DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 02.11.2011.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA

8. dan rada

02.11.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:15 do 17:35

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
 Dva minuta iskorišćeno od vremena poslaničke grupe.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Jovan Palalić, Miroslav Petković i Milica Radović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Srđan Spasojević i Miroslav Markićević.
Vlada je prihvatila amandman.
Odbori se nisu izjasnili, amandman je u pretresu.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe "Napred Srbijo".
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe "Napred Srbijo".
Vlada je prihvatila amandman, a odbori se nisu izjasnili. Narodna skupština će se izjašnjavati u danu za glasanje.
Da li neko želi reč. (Ne.)
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Jovan Palalić, Miroslav Petković i Milica Radović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Jovan Palalić, Miroslav Petković i Milica Radović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podnela narodna poslanica Vjerica Radeta.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodna poslanica Gordana Pop-Lazić želi reč. Izvolite.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
 Gospodine ministre, član 13, odnosno naslov iznad člana 13. glasi "Ograničenje inspektora u obavljanju dugih poslova".
Prvo, smatramo da je to suvišno, a sa druge strane kada govorite o upravnom inspektoru, vi stalno zaboravljate na ovog glavnog inspektora. Mi smo tražili da ovde vi tretirate glavnog inspektora isto kao i upravnog inspektora i vi nam u obrazloženju kažete da to u stvari i jeste tako i pozivate se na član 9. ali mi iz tog člana 9. vidimo da upravni inspektor u stvari jeste jedna dvojna ličnost. Zato što ste formirali taj direktorat, na čelu direktorata jeste direktor, povlaka glavni upravni inspektor. Malo deluje smešno, morate priznati. Dakle, ili je direktor ili je glavni upravni inspektor. Vi kažete, ovde u samom zakonu, u zagradi, u daljem tekstu, glavni upravni inspektor. Ali dozvolićete, za pravno normiranje ali i inače je neprihvatljivo da neko bude i direktor i da ima ta ovlašćenja i da bude glavni upravni inspektor.
Dakle, on može da obavlja upravni nadzor i u tom slučaju, koliko postoji žalba, a mi znamo da se žalba upućuje vama, žalba na sve ono što rade drugi upravni inspektori kojim je on nadređen upućuje se njemu. Pa ako me boli glava od ovolikog vašeg normiranja, šta je on, da li je glavni upravni inspektor, da li je direktor, da li upravni inspektor, pa ne boli glava, čini vam se ni zbog ovog našeg amandmana da u članu 13. pored toga da upravni inspektor ne može da obavlja određene privredne ili druge delatnosti, koje ga dovode u sukob interesa stoji i taj glavni upravni inspektor. Ne dopada se nama ništa što ste vi regulisali vezano za tog upravnog inspektora, pogotovo ne da ga vi predlažete, da ga Vlada postavi na određen broj godina, čini mi se na pet godina.
Vi jedno pričate, drugo radite. Ovamo se zalažete za to da se raspisuju konkursi, pa da nađemo najbolje kadrove, pa ovo je izuzetno stručan posao, a sa druge strane vidi se da će to biti politički kadar.
Uopšte, čini nam se ceo zakon kad pogledamo da, u stvari, želite, iako nam je budžet ovakav kakav jeste, udomite pred izbore ili za ubuduće jedan veliki broj vaših kadrova koji imaju određeno obrazovanje, naravno, kako se to i traži članom 10. ovog zakona - visokoobrazovani ljudi, diplomirani pravnici sa određenim brojem godina radnog iskustva.
Dakle, vi ste ovaj amandman odbili, smatrajući da je to suvišno i da se to podrazumeva, da je upravni inspektor isto što i glavni upravni inspektor. Dakle, direktor, glavni upravni inspektor, upravni inspektor, sve je to taj čovek koga ćete vi predložiti u najskorije vreme Vladi Republike Srbije. Videćemo ko će to biti. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Tri minuta i 25 sekundi je iskorišćeno od vremena ovlašćene predstavnice.
Reč ima ministar Milan Marković.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Dakle, po zakonu, s obzirom da je sadašnji pomoćnik ministra za inspekcijske poslove prošao konkurs i da je po konkursu postavljen na to mesto, sama promena u organizaciji ne može da dovede do toga da on izgubi svoj položaj, tako da on nastavlja sa istim mandatom da obavlja i ovaj položaj. Dakle, to je u skladu sa Zakonom o državnim službenicima i tu nema nikakve dileme.
Da vam kažem najiskrenije, čovek koji je trenutno na tom mestu će nastaviti to da radi i ostaće. To svi državni službenici na položaju u ministarstvu na čijem sam ja čelu, kojima je isticao mandat ili koji nisu imali mandat u momentu mog postavljenja, njima je produžen mandat, odnosno predloženi su i to su ljudi koji su tu radili mnogo godina unazad tu i koje sam ja nasledio i koji će ostati, nadam se i posle mene, dakle, od Zorana Lončara i Rodoljuba Šabića i pre toga iz Ministarstva pravde, tako da tu nemojte imati dilemu. Apsolutno ne mislim da neko drugi treba da dođe od onih koji to rade već 20. godine.
Po Zakonu o državnoj upravi, prvi čovek organa uprave u sastavu ministarstva je direktor i zbog toga je taj naziv direktor. Direktor organa uprave je u sastavu ministarstva, direktor Poreske uprave, direktor Uprave carina, to je Zakon o državnoj upravi, nije to sad mi smo hteli da budemo inventivni, pa da nešto izmislimo. Prosto je tako.
Da se vratim i na ono zašto poseban zakon. To sam i prošli put rekao, Zakonom o državnoj upravi je predviđeno da se donese poseban zakon. Nisam sad došao, pa hajte da budem inventivan, nego je prosto pisalo. Slažem se sa vama, mogao je to da bude jedan zakon, ali prosto je tako bilo.
Mislim da je jako važno da to što je uradio moj prethodnik na ovom mestu i to što od 2005. godine postoji, da nastavi da se radi. Bilo bi jako loše da u momentu kada neko postane ministar da podvuče crtu, poništi prethodni sistem i počne da gradi svoj sistem, posebno kada je u pitanju državna uprava.
Razlog za ime je direktor je taj što je tako u Zakonu o državnoj upravi. Što se tiče konkursa, konkurs će biti raspisan. Kao ministar, ovlašćen sam da predložim. Ukoliko budem ministar opet za ne znam koliko meseci opet ću predložiti istog čoveka. Ako bude novi ministar, on će predložiti onog za koga on misli da treba, ali ne mislim da tu treba raditi. Pogrešiće svako ko za pomoćnike ministra bude uzimao ljude i pogrešio je svako ko za pomoćnike ministara nije uzimao ljude koji taj posao rade duži niz godina, koji imaju neku vrstu institucionalnog pamćenja.
Imao sam veliku sreću što sam nakon Zorana Lončara nasledio jednu grupu sjajnih pomoćnika ministara koja se nažalost u jednom momentu donekle razišla. Jedan je postao sudija Ustavnog suda itd, ali i dalje postoji sjajna grupa.
Uvažavam sve vaše argumente, ali razumite i vi nas da smo bili ograničeni nekim drugim zakonima koji su dali elemente i za ovaj zakon i za neke buduće zakone.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 13. amandman je podneo narodni  poslanik Meho Omerović.

