunica; narodni poslanik Jovan Nešović, poslaničku grupu G 17 plus, poslaničku grupu LDP narodni poslanik Zoran Ostojić, poslaničku grupu SRS - narodni poslanik Nikola Savić i poslaničku grupu za Evropsku Srbiju - Mirko Čikiriz.
Saglasno članu 142. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres o Predlogu zakona.
Da li predstavnik predlagača Ivica Dačić, prvi potpredsednik Vlade, zamenik predsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova želi reč? (Da.) Izvolite, gospodine ministre.
...
Socijalistička partija Srbije

Ivica Dačić

| Ministar spoljnih poslova
Poštovana predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite da u nekoliko minuta obrazložim ovaj predlog za izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Želim pre toga da kažem da svi apsolutni pokazatelji bezbednosti saobraćaja, kao što su broj saobraćajnih nezgoda, broj saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima, broj poginulih lica, broj povređenih lica, ukazuju na značajno smanjenje stradanja na našim putevima od početka primene novog zakona.
Broj saobraćajnih nezgoda u prvih šest meseci ove godine manji je za 32,5% u odnosu na isti period prethodne godine. Broj saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima manji je za 20,1% u odnosu na isti period prethodne godine. Broj poginulih lica od januara do juna ove godine manji je za 32,9% u odnosu na isti period 2009. godine. Ukupan broj nastradalih lica manji je za 20,3% u odnosu na isti period prethodne godine.
Na osnovu ovoga što sam rekao, sigurno je da je prvi doprinos novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima da se on ogleda pre svega u smanjenju stradanja na našim putevima, većoj disciplini svih učesnika u saobraćaju i uvođenju više reda u oblasti bezbednosti saobraćaja.
Tokom prvih 13 dana jula 2010. godine na našim putevima dogodilo se 1.567 saobraćajnih nezgoda u kojima je poginulo 29 lica, dok je 682 lica povređeno. U prvih 13 dana jula prošle godine u Srbiji se dogodilo 2.435 nezgoda u kojima je poginulo 51 lice, dok je 949 lica povređeno. Kao što vidite, i ovi parametri pokazuju da je došlo do značajnog smanjenja i saobraćajnih nezgoda, ali i broja poginulih lica. Znači, u prvih 13 dana jula prošle godine 51 lice, a ove godine 29 lica.
Najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda su neprilagođena brzina kretanja i nepropisno preticanje i mimoilaženje. Znatno učešće u uzrocima saobraćajnih nezgoda predstavlja i upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola.
Prema ukupnom broju nastradalih lica u saobraćajnim nezgodama na putevima u Republici Srbiji, najveće stradanje je zabeleženo na prolascima magistralnih i regionalnih puteva kroz naselja. Međutim, u pogledu nezgoda sa najtežim povređivanjem, pogibijom ili teškim telesnim povredama, najteže saobraćajne nezgode događaju se na tzv. otvorenim putevima, odnosno deonicama van naselja.
Tako je procentualno učešće teških telesnih povreda i smrtnih posledica u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda znatno veći na deonicama puteva van naselja u odnosu na deonice u naseljima.
U toku prvih šest meseci ove godine na našim putevima dogodilo se 609 saobraćajnih nezgoda u kojima su učestvovali motocikli. Od ovog broja, 460 saobraćajnih nezgoda je sa nastradalim licima. U ovim nezgodama poginula su 23 vozača motocikala, dok je njih 550 zadobilo teže ili lakše povrede.
U istom periodu prošle godine na našim putevima dogodilo se 760 saobraćajnih nezgoda sa motociklistima, što je za 19,9% više u odnosu na isti period ove godine. Smanjenje poginulih motociklista u toku 2010. godine je još značajnije. Tako je u toku 2010. godine zabeleženo smanjenje od 41% poginulih vozača motocikala. Takođe, kada je reč o strukturi poginulih lica, zabeleženo je smanjenje broja poginulih vozača od 36,3%, smanjenje broja poginulih putnika od 26% i smanjenje broja poginulih pešaka od 39,2%.
Od početka 2010. godine na našim putevima otkriveno je 21.037 vozača koji su upravljali vozilom pod dejstvom alkohola, dok je u prvih šest meseci 2009. godine otkriveno 33.994 vozača pod dejstvom alkohola. Veliki uticaj na ovo smanjenje imalo je i donošenje novog zakona jer je znatno veća zaprećena kazna, kao što je i primena mere zadržavanja do 12 sati postigla dovoljan efekat da se ukupan broj otkrivenih vozača pod dejstvom alkohola smanji za 38,1%.
U prvih šest meseci 2010. godine ukupno je za 58,4% smanjen broj prekršaja nevezivanja sigurnosnih pojaseva za vreme vožnje. Broj prekršaja nepropisnog zaustavljanja ili parkiranja je u prvih šest meseci ove godine manji za 27,2% u odnosu na isti period prethodne godine.
Kao što sam rekao, najveći broj nezgoda se dogodio u naseljenom mestu. Govorim najveći broj po broju, ali po posledicama, najveći broj po broju u naseljenim mestima, a najveći broj sa teškim posledicama je van naseljenih mesta.
