PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.10.2010.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

5. dan rada

08.10.2010

Sednicu je otvorio: Nikola Novaković

Sednica je trajala od 11:15 do 19:05

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je 20 sekundi vremena poslaničke grupe.
Na član 42. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić. Reč ima narodni poslanik Vladan Jeremić.

Vladan Jeremić

Srpska radikalna stranka
Član 42. Predloga zakona koji se odnosi na razvoj i oblikovanje struktura vazdušnog prostora u sebi sadrži u oba svoja stava dve terminološki neprihvatljive odredbe što se tiče nas u SRS.
Zato smo amandmanom tražili da se termini "prekogranična zona" u oba stava, dakle i u stavu 1. i u stavu 2. pomenutog 42. člana Predloga zakona brišu, jer smatramo da ovako definisan deo zakona znači da je reč o zonama za nekakve zajedničke aktivnosti dve ili više država.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 42. amandman je podnela Vlada.
Odbor za saobraćaj i veze je prihvatio amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 42. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Velimir Ilić, Srđan Spasojević i Zlata Đerić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Zoran Krasić podneo je amandman kojim je predložio brisanje naslova iznad člana 43. i člana 43. Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovaj amandman je posledica onog amandmana koji je bio podnet na član 3. Predloga zakona, tako da je zbog toga ovaj amandman ovako formulisan.
Radi se o upravljanju protoka vazdušnog saobraćaja. Stvarno jeste pitanje u vreme tih satelitskih tehnologija kada iz satelita može da se vidi sve šta je na dlanu. Pričati o suverenosti vazdušnog prostora deluje potpuno besmisleno, kada onaj sa ne znam koliko hiljada kilometara može da vidi sve.
Ali, s obzirom da je neka tendencija da se navigacioni uređaji za kontrolu letenja i uopšte za vazdušni saobraćaj, naravno pored GPS koji koristi satelitske podatke, sada promoviše standard zemljanih koridora, lokatora koji su pouzdaniji nego ovo drugo.
Pričati u vreme tehnologije kada se razmišlja o promeni avio-industrije da se ide sa tzv. strateškim odnosno avionima koji idu do stratosfere i nazad itd, i pozivati se na suverenitet vazdušnog prostora stvarno deluje besmisleno.
Pričati o suverenitetu vazdušnog prostora u uslovima kada ni danas tehnologija naša jednostavno ne može da prekontroliše šta se sve nalazi iznad našeg neba, na 15, 16, 20 kilometara, takođe ne daje mi za pravo da se borim na ovaj način za suverenitet našeg vazdušnog prostora.
No, bez obzira na sve to, borim se za suverenitet našeg vazdušnog prostora iz prostog razloga što ne mogu da prihvatim činjenicu da tehnički normativi i standardi mogu da dovedu u pitanje opstanak ovog naroda. To ću pokazati na jednom primeru.
Promovisanjem ISO standarda kvaliteta za neke proizvode EU je praktično zaštitila svoje tržište od ulaska robe sa strane koja ne pripada po proizvodnji, po zemlji porekla EU. Jednostavno, oni maksimalno koriste svoju tehnološku dominaciju da zaštite svoje tržište, da promovišu to kao neku super vrednost i da na bazi super vrednosti ili pretpostavljene super vrednosti osvajaju druga tržišta.
Mi smo upravo žrtve tog tehnološkog zaostajanja. Zbog toga imamo činjenicu da nemamo neke bog zna šta kvalitetne robe za izvoz prema zapadnoj Evropi, ali je zato njima potreban bezbedan vazdušni prostor, kao što su potrebni bezbedni koridori za druge oblike saobraćaja kako bi njihova roba tutnjala našim putevima i osvajala naše tržište.
U tom kontekstu moram da se pozovem na nešto što jeste suverenitet jedne države i smatram da ovaj predlog zakona, bez obzira što postoje neki razlozi koji nalažu pojedine odredbe, o tome je gospodin Marković pričao, da je ova država pristupila nekim sporazumima. Ispred svih tih sporazuma i međunarodnih obaveza jeste život u Republici Srbiji. Dajem primat životu u Republici Srbiji, dajem primat građanima Republike Srbije, dajem primat interesima građana Republike Srbije.
Da vam samo skrenem pažnju, i ovaj zakon, kao plejada zakona koja je prošla kroz ovu salu, nam ukazuje na jednu činjenicu da je pogrešan put. Očigledno je da postojeća vlast razmišlja o tome – ako dobije status kandidata biće u mogućnosti da pristupi pretpristupnim fondovima EU, što će omogućiti navodno život ovoj vlasti još nekoliko godina. Kada kažem ovoj vlasti, mislim na promotere evroatlantskih integracija.
Budite uvereni da je taj put pogrešan. Ako treba da obezbedite neku stabilnost, onda se opredelite za nešto drugo, to je u se i u svoje kljuse, u sistem vrednosti. Strpljivo, polako, svakog dana da se gradi, ali ako očekujete da će sve političke ekskurzije da se pokriju nekim donacijama, kreditima iz pretpristupnih fondova i da naprave zadovoljstvo, moguće je da nekoliko dana ljudi budu siti, ali i dok su siti biće duboko nezadovoljni zbog gubitka dostojanstva i svih drugih stvari koje su takođe važne za čovekov život.
Zato smo i podneli ove amandmane, da bi samo skrenuli pažnju da mnoge stvari u koje moramo da uđemo navodno, zbog potpisanih međunarodnih sporazuma u stvari predstavljaju nešto krajnje loše, a kada budemo došli do tog zaključka da je to krajnje loše, čini mi se da će biti poprilično kasno.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je tri minuta i 15 sekundi vremena poslaničke grupe.
Na član 44. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop Lazić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Paja Momčilov podneo je amandman kojim je predložio brisanje naslova iznad člana 45. i člana 45. stav 1. i 2. Da li neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Milovan Radovanović podneo je amandman kojim je predložio brisanje nadnaslova iznad člana 46. i člana 46. stav 1. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 46. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Reč ima narodni poslanik Nikola Savić.
...
Srpska radikalna stranka

