DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 09.11.2011.

11. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA

11. dan rada

09.11.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 12:55

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Narodni poslanik Srđan Miković podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 25. doda novi član 25a.
Vlada i Odbor za urbanizam i građevinarstvo prihvatili su amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Radoslav Milovanović podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 25. doda novi član 25a.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podneo narodni poslanik Radoslav Mojisilović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podneo narodni poslanik Živojin Stanković.
Vlada i Odbor za urbanizam i građevinarstvo prihvatili su amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Odbor za urbanizam i građevinarstvo podneo je amandman na član 26.
Predstavnik predlagača prihvatio je amandman na sednici Odbora za urbanizam i građevinarstvo.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 27. amandman je podneo narodni poslanik Božidar Delić.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS, gospodin Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Član 27. ovog zakona odnosi se na subvencionisanje određenih kategorija korisnika komunalnih usluga. Pazite kako se i kroz zakon potvrđuju svi oni inkriminišući stavovi SRS u odnosu na ovaj zakon.
Malopre smo rekli da distribucija, ako mogu da kažem prodaja vode, tog vida komunalnih usluga zbog opšte ekonomske situacije u državi zaista iziskuje subvencionisanje. To nije stvar samo u Srbiji, to je stvar svuda. U sektoru komunalnih delatnosti u određenim sektorima zaista potrebe za subvencionisanje zaista postoje. Postoje one interne subvencije koje ne idu direktno iz budžeta. To su interne subvencije, tako se zovu, u okviru komunalnih preduzeća gde se na kontu jedne usluge u preduzeću finansira drugi sektor tog istog preduzeća koji neprofitno posluje, itd. Ali, ovo su subvencije koje mora da utvrdi jedinica lokalne samouprave.
Vlast kaže ovako – jedinica lokalne samouprave može utvrditi kategorije korisnika komunalnih usluga koji plaćaju subvencionisanu cenu komunalne usluge i iznos subvencije. Mi tražimo da jedinica lokalne samouprave utvrđuje kategoriju. Znate li šta su napisali u obrazloženju zašto odbijaju amandman? "Amandman se odbija iz razloga što nije celishodno zakonom obavezati jedinicu lokalne samouprave da utvrdi kategorije korisnika komunalne usluge koji plaćaju subvencioniranu cenu za svaku komunalnu uslugu". Čime ćemo ih obavezati? Čime ćemo ih obavezati i ko će ih obavezati ako to nije zakon? Ne znači da ako kažete u zakonu da jedinica lokalne samouprae utvrđuje i korisnike i visinu subvencija da to mora da bude i da veštački izmišljate korisnike koji će biti subvencionisani, ali tamo gde ima potrebe za subvencijom država, odnosno lokalna samouprava to mora da uradi. Ovo je vrlo tendenciozno. Ovim se stvara prostor da lokalne samouprave amnestiraju sebe obaveze da subvencionišu one korisnike kojima će eventualno usluge prodavati privatna preduzeća, odnosno privredna društva u većinskom privatnom vlasništvu.
Ovo je manifestacija socijalne neodgovornosti. Državi je problem što se obavezuje lokalna samouprava, a nije joj problem što, u slučaju kako je definisano u Zakonu, ona to neće morati da uradi. Vi se sada hvalite socijalnom odgovornošću. To je država, to je Republika Srbija, to je lokalna samouprava, zakonodavac i to je socijalna odgovornost. Eto. Ko je sada u pravu? Ni vi ne negirate potrebu postojanja subvencija ovom sektoru. Zašto to do kraja ne bi bilo pod kontrolom i upravom države, bar ove delatnosti o kojima mi govorimo. Zato ovo niste prihvatili, zato Vlada ovo ne prihvata, zato ministar neće da sedi ovde. Ovaj zakon ne uvažava potrebe, niti razume trenutno stanje stvari na terenu. Možda iz razumeju i neće da ih prihvate i ne žele da ih ugrade u zakon.
Srpska radikalna stranka danas ima obaveze da to kaže javnosti. Da kaže javnosti da i ovako tešku ekonomsku priliku u kakvoj se nalazimo nećemo moći da promenimo činjenicom da će privatni kapital da uđe u sektor pružanja komunalnih usluga. I ovo zaista pruža, znači pruža i stvara prilike i stvara osnov da korisnici komunalnih usluga sutra imaju zaista probleme u plaćanju komunalnih usluga koje će im nuditi, eventualno neka privatna forma, odnosno javno preduzeće, čiji je osnivač lokalna samouprava. Kaže, nije celishodno zakonom, pa čime je celishodno obavezati? Ko može da natera jedinicu lokalne samouprave na nešto ako to nije Skupština i zakon? Malo je javašluka, pa im dajte i ovde prostor za javašluk.
Mislim da ste to trebali da prihvatite. Ovo ne bi ugrozilo ni na jedan način lokalnu samoupravu, ali bi dalo određenu sigurnost korisnicima komunalnih usluga.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 28. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Miroslav Markićević i Srđan Spasojević.
Vlada i Odbor za urbanizam i građevinarstvo su ga prihvatili.
Za reč se ne javlja niko.
Na član 30. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić i Miroslav Markićević.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 30. amandman je podneo narodni poslanik Srđan Milivojević.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Odbor za urbanizam i građevinarstvo je podneo amandman na član 30, a predstavnik predlagača ga je prihvatio na sednici tog odbora.
Za reč se ne javlja niko.
Na član 38. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić i Srđan Spasojević.
Vlada i Odbor za urbanizam i građevinarstvo su ga prihvatili.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 39. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić i Srđan Spasojević.
