ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.12.2010.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

5. dan rada

08.12.2010

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 16:25

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Odbor za finansije podneo je amandman na član 16. Da li još neko želi reč? (Ne.)

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu i u pojedinostima i u celini.

Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IGRAMA NA SREĆU (pojedinosti)

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Božidar Delić, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Dragan Stevanović, Milorad Buha, Milica Vojić-Marković, Donka Banović, Milan Dimitrijević, Nikola Lazić, Aleksandra Janković, Aleksandra Ilić, Zlata Đerić, Zoran Ostojić, Gordana Rajkov, Željko Tomić, Zoran Krasić, Nenad Prokić, Dejan Mirović, Gordana Pop-Lazić, Milan Škrbić, Nikola Savić, Lidija Dimitrijević i Dušan Marić, kao i amandman koji je podnela Vlada.

Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade o amandmanima.

Pre prelaska na pretres u pojedinostima podsećam vas da je Zakonodavni odbor, na osnovu člana 163. stav 2. Poslovnika, odbacio kao nepotpune amandmane narodnih poslanika Aleksandre Janković, Aleksandre Ilić i Zlate Đerić koji su zajedno podnele na član 3. i narodnog poslanika Zorana Ostojića na član 5.

Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres predloga zakona u pojedinostima.

Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li još neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Zoran Babić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Napred Srbijo
Hvala vam, gospođo Đukić Dejanović.
Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo ministre, jedna od osnovnih zamerki poslaničke grupe Napred Srbijo SNS odnosi se na raspodelu 40% sredstava od igara na sreću koje su prihod budžeta Republike Srbije.
Ovaj amandman je u potpunosti kompatibilan sa amandmanom koji smo podneli na član 7. ovog predloga zakona.
Petina od 40% sredstava koji su prihod budžeta je i suviše veliki novac koji će, primenjujući ovaj zakon, završiti na računima samo jednog broja udruženja koja su registrovana radi unapređenja socijalno-ekonomskog i društvenog položaja osoba sa invaliditetom.
Međutim, ko će i po kojim kriterijumima izvršiti raspodelu tih sredstava? Ko će izvršiti kontrolu da li su ta sredstva završila kod trajnih korisnika, onima koji su ta sredstva i namenjena i neophodna, odnosno da li su završila kod osoba sa invaliditetom?
Ovakvim zakonskim rešenjem javni interes ne postoji. Opravdano sumnjam da postoji samo mogućnost da se ostvari privatni interes i interes da sa različitim rođacima, prijateljima i partijskim kolegama pomogne da zadovolji neke svoje potrebe, a ne da zadovolji potrebe osoba sa invaliditetom.
Ako želite da budete sigurni da će ta sredstva doći do osoba sa invaliditetom nemojte ta sredstva uplaćivati i usmeravati ka nekim drugim udruženjima već samo i isključivo ka udruženjima osoba sa invaliditetom. Jedino ćemo na taj način dobiti situaciju da kod gotovo svih zgrada u Srbiji dobijemo ulaze za osobe sa invaliditetom. Jedino će se tako uspeti da se na svim javnim površinama uradi horizontalna i vertikalna signalizacija kojom će se kvalitet života osoba sa invaliditetom poboljšati.
Po mom skromnom mišljenju, ta druga udruženja koja vi ovim zakonskim rešenjem forsirate i u čiju dobru nameru ne želim u napred da sumnjam, ta udruženja treba sama da stvore sredstva kojima će pomoći osobama sa invaliditetom, a ne ovako, da služe samo kao skretničari, odnosno da ujedine posao, da preraspodele sredstva koja im vi iz budžeta RS prebacujete.
