Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, tačno je da je prihvaćen amandman gospođe Gordane Paunović-Milosavljević i ne bih oko toga posebno nešto da dodajem, ali čini mi se da zaista ima potrebe da se prokomentariše ponovo ovaj član 1. zakona i da se načelno opet kaže nešto što bi u principu predstavljalo kontinuitet priče SRS iz načelne rasprave.
Naše mišljenje jeste da to što ste pokušali da uradite sa ovim zakonom, da obezbedite pravnu zaštitu poslovne tajne zaista nećete do kraja uspeti ovakvim zakonom sa jedne strane, a sa druge strane, mislimo da je ovako definisan šturo, nejasno i kratko, bez obzira na činjenicu da ste prihvatili dobar broj amandmana SRS, neće obezbediti adekvatnu pravnu zaštitu i čini mi se da će biti dobar osnov da se pojedinci na koje se ovaj zakon odnosi, od pojedinaca do institucija, da će koristiti ovo da zloupotrebljavaju.
Zašto to kažem? Kažem to zato što je zakon nastao ne zato što je država prepoznala potrebu da ovu oblast rešava i uređuje, ovo nastaje kao vaša, Vladina potreba da se dopadne nekom ko nas očajnički prezire. To je EU. Od političkog do ekonomskog života dokazi za tako nešto su i svakodnevni i postoje. To je nešto što više u Srbiji niko niti može niti želi da osporava. Svi protažiraju, rekao bih, i podržavaju ovakav stav. Ali, to nas ne oslobađa obaveze da pišemo dobre zakone, zakone koji će biti zdrav odgovor na određene stvari u državi i u vremenu u kome svi mi danas živimo.
Ponavljam, SRS to tako doživljava. Šta je ovde sporno ministre? U obrazloženju zakona se navodi da ovu oblast tretira recimo Zakon o privrednim društvima. Kada otvorite Zakon o privrednim društvima vidite da je poslovna tajna regulisana kroz tri člana. Ministre, tvrdim da to na šta se odnosi poslovna tajna u okviru Zakona o privrednim društvima, da je jasnije definisano nego što je zakon o zaštiti poslovne tajne sve to definisao. Valjda je bilo normalno ili da su odnosi u vlasti, u institucijama kako treba, prvo bismo usvojili zakon o zaštiti poslovne tajne, a onda bi se ono što se odnosi na poslovnu tajnu u Zakonu o privrednim društvima upodobljavalo i usklađivalo sa zakonom o zaštiti poslovne tajne. Kod nas je sve to naopako. Zato što je sve naopako, jer je naopak politički put kojim idemo, onda dobijete član 1. kakav imamo mi u ovom zakonu.
To pitanje postavio sam u ime SRS u načelnoj raspravi. Zaista me interesuje ministre ko će oivičiti koji akt, koji dokument na osnovu ovog zakona, čime će se oivičiti šta su to finansijski ekonomski podaci koji predstavljaju poslovnu tajnu?
O Zakonu o privrednim društvima čak stoji šta ne može biti poslovna tajna. Iako uopšteno ali, stoji u jednoj tački šta ne može biti poslovna tajna po tom zakonu. U ovom zakonu nema ni toga.
Mi smatramo da ste možda trebali u ovom članu ili u nekom drugom članu da kažete bar šta ne može da se tretira poslovnom tajnom, ili da ovlastite nekoga da kroz podzakonski akt ili neku drugu aktivnost definiše šta to privredna društva, pravna lica neće moći da tretiraju kao poslovnu tajnu.
Ono što je za SRS sporno, a imajući iskustva sa javnim sektorom kojim upravlja ova država, mi ne smatramo da su na osnovu ovako lošeg zakona, nezaštićeni oni koji će se pozivati na ovaj zakon.
Smatramo da će, naročito u javnom sektoru, doći do zloupotreba i pozivanja na ovaj zakon i vi to dobro znate da je tako. Zato, što je tamo korupcija, nesavesno, neodgovorno, ovako ili onako poslovanje. Čak i u privredi imate činjenicu da ne žele učesnici u privrednom životu da budu skloni tim dobrim poslovnim običajima ili principima korporativnog upravljanja. Imate kompanije koje izađu na berzu, pa ne žele da izjavljuju podatke o sebi, iako su dužne i obavezne da to urade, pa opet neće.