Vlada je prihvatila amandman.

Odbori se nisu izjasnili, tako da je amandman u pretresu.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Na član 14. amandman je podneo narodni poslanik Nemanja Šarović.

Da li neko želi reč? (Da.)

Reč ima narodni poslanica Gordana Pop-Lazić. Izvolite.

 

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Gospodine ministre, skrenuli smo vam pažnju u načelnoj raspravi da smo nezadovoljni kako se zakonom regulisalo ne samo poveravanje poslova, nego uopšte organizacijom upravne inspekcije. Pokušali smo da ovim amandmanom pomognemo, jer nam je nejasno, ako ste poverili posao gradskoj upravi, ko rukovodi tom inspekcijom, da li je to načelnik uprave ili i tu postoji glavni gradski upravni inspektor? Logično je da postoji. Ne vidim šta gubimo time, jer sigurno neko mora da se izdigne iznad ostalih upravnih inspektora na tom nivou lokalne samouprave, da rukovodi tim organom, a i zbog odgovornosti jer jasno je da ministarstvo može i svog upravnog inspektora, pa čak i glavni upravni inspektor odnosno direktor može da vrši upravni nadzor na nivou Grada Beograda, to se dešavalo i ranije. Imali smo taj slučaj. Takva organizacija je postojala i 80-ih godina, pa i ne obavesti ovog glavnog gradskog upravnog inspektora a dođe da izvrši, recimo, inspekcijski pregled, što je nekorektno, ali može da se radi i drugačije. Može i zajednički pregled da se vrši, ali opet neko mora da bude odgovoran za rad svih tih inspektora na nivou Grada Beograda, jer vidim da ste ga izdvojili iz svih ostalih oblika lokalne samouprave.

