ŠESTO VANREDNO ZASEDANJE, 12.07.2011.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 36. amandman je podnela narodni poslanik Gorica Mojović.
Vlada je prihvatila amandman.
Da li neko želi reč?
Na član 38. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Gospođa Zlata Đerić ima reč.
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Nova Srbija
Podneli smo amandman na član 38. gde smo tražili da se on menja i glasi: "Bibliotečko-informaciona građa i izvori čuvaju se na adekvatnim nosiocima informacija u prostorijama u kojima su na odgovarajući način zaštićeni od požara, vlage, fizičkih, bioloških, hemijskih i drugih uzročnika koji bi mogli dovesti do njihovog oštećenja, uništenja, zloupotrebe ili neovlašćene izmene".
U obrazloženju smo naveli da ako se amandmanom poboljšava odredba ovog člana zakona u jezičkom i logičnom smislu, s obzirom da se tumačenjem predloženog teksta može zaključiti da je moguće i čuvanje bibliotečke građe i van adekvatnih prostorija, mislili smo da je to trebalo precizirati. Nije prihvaćen ovaj amandman mada je veliki broj naših amandmana usvojen, smatrali smo da bi možda naknadnim usvajanjem ministar mogao ispraviti ovu grešku. Zaista, smatramo da ovim preciziranjem u prostorijama poboljšava se odredba ovog člana.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 45. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojan Kostreš, Aleksandra Jerkov, Olena Papuga i Radovan Radovanović.
Vlada nije prihvatila amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 46. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojan Kostreš, Aleksandra Jerkov, Olena Papuga i Radovan Radovanović.
Vlada nije prihvatila amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 46. amandman je podnela narodni poslanik Gorica Mojović.
Vlada je prihvatila amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 46. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 47. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Vlada je prihvatila ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Nova Srbija
Doduše javila sam se po prethodnom amandmanu. Ovaj amandman je prihvaćen i zahvaljujemo se gospodinu ministru a kod prethodnog amandmana koji se odnosi na član 46. on nije prihvaćen. Smatrali smo da smo malo preciznije odredili zakonske odredbe koje se odnose na obavljanje poslova diplomiranog bibliotekara, ali prihvatili smo obrazloženje ministra.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 48. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Vlada je prihvatila amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 49. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Vlada nije prihvatila amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Zahvaljujem gospođo predsedavajuća.
Gospodine ministre, ono što je skoro u svim zakonskim predlozima u zadnje vreme, zadnjih godina postao manir vlasti, to je reč o stručnom usavršavanju zaposlenih, pa ovaj zakonski predlog to sadrži i obuhvata.
Zaposleni imaju obavezu da svoj posao obavljaju u skladu sa propisanom tehnologijom rada i zakona. Formalno usavršavanje je neophodno samo kada se menja ta tehnologija rada ili propis. Ako ovaj zakon propisuje obavezu, takođe je neophodno da predvidi i sankcije po ne izvršavanju tih obaveza. Ovaj zakonski predlog nema sankcije u slučaju ne izvršavanja obaveza iz člana 49. stručnog usavršavanja zaposlenog. Ne znam da li će neki podzakonski akt to da propiše, verovatno hoće, reći ćete da hoće, imate nameru.
Koristim ovaj amandman da vas pitam kada ćete, u kom vremenskom roku ćete uraditi izmene i dopune ovog zakona? To bih vas molio da nam odgovorite, s obzirom da pojedini predlozi i ostala dva zakona su vezani za taj krovni zakon. Neophodne su izmene istih, i u krovnom i u ovim zakonima.
Danas je Petrovdan gospodine ministre, 12. jul. Sigurno je napolju preko 30 stepeni i danas se čuju pištaljke, zvukovi su vam poznati, uz njih ste došli na vlast. Toliko o standardima građana koji su na temperaturi od preko 30, ne znam ko danas koristi pištaljku, ali i danas neko protestuje na ulicama Beograda. Ako se ovim zakonom, ovim članom propisuje stručno usavršavanje deo tog stručnog usavršavanja pada na teret lokalnih samouprava jer su one osnivači svojih biblioteka. U načelnoj raspravi sam vam rekao o kakvoj situaciji, kakvi budžetski prihodi, kakav budžet je lokalnih samouprava i da li će oni koji obično nisu politička lica, a to su direktori biblioteka lokalnih samouprava moći da se izbore za ovaj deo, za ove zakonske odredbe, a to je stručno usavršavanje zaposlenih u bibliotekama lokalne samouprave. Vrlo teško s obzirom da se radi o velikim sredstvima i nije problem samo stručno usavršavanje.
Problem je kada birate agencije koje se bave ovom oblašću onda miljenici svake a i ove vlasti dobijaju posao, a ovo sam vam nadovezao priču kako se troše budžetska sredstva, kako neko pa taman i ministar ne bi smeo da propisuje ovakve uslove, a u članu 49. u zadnjem stavu, način akreditacije programa stručnog usavršavanja, kao i način organizovanja i sprovođenja stalnog stručnog usavršavanja u bibliotečko-informacione delatnosti propisuje ministar nadležan za kulturu. Ovo je sve trebalo, gospodine ministre, razraditi predloženim zakonom, doneti ili podzakonske akte i to ste trebali da naglasite kada ste obrazlagali, niste, zato vas ja napominjem, a ne da se na volji čak i ministra ostavi ovaj deo obaveza da propisuje ministar nadležan za kulturu.