Najizraženije smanjenje broja saobraćajnih nezgoda koje su se dogodile van naselja, na otvorenim putnim pravcima, evidentiran je na području policijske uprave u Šapcu, čak 79% manje u odnosu na isti period prošle godine. Sledi Novi Pazar, gde je zabeleženo smanjenje za 70%, Kruševac za 64%, Kraljevo za 49%, Pančevo za 40% itd.
Najčešći uzroci nastanka saobraćajnih nesreća jesu neprilagođena brzina kretanja sa 34% nezgoda. Uključivanje ili nepropisne radnje vozilom u saobraćaju 28%, neustupanje prvenstva prolaza 12,5%, vožnja pod dejstvom alkohola 5,6%.
Posmatrano po vidovima saobraćajnih nezgoda, najviše nezgoda dogodilo se usled udara u zaustavljeno ili parkirano vozilo. Sledeći vid po broju nastanka saobraćajnih nezgoda je sudar pri vožnji u istom smeru. Sledi bočni sudar, sudar iz suprotnih smerova i obaranje ili gaženje pešaka.
U strukturi prekršaja u prvih šest meseci preovlađuju nedozvoljena brzina kretanja 27%, neuključivanje svetala u toku dana 14%, nevezivanja pojaseva u toku vožnje 12%, nepropisno zaustavljanje ili parkiranje 11,7%, upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola 5%, nepropisno kretanje pešaka 1,8%. Broj prekršaja zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola smanjen je za preko 45% u odnosu na isti period prošle godine.
Dame i gospodo, Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima u primeni je od decembra prošle godine. Tokom primene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima utvrđeno je da pojedine odredbe zakona nisu adekvatne realnim uslovima, odnosno nemaju adekvatnu sadržinu na osnovu koje se mogu i moraju sankcionisati određeni prekršaji.
Vi se sećate kada smo donosili ovaj zakon da sam i tada govorio da će ovo biti jedan od zakona koji će, zbog toga što jeste zakon koji praktično govori o određenim prekršajima, najviše možda i biti predmet preispitivanja u narednom periodu. Sve one odredbe za koje se ustanovi da mogu da budu bolje će biti menjane, bez obzira na to da li je reč o prvobitnom tekstu ili o nekim drugim stanovištima do kojih se došlo primenom ovog zakona.
Takođe podsetio bih da je u pisanju ovog zakona učestvovala i tzv. stručna javnost, znači profesori fakulteti i razni drugi naučnici iz oblasti saobraćaja, ali jedno je kako to zvuči u teoriji, a drugo je to kako to funkcioniše u realnom životu.
Zbog sveta toga, smatramo da bi pojedine kaznene mere dale mnogo značajniji efekat izmenom ili uvođenjem mogućnosti izbora zakonskih sankcija, kao što je kazna zatvora ili novčana kazna. Ovo je posebno značajno, imajući u vidu iskustva pojedinih evropskih zemalja, kao što su Velika Britanija, Nemačka, Austrija, Slovenija, Italija, gde je u ovim zemljama znatno bolji efekat u pogledu poštovanja zakona, ali sa aspekta bezbednosti saobraćaja ostvaren primenom visokih novčanih kazna umesto kazni zatvora.
Takođe kada su u pitanju troškovi i dobit države veoma je važna mogućnost alternative između kazne zatvora i novčane kazne. U pojedinim predloženim izmenama pošlo se od mogućnosti smanjenja policijskih službenika koji su angažovani na poslovima otkrivanja i sankcionisanja prekršaja. Želeo bih da napomenem da u realnoj primeni zakona, znači u svakodnevnom životu, dešavaju se takve stvari koje bismo morali da regulišemo zakonom.
Na primer, bilo je dosta slučajeva gde je jednostavno jedina kazna koja je predviđena jeste kazna zatvora za prekoračenje brzine. U realnom životu dešavale su se veoma različite stvari. Imate strane državljane koji prolaze kroz našu zemlju i dešavalo se da oni odmah budu sprovedeni u zatvor i čitava porodica ostane bez ikog ko zna da upravlja vozilom ili da može da nastavi dalje put.
Takođe, ovde je i načelnik Uprave saobraćajne policije, mislim da ukoliko bi se nastavilo sa primenom ovih odredaba zakona, da bi jednostavno imali problem zbog velikog broja ljudi koji bi morali po toj osnovi da idu na izdržavanje zatvorske kazne. Praktično, apsolutno ste u pravu, to bi dovelo do toga da bi i po nekoliko godina, možda čak, bilo odloženo izvršenje tih kazni, jednostavno zbog toga što to nije moguće u određenom trenutku. Znači, po obaveštenju Uprave saobraćajne policije negde oko 4.000 ljudi bi trebalo da ima takvu zatvorsku kaznu od 15 dana.
S druge strane, u realnom životu su se dešavale i neke druge stvari. Zakonom nije bilo predviđeno upravo zbog tih rasprava, a sećate se da smo i ovde raspravljali o tome. U realnom životu su se dešavale različite stvari. Na primer, da saobraćajni policajac zaustavi vozilo hitne pomoći, da zaustavi vozilo, privatno vozilo ili taksistu koji vozi nekog u bolnicu, vozi nekog na porođaj, zaustavi službena vozila policije bezbednosnih službi itd., koji se nalaze na bezbednosnim zadacima, gde saobraćajni policajac nema zakonskih uslova da nešto što je regulisano kao prekršaj jednostavno ne evidentira kao saobraćajni prekršaj.