Govorila sam u načelnoj raspravi da je nedovoljno objašnjeno kako će funkcionisati upravna inspekcija na nivou čitave Srbije. Očigledno, po nekim okruzima, ali nije nam baš potpuno jasno, pa sumnjamo čak i u to. Pre smo skloni da verujemo da ćete neku novu teritorijalnu organizaciju da osmislite jer vidimo za dva okruga imate jednog upravnog inspektora. Nemoguće je da taj čovek uspe da završi posao kako treba i da to bude delotvorno i da se postigne neki efekat upravne inspekcije i zato uopšte sumnjamo u to da će ovaj zakon biti od velike važnosti, odnosno da će dati neke rezultate u onoj oblasti u kojoj se očekuje jer je potreban veliki broj upravnih inspektora koji, obzirom na broj subjekata koji će biti kontrolisan, može da postigne da tu kontrolu izvrši. Ako imamo više od 18 ili 20 hiljada subjekata koje kontroliše, ne znam kako to mislite da kontroliše. Ostali ste nam dužni to objašnjenje.

Vi ste otišli kada smo počeli raspravu u načelu, kada je naša poslanička grupa diskutovala na tu temu. Sada imate vremena, možete da kažete šta ste mislili, da barem javnost zna, da lokalna samouprava zna. Znate, nismo samo mi zainteresovani, nisu samo građani zainteresovani kome će se obratiti u slučaju da organ uprave nešto ne radi kako treba. Lokalna samouprava ne zna kako će biti kontrolisana. Javna preduzeća ne znaju ko će ih kontrolisati, da li će doći neko iz Beograda ili će tamo negde u Nišavskom doći neko iz Niša ili ne znam ko, gde će sedeti ta upravna inspekcija, koliko će biti tih ljudi. Nema ništa u zakonu o tome, a vi niste u svom obraćanju braneći zakon ništa rekli po tom pitanju. Stoga mislimo da nije loše da to i sada kažete. Gospodin Šarović je hteo da vam pomogne barem u ovom delu, gde vi poveravate poslove upravnoj inspekciji Gradu Beogradu. Neka se propiše da postoji glavni inspektor, pa da znamo ko nam odgovara ako nešto ne valja i koga treba za uši vući ili prozivati. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je četiri minuta i 15 sekundi od vremena ovlašćene predstavnice.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 16. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 16. amandman je podneo narodni poslanik Meho Omerović.
Vlada je prihvatila ovaj amandman.
Odbori se nisu izjasnili.
Narodna skupština će se u danu za glasanje izjašnjavati.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 17. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Ovaj amandman je Vlada takođe prihvatila
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 17. amandman je podneo narodni poslanik Meho Omerović.
Vlada je prihvatila amandman.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 18. amandman je podneo narodni poslanik Meho Omerović.
Vlada je prihvatila i ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne)
Narodni poslanik Meho Omerović podneo je amandman na naslov iznad člana 19. i na uvodnu rečenicu člana 19.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Sreto Perić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 21. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Da li neko želi reč?
Reč ima ministar Milan Marković. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Ovo je jedan jako dobar amandman, tako da ja pozivam narodne poslanike da glasaju za amandman. Iako ovde u izveštaju piše da se ne prihvata, smatram da ovaj amandman treba prihvatiti.
Znači, amandman Petra Jojića glasi: "U članu 21. stav 2. reč: "donosi" zamenjuje se rečima: "predlaže" a posle reči: "godinu" tačka se zamenjuje zapetom i dodaju se reči: "a usvaja ga Vlada"." Mislimo da bi ovo rešenje bilo jako dobro i pozivam sve poslanike da ga prihvate. Dakle, radi se o članu 21. stav 2.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
U ime predlagača prihvatate amandman?
Stenograma radi, konstatujem da je predlagač na sednici prihvatio amandman narodnog poslanika Petra Jojića na član 21.
Da li još neko želi reč?
Na član 25. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha.
Vlada je prihvatila amandman.
Odbori se nisu izjasnili, pa će se Narodna skupština izjasniti u danu za glasanje.
Da li neko želi reč? (Ne)
