ŠESTO VANREDNO ZASEDANJE, 13.07.2011.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO ZASEDANJE

6. dan rada

13.07.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 12:10 do 18:45

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić-Marković, Donka Banović, Nikola Lazić i Milan Dimitrijević.
Donka Banović ima reč. Izvolite.

Donka Banović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
U članu 5. predloga koji govori o članu 12. i stavu 7. ovog krovnog zakona, ministarstvo je predložilo izmenu i to tako da se odnosi na utvrđivanje naknade za rad i visine naknade za rad dva saveta koja postoje. Predlagač predlaže - sredstva za rad Saveta, iz stava 1. ovoga člana, obezbeđuje se u budžetu Republike Srbije, a to se inače odnosi na Nacionalni prosvetni savet, te članovi Nacionalnog prosvetnog saveta imaju pravo na naknadu za rad u visini koji utvrdi Narodna skupština, a članovi Saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, dakle, to je taj drugi savet,  da će oni primati naknadu u visini koju odredi Vlada.

Smatrali smo da, i to smo amandmanom predložili, da nema potrebe da se članovima ova dva različita saveta na različite načine utvrđuje naknada za rad koji je jako odgovoran, težak, komplikovan i zahtevan rad u oba saveta.

Vi ste meni odgovorili, da Narodna skupština nema pravo da određuje naknadu članovima saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, zbog toga što članove tog saveta imenuje Vlada, te je Vlada ta koja treba i da odredi visinu naknade za te ljude.

Mi smatramo da, možda ste vi formalno u pravu, ali suštinski niste. Jednako je težak i odgovoran posao i u jednom i u drugom savetu, s tim što Nacionalni prosvetni savet ima veći broj članova i da nema potrebe da se to na dva različita načina utvrđuje, a kamoli da njihove naknade budu različite.

Ono što se nadam da vi razmišljate, pošto niste prihvatili amandman i nije dobro što niste, ali pretpostavljam da ćete se onda rukovoditi odlukom Narodne skupštine za naknadu članovima Nacionalnog prosvetnog saveta i da onda ta naknada ljudima koji rade u ovom drugom savetu, neće biti drugačija.