Zbog toga je ovde i predviđeno kada je, zbog nekih bezbednosnih razloga, zbog posla, pre svega, zbog humanih razloga, kao što je hitna pomoć, kao što su intervencije kad je u pitanju spašavanje života itd., da postoji mogućnost da jednostavno nadležni organ u okviru MUP i to ne svaki, nego Uprava saobraćajne policije, može da u određenom trenutku jednostavno to ne evidentira, ne procesuira kao prekršaj koji je regulisan Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Već sam rekao koliko su postignuti pozitivni efekti u primeni ovog zakona, iako se on još ne primenjuje u punom kapacitetu. Pored ovih ostvarenih rezultata praksa je pokazala da radi efikasnije primene u tekstu zakona potrebno izvršiti određene izmene i dopune, kojima će se obezbediti dosledno poštovanje propisa i veća bezbednost učesnika u saobraćaju, kao i usaglašavanje sa relevantnim međunarodnim dokumentima koji su u međuvremenu usvojeni.
Pored navedenog, razlog za donošenje ovog zakona sadržaj je u potrebi preciziranja postupka, a u cilju obezbeđivanje efikasnosti u primeni zakona, s jedne strane, i racionalizacije i smanjenje potrebnog broja policijskih službenika koji obezbeđuju njegovo izvršavanje, s druge strane.
Predloženim izmenama definišu se pojmovi, dnevno vreme upravljanje, dnevnog odmor i nedelje, čime se vrši usaglašavanje sa evropskom direktivom 1992/6 i odredbama Evropskog sporazuma o radu – posada na vozilima. Obezbeđuje se pravni osnov za donošenje propisa kojima će se bliže odrediti uslovi koji moraju ispunjavati revizori, omogućava se smanjenje broja policijskih službenika angažovanih na poslovima otkrivanja i sankcionisanja prekršaja, nepropisnog zaustavljanja i parkiranja.
Ustanovljava se odstupanje od utvrđenog opšteg režima obaveznog preduzimanja u preduzimanju radnji na utvrđivanju prekršajne odgovornosti, a u vezi sa postupanjem počinioca koji je uslovljeno društveno i moralno opravdanim i prihvatljivim razlozima. Uvodi se mogućnost izbora novčane kazne ili kazne zatvora za prekršaje po članu 330. Zakona, čime se smanjuju troškovi države u realizaciji kazne zatvora. Vršiće se definisanje valute kod propisanih novčanih kazni, kao i izvesna redakcijska poboljšanja teksta.
Predlažemo da se ovaj zakon, a predlagali smo da se on usvoji po hitnom postupku, zbog toga da bismo izbegli da se u ovim letnjim vremenima možda dođe do određenih propusta u izvršavanju ovog zakona i kako bi se omogućilo da u uslovima kad je povećan saobraćaj jednostavno izbegnemo probleme da putevima koji mogu da dolaze iz neposredno definisanih odredaba ovog zakona.
Takođe, zajedno s vama, sa poslanicima smo spremni da u narednom periodu još jednom preispitamo odredbe ovog zakona za koje se ustanovi u praksi da bi mogle da budu efikasnije. Zakonska materija je živ organizam zato što ovaj zakon nije zakon koji se primenjuje nekoliko puta godišnje. Ovo je zakon koji se svakog dana na hiljade mesta u Srbiji primenjuje.
S druge strane, imaćemo i tehnološka unapređenja u radu saobraćajne policije koja će dovoditi do toga da se odredbe ovog zakona moraju usklađivati i usaglašavati sa evropskim standardima, naročito kada dostignemo taj tehnološko-materijalni nivo, gde ćemo uvesti mere video nadzora na našim saobraćajnicama, gde će praktično i uloga saobraćajnih policajaca biti svedena na minimum, samo za regulisanje saobraćaja, a ne za evidentiranje saobraćajnih prekršaja.
Pozivam vas da podržite ovaj predlog izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i da se svi podsetimo šta smo govorili kada smo usvajali prethodni tekst zakona, da krajnji cilj ovog zakona nije da se uvode restriktivne mere prema građanima, nego da se smanji broj poginulih i povređenih i šteta koja uopšte postoji u našem društvu zbog saobraćajnih nezgoda.
Ako je to bio naš cilj mislim da smo u njemu uspeli samim tim što je za 32% smanjen broj nezgoda, a za 32% je takođe smanjen broj poginulih lica, a broj povređenih lica za skoro 20%. Zahvaljujem.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija | Predsedava
Da li izvestilac Odbora za saobraćaj i veze, narodni poslanik Velimir Ilić, predsednik Odbora, želi reč? (Ne)

Da li izvestilac Odbora za evropske integracije, narodni poslanik Laslo Varga, želi reč? (Ne)

Da li izvestilac Zakonodavnog odbora, narodni poslanik Vlatko Ratković, predsednik Odbora, želi reč? (Ne)

Da li narodni poslanici Radica Jocić i Momir Marković, narodni poslanici koji su izdvojili mišljenje na sednici Odbora za evropske integracije, žele reč? (Da)

Reč ima narodna poslanica Radica Jocić.

Radica Jocić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, na Odboru za evropske integracije izdvojila sam mišljenje vezano za Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima jer želim da skrenem pažnju na nekoliko stvari.