Narodna poslanica Gordana Pop-Lazić podnela je amandman na naslov iznad član 27. i član 27.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Gospodine ministre, ja mislim da smo vam mi kao poslanička grupa stvarno znatno pomogli da popravite Predlog zakona. Koliko ja vidim, dosta ste naših amandmana prihvatili. Mi smo se trudili da ovu materiju zaista stručno obradimo, jer ovo nije zakon koji izražava neki politički stav i zato smo zainteresovani da Uprava radi onako kako bi svi želeli i da ona bude efikasna. Pretpostavljam da smo vam u tome pomogli.
Ali, u članu 27. u kome govorite o preventivnim merama, kažete: "Upravni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora u cilju sprečavanja nastupanja štetnih posledica zbog nedostataka i nepravilnosti u sprovođenju zakona i drugih propisa, čije izvršenje nadzire, može preduzimati i odgovarajuće preventivne mere, kao što su upozorenje nadziranog organa na obaveze iz propisa, ukazivanje na moguće štetne posledice, predlaganje mera za otklanjanje njihovih uzroka i slično", može da navede na zaključak da ste vi ovde imali dobru nameru da pomognete svim nadziranim organima da isprave neke greške i da se vladaju u okviru zakona.
Ali, zaboravili ste da se tu ipak radi o državnim organima, pre svega, koji su dužni da poštuju zakon i da ne treba niko njih da uči. Nismo mi u pačijoj školi pa da ih neko uči kako da rade. Ako ne rade kako treba, nisu ovde tako te mere drastične. Upravni inspektor dođe, napravi zapisnik i tim zapisnikom on već ukaže na nepravilnosti i ostavi rok da se te nepravilnosti isprave i tek posle toga dolazi ponovo, ako ga onda ne obavesti, da ponovo vidi da li je to sve u redu i da li je urađeno po njegovom nalogu.
Sada, vi ovde propisujete da on treba jednu predradnju izvrši, pa sada da vas edukujemo, onda napravite seminare, pa edukujete ljude kako treba da rade. Ovo je potpuno suvišno u zakonu, nekako je neprihvatljivo. Po nama, ne daje nikakav poseban rezultat, a i nešto kao što se zove preventivna mera ne može da postoji u zakonu koji se tiče inspekcijskog nadzora. Možete vi kao komunalni inspektor da prođete pored pijace i kažete – pomeraj se, nije dozvoljeno da tu držite kutije, prodajete rukavice. Onaj jadan narod od nečega mora da živi, pa nešto prodaje, cveće, rukavice za zimu, kape i ne znam šta još, pa sledeći put kada se vrati, napravi krug, može da piše zapisnik ili da oduzima robu.
Ovde se ne radi o takvim stvarima. Radi se o državnim organima koji rade na osnovu zakona i mora da ostane neko pisano slovo iza onoga šta je upravni inspektor uradio. On dođe kod glavnog inspektora, podnosi izveštaj šta je radio, bio je u nekoj opštini, recimo u javnom preduzeću i kaže – upozorio sam usmeno ovlašćeno lice da treba da uradi to i to ili ne kaže ništa. Ne znam šta će da napiše u tom izveštaju, šta je tog dana radio, ako je samo upozorio? Hoće li to zapisnički da utvrdi? Napisaće zapisnik i kaže – upozoravam vas. Nekoga će da upozori, nekoga neće. Ako mu je onaj mio, gde je bio u kontroli, on će da ga upozori. Ako mu se baš i ne sviđa, ako je tamo neka opoziciona stranka na vlasti, recimo, onda će da mu pravi odmah zapisnik. Ako mu je partijski drug, onda će da ga upozorava uz kafu i viski.
Neprikladno je da se tako nešto nađe u zakonu uopšte. Neprikladno je, kada je u pitanju upravna inspekcija. Dala sam vam jedan primer gde je moguće da to bude sasvim normalno, da čak bude i poželjno, ali kad je u pitanju ovakva oblast rada, nekako nam to nije prihvatljivo.
I vaše obrazloženje nas nije zadovoljilo, tako da mi i dalje insistiramo da razmislite o tome da se potpuno izbrišu ove preventivne mere i da vaše upravne inspektore onda mnogo lakše kontrolišete i na neki način im onemogućite da uopšte bilo šta subjektivno unesu u svoj rad.
Dakle, postoji jedan subjektivizam ako vi nekome kažete – možeš da odeš tamo, pa sada možeš zapisnički da narediš da se nešto u nekom roku uradi, a možeš i da ga upozoriš, pa ako je uradio, uradio, a ako nije uradio, nije uradio. Tu je taj voluntarizam sigurno moguć, a naš amandman upravo ide ka tome da sve ovo ostalo opstane onako kako ste vi predložili u zakonu, šta su nadležnosti upravne inspekcije, a da ove preventivne mere, i ipak malo uozbiljite delatnost upravne inspekcije, izbrišete. Razmislite još jednom, pa odlučite. Hvala.