Poštovana predsedavajuća, gospođo Malović, u petak smo u raspravi pojedinostima, i tokom načelne rasprave govorili da je izuzetno važno da se u zakon o parničnom postupku ugrade rešenja koja će onemogućiti odugovlačenja i trajanje postupka u onoj meri koja prevazilazi objektivno interese stranaka, pogotovo poverioca. Jedan od osnovnih interesa donošenja zakona o parničnom postupku jeste da se na sve moguće načine ostvare interesi obe stranke u postupku, ali prvenstveno onoga ko potražuje i ko je u ulozi oštećenog, a to je tužilac i lice koje ima određena potraživanja.
Kao poslanička grupa smo kroz različite amandmane pokušali da sve ono što se tiče rokova popravimo. Jedan dobar deo amandmana je Ministarstvo usvojilo, ali postoje jedan broj amandmana, pa i ovaj amandman, koji smo smatrali da sigurno doprinosi otklanjanju pretpostavki za odugovlačenje postupak.
Dostavljanje je jedna od stvari koja najviše utiče, pored onih koje se odnose na mogućnost odlaganja na samoj raspravi. Dostavljanje utiče na dugovlačenje postupka. Kada bi se pogledala statistika, pretpostavljam da je samo ministarstvo ima, u kojoj meri izbegavanja dostavljanja ili korišćenje nepravilnog dostavljanja kroz žalbeni postupak i kroz postupke po pravnim lekovima, utiče na obaranje prvostepenih presuda.
Mi smo ovde pošli od činjenice, kako i rečeno u obrazloženju zakona, da zakon u značajnoj meri popravlja rešenja koja se odnose na dostavljanje, ali ima niz stvari koje smo kroz amandmane pokušali da popravimo, kojim bi mogli da učinimo dostavljanje još boljim.
Ovde su tekst u Predlogu zakona i obrazloženje kontradiktorni. U članu 141. polazite od pretpostavke da može da postoji netačna adresa, a u samom obrazloženju govorite o pretpostavci tačnosti adrese i posledicama u slučaju da se lice koje na toj adresi ne primi određeni podnesak, šta se događa i šta su dalje radnje dostavljača, pa kažete:" Zakon predviđa da sva pismena koja se moraju lično dostavljati, dostavljaju se na adresu iz evidencije o prebivalištu, odnosno adresu iz registra pravnih lica. Ako se lice kome se pismeno uručuje ne nalazi na adresi, dostavlja se pismeno obaveštenje i pismeno može podići u roku od 30 dana u sudu". To je dobro rešenje.
U samom tekstu zakona imate pretpostavku netačne adrese i to može stvoriti dodatne probleme. Svako fizičko lice, a pogotovo pravno lice, kad se vodi evidencija u privrednom registru o njihovom sedištu, treba da vodi računa o toj činjenici, pogotovo nakon usvajanja ovog zakona. Zašto bi bila nesuglasnost i zašto bi postupak trpeo nesuglasnost između stvarne adrese i onoga što piše kod zvaničnih organa? U evidenciji koja se vodi kod Agencije za privredne registre piše sedište preduzeća, tu se dostavlja, niko nije mogao po zakonu da primi, stavlja se na oglasnu tablu suda i prošao je rok od 30 dana i primljeno je pismeno. Gde si bio, šta si bio, to više sud da zanima. Takođe i kod prebivališta fizičkog lica.
Svi moraju biti upoznati sa činjenicom da prebivalište mora da bude tačno i da se smatra jedino tačno ono koje se nalazi kod nadležnog organa, to jest policije ili Agencije za privredne registre. Time ćemo otkloniti sve moguće zloupotrebe u dostavljanju. Ovako ova odredba, koju ste vi ostavili u članu 141, daje tu mogućnost, pogotovo tuženom – moja adresa je tamo, a ja sam se preselio, otišao sam. Naravno da preduzeća, u situaciji u kojoj se nalaze, izbegavaju sve moguće dostave, od poreskih organa pa dalje, tek će da dočekaju da menjaju faktička sedišta, a da to ne registruju u Agenciji za privredne registre.
Znači, prihvatite ovaj amandman, zaista jeste u funkciji otklanjanja mogućih zloupotreba, jer verujem da nam je svima interes da dobijemo dobar parnični postupak. Hvala.