Vlada i Odbor za urbanizam i građevinarstvo su ga prihvatili.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 42. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Izvolite gospodine Stevanoviću.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Mi smo ovde tražili da se ovaj rok koji se odnosi, inače ovo su u okviru prelaznih i završnih odredbi položaj vršilaca komunalnih delatnosti. U stavu 1. se kaže – da oblici među opštinske saradnje, uspostavljeni do dana stupanja na snagu ovog zakona moraju se uskladiti sa odredbama ovog zakona, najkasnije u roku od 2 godine.
Pazite, dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona. Sad pogledajte, apsurde. Malo pre je gospodine Ljubenović govorio, propisani rok, recimo u jednoj situaciji za stare automobile ili neke druge stvari koje se podignu ili sklone, minimalni rok za njihovo uzimanje od strane vlasnika je 120 dana. Pazite, to je četiri meseca. Četiri meseca će neko da čuva nešto i da čeka nekoga da se seti da dođe i da to skupi, a predlagač obrazlaže, znate rok od 60 dana je kratak. Ovde se ne radi o najdužem roku, nego se radi o najkraćem roku u kom se rešenjem propisuje da taj čiji je vlasnik dođe po to. Znači, to je vezano za ovaj amandman.
Ali ovde je jedna vrlo čudna situacija. Zaista imamo problem sa rokovima i onaj rok gde smo tražili da lokalne samouprave moraju u roku od mesec dana da potvrde ugovore na svojim lokalnim parlamentima o toj među opštinskoj saradnji, tu se stavlja rok od 3 meseca. Pazite država propisala rok od tri meseca da zavede privremene mere u lokalnu samoupravu i isto toliko se daje lokalnoj samoupravi da donese odluke koje se tiču poveravanja delatnosti od opšteg interesa, odnosno komunalnih delatnosti. Pazite, kakav je to raskorak i koliko je to, da kažem, neoprezno i netemeljno sagledano i uzeto u obzir.
Ovde se traži da se dokumenti, pazite, na osnovu kojih je uspostavljena među opštinska saradnja usklade sa zakonom dve godine. Prvo je problem što među opštinska saradnja do sada nije imala adekvatnu zakonsku regulativu da se uspostavlja. I ministar Dulić je tim lokalni samoupravama koje su mimo zakona, ne mimo zakona, ali bez pravne regulative, zakonske regulative ulazile u ovakve aranžmane, čestitao na hrabrosti za iskorak, iako to nije bilo u skladu sa adekvatnom zakonskom regulativom, koju tek sad usvajate. Zakon o javno privatnom partnerstvu, o komunalnim delatnostima, o svojini itd.
I sada vi, obavezujete Vladu, ministarstvo, da donese sve podzakonske akte vezane za ovaj zakon u roku od 6 meseci, a lokalne samouprave, odnosno svi ti oblici među opštinske saradnje imaju dve godine da svoje dokumente usklade sa ovim. I kažete u obrazloženju, rok je ne primeren i ne adekvatan. Šta će da rade godinu dana? Ljudi moje, dete prohoda za godinu dana. Za godinu dana? Gde je odgovornost? Gde je efikasnost?
Srpska Radikalna Stranka, jednostavno ne može da razume šta je motiv predlagača, šta hoćete i ako to bude sve išlo onako kako je i ovo napisano zaista možemo da pretpostavimo kako će biti poveravanje komunalnih delatnosti. Još jednom vas pozivamo, Vladu Republike Srbije i otsutnog ministra, ako već negde suša, da dobro preispita svoj stav i odnos prema amandmanu na član 5. Dali smo vam dovoljno argumenata, nadamo se da smo vas uverili da vodosnabdevanje, ali kako kažete to je već prihvaćeno na odboru, kanalizacija i toplotna energija, smatramo da zbog prirode komunalnih delatnosti, socijalnog, ekonomskog, političkog, bezbednosnog aspekta moraju da budu dominantno u kontroli države, odnosno privrednih društava u kojima većinu imaju državni kapital.
Još jednom vas pozivamo, preispitajte to. Nije kasno, nemojte da zbog svega ovoga, Srbiji dodatno navlačimo omču oko vrata, nemojte da poučeni iskustvima o privatizaciji, okretanjima u javnom sektoru napravimo grešku koju nismo morali, a SRS vam je danas na nju vrlo, vrlo i konkretno i argumentovano ukazala. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Narodni poslanik Srđan Miković podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 42. doda novi član 42a.
Vlada i Odbor za urbanizam i građevinarstvo prihvatili su amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Odbor za urbanizam i građevinarstvo podneo je amandman kojim je predložio da se posle člana 42 doda novi član 42a.
Predstavnik predlagača je prihvatio amandman na sednici Odbora za urbanizam i građevinarstvo.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres o amandmanima zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Narodna skupština će u Danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na pretres u pojedinostima 9. tačke dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O RUDARSTVU I GEOLOŠKIM ISTRAŽIVANjIMA.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Živojin Stanković, zajedno Elvira Kovač, Balint Pastor, Laslo Varga i Arpad Fremond, Milisav Petronijević, Đorđe Milićević, Miletić Mihajlović, Dušan Marić, Vlada Milojković, Radiša Ilić, Milan Avramović, Tomislav Ljubenović, Dobrislav Prelić, Nikola Savić, Dušanka Plećević, Zoran Popović, Ljubomir Kragović, zajedno Milan Lapčević i Arsen Đurić, Aleksandar Pejčić, zajedno Čedomir Jovanović, Ivan Andrić, Zoran Ostojić, Kenan Hajdarević i Bojan Đurić, Lodi Gabor i Dejan Nikolić.
Primili ste Izveštaj Odbora za industriju i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres , saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Milisav Petronijević.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Đorđe Milićević.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Đorđe Milićević.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Dušan Marić.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dušan Marić.
...
Srpska napredna stranka

Dušan Marić

Srpska radikalna stranka
Suština amandmana SRS je sledeća - Vlada je predložila da kompanija koja vrši iskopavanje, nakon završetka radova ima obavezu da finansira vraćanje zemljišta u prvobitno stanje.
Mi smo predložili da se ta obaveza kompanije proširi, odnosno da kompanija ima obavezu da zemljište vrati u prvobitno stanje. Znači, nas ne zanima kako, da li će to kompanija uraditi sama, sopstvenim kapacitetima, da li će to nekome platiti ili će naći nekoga ko će joj to dobrovoljno uraditi.
Vlada je prihvatila ovaj amandman i to je dobro. Koliko je to dobro, najbolje se vidi ako pogledate obale naših reka. Tu, pre svega, mislim na obale Velike Morave i na obalu Drine, nizvodno od Zvornika. Vađenjem šljunka, nekontrolisano vađenje šljunka, koje se odvija posebno u poslednjih 20 godina, obale ovih reka su u pojedinim delovima potpuno uništene. Imate stotine mesta na kojima je vađen pesak, mineralna sirovina na Moravi, na Drini i na drugim rekama, ali tvrdim da ne postoji jedno jedino mesto na kojem je onaj ko je vadio šljunak obalu vratio u prvobitno stanje. To se neće događati ni posle ovog zakona.
Osnovni razlog zašto se to neće dogoditi jeste što ovu oblast, vađenje peska u Srbiji, kontroliše mafija. Na ovom poslu se godišnje u Srbiji zaradi, govorim čisto o zaradi, nekoliko desetina miliona evra. Procenjuje se da samo na delu obale reke Morave u toku kroz teritoriju opštine Velika Plana, šljunkarska mafija zaradi nekoliko desetina hiljada evra. Da bi se shvatilo koja je cifra u pitanju, skrećem pažnju na činjenicu da je budžet opštine Velika Plana… (Isključen mikrofon.)

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem. Vreme je isteklo.
Na član 10. amandman je podneo Odbor za industriju.
Vlada je prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milan Lapčević i Arsen Đurić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Dušan Marić.
Da li neko želi reč? (De.)
Reč ima narodni poslanik Dušan Marić.
...
Srpska napredna stranka

Dušan Marić

Srpska radikalna stranka
Suština našeg amandmana jeste da se među merama i aktivnostima u onome što ovim zakonom nazivate mineralnom politikom nađe i obaveza sanacije zemljišta nad kojim se vrše geološka istraživanja ili rudarska ili neka druga iskopavanja.
Svrha amandmana je ista, kao i svrha amandmana koji smo podneli na član 8. Međutim, Vlada je ovaj amandman na član 8. prihvatila, a ovaj na član 11. nije uz sledeće obrazloženje – amandman se ne prihvata iz razloga jer se u članu 11. stav 1. predloga zakona posle tačke 3) Predloga zakona navodi da mineralna politika obuhvata i mere usklađivanja i primene evropskih direktiva iz oblasti rudarstva i geoloških istraživanja, a naročito u oblasti zaštite radne i životne sredine itd. Znači, Vlada amandman odbija pozivajući se na evropske direktive, bez konkretizovanja na šta se odnosi, o čemu se konkretno radi. Smatramo da mere za zaštitu životne sredine moraju biti navedene u zakonu.
Kada neko prekrši zakon, pa kada sudija sutra bude donosio presudu o ovom zakonu on neće moći u obrazloženju presude da napiše – zato što tako i tako piše u evropskim direktivama mi donosimo takvu i takvu presudu. On će konkretno morati da navede član zakona i to zakona koji danas usvajamo. Iz tog razloga ne vidim zbog čega Vlada ne prihvata ovaj amandman.
Vratio bih se na ono što sam govorio o eksploataciji šljunka na području opštine Velika Plana. Tamo mafija zaradi godišnje desetine hiljada evra, a budžet opštine iznosi samo osam miliona evra.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Na član 14. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Nikolić.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Nikolić.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 19. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milan Lapčević i Arsen Đurić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 19. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Nikolić.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Nikolić.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 21. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Nikolić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 24. amandman je podneo narodni poslanik Vlada Milojković.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 30. amandman je podneo narodni poslanik Radiša Ilić.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Radiša Ilić. Izvolite.

Radiša Ilić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 30. Predloga zakona. Inače, član 30. se nalazi u šestom odeljku – odobrenje za primenjena geološka istraživanja.
Ovim amandmanom tražimo da se u članu 30. brišu stavovi 3, 4. i 6. Geološka istraživanja su sama po sebi veoma bitna za privredu jedne države. Zato smo predvideli da se primenjena geološka istraživanja izvode samo na osnovu rešenja po odobrenju koje izdaje ministarstvo, znači, za celu teritoriju Republike Srbije. To ste naveli u prvom stavu člana 30. i to je dobro, ali ono što ste napisali u stavovima 3, 4. i 6. devalvira ingerencije samog ministarstva. Na teritoriji AP rešenje za primenjena geološka istraživanja izdaje nadležni organ AP, što logički postavlja dilemu gde je tu država Srbija. Znamo dobro da je Statutom Vojvodine država malte ne sebe razvlastila oko mnogo javnih, finansijskih i privrednih delatnosti na teritoriji Vojvodine. Geološka istraživanja su u stvari širi pojam i obuhvataju i druge delatnosti osim, recimo, istraživanja, nalazišta ruda i mineralnih sirovina. Znači, postoje geološka istraživanja u građevinarstvu, za potrebe prostornog planiranja, urbanizma, u procesu zaštite životne sredine, zatim u vojne svrhe itd.
Smatramo da kada su u pitanju strateška geološka istraživanja glavnu reč u svemu tome treba da ima upravo Republika Srbija, odnosno resorno ministarstvo. Ovako, stvorena je država u državi, delom zbog pritisaka EU koja ubrzano propada, a delom zbog ucenjivačkih zahteva malih koalicijskih partnera u aktuelnoj vladajućoj koaliciji.
Mislimo da država treba da povede više računa oko olakog omogućavanja pojedinim kompanijama, uglavnom stranim, koje vrše geološko istraživanje u Srbiji sa ciljem pronalaska deficitarnih sirovina koje će verovatno kasnije eksploatisati.