Da li na ovaj način šaljete poruku da i ova glomazna Vlada koja je jedna od najvećih, ne samo u regionu već i u čitavom svetu, nema dovoljno činovnika koji će na jedan transparentan način, pomoću transparentnih kriterijuma vršiti raspodelu sredstava prikupljenih od igara na sreću.
Davanje sredstava drugim udruženjima uvek ostvaruje i otvara mogućnost njihovog nenamenskog i neracionalnog trošenja, što je vrlo teško kontrolisati.
Svedoci smo i konkretnih slučajeva zloupotrebe sredstava fondova, pa je to još jedan od razloga da se prihvati naš amandman, jer ako prihvatite ovu sugestiju SNS, invalidi u čijoj je zaštiti deo novca od igara na sreću i namenjen kao krajnjim korisnicima, neće biti oštećeni jer će se sva sredstva davati njihovim udruženjima i neće biti umanjivana za sredstva koja bi se davala drugim po difoltu partijskim udruženjima. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo ministar, ovim amandmanom smo hteli da vam damo priliku da budete socijalno odgovorni. S obzirom da se ova vlada deklariše socijalno odgovornom, mi smo pre nekoliko dana u Skupštini imali budžet odnosno rebalans budžeta i pričali ste vi koji predstavljate Vladu i poslanici skupštinske većine da je ovaj rebalans u funkciji socijalne odgovornosti Vlade i da najveći deo sredstava ide za te namene.
Ovim amandmanom smo hteli da 80% sredstava koje država kao budžetski prihod ubira od igara na sreću upravo ide u namene koje su socijalnog karaktera, pre svega za Crveni krst, odnosno za podizanje socijale, ekonomskog standarda ili položaja osoba sa invaliditetom itd.
Ono što suštinski za SRS, koliko god se država u tom prihodnom smislu oslanja na ove prihode, predstavlja jeste ono što ste napisali u obrazloženju ovog zakona, a to je da ovaj posao i ova delatnost u Srbiji u stvari u ekspanziji.
Tužno je i žalosno kada se ova delatnost i ovaj posao u jednoj državi koja sebe želi da smatra i promoviše se kao ozbiljno, a sve je samo to nije, ova delatnost dovodi se u kontekst sa grinfild investicijama, sa privrednim razvojem, sa razvojem turizma itd.
Smatramo da je to znak da se upali sijalica iznad glave onih koji se bave i privrednim i društvenim prilikama ove države. Žalosno je što je ova delatnost kockanje, klađenje itd. u Srbiji u ekspanziji, ali kada je to već tako pokušali smo da budemo socijalno odgovorni, kako vi to volite da kažete, i da namenimo 80% sredstava koje država ubire po ovom osnovu u svrhe koje objektivno u Srbiji zaslužuju, a to su socijalna davanja.
U obrazloženju ste se pozvali da je praksa država u okruženju da to bude 40%, a da se 60% daje u druge svrhe. Ako biste se već pozivali na države u okruženju, onda postoji mnogo toga što u okruženju nije isto kao u zakonu koji ste izneli pred nas poslanike.
Postoje neke druge stvari koje su nam, odnosno vama koji predstavljate vlast i predlagača zakona, razna udruženja ovih organizatora igara na sreću ozbiljno zamerili, neke odredbe koje uvodite u zakon i oni se takođe pozivaju na tu praksu zemalja u okruženju, odnosno zemalja na evropskom kontinentu, pa kažu da mnogo toga nije tamo limitirano i definisano kao što je u ovom zakonu.
Nemamo ništa protiv toga da se u ovoj sferi država bude rigorozna, u jednom pozitivnom kontekstu, i nemamo ništa protiv toga da država ubire prihode, ali imamo protiv toga da država troši novac onako kako ga ova država troši, pa smo vam predložili da 80% prihoda, ponavljam, koje ostvarujete od igara na sreću date u socijalna davanja za unapređenje socijalnog, ekonomskog položaja invalida, odnosno svih onih kojima je socijalna pomoć potrebna. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha. Da li neko želi reč? (Da.)