Pošto ministar klima glavom, hajde da mu verujemo na reč i da će onda to tako i biti. Bolje je bilo da ste prihvatili amandman, pa bi to rešenje ušlo u zakon i ne bi smo morali da gledamo da li vi klimate glavom ili ne.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić-Marković, Donka Banović, Nikola Lazić i Milan Dimitrijević.
Da li neko želi reč? (Da.)
Gospođa Vojić-Marković.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Hvala, gospođo predsednice, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman se zapravo odnosi na član 6, odnosno na član 13. starog zakona. To je sastav Nacionalnog prosvetnog saveta.
U zakonu piše – za člana Nacionalnog prosvetnog saveta ne može da bude izabrano lice koje je imenovano, izabrano ili postavljeno na funkciju u državnom organu, organu teritorijalne autonomije, odnosno lokalne samouprave, lice izabrano u organ političke stranke ili organ upravljanja ustanove, lice zaposleno u Ministarstvu prosvete je pisalo, a sada to brišete, Zavodu za unapređenje vaspitanja i obrazovanja, Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Zavodu za udžbenike i nastavna sredstva, kao i opštinski prosvetni instruktor.
Ono što ste vi želeli to je da izbrišete ovo "prosvete" i da ostane samo ministarstvo. Nama ste tamo zamerali što brišemo reči "zaštitu podataka", a vi ovde brišete nešto mnogo značajnije. Smatrali smo da mora da ostane Ministarstvo prosvete, upravo što je jasnost i preciznost uvek prvi razlog i prvi uslov da bi neki zakon u praksi mogao da zaživi i da se ne tumači, kako pravnici vole da kažu, nego da bude jasan i nama koji nismo pravnici, a zakon moramo da primenjujemo.
Ono što ste meni odgovorili je zanimljivo. Kažete – amandman ne treba da se prihvati iz razloga što je po Zakonu o ministarstvima, "Službeni glasnik" broj 16/11, naziv ministarstva promenjen u Ministarstvo prosvete i nauke, a naziv skraćen u članu 4. Predloga zakona.
Znači, posle ove vaše hirurške intervencije Vlade kada je sve ostalo isto, samo ste prepakovali u manji broj ministarstava, dobili ste novi naziv i to meni poznat naziv – Ministarstvo prosvete i nauke, ali prosto, da li će to značiti da je svaki put kada se formira Ministarstvo prosvete i dobije još neki naziv, onda mora da se menja svaki put kada se donose izmene i dopune zakona?
Kada kažete Ministarstvo prosvete, ono će ostati uvek Ministarstvo prosvete u tom delu. Zato smatram da je naš amandman vrlo svrsishodan.
Neću da pričam o tome da nismo dobili odgovor na ono što smo vas molili, kada je već reč o sastavu Nacionalnog prosvetnog saveta, da protumačite, zašto Društvo istoričara u članu 13. tačka 5. kažete u jednom članu ko čini sve sastav Nacionalnog prosvetnog saveta i nabrajate u tački 5. – po jedan član iz reda nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika, predstavnika Saveza udruženja vaspitača Srbije, Saveza učitelja Republike Srbije, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Društvo za strane jezike Srbije, Društvo matematičara, Srpsko - geografskog društva, Društvo fizičara, a onda Društava istoričara.
Svi koji se ovom oblašću bave, dobila sam jedan priličan broj dokumenata odakle, kažu da postoji samo jedno Društvo istoričara, a da ne postoji drugo društvo. Ono je nevladina organizacija i registrovana je kao nevladina organizacija. Prosto, nemoguće je nešto što je potpuno druga oblast, dakle, nevladina organizacija, da sada ima isti status kao i jedino društvo istoričara. To društvo istoričara je preregistrovano po zakonu koji je validan, koji važi. Jedino kod istoričara, znači, sva druga društva su pobrojana, hoćete li svaki put onda menjati, da bude dva društva, tri društva, četiri društva i da svi imaju isti status?
Ako je to tako, ne znam da li će se broj članova Nacionalnog saveta stalno povećavati? Tvrdim da je jedno jedino društvo istoričara i jedna nevladina organizacija, koja sama za sebe ima svoju delatnost i polje u kojem radi, ali ona nije društvo istoričara. Hvala vam i molim odgovor za to.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 5. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.

Da li neko želi reč? (Da.)

Reč ima narodni poslanik Mileta Poskurica.