Podsećam vas da uslovi konkursa za direktore biblioteka su vrlo rigorozni. Mnogo je teže postati direktor lokalne biblioteke nego ministar u Vladi Republike Srbije, ovo lično se ne odnosi na vas nego vam govorim o uslovima konkursa, znači direktora za biblioteke i izboru ministara, to može da bude čisto politička stvar. Zbog toga, zbog načina trošenja, zbog propisivanja raznih licenci, molim vas da navedete primer zakona u Zapadnoj Evropi koji u svom zakonskom predlogu sadrži član 49. u ovom zakonu a isti takav tip člana su i ostala dva zakonska predloga predvideli i da nas povežete sa praksom tih zemalja, ne radi se čak ni o razvijenim zemljama.
Ovakva obaveza, ona ide u okviru posla, nije propisana zakonom. Podrazumeva se tehnologijom radnog mesta, rada, ne možete biti primljeni na radno mesto, uostalom ako ne izvršavate određene obaveze a ako se već vrše i dobijaju licence i vrše seminari usavršavanja onda je to obično u razvijenijim zemljama koje su nama primeri u pravnoj praksi i u drugim zakonskim okvirima na teret države. Zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 54. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić i Srđan Spasojević.
Vlada je prihvatila amandmana.
Gospođa Đerić želi reč.
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Nova Srbija
Poslanička grupa Nove Srbije na ovaj član je podnela dva amandmana. Dakle, jedan je amandman koji je prihvaćen. Ovaj se član inače bavi kaznenim odredbama zakona. Mislim da smo u načelnoj raspravi svi vrlo korektno, i gospodin ministar konstatovali da su novčane kazne koje inače kod nas malo uređuje neki drugi zakon, pa se po toj inerciji pratilo verovatno i u ovom zakonu. Prevelik je kad je u pitanju ova vrsta delatnosti jer ako znamo prvo da svaka država, kad počne da štedi, prvo počne da štedi na kulturi, onda znamo i u kakvom teškom finansijskom materijalnom položaju su sve naše biblioteke. Knjige se prvo svi odreknu, a oni ljudi koji rade u ovom poslu, uvek sam stajala iza te tvrdnje, su zaista iskreni zaljubljenici u ovaj posao i ljudi koji vole i poštuju knjigu. Setiće se gospodin Ministar da je Dositej svojevremeno rekao – čovek koji ukrade knjigu treba da bude nagrađen. Dakle, to je jedina krađa koju možemo da tolerišemo i da oprostimo.
Zahvaljujem vam se što ste prihvatili amandman koji se odnosi na smanjenje novčane kazne za biblioteke. Zaista 500.000 dinara kada bi platio neko za ovakve prekršaje, koji su predviđeni, mogao bi odmah da stavi katanac na tu istu biblioteku, a znamo kakvi se prekršaji inače u drugim privrednim delatnostima čine pa nisu tako surovo sankcionisani, da ne kažemo da su vrlo često i nagrađeni. Smatrali smo da ste mogli prihvatiti i ovaj amandman kolege Miroslava Markićevića i Koleginice Aleksandre Ilić jer bitno bi se precizirao ovaj član i možda bi doprineo tom kvalitetnijem radu, ali u svakom slučaju i sa ovim prihvatanjem mislim da će ovaj zakon pomoći bibliotečkoj delatnosti da bude i uređena i kvalitetna, onako kako je i do sada bila, a sad još mnogo bolja.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem gospođo Đerić.
Na član 54. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 55. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Reč ima gospodin Mijatović. Morate se prijaviti. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Predrag Mijatović

Napred Srbijo
Zahvaljujem gospodine potpredsedniče.
Član 55. kaže – biblioteka koja u smislu ovog zakona obavlja bibliotečko-informacionu delatnost uskladiće organizaciju, rad i opšte akte sa odredbama ovog zakona u roku od godinu dana od dana njegovog stupanja na snagu. Mi smatramo da je taj rok od godinu dana suviše kratak i predložili smo da od tri godine od donošenja podzakonskih akata za sprovođenje ovog zakona. Znači da to bude, ministar je otišao, no dobro.
Rok za usklađivanje, organizacije rada i opštih akata biblioteke sa odredbama ovog zakona od samo godinu dana je prekratak, posebno ako se ima u vidu da je članom 56. propisan rok od šest meseci, za donošenje podzakonskih akata, koji su neophodni za sprovođenje zakona i usklađivanje rada biblioteka sa zakonom. Iz obrazloženja nije moguće utvrditi zbog čega je neophodno, ili barem veoma korisno da se usklađivanje obavi u tako kratkom roku, kao i da li za to postoje materijalni i drugi uslovi. Kako je malo verovatno da biblioteke mogu da sprovedu zakonom u tako kratkom roku, postavlja se pitanje da li će ova država da posle tog roka pozatvara sve biblioteke, koji nisu uspele da usklade svoj rad sa zakonom.Na to bi ministar trebao da da odgovor.
Inače, po već ustaljenom domaćem običaju će morati da se toleriše kršenje zakona, jer nema uslova da se primeni u tom roku. Time se, naravno stvara opšta klima nepoverenja u zakone i kršenje zakona, što se u našem slučaju "leči" naknadnim menjanjima neprimenljivih zakona, pre nego što primena i počne. Ovo ne bi bio ni prvi ni poslednji zakon koji ćemo na ovaj zakon ne primenjivati ili ćemo doneti po hitnom postupku zakone, a onda posle toga promeniti za dve godine.
Dugoročna posledica je opšte državno rasulo, koje u ovoj državi već vlada za razliku od ovako kratkih rokova koji propisuju naši novokomponovani zakoni u državama EU u kojima se ova odlazeća vlada već zaklinje i rokovi ponekad iznose i po deset godina, a oni koji već obavljaju delatnosti uživaju mnoge olakšice u tom procesu. Zahvaljujem.