Poštovana predsedavajuća, predsedništvo, gospodo saradnici ministra i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SPS-JS prozboriću nekoliko rečenica povodom donošenja ovog zakona ali uglavnom u afirmativnom smislu.
Naravno, uvek ima mesta za kritiku i zavisi s kog aspekta posmatramo sva ova pitanja, a i druga pitanja koja su u nadležnosti određenih resora.
Imajući u vidu da živimo u jednom tranzicionom vremenu, u jednom veoma teškom vremenu, u vremenu finansijske krize i drugih nevolja koje nas pritiskaju, a u trci sa vremenom da mnoge stvari na vreme promenimo kako bi uhvatili korak s onim što je želja, da pristupimo EU, nije teško naći puno činjenica i razloga da se mnoge stvari kritikuju, pa i ove koje su danas na dnevnom redu, ali isto tako postoje drugi aspekti koji gledaju na ove stvari sasvim drugačije.
Dakle, kada je reč o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, sigurno je važno poći od činjenice da je ovaj zakon donet 1995. godine, da je pretrpeo izmene 2001, 2005. i 2006. godine. Pored osnovnog zakona u legislativi, u toj oblasti, imamo brojna podzakonska akta koja su pokušavala nove okolnosti u ovoj oblasti da usaglase sa onim što je potreba i vremena i onoga što jeste praksa u životu u aktuelnom trenutku. To nije ni moglo više na adekvatan način da se učini.
Svakako da je za pohvalu pojava u Narodnoj skupštini Predloga zakona o ovim izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, koji će osavremeniti ovu regulativu i primeriti potrebama današnjeg trenutka, što opet ne znači da ovim zakonom i ovim izmenama i dopunama idealno rešavamo ova pitanja i da će svakako postojati potreba da pratimo određene teškoće u primeni ovog zakona i u skladu sa potrebama u ovim oblastima, takođe, u datom trenutku ili kroz donošenje podzakonskih akata, kroz donošenje novih uputstava kako bi se po vertikali to spustilo na ono što je i sagledavanje ovih problema u lokalnoj samoupravi.
Takođe, u datom trenutku bi novim izmenama učinili napredak u regulisanju ove oblasti. Naravno, imali smo reakciju mnogih i udruženja i sindikata, mnogih delatnika u ovoj oblasti. Za pohvalu je da tu vršimo određene promene.
Kada je reč o auto-taksi saobraćaju, i kada je reč o linijskom saobraćaju, i kada je reč o prevozu stvari i o prevozu za sopstvene potrebe i što je najvažnije ovim zakonom se čini pokušaj da se poboljšaju uslovi privređivanja, da se privređivanje uvede, da tako kažem, u jedan legalan tok, što sprečava nelojalnu konkurenciju.
S druge strane, sprečava i sivu ekonomiju i stvara neke bolje pretpostavke za privređivanje koje u ovom trenutku nisu dobre zbog sveopšte krize i finansijske krize na jednom širem prostoru.
U tom smislu, poslanička grupa SPS-JS podržava pojavu ovakvog jednog zakona i svakako će glasati za njega.
Kada je reč o Predlogu zakona o potvrđivanju ugovora Koridor 10 – G85 faza I, između Republike Srbije i Evropske investicione banke, želim u ime naše poslaničke grupe SPS-JS da izrazim jedno potpuno opredeljenje u pravcu realizacije tog napora naše zemlje i svih odgovornih faktora da konačno imamo u dogledno vreme završavanje Koridora 10 koji predstavlja panevropski koridor u okviru sveopšte transevropske putne mreže koja je definisana u međunarodnim razmerama.
Svako zaostajanje u realizaciji ovog krupnog zadatka predstavlja neprihvatljiv i nedozvoljiv hendikep u smislu da moramo držati korak s vremenom, da moramo učiniti sve da infrastruktura, kako putna, tako i železnička, a i sve druge budu na jednom dostojnom nivou. Svakako da je infrastruktura osnova i temelj za sveopšti razvoj jedne zemlje, jednog društva i boljitak, stvaranje boljitka u smislu boljih uslova za privređivanje svih naših građana.
Čuli smo da Evropska investiciona banka, odobravajući kredite uz minimalne godišnje kamate, a za realizaciju ovakvih projekata, kao što su infrastrukturni ili za modernizaciju nekih drugih delatnosti, zapravo, podstiče lakšu integraciju u EU.
Svakako da tu integraciju koju želimo u EU, ne možemo da je prihvatimo samo na rečima kao jednu fikciju, jednu floskulu koja zapravo sama za sebe ništa ne znači, ako u stvarnom životu ne učinimo neke promene, kvalitativne promene koje će učiniti da budemo i u nekom doglednom vremenu, koliko-toliko, približni onome što se dešava u jednom širem ambijentu u regionu, pa i u EU.
Završavanje Koridora 10 u dužini od 792 kilometra je osnovna pretpostavka, rekao bih, to je imperativna potreba koju moramo da završimo, jer u protivnom ostaćemo slepo crevo i ćorsokak na balkanskom poluostrvu, a glavni putevi koji vode na Bliski istok i koji povezuju čitave regione nas će zaobići. To svakako nije dobra pretpostavka za ono što želimo u smislu daljeg napretka i držanja koraka s okolnom sredinom, s regionom i s drugim državama.
Ovde je reč o kreditu koji se obezbeđuje za završavanje deonice auto-puta E80 od 36 km južno od Niša prema Dimitrovgradu. Ukupno vrednost tog auto-puta je 391.200.000 evra, to je zaista jedna ogromna cifra, ali je ona uslovljena i izdiktirana onim što su uslovi, konfiguracija i mnogobrojni zahtevi za izgradnju te deonice.