Milorad Buha

Srpska radikalna stranka
Član 2. je vrlo važan sa socijalnog aspekta. Ova vlada za sebe kaže da je socijalno odgovorna i začuđuje tako socijalno odgovorna vlada, pisano štampanim velikim slovima, da ne prihvata ono što predlažu srpski radikali, a to je da povećamo ona sredstva koja idu u socijalne svrhe.
Naime, članom 2. menjane su odredbe ranijeg zakona i ovim predlogom se predlaže da se sredstva u iznosu od 40%, ono što je prihod države, namenski usmere u procentu od 20% za finansiranje Crvenog krsta, organizacija osoba sa invaliditetom, ustanova socijalne zaštite, sporta i jedinica lokalne samouprave.
SRS nije protiv toga da se sredstva izdvajaju i za lokalnu samoupravi i za sportske organizacije, ali je ovde namera predlagača zakona potpuno drugačija u odnosu na namere SRS. Vi ste, gospođo Dragutinović, poslednje dve godine uskratili lokalnoj samoupravi 36,8 milijardi dinara i to sredstva koja su jasno utvrđena u procentu u iznosu od 1,7 BDP. To je prihod koji pripada lokalnoj samoupravi i to mora pripasti lokalnoj samoupravi. To je 400 miliona evra koji su uskraćeni lokalnoj samoupravi.
Juče je bio jedan okrugli sto na temu finansiranja lokalne samouprave. Ponovo neće biti 1,7. To je direktno kršenje odredaba Zakona o finansiranju lokalne samouprave. Dokle to? Dokle kršiti nešto što je zakonom utvrđeno? Menjajte zakon. Menjajte zakon, ali ne smete ga kršiti.
Kako da zahtevate od nekog građanina da bude pod prisilom da izvršava sve svoje obaveze u smislu izvršenja plaćanja poreza, doprinosa, naknada, taksi i svega što građani i pravna lica plaćaju, a vi prvi kršite odredbe zakona?
S obzirom da nemate manevarski prostor u budžetu, vi kroz ovaj zakon - finansiraćemo kroz ovaj zakon. Ne možete tako. Jasno je rečeno kako se finansira, 1,7 i tu je kraj priče. Možete alternativno obezbeđivati sredstva po osnovi drugih zakonskih propisa, ali prvo morate ispoštovati matični zakon, a to je Zakon o finansiranju lokalne samouprave. Tako je i sa sportom. Tako je i kod ostalih asocijacija.
Predložio sam u ime SRS da se u ove organizacije, koje predstavljaju organizacije od posebnog značaja, ubaci i Komesarijat za izbeglice. Zašto Komesarijat za izbeglice? Zbog toga što Komesarijat za izbeglice finansira jednu populacionu grupu koja nije mala.
To su izbeglice kojih ima preko 80.000 i interno raseljena lica kojih ima 250.000. Niti se interno raseljena lica vraćaju na KiM, niti se izbeglice vraćaju u Hrvatsku. Zbog čega? Zbog diskriminacije, zbog terora i u Hrvatskoj i na KiM, to je osnovni razlog.
Sada malo o finansijama. Budžetom za poslednjih pet godina izdvaja se negde između 950 i milijardu i 500 miliona dinara Komesarijatu za izbeglice. Ako smo rekli da ima 250.000 interno raseljenih lica i 80.000 izbeglica, onda dođemo do cifre od 330.000 abonenata ovog Komesarijata. To je otprilike 3.000 dinara po jednom internom raseljenom ili izbeglici. Sa 3.000 dinara treba izdržati godinu dana. Gospođo Dragutinović, ako se slažete to su nikakva sredstva.
Zbog toga je predlog SRS da se u ove organizacije od posebnog društvenog značaja, u smislu održavanja socijalne egzistencije interno raseljenih i izbeglica, uključi Komesarijat za izbeglice koji bi vršio distribuciju budžetskih sredstava tim licima.
Šta odgovarate? Ne može Komesarijat za izbeglice. Njima ne treba. Izbeglice i interno raseljena lica zbog nakaradne politike ove vlade, moram reći nakaradne, jer nema politike, strategija povratka izbeglica i interno raseljenih lica ne postoji. Nema povratka. Čak imamo i obrnuto. Iz Hrvatske imamo podatke, dobijamo ih svake godine.
Na kraju godine kada saberemo onda vidimo da se iz Hrvatske vrati od 3.500 do 4.000, a u Hrvatsku ode oko 1.500 do 1.800 pripadnika srpske nacionalnosti. Imamo obrnut proces. Zbog čega? Zbog diskriminacije. Šta vlast čini da obezbedi slobodan i bezbedan povratak izbeglica na njihova ognjišta? Ništa. Na delu je otvorena diskriminacija.
Ovoj delegaciji koja je danas bila ovde mora se to reći, ali nema ko to reći, jer zvanična državna politika kaže – Tadić je bio u Vukovaru, izvinjavao se, bio je u Zagrebu i takođe se izvinjavao. Na šta se svodi ta politika? Nemamo otvorenih problema, pri kraju su postupci povratka. Nije tačno. Srbi se u Hrvatsku ne smeju vratiti. To je osnovno pravilo.