 
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Ovo je jedna od kvalitativnih promena koje smo hteli, da to ne budu retoričke promene, promene u sinonimima ili zapetama, interpunkcijama, nego zaista potpuno nova promena koja bi možda tražila izmenu Zakona za nauku i tehnološki razvoj i Zakon o naučno istraživačkoj delatnosti, jer smo hteli da ovim našim predlogom uvedemo praksu da se brojni članovi saveta, ovde se pominju dva, unutar ovog zakona, sada je to bilo ministarstvo, prema tome ne više Ministarstva prosvete, kao i nekadašnjeg Ministarstva za nauku i tehnološki razvoj, koji ima opet svoj Nacionalni savet za nauku i tehnološki razvoj, ima 16 članova i ovde imamo 64, to je negde 80 ljudi koji će se plaćati iz budžeta.
Vi ste ovde, baš onako kako ste i napisali u obrazloženju, sagledali mogućnosti budžeta i za narednu godinu i opredelili pozamašna sredstva za 21 člana Saveta. Sasvim sve jedno, nažalost, hoće li to reći da li je to odredila Vlada ili ih je Vlada birala, uglavnom uvid u budžet imaju i Vlada i imaju narodni poslanici, ali imaju i građani Srbije. Na način, na koji je predloženo, biće da će svaki član Saveta primati u bruto iznosu oko 215.000 mesečno, a to je ministre verovatno lični dohodak koji imate vi, koji ima retko koji poslanik, ako nema dodatnu funkciju, u neto iznosu, to je nešto što je veoma, veoma visoko plaćena funkcija u Srbiji za svakodnevni rad, za puno radno vreme, čak i za ovakvo radno vreme, kakvo imaju poslanici u Skupštini Srbije, to je vrlo visoko, sa svim apanažama, retko ko može da dostigne taj iznos. Zašto neko ko će doći jednom u mesecu ili u tri meseca, konačno i četiri puta mesečno, ali četiri puta mesečno treba da ima tako visoku platu?
Naš amandman je išao u pravcu toga, da za oba ova saveta, verovatno biste, bolje da ste tako čitali amandman pa rekli – to bi zahtevalo popravke u drugom zakonu, pa da popravi to što da ne, da predložimo da se tu ljudima koji dolaze u sastav ovih saveta plate putni troškovi, dnevnice i naknade za ono što su izgubili od zarade na svom radnom mestu, jer svi dolaze ispred nekoga: organizacija, udruženja, institucije tamo rade, imaju radni odnos, pa mnogima će ovo što dobiju ovde biti veće nego plate tamo gde su osnovne škole ili srednja ili specijalne škole imali.
Šta sada to znači? Znači ništa drugo, osim davno naučenog manira da svoje političke kadrove sami i birate, svoju duhovnu vertikalu provodite na bazu i u svoje organske ispostave, po raznim institutima poput ovoga, obećavate im visoke plate, lojalnost i sve drugo što ide u to, a ne pitate i ne smatrate da to što će neko tamo primiti je tri i po prosečne plate u Srbiji. Koliko radnih mesta, koliko bi iz tog jednog, jedinog budžeta namenjenog prosveti, dela budžeta namenjenog prosveti, sa tih 50 i nešto miliona za ovaj savet i verovatno duplo više nacionalni-prosvetni, i verovatno isto toliko za naučno-tehnološki i plus silne komisije i plus silno ostalo što ide u savete, i kada se sve to plati iz budžeta, to su stotine miliona dinara.
Zašto ti ljudi nemaju malo osećaja časti, poverenja da su izabrani, jer vrede, da ih je neko predložio kao vrednosnu kategoriju, pa došli i dobili novac, kao i neko drugi što ode na sastanak u Ministarstvo, Komisija za lekove i medicinska sredstva idu ljudi i ne dobijaju ništa, čuo sam, nije im Tomica dao ništa. Nekom plate put, nekom dnevnicu, nekom razliku u dnevnici itd. Što bi ovo imalo specijalni tretman? Ovo je amandman koji zaista temeljno zadire u ovom kako ste vi zamislili, generalno u koncept koji ste već dve ili tri godine unazad i više postavili.
Drago mi je što smo jedina politička stranka, koja je baš ovakav amandman sročila, jer naravno, ne nameravam da komentarišem amandmane drugih političkih stranaka, niti njihov kvalifikativ o tome, mislim da su svi na jedinstvenom zadatku, da učinimo koliko god možemo promenu zakona, da ga ne bismo opet menjali, onda kada
utvrdimo da nešto od toga nije valjalo, pa tako da mislim da svaka, ovo je dublje od zamene na formalnoj nelogičnosti, koja postoji u zakonu, kakve često nalazimo. Ovo je dublja intervencija, ali sam očekivao nešto što bi bilo prihvatanje kao dokaz, da ste napravili korekciju na obavezi koju imate i pred svim međunarodnim i domaćim institucijama i pred samom Vladom, da uštedite administrativne troškove, da krešete plaćanje administraciji. Ali, o tome na takav način niste razmišljali, čak ste u odgovoru dali da, kako ste ovo napisali prosto neverovatno, šta ste mi stavili ovoj našoj grupi, kao odložiće nadležni organi, to je znači Skupština, odnosno Vlada, imajući u vidu stanje u budžetu. Sada, ovaj ko je pisao znao je da će idući budžet imati 52 miliona, onaj 54 miliona, one tamo godine 50 i koliko miliona 2013. godine, namenjeno za ove plate.
Razmislite dobro o ovome. Znam da nećete nikad promeniti, ali znajte da pamtim ovakav predlog i da ćemo u političkoj kampanji zaista koristiti jedan od neposrednih dokaza kako niste hteli racionalizaciju, koja je bila očigledna i moguća. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Poskurica, samo pitanje. Vreme koje ste do sada potrošili od vremena ovlašćenog ili od vremena grupe?