Jedna od osnovnih izmena koja se predlaže vezano za član 330. Zakona o bezbednosti saobraćaja je da se za najteže prekršaje umesto automatskog zatvora od 15 do 45 dana i 14 kaznenih poena omogući plaćanje kazne od 100.000 do 120.000 dinara ili ako ste izazvali nezgodu od 120.000 do 150.000 dinara.
U Vladi su se rukovodili logikom da će na taj način uštedeti troškove smeštaja prekršilaca i u isto vreme zaraditi dodatni novac. Prema nekim proračunima, samo za teške prekršaje u prvih pet meseci država je mogla da prihoduje nešto manje od pola milijarde dinara da je ova izmena, koja se sada predviđa, bila ugrađena u zakon zimus.
U obrazloženju se takođe navodi da bi korist bila višestruka jer je najveći deo ovih sredstava od naplaćenih novčanih kazni predviđen za unapređenje bezbednosti saobraćaja.
Postoje mišljenja da će se na ovaj način onima kojima novac odavno ništa ne znači omogućiti da divljaju po ulicama i izbegnu zatvor, a nasuprot tome obični građani koji neće imati para da plate kazne moraće da idu u zatvor.
Između ostalog, država inače svakog dana u saobraćaju izgubi oko 2,7 milijardi evra na troškove rehabilitacije, uviđaja, sudske troškove i slično. Jedno od obrazloženja koje ide u korist plaćanja kazne je i to da suđenja za ovakve prekršaje dugo traju, da se na izdržavanje kazni čeka više meseci, pa čak i godina. Na kraju sve izgubi smisao, a i nije baš lako sve prekršioce smestiti u zatvor.
Prema podacima MUP-a, pripadnici saobraćajne policije su od početka primene zakona podneli 4.774 prijave zbog prekršaja za koji je predviđeno najmanje 15 dana zatvora i 209 prijava za nasilničku vožnju koja se kažnjava sa 30 do 60 dana zatvora.
SRS je podnela određeni broj amandmana na ovaj predlog zakona i kao jesenas pokušaće da njima popravi predloženi zakon. Volela bih da znam, pošto su ova sredstva između ostalog predviđena i za unapređenje bezbednosti saobraćaja, koliko kazni treba da se naplati pa da bezbednost saobraćaja, recimo, u Sićevaćkoj klisuri, bude unapređena, pa da nam ubuduće, na primer, za dan opštine Bela Palanka ministri ne moraju da sleću helikopterom da bi otvorili koji kilometar asfaltnog puta koji, naravno, nije nov, već je za tri dana pre svečanosti samo presvučen tankim slojem asfalta koji neće izdržati ni do narednih izbora. Još na tom kilometru nazovimost, za koji je opština već više puta iz budžeta izdvojila poprilična sredstva jer ga svaka veća bujica posle kiše ponovo odnese.
Građani od Sićevaćke klisure do granice sa Bugarskom, tj. u opštinama Bela Palanka, Pirot i Dimitrovgrad, sa nestrpljenjem očekuju radove na Koridoru 10, ali oni nikako ozbiljnije da počnu, bez obzira što su više puta otvarani, naravno, sve u cilju poboljšanja bezbednosti saobraćaja, ali i zbog toga da bi se građani iz ovih opština koliko-toliko mogli da zaposle jer radnih mesta u ovim opštinama ima sve manje.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Momir Marković, koji je takođe izdvojio mišljenje na sednici Odbora za evropske integracije. Izvolite.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Na telefonskoj sednici Vlade, kojom su predsedavali potpredsednik Vlade i zamenik predsednika Vlade, doneta je odluka da se Predlog zakona o izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja pusti u proceduru i da dođe u Narodnu skupštinu i ova dvojica su ovlastili prvog potpredsednika Vlade, zamenika predsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova da pred narodnim poslanicima obrazlažu ovaj predlog zakona. Naravno, ova dvojica u ovu trojicu imaju najviše poverenja da će stručno obrazložiti ovaj predlog zakona.
Kad sam čitao davno Orvelovu "84" smatrao sam da je prosto nemoguće uvesti tako rigoroznu kontrolu i praćenje svakog pojedinca. Sad kad smo počeli da usvajamo neke od zakona, recimo Zakon o telekomunikacijama, pa Zakon o bezbednosti saobraćaja, pa još neke zakone, shvatio sam da sam onda bio u zabludi. Država može pod kontrolu i dvadesetčetvoročasovno praćenje da stavi svakog pojedinca.
Kamerama ste premrežili ne samo Beograd nego sve gradove i mnogi građani Srbije, mnogi građani Beograda će uskoro, kad počnu da im stižu uplatnice sa svotom koju moraju da uplate jer ih je kamera negde uhvatila, biti iznenađeni.
Posebna priča su presretači. Jedan moj poznanik mi je rekao da su ga pratili, ablendovali su mu da požuri, a kad je požurio, oni ispred njega – izvinite, sve je snimljeno. Dakle, postoji i takva mogućnost.
Da li će povećanje naplate kazne smanjiti broj prekršaja? Neće. Onaj ko je bahato vozio do sada, voziće i dalje, ali ovim predlogom izmena i dopuna Zakona omogućujete mu da ne ide 15 dana u zatvor, nego da plati tih 120.000 dinara, a taj ko ima kola za bahatu vožnju, sigurno ima i tih 120.000. Za razliku od njih, neko ko je požurio pa umesto 60 išao 65, odnosno 70, sigurno će zaglaviti tih 15 dana.