Zbog čega država Srbija nema strategiju povratka? Zbog čega nema strategiju pomoći ovim licima? Ne radi se samo o 330.000. Još 350.000 je inkorporirano i integrisano u državni sistem RS. Kako žive ova lica? Nikako. U socijalnoj bedi. U neimaštini. Njihova imovina je tamo, a oni su ovde.
Omogućite tim ljudima, to samo može država, pojedinačno to niko ne može. Vlada Republike Srpske Krajine, na čijem sam čelu, svaki drugi dan obaveštava državne organe o tome šta se dešava sa Srbima u Hrvatskoj, otvoren teror, otvorena diskriminacija, teranje sa posla, onemogućavanje ostvarivanja osnovnih životnih prava.
Niti su vraćena prava na akcije, niti su vraćena stanarska prava, niti su vraćene penzije i naknade, ono što im pripada u bivšim saveznim zakonima, republičkim zakonima, Ustavu Republike Hrvatske, međunarodnom pravu itd. Ništa od toga nema.
Ono što radi predsednik Tadić je tragično po srpske nacionalne interese. Vlada Republike Srpske Krajine godinama ukazuje – omogućite samo ono što nam pripada po međunarodnom pravu, po sporazumima koji su potpisani između dve države, Sporazum o normalizaciji odnosa iz 1996. godine, Sporazum o socijalnom osiguranju. Omogućite tim ljudima da dobiju penzije koje su im uskraćene u periodu od 1991. godine do 1998. godine.
To su milijarde evra, gospođo Dragutinović. Deficit budžeta, ma samo nek se sliju ona sredstva. To su milijarde evra. Akcije, niti su ti ljudi dobili akcije u Hrvatskoj, niti su dobili u Srbiji. To je diskriminacija tih ljudi itd.
Ne možete napuniti, gospođo Dragutinović, ne možete napuniti budžet sa ovakvim zakonom. U praksi, dobili smo informacije, a te informacije možete dobiti i od drugih državnih organa, ukupno 17 hiljada aparata je uvezeno u ovu državu. Deset hiljada aparate je neregistrovano.
Ko uživa u blagodetima prihoda koje ostvari? Samo monopolisti kojima je omogućeno da uvezu i da koriste te aparate, da ne plaćaju porez. Svega sedam hiljada aparata je uredno prijavljeno i plaćaju se naknade za korišćenje odnosno porez. Dve trećine je u sivoj zoni. Dobili smo informaciju da je 256 hiljada prihod po ovom osnovu. Evo, dve trećine je na crnom tržištu, ubacite tih 500 miliona, pola deficita ste skinuli. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić Marković, Donka Banović, Milan Dimitrijević i Nikola Lazić. Gospođa Milica Vojić Marković ima reč.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Suština člana 2. jeste kako da se sredstva u iznosu od 40%, koja su u stvari prihodi budžeta, namenski usmere prema nekim organizacijama kojima je potrebna pomoć u društvu?
Uopšte ne želimo da kažemo da sve ove organizacije koje su ovde navedene, koje je predlagač naveo nisu one kojima društvo treba da ukaže posebnu pomoć, ali smo smatrali da taj spisak treba da se proširi i organizacijama i udruženjima čiji je cilj unapređenje položaja žena i dece.
Zašto smo to podneli kao amandman? Pre svega, ove organizacije koje se tiču unapređenja položaja žena su zapravo u skladu sa politikom Vlade i u skladu sa onim dokumentima koje je Vlada donela. Te promene koje smo predložili u amandmanu su u duhu posebnih mera za postizanje ravnopravnosti polova i razvijanja politike jednakih mogućnosti u Republici Srbiji.
Želeli smo to da tako formulišemo, upravo zato što su se javile mnoge organizacije koje se bave unapređenjem položaja žena i koje su smatrale da treba da im pomognemo u ostvarivanju ovog nauma. Zbog toga je DSS iskoristila svoje poslaničko pravo da u ime tih ljudi i u ime tih žena podnese ovaj amandman.
Zašto smo predložili da se pomogne i organizacijama čiji je cilj unapređenje položaja dece? Imali smo u vidu činjenicu da su izmene i dopune ovog zakona o igrama na sreću inicirane i pritiskom društva, da se jednom delu populacije, maloletnim licima, uvedu dodatne mere zaštite i da se, osim zabrane učestvovanja u igrama na sreću, što je bilo u prethodnom zakonu, u izmenama i dopunama zabrani i ulazak u prostore gde se igra na sreću.