Nikola Savić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 46. Predloga zakona o vazdušnom saobraćaju i to na drugi stav ovoga zakona.
Naime, podsetiću ovde o čemu govori pomenuti član odnosno stav. Govori o načinu na koji se pružaju usluge kontrole letenja. U zakonu ovde stoji da uslove propisuje ministar. To nije ništa sporno. To i jeste nadležnost ministra saobraćaja.
Međutim, amandmanom sam tražio da se doda još jedna rečenica "uz saglasnost ministra odbrane". Naime, ovim zakonom koji ovde razmatramo predviđeno je integrisano civilno-vojno upravljanje vazdušnim prostorom i vazdušnim saobraćajem.
Ako je to već tako, onda smatram da na neki način ili uz pribavljenu saglasnost ili uz konsultacije ili ne znam već na koji način, ali u svakom slučaju treba da se konsultuje i Ministarstvo odbrane, jer ipak ovo je dosta važna tema. Radi se o uslovima koje treba da vrši i ispunjava kontrola leta.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Narodni poslanik Vladan Jeremić podneo je amandman kojim je predložio brisanje nadnaslova iznad člana 49. i člana 4. Reč ima narodni poslanik Vladan Jeremić.

Vladan Jeremić

Srpska radikalna stranka
Ovaj član 49, kao i naredni 50. član, zapravo, definišu te pojmove, usluge informisanja vazduhoplova u letu. Propisuje se način na koji se pružaju usluge informisanja vazduhoplova u letu itd, uz neku primedbu koja može da se protumači kao propratna zamerka na postojanje ovog člana Predloga zakona, a to je da je propisano da pri pružanju usluga informisanja, pored izraza na engleskom jeziku, mogu da se koriste i izrazi na srpskom jeziku koje propiše ministarstvo.
Smatramo da je apsolutno nepotrebno postojanje ovakvog člana, jer naravno sve što sadrži pomenuti član, sadržano je i u članu 3. Predloga zakona, odnosno koji sadrži i predstavlja nekakav pojmovnik celokupnog Predloga zakona i iz tog razloga je poslanička grupa SRS amandmanom zatražila brisanje i nadnaslova iznad člana i celokupnog člana 49, jer u ovakvom predlogu zakona je apsolutno sve to sadržano u članu 3. Predloga zakona.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 49. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima gospođa Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Nadam se da ćete mojom dikcijom biti zadovoljni. Član 49. reguliše da pojam usluga informisanja vazduhoplova u letu i imamo principijelnu primedbu gde je članom 49. stavom 2. određeno da ministri nadležni za poslove odbrane i saobraćaja određuju način na koji će se pružati te usluge informisanja.
Zaključak da onaj koji je sam sebi propisivao uslove rada, naknadu za usluge koje daje, gde će držati novac, šta će sa njim raditi zaista je teško uvesti u red. Direktorat civilnog vazduhoplovstva i Agencija za kontrolu leta bez nadzora, bez kontrole, nezakonito poslujući već sedam godina, ne mogu da prihvate i to ovim zakonom pokazuju da je Vlada jedini organ koji može propisivati ove uslove i da je Narodna skupština jedina vlasna da zakonom propiše ko će šta određivati i propisivati i davati u zadatak nekome.
Vi ste to u jednom obrazloženju odbijanja nekog prethodnog amandmana i sami priznali kada ste na član 16, na koji vam je poslanička grupa Napred Srbijo podnela amandman, rekli da imaoci javnih ovlašćenja, a to je sada, trudimo se da ozakonimo stanje u Direktoratu, mogu da vrše ta javna ovlašćenja, ali mogu da vrše samo poslove poverene državne uprave, ali da donošenje zakona i drugih opštih akata može da vrši samo Narodna skupština i Vlada.
Gospoda nisu u mogućnosti da biraju ministre koji će to raditi u njihovom interesu, odnosno po njihovim nalozima, onako kako su vam podmećući dali da vam na onoj 19. sednici odrede naknade koje vi ne primate.