Međutim, ono zbog čega sam izdvojio mišljenje je da mi trojica predstavnika Vlade ovde sada objasne neke nedoumice. Recimo, dodali ste u članu 7. tač. 101. i 102. Ove prve se i nekako mogu razumeti. Tačka 102. me posebno interesuje. Kaže – nedelja je period između ponedeljka u 00.00 časova i nedelje u 24.00. Koliko znam, između nedelje 24.00 časova i ponedeljka 00.00 časova nema nijedna sekunda.
Ako ste kojim slučajem možda mislili na radnu nedelju, onda ste morali ovde napisati – radna nedelja je od, pa itd, jer navodnici se ne mogu pročitati i navodnici se ne mogu govorno izraziti osim da kaže, e sad u navodnicima radna nedelja. Koliko znam, nijedan zakon nas ne tera da ono što je u navodnicima i čitamo tako da je u navodnicima.
Član 224. kaže ovako – vozač mora da koristi dnevni odmor u roku od 24 sata nakon završetka prethodnog odmora, odnosno u roku od 30 sati ako je vozač deo višečlane posade i to je u redu.
Kada se u upravljanju vozilom iz člana 243. smenjuju dva vozača i ako se u vozilu nalazi ležaj koji omogućuje jednom od njih odmor u ležećem položaju, svaki vozač mora imati neprekidni odmor u trajanju od osam sati u toku 30 sati. Odmor iz stava 1. i stava 2. ovog člana vozač mora koristiti van vozila ili u vozilu, ako se ono ne kreće. Šta to znači? Ako uzmete da njih dvojica voze i da svako mora imati, koliko rekoste ovde, osam sati odmora u vremenu od 30 sati, to znači - 16 sati vozilo ne sme da se kreće ako oni imaju krevete u kabini i tu se odmaraju.
Idemo dalje. Nadležna jedinica Ministarstva može odustati od podnošenja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom organu, ako je prekršaj učinjen zbog toga što je učesnik u saobraćaju, čineći radnju prekršaja, postupao u cilju zaštite bezbednosti, odnosno zaštite i spasavanja života, zdravlja ili imovine. Ko utvrđuje postupak u cilju zaštite? Da li će se desiti, da li može teoretski da se desi da dvojica budu u istoj situaciji, na istom mestu u istom slučaju i da jedan…(Predsedavajuća: Pet minuta.)… da završim samo. Doduše, neću.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija | Predsedava
Da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa? Da. Narodni poslanik Siniša Stamenković. Izvolite.

Siniša Stamenković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo predsedavajuća, poštovani gospodine ministre, poštovana gospodo saradnici, današnji ili ovaj saziv Narodne skupštine Republike Srbije imao je veliku političku odgovornost, koju i dalje ima, da u kratkom roku razmotri i donese veliki broj baznih, izuzetno značajnih zakona. Jedan od tih zakona koji je ovaj parlament doneo jeste i Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, a usvojili smo ga decembra 2009. godine.
Od svih do sada usvojenih zakona u njihovoj primeni najbolje rezultate dao je upravo Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Zaista je fer i pošteno da se svim pripadnicima MUP oda priznanje za uspešnu primenu ovog zakona od decembra 2009. godine pa do danas. Spaseni su mnogi životi, sačuvane su ogromne materijalne vrednosti.
Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima u strožoj primeni dao je vrlo dobre rezultate o kojima je gospodin ministar govorio i neću ih ponavljati.
Značajno je smanjen broj saobraćajnih nezgoda sa smrtnim ishodom. U velikoj meri smanjen je broj saobraćajnih nezgoda sa velikim materijalnim štetama i još u značajnoj meri smanjen je broj prekršajnih postupaka. Smanjena je arogantnost i bahatost u vožnji učesnika u saobraćaju. U svim većim gradovima otpočelo je opšte poboljšanje saobraćajne kulture i poznavanja saobraćajnih propisa naših građana i u značajnoj meri poboljšani su saobraćajno-tehnički uslovi na putevima, što je obaveza države.
Međutim, praksa je takođe pokazala da u Zakonu nedostaju određena usaglašavanja sa opštim međunarodnim dokumentima, a koja su u međuvremenu usvojena i nametnuta svima, pa i nama.
Činjenica je da je potrebno inovirati Zakon preciziranjem određenih postupaka radi obezbeđivanja još efikasnije primene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima treba da hitnom postupku omoguće racionalizovaniju upotrebu svih službenih lica i tehnike u obezbeđivanju izvršenja odredaba ovog zakona.
Poslanička grupa PUPS smatra da je ovim zakonom izvršen značajan pomak u podizanju nivoa opšte saobraćajne bezbednosti i u približavanju naših standarda svetskim standardima, zbog čega MUP-u treba priznati uspešnu primenu prvog dela zakona, a još više ga podržati i omogućiti mu da ista pravila budu primenjena.