Imali smo u vidu i činjenicu jednog vrlo kvalitetnog istraživanja koje kaže da 60% mladih ne čita, polovina nikada nije bila u pozorištu, 40% mladih se ne bavi sportom. Imali smo u vidu i činjenicu da 11% mladih koji idu u kladionice postaju zavisnici. To je jedan od problema sa kojima naše društvo mora da se nosi. Znate da postoje i savetovališta za odvikavanje i stručna pomoć u tom domenu.
Imali smo još mnogo stvari u vidu kada su u pitanju maloletne osobe i kada su u pitanju mladi ljudi, upravo zato što je ovaj zakon pravi primer licemerja, da sa jedne strane želite da se bavite tom populacijom, a sa druge strane, ne želite da im pomognete u onim stvarima koje se tiču materijalne pomoći organizacijama koje se bave upravo unapređenjem toga.
To je potpuno u skladu sa onim što je Vlada, prema svojim shvatanjima evropskih vrednosti, opredelila tri miliona dinara iz budžeta Ministarstva prosvete za paradu ponosa, ali istovremeno nije opredelila sredstva za one mlade ljude koji su štrajkovali pred Vladom i tražili da im Vlada pomogne oko upisnina i plaćanja godina.
To su najbolji studenti koji su očistili godinu, koji su imali visoki prosek i koji su se, zbog nemara države i zbog toga kako je Ministarstvo prosvete kada je ovde donosilo zakon, odnosno izmene i dopune zakona, neprecizno odnosilo prema toj populaciji, tako da se ona našla u nekom procepu.
Zbog toga je DSS koja je u više zakona i u više navrata podnosila amandmane koji zapravo hoće i treba da štite populaciju maloletnih lica i mladih ljudi podnela je ovaj amandman.
Videćemo, ovde ste amandman odbacili, obrazlažući to na jedan zaista čudan i smešan način. Kažete – amandman se ne prihvata s obzirom to da je Zakonom o igrama na sreću, u delu koji se odnosi na raspodelu dela sredstava ostvarenih po osnovu naknada od igara na sreću, koji su prihod budžeta Republike, propisana u koje svrhe se koriste namenska primanja budžeta. Prema odredbi člana 18. Zakona o igrama na sreću, ova sredstva se raspoređuju u iznosu 20% svakom korisniku. Ukoliko bi se povećao broj korisnika ovih sredstava, to bi rezultiralo smanjenjem sredstava koja dobijaju sadašnji korisnici.
Dobro, društvo koje predstavlja gospodin Cvetković i gospođa Dragutinović braneći, odnosno ćuteći na ovaj zakon i na amandmane koje podnose poslanici, opredelilo se da im populacija maloletnika i mladih ljudi uopšte ne treba.
Njihov socio-ekonomski i društveni status je zadovoljavajući prema mišljenju ove gospode. Prema mišljenju DSS je sramotan. On je sramotan. Zbog toga smatramo da mora da se popravi, pa makar tako što ćete pomoći udruženjima koja se time bave, kao i udruženjima koja se bave ženama i ostvarivanjem ciljeva za ravnopravno učestvovanje i politikom jednakih mogućnosti.
S jedne strane, propagirate nešto zakonima, sa druge strane, kada sredstva treba da se podele i da nešto funkcioniše, tad pokazujete svoje pravo lice. To se zove licemerje. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić Marković, Donka Banović, Milan Dimitrijević i Nikola Lazić. Da li neko želi reč? (Da.) Narodni poslanik Donka Banović, izvolite.

Donka Banović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Hvala vam. Član 3. praktično menja postojeći član 10. ovog zakona. U članu 10. su nabrojane u nekih sedam tačaka različite zabrane kada je u pitanju privređivanje i učestvovanje u igrama na sreću.
Naš amandman se odnosi na tačku 5. Sadašnja tačka, odnosno pre ovog predloga izmena i dopuna je glasila – da je zabranjeno učestvovanje maloletnih lica u posebnim igrama na sreću. Tako stoji sad u postojećem i važećem zakonu.
Ono što je predlagač ovih izmena i dopuna uočio, a u stvari se to u praksi pojavilo kao veliki problem, to je da maloletna lica iako nekada ne učestvuju u određenim igrama na sreću ili posebnim igrama na sreću, borave u takvim prostorijama. Ta izmena i dopuna je potpuno opravdana.
U čemu se sastoji naša intervencija kroz amandman? Mi smo samo malo drugačije preformulisali ovu tačku i smatramo da je to bolje. Predlažemo da tačka 5. glasi – zabranjuje se ulazak maloletnih lica u objekte u kojima se priređuju posebne igre na sreću, kao i učestvovanje maloletnih lica u posebnim igrama na sreću. Hvala.