SRS smatra da ćete ovako uopštenim stavom, uopštenim članom 1. stvoriti prostor da učesnici u privrednom životu ili uopšte oni koji mogu da imaju poslovnu tajnu u okviru svog funkcionisanja, mislim da ćete ima dati mogućnost za određene zloupotrebe.
Nije dovoljno pozvati se na zakonodavstvo. Na zakonodavstvo koje čak iako su uopšteni neki deklarativni, da kažem, dokument, više su u svom dokumentu u jednom članu napisali nego predlagač ovog zakona u celom zakonu.
Vi se ovde pozivate na tu Parisku konvenciju, njen član 10. bis, evo ja ga ima ispred sebe u četiri ili tri stava tu piše više nego u celom ovom zakonu. Bar su stvari konkretnije, zna se našta se odnosi.
Tu se kaže - zemlje unije, mi nismo članica unije, niti ćemo nekada biti, i bilo bi dobro da se na ovo ne pozivate, a ima pameti i znanja u Srbiji da se ovo odradi kako treba, obavezuju se da osiguraju pripadnicima unije, ne znam šta tu nas obavezuje, stvarnu zaštitu protiv nelojalne konkurencije.
Zamislite, koliko je to i na kom nivou je konkurencija položaja nelojalna konkurencija u Srbiji.
Imate gospodine ministre nešto što je vezano za poslovnu tajnu. Godine 2003. desila se jedna provalna krađa, mislim da ona epilog do dana današnjeg nije dobila. Ukradeni su podaci iz jednog ekonomskog biroa, za preko 100 srpskih kompanija koje je očekivao proces privatizacije.
Mi govorimo o nelojalnoj ili lojalnoj konkurenciji u Srbiji. Proces privatizacije je sproveden, kako je sproveden, za ovo do dana današnjeg izgleda da niko nije odgovarao. A, šta se sve u tom kontekstu dešavalo u Srbiji kroz postupak privatizacije, bogami, svi ste svedoci i svi znate.
Znate, deklarativno se na nešto pozivamo što zaista nismo u stanju da obezbedimo, lojalnu konkurenciju i ne postoji politička volja da se to ispravi i promeni. Kaže - akt nelojalne konkurencije predstavlja svaki akt konkurencije koji je suprotan poštenim običajima u industriji i trgovini.
Da li je ova država institucionalno spremna to da obezbedi? Nije. Kakva će biti primena zakona, možemo samo da pretpostavimo.
Naročito, treba zabraniti bilo kakva dela koji prema svojoj prirodi mogu stvoriti zabunu, ma kojim sredstvom, sa preduzećem, proizvodima, industrijskom odnosno trgovinskom delatnošću jednog konkurenta.
Ova država nije u stanju to da obezbedi, zato je vaša obaveza bila da napišete zakon, koji će jasno da povuče linije i da da jasne odrednice i amandmane koje ste prihvatili kod SRS, pokazuju da je delimično za tako nešto i bilo sluha, a to znači da je zakon mogao potpuno drugačije, mnogo preciznije i konkretnije da se napiše, a ne da bude ovako uopšten i da po svojoj suštini ili u skladu sa praksom koju imamo do sada, onog trenutka kad prođe skupštinsku proceduru da ode u fioku i da to tako stoji, i da vi vašu evropsku agendu osvetlite, evo smo još jedan evropski zakon usvojili, to što se država rastura i propada, to što nemamo posla, a hoćemo da čuvamo poslovnu tajnu, to očigledno nikoga nije briga.
Zato, smatramo da ste i za preostala tri ili četiri amandmana, imali dovoljno argumenata da prihvatite. Mi ćemo pokušati u nastavku rasprave da ubedimo, iako smatramo i da oni neće moći da obezbede adekvatnu primenu ovog zakona, niti će ona dati pozitivne efekte u praksi i u životu u Srbiji. Hvala.