Imajući u vidu dosadašnje rezultate postignute u ovih osam meseci i rezultate iz broja otkrivenih i procesuiranih krivičnih i prekršajnih postupaka, kao i podatke o naplati novčanih kazni za prekršaje u prvih pet meseci 2010. godine, a pre svega iz člana 330. ZOBS-a, koji je pomenuo gospodin ministar, nameće se obaveza da se jedan broj odredba iz Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima po hitnom postupku dopuni onim odredbama gde se vrši preciziranje i tehničko poboljšanje određenih tehničkih rešenja.
Vrlo je važno konstatovati i javno objaviti da su sve predložene izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u stvari potpuno bile sprovedene i namenjene i idu u korist samodisciplinovanim, odgovornim učesnicima u saobraćaju, kao i to da još više zaoštravaju neodgovornost nesavesnih, alkoholisanih, drogiranih, bahatih i drugih neželjenih učesnika u saobraćaju.
Poslanička grupa PUPS ceni da se moraju obezbediti pravni osnovi za donošenje propisa kojima se bliže uređuju uslovi koje moraju ispunjavati revizori da bi dobili status revizora, a što podrazumeva i sprovođenje obuke i polaganje državnog ispita za zvanje revizora.
Saglasni smo da Ministarstvo i Vlada prihvate jedan broj tehničkih amandmana koji bliže regulišu nadležnost i odgovornost budućih revizora, bez obzira na političke grupacije koje te amandmane predlažu.
Prihvatamo da se ovim zakonom po hitnom postupku kvalitetno, stručno i odgovorno izvrši usaglašavanje ovog zakona sa odredbama Evropskog sporazuma o radu posada na teškim teretnim vozilima.
Svesni smo da moramo izvršiti i izjednačavanje svih uslova za obavljanje unutrašnjeg i međunarodnog prevoza i transporta. Možda ovog momenta naši prevoznici i transporteri u međunarodnom saobraćaju nemaju odgovarajuće materijalne, pa i tehničke uslove za učešće u međunarodnom tranzitu, ali se ti uslovi pre ili kasnije moraju ispuniti ili naše posade neće moći da uzmu učešća u međunarodnom transportu.
Poslanička grupa PUPS je kod ustanovljavanja prava na odstupanje od utvrđenog opšteg režima o obaveznom preduzimanju radnji na utvrđivanju prekršajne odgovornosti za one učesnike u saobraćaju koji su uslovljeni društveno i moralno opravdanim i prihvatljivim razlozima za prekršaje, o čemu je gospodin ministar govorio, izrazila određeni nivo opreza radi pravilnog i opravdanog određivanja takvih prekršioca, a sa što manje društvenih, ekonomskih i materijalnih šteta.
Imamo poverenja da će radnici MUP-a ispravno ustanovljavati da su prekršioci iz novog člana 314a zaista morali da načine prekršaj koji je društveno opravdan, ako se kroz taj prekršaj sprečavaju ili ublažavaju posledice saobraćajnih udesa, nesreća na putevima, požara, poplava i slično.
Poslanička grupa PUPS podržava izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima zbog toga što je praksa pokazala da se i dalje u saobraćaju pojavljuju nesavesni vozači koji voze pod dejstvom alkohola, da se i dalje telefonira mobilnim telefonom iz vozila, da i dalje pešaci telefoniraju preko pešačkog prelaza.
Posebno se zalažemo za odredbu člana Zakona kojom se sankcionišu arogantni i bahati učesnici u saobraćaju, imajući u vidu preveliki broj saobraćajnih nezgoda u većim gradovima upravo iz tih razloga, kao što su motoristi, o čemu je gospodin ministar govorio.
Mišljenja smo da se odgovornost koja je procesuirana i dokazana za takvu vožnju ubuduće mora kažnjavati ne samo novčanom kaznom, nego čak i zatvorskom kaznom.
Podržavamo uređenje svih tehničkih značenja saobraćajnih činioca, a pre svega, dnevno vreme upravljanja teškim motornim vozilima koje mora biti strogo poštovano. Podržavamo da se utvrdi dnevni odmor kao vremenski period u kom vozači moraju biti stavljeni; da se obave redovne analize visokorizičnih deonica naših puteva, ne samo na godinu dana, nego na šest meseci, ako je to moguće, a zavisi od materijalnih mogućnosti i potreba; da se izvrše obaveze kontrole dnevnog vremena upravljanja autobusom, ne duže od devet sati, odnosno najviše dva puta nedeljno po deset sati, a što se odnosi pre svega na vozače školskih autobusa, imajući u vidu veoma nezahvalna iskustva koja smo u tom pravcu stekli.
Poslanička grupa PUPS podržava odredbu zakona koja obavezuje vozače koji kada upravljaju teretnim vozilom ili skupom vozila čija je najveća dozvoljena masa veća od 3,5 hiljada kilograma ili posebno autobusom, da vozač ne sme imati dnevno vreme upravljanja duže od devet sati, bez obzira na sve tehničke probleme koji se mogu uočiti u primeni ove odredbe.
Posebno se zalažemo da se što pre stvore potrebni tehnički i materijalni uslovi za vršenje kontrole saobraćaja putem video nadzora ili foto-zapisa, a radi utvrđivanja pravilno parkiranog ili zaustavljenog vozila po odredbama ovog zakona, što je veliki problem u svim gradovima, pa i u Beogradu.
Smatramo da će donošenje rešenja o uklanjanju vozila u roku od tri minuta, a u elektronskoj formi, izuzetno poboljšati režim saobraćaja u svim našim gradovima.
Smatramo da je posebno važno što se sada policijskim službenicima vraćaju ovlašćenja da odmah i bez odlaganja mogu naložiti da se sa mesta na kome se zatekne odbačeno vozilo isto mora otkloniti na način kako zakon propisuje.
Poslanička grupa PUPS smatra i posebno se zalaže da se i ovom izmenom i dopunom Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima potpuno mora ustanoviti i odrediti odgovornost autobuskih i transportnih preduzeća za potpunu tehničku ispravnost vozila kojima se vrši prevoz putnika i roba, a naročito đaka, i za potpunu materijalnu i krivičnu odgovornost za prijavljeni i odobreni red vožnje i za potpunu odgovornost osiguranja lica koja prevoze.
Poslanička grupa PUPS očekuje da će Ministarstvo u relativno kratkom roku odrediti bliže propise o uslovima koje moraju da ispune autobuska transportna preduzeća, kao i pravna i fizička lica koja vrše prevoz putnika, imajući u vidu opšti i društveni javni interes svih naših građana i svih učesnika u saobraćaju.
Poslanička grupa se zalaže da Ministarstvo prihvati jedan broj amandmana koji su, u stvari, samo dobra tehnička redaktura predloženih članova zakona, bez obzira od koje političke grupacije oni dolazili, jer je svima interes da bezbednost saobraćaja na putevima bude maksimalna moguća.
Poslanička grupa PUPS će u danu za glasanje podržati izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, uz podršku tehničkih amandmana uvaženih narodnih poslanika, uz javno izrečenu pohvalu MUP za do sada učinjeno u kratkom roku i uz punu podršku u nastojanju da se još više i sveobuhvatnije primene odredbe ovog zakona na sve učesnike u saobraćaju.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Iskorišćeno je 9,30 minuta vremena ovlašćenog predstavnika. Sledeća prijavljena za reč je narodna poslanica Jasmina Milošević. Izvolite.

Jasmina Milošević

Poštovani predsedavajući, poštovani ministre, svi iz jednog od nadležnih ministarstava, dame i gospodo narodni poslanici, prošle godine negde u ovo vreme smo i usvojili ovaj novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju, koji je u tom momentu zamenio jedan potpuno anahron zakon, slobodno mogu da kažem zakon koji je još iz prošlog veka.
I ako kažem da smo doneli jedan moderan zakon tada, čije odredbe su već od decembra stupile na snagu, ne mislim da je to "moderan", kao što nas prozivaju, u nekom modernom smislu, da je dobro sve što je moderno, ali moderan po tome što je u potpunosti ispratio sav napredak i sve što se dešavalo u saobraćaju u poslednjih 30, 40, 50 godina, što je podrazumevalo i promene samih učesnika u saobraćaju i njihovog ponašanja u saobraćaju vozila i sasvim nekih novih pojava koje imamo, kao što su mobilni telefoni, roleri itd.
Kao što rekoh, zakon je već počeo da se primenjuje u decembru, odnosno neke njegove odredbe, za pojedine čekamo još par meseci, dok ne uskladimo vezano za same tehničke preglede, za polaganje vozačkih ispita, o tome ću kasnije. Želim ovom prilikom i da pozdravim sve ljude iz Ministarstva i njihovu spremnost da ono što u praksi, a već je stupilo na snagu u decembru, nije dalo odgovarajuće rezultate i da nije dobro sada menjamo, tamo gde su posledice pojedinih odredbi loše. Znači, empirija je uvek bila onaj osnov i jedino mesto gde smo najbolje mogli da vidimo kako nešto funkcioniše.
Dakle, ovim zakonom, ono što je najbitnije, štitimo ljudske živote i zato moramo svi da obratimo pažnju, jer van ovog objekta, ono što sigurno jesmo, jesmo učesnici u saobraćaju, da li smo vozači ili pešaci. Zato bi trebalo ovaj zakon da izbaci svaku političku konotaciju i da svi zajedno radimo na njemu, jer smo svi, kao što rekoh, učesnici u saobraćaju.
Ministar je već rekao, samo bih sažeto sublimirala, da su već rezultati koje je dao ovaj zakon takvi da se ogledaju u preko 30% smanjenih saobraćajnih nezgoda, broj poginulih je smanjen isto oko 30% i povređenih 7%. Ako uzmemo u obzir da su ovo dobri rezultati koji su tek posle izvesnog dela odredbi koje su stupile na snagu, slobodno možemo da kažemo da očekujemo da ćemo sledeće godine, kada i prateći zakonski akti, pravilnici i odredbe stupe na snagu, imati bolje rezultate.
Ovako dobri rezultati primene zakona i rezultati rada policije, jer je sve vreme radila sa lokalnim samoupravama, jer nije potrebno da samo građani znaju zakon, već i ljudi koji ga sprovode, tako da je apel javnosti, apel policije da se poštuje zakon i konstantan rad sa ljudima iz policije u lokalnim samoupravama, zapravo, jedna rezultanta svega ovoga što se dešavalo godinu dana.
Znači, nemoguće je bilo kojim zakonom menjati svest ljudi, ali se ljudi mogu vaspitavati, a to smo i ovako pokazali. Osim toga, ovi rezultati pokazuju i primenjivost ovog zakona, jer čemu bilo koji zakon ukoliko on nije primenjiv i najzad ćemo se svrstati u red zemalja koje upravljaju bezbednošću saobraćaja.
Statistika je pokazala, od onog dela što se tiče samih prekršilaca, a to je rekao i ministar, mada bih ovom prilikom najviše uputila apel pešacima, jer prevashodno su oni jedna od rizičnih grupa koja i dalje pravi veliki broj prekršaja, time što pretrčavaju na crveno svetlo, prelaze mimo obeleženog pešačkog prelaza i dalje pričaju mobilnim telefonom.
Takođe, što se tiče samog stacionarnog saobraćaja, nepropisnog parkiranja i korišćenja mobilnih telefona kod vozača su samo stvari koje nam ukazuju u kom pravcu ubuduće treba da idu kampanje i na koji način da apelujemo na građane ne bi li i te stavke po broju prekršilaca smanjili u budućnosti.
Šta je nama preostalo? Kao što sam već rekla, formalno je i formirana Agencija za bezbednost saobraćaja, do kraja godine treba da se urade prateći zakoni i pravilnici, pa ćemo tada imati kompletnu sliku samog zakona.
Ovih dana je već krenulo, a to nas čega i do kraja godine, postavljanje nove signalizacije, za koju, pored novog saobraćajnog znaka, koji ćemo uskoro imati, koji se već pojavio, a to je obeležavanje naselja, moramo da ispratimo i evropske trendove, a to je, recimo, da je žuta boja već odavno izbačena, jer je primećeno da je kod posebne primene na putu ubačena bela kao vidljivija.
Zatim, za prepreke na putu, udarne rupe itd, odnosno pravilna signalizacija je neophodna jer ona nam je osnovni oblik komunikacije između učesnika u saobraćaju, puta i putne okoline. Za to su nam potrebna materijalna sredstva, a ono što nam je omogućila primena novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju, imamo izvesna sredstva koja se već upotrebljavaju, a i 30% od tih sredstava ide lokalnim samoupravama, koje će moći da rade na samom osavremenjivanju kompletne opreme, signalizacije i nadam se da će jednog dana cela Srbija biti pokrivena ITS sistemima, kada će konkretno svaki vozač, učesnik u saobraćaju dobiti u elektronskoj formi o stanju na putu.
Što se tiče izmena i dopuna ovog zakona po članovima koji su nama predloženi, osvrnuću se na dva člana. Kad bude rasprava u pojedinostima pričaćemo o svima podrobnije.
Skrenula bih pažnju na član 45. stav 2. koji kaže da teretna vozila čija masa prelazi tri i po hiljade kilograma i autobusi moraju imati ugrađeni ispravni graničnik brzine.
Konkretno, ljudima koji možda nisu u struci je logično da treba da bude ugrađen graničnik, međutim, ono što imaju teretna vozila obično saobraćajno vozilo nema, jeste svakako tahograf.
Tahograf je lična karta prevoznog sredstva, on nam govori i o načinu na koje je voženo vozilo, kako je korišćeno, koliko dugo, kako se vozač ophodio u saobraćaju, tako da, ukoliko naše vozilo, pod pretpostavkom teretno, ode u inostranstvo i zatraži mu policajac tahograf, na osnovu njega može biti kažnjen, jer ukoliko kod nas prođe tehničku kontrolu kao dobro, ispostaviće se da može biti isključen iz saobraćaja. Stoga, što se tiče te činjenice, to sam posebno naglasila u ovom trenutku.
Imali smo i raspravu na Odboru za saobraćaj, naročito uvek postoji neka stavka u zakonu koja posebno intrigira javnost, ona po definiciji uvek bude vezana za novac, a to je u ovom slučaju član 330, gde smo dali mogućnost da se umesto ležanja kazne plati kazna u iznosu od 100 hiljada, 120 hiljada i 150 hiljada dinara.
Želim sledeću stvar da kažem, kada je malopre pričao gospodin Moma Marković, on je samo jednu sitnicu zaboravio da kaže, rekao je da će neko imati novca da plati, da, ali će tom nekom biti i oduzeta saobraćajna dozvola. On je to možda slučajno zaboravio da kaže, tako da taj, ako bude povratnik u sličnom incidentu i prekršaju, ipak sumnjam da će mu se nakon godinu-dve nemogućnosti vožnje, ponoviti takva stvar.
Druga stvar, isto su nam na Odboru napomenuli kako je navodno kriza, da ljudi nemaju para, izvinjavam se, ali želim svima da skrenem pažnju: zašto krše zakon. Znači, zašto neko u alkoholisanom stanju seda za volan, jer time ne samo da ugrožava svoj život nego ugrožava i tuđi život, a ono što je poznato, gospodine, nas zakoni čine slobodnim. Ko poštuje zakone, on neće imati problema ni sa novčanim i zatvorskim kaznama.
Zato za kraj samo želim da kažem da će naša poslanička grupa SPS-JS u danu za glasanje podržati izmene i dopune ovog zakona. Mi smo predali i neke amandmane, nadam se da će biti usvojeni i pozdravljam još jednom zbog činjenice da se već vrše neke izmene i dopune odredbi koje su se u praksi pokazale lošim, a čemu zakon ako nije primenjiv i ne daje dobre rezultate.