Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Stankoviću , smatram da zaista treba reći nekoliko reči vezano za ovaj zakon i za neke probleme za koje SRS smatra da su zaista trebali da budu prioritet i Vladi i građanima i institucijama, u odnosu na ovo o čemu danas pričamo. To ću pokušati da opravdam, odnosno da te argumente iznesem na jedan način svojstven SRS, a evo o čemu se radi.
Što se tiče ovog zakona, nemojte da očekujete od SRS da vas razumemo što ste nasledili nešto loše i odvažili se da dođete u Skupštinu da branite ovaj zakon. Lično smatramo da ste trebali da pokažete malo više hrabrosti i da ovaj dokument, koji objektivno jeste nasledili, pocepate i bacite ga, ne zato što smatramo da danas u zdravstvu principi i model funkcionisanja sistema zdravstvenog osiguranja treba da ostane isti. On zaista treba da se menja, ali promene koje su sad sadržane u ovim izmenama i dopunama zaista su beznačajne, zaista su besmislene i mi duboko verujemo da delite stav SRS, da ovo pravično i suštinski u praksi neće moći da se sprovede kvalitetno i adekvatno.
Kao što smatramo da država ima mnogo većih i ozbiljnijih problema, od KiM, pa do objektivnih problema i velikih problema u zdravstvu, takođe smatramo i pobojavamo se da će vrlo brzo doći i dan i vreme, kada će naša kritika vezana za ovaj zakon da se potvrdi u praksi kao tačnom i kao smislenom. Ono što je još gore, što verujemo da i vi, kao ministar koji će biti prinuđeni da sprovodite zakon na koji će te se obavezati danom njegovog usvajanja, da ćete vi kroz vreme shvatiti da ovo u suštini zaista nema nikakvog smisla.
Zašto to pričam? Ne postoje kriterijumi, ko god da ih smišlja i ko god da ih pravi, da u ovom stepenu razvijenosti sistema zdravstvene zaštite i uopšte zdravstva u Srbiji, taj problem, odnosno taj model kapitacije bude pravičan. Čime ćete se rukovoditi, kvantitetom ili kvalitetom? I jedan i drugi kriterijum da uzmete kroz podzakonske akte u obzir ne mogu pravično da se uspostave. To je stav SRS.
Ako se rukovodite kvantitetom, kako ćete? I sami ste navodili primere i SRS ih je spominjala u načelnoj raspravi. Ne postoji adekvatno da se sprovede ni u malim sredinama, poput Bosilegrada, Trgovišta, razuđenim opštinama, razuđenim mestima, čak i da uvažite to da tamo dolazi tri pacijenta dnevno, nije ista muka obići tri pacijenta dnevno u razuđenom Trgovištu i Bosilegradu ili opštinama gde čak i ne pokrivate određena mesta poput naše Surdulice ili vašeg Vladičinog hana, vi znate šta je i kakav je problem otići u Mačkaticu, u Dikavu, u Daljino selo i obezbediti zdravstvenu zaštitu ljudima koji objektivno tamo žive. Čak i da uvažite kriterijum da tamo treba da odu tri pacijenta da se obiđu, vi znate koliki je trošak.
Kada odete u zdravstvene centre da tražite da se i to stanovništvo pokrije, oni vam kažu – mi nemamo pare, nemamo ekonomsku opravdanost da pokrijemo te ljude. Lokalna rukovodstva vam kažu – ne možemo mi da finansiramo da ti ljudi dolaze, da se vraćaju, a on mora da dođe jedan dan, da zakaže pregled, pa da dođe drugi dan da obavi pregled, pa da dođe treći dan, ne daj Bože, da uzme lekove i to sve njega košta