Evropska investiciona banka ovim ugovorom obezbeđuje 195 miliona dinara. Ovim se obezbeđuje da imamo dva puta dve saobraćajne trake, sa dve zaustavne trake, širine 28,4 m i 26 m u onim uslovima gde su teži uslovi koji su diktirani konfiguracijom zemljišta. Na toj deonici imamo 31 most. Predviđene su i dve rampe, jedan parking, servisni centar, petlja kod Bele Palanke. To su ogromni zahvati u okviru ovog projekta i svakako zahtevaju tako veliki novac.
Naravno, sigurno ćemo imati protivargumente u smislu zašto se dalje zadužujemo i zašto uzimamo jedan takav kredit. Stanovište naše poslaničke grupe SPS-JS na takve primedbe je sledeći, moramo da se zadužimo i da grabimo u napredak kroz razvoj infrastrukture, jer je to osnova čitavog društva i napretka koji se očekuje od naše zemlje, a koji pre svega očekuju naši građani.
Čekanje neko i da taj isti posao radimo po sistemu kamen na kamen ili cigla po cigla jeste jedno dugovremensko oklevanje koje će nas pregaziti i koje će zapravo nas staviti apsolutno van stroja, van koraka i van onoga što rade okolne zemlje i, naravno, što radi zajednica u koju mi želimo sutra da uđemo.
Znači, svaki napredak pretpostavlja jedan dodatni napor. Uzimanje kredita je jedna varijanta koja je inače u svetu poznata i gledano s aspekta globalnih interesa, ako to čini država, a i gledano s aspekta pojedinaca, individua, ljudi se uvek zadužuju sa željom da se zaokruži jedan posao, s jednim razumnim tempom zaduživanja, vraćanja, s određenim uslovima koji će u krajnjem rezultatu učiniti boljitak za sve nas u bržem vremenu zarad nastavka napretka u nekom sledećem trenutku, a za potrebe generacija koje dolaze. Ako na ovakav globalan i strateški način ne posmatramo stvari, onda naravno da nema ništa od boljitka ni za nas, ni za generacije koje dolaze posle nas.
U istom svetlu bih progovorio samo nekoliko rečenica o sledećem zakonu koji se odnosi na napredak, unapređivanje tehnologije u elektroprivredi. Reč je o Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o garanciji EPS, elektronska brojila, između Republike Srbije i Investicione banke. Ovaj projekat, koji vredi nešto preko 80 miliona evra, delom će biti finansiran kreditom koji Elektroprivreda uzima od Evropske investicione banke, a Republika Srbija treba da bude garant u onome što su obaveze ugovarača, odnosno Elektroprivrede Srbije, da isti ovaj kredit od 40 miliona evra vrati po ugovorenim stavkama.
Ovde je reč o uvođenju sistema brojila za daljinsko očitavanje i uključivanje i isključivanje. Naravno da i u oblasti elektroprivrede ne možemo stati na onome dokle smo stigli danas. Tehnologija u svetu u svim sistemima i u svim oblastima strahovito napreduje.
Dužni smo i moramo da tu tehnologiju unapređujemo, kako bi mogli i na tom tehnološkom planu da sarađujemo i komuniciramo sa okolnim svetom. U protivnom, ako imamo drugu logiku, jednog trenutka zadesiće nas jedna surova stvarnost, da mi živimo i radimo sa tehnologijom iz prošlog veka, a neko je otišao sto godina unapred.
Prema tome, svakako da ovaj sistem brojila za daljinsko očitavanje i uključivanje je jedna od faza, a ona će se nastaviti u daljem vremenu, ali valja to započeti i svakako učiniti napredak i u ovoj oblasti. Modernizacija ove tehnologije u elektroprivredi je takođe hvatanje koraka sa tehnološkim razvojem savremenog sveta i obavljanje delatnosti u savremenim uslovima, što je takođe imperativ i potreba za sve nas.
U ovom smislu izrekao sam neke konstatacije u jednom afirmativnom smislu, ali bih dodao još i nešto. Naravno, sve druge kritike koje dolaze po pitanju realizacije programa, odnosno projekata u okviru Koridora 10, recimo, najlakše je, u krajnjoj liniji, to svaliti na jednog čoveka, na jednog ministra ili na jedno ministarstvo, ali od toga, naravno, nema koristi.
Mi kritike ovde i u Narodnoj skupštini i na drugim mestima treba da uputimo, ali u smislu jedne potpune mobilizacije svih subjekata koji realizuju jedan projekat. Mislim da ministar Mrkonjić ili samo Ministarstvo kada bi bilo u potpunosti u nadležnosti da ovaj posao realizuje, onda bi mnogo lakše i pre ispoštovalo neke rokove u odnosu na možda jedan složen način, kako se to danas realizuje.
Naravno, ovde je reč i o drugom aspektu, o čemu ćemo mi možda govoriti za godinu dana, recimo otprilike kada dođu novi izbori, ne prejudiciram kada će biti izbori, to nije u našoj kompetenciji, mada imamo stav o tome, ali kada budemo govorili o novoj vladi, onda kroz zakon o Vladi, kroz zakon o ministarstvima treba dobro usaglasiti i utvrditi nadležnosti svih tih resora koji će biti u funkciji i koji će biti samim tim i operativniji i sposobniji, a i odgovorniji da iznesu određen zadatak, ako su kao subjekt nadležni u celosti za izvršenje određenih zadataka.
Time završavam i ponavljam da će SPS-JS glasati za ove zakone. Zahvaljujem.