Hvala.

Reč ima ministar, gospodin Obradović.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Kolega Poskurica, žao mi je što niste bili u situaciji da čujete moje objašnjenje vezano za te troškove. Na Odboru za prosvetu Narodne skupštine Republike Srbije, obrazložio sam da je u pitanju greška i preuzeo sam i odgovornost za grešku koju smo napravili, a žao mi je što niste čuli isto objašnjenje kada sam govorio u Skupštini, niste jednostavno bili prisutni u tom delu mog izlaganja, inače da ste bili prisutni, čuli biste ono što sam već rekao na Odboru, da sredstva koja se spominju u obrazloženju ovog zakona se odnose na članove Nacionalnog prosvetnog saveta i članove Nacionalnog saveta za srednje stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, da je u pitanju bruto masa.                
Inače, istine radi, evo i kolege iz DSS su pomenuli da tu komponentu kada Narodna skupština Republike Srbije odredi nadoknade za članove Nacionalnog prosvetnog saveta kojih ima 41 onda će Vlada Republike Srbije, počev od 1. januara 2012. godine to poslužiti kao osnova za utvrđivanje visine nadoknade.
Da znate, čisto vas radi ako budete koristili u kampanji opet da ne budete u neprijatno situaciji, koristite podatke koji nisu tačni. Članovi Nacionalnog prosvetnog saveta sada imaju nadoknadu, čini mi se 41 hiljadu dinara neto, predsednica nešto više i to sami procenite o kojoj sumi je reč, znači nije tačna vaša tvrdnja vezana za visinu nadoknade članova Nacionalnog prosvetnog saveta. U svakom slučaju, kada Narodna skupština, odnosno, nadležni odbor utvrdi nadoknadu članovima Nacionalnog prosvetnog saveta to će za nas u Vladi biti osnov da utvrdimo visinu nadoknade za članove Saveta za srednje stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, a obrazloženje koje stoji u Zakonu je da je o greški jer uključuje troškove, jedne i druge u bruto iznosu. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima doktor Mileta Poskurica.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Naravno, za tu grešku  nisam kriv, amandman smo pisali u času kad niste stigli da nam to obrazložite na način na koji ste to obrazlagali na sednici. Na odboru nisam bio  jer sam se tad spremao za druge amandmane jer sve radite vrlo ekspresno i svako nije dužan da bude, a to ne znači ako ste vi, ovde je reč o dejstvenom principu, o principu da se budžetska sredstva dele bilo odlukom Vlade, bilo odbora, bilo da će biti Skupština kao plata, kao fiksno mesečno
primanje, a mi vam govorimo kad dođe zato što je došlo neka mu se plati. Neka je to i četiri, pa zar je to malo. Pa koliko ima lekara opšte prakse platu, da li četrdeset hiljada ima profesor u gimnaziji za svakodnevni rad. Znate li koliko to iznosi, upravo vam to govorim? Ako je došao na sednicu dobiće pare za taj dan, a ne da ima unapred fiksnu drugu plati jer već ima radno mesto. To je suština našeg amandmana ako je i to greška, recite javno, povlačim sve i nikom ništa, ali koliko znam to su mesečna nadoknada koju će oni tu imati. To gde je ko pogrešio, kada je pisao i da li je objedinio oba saveta ili ne u času pisanja amandmana, nama tada kao greška nije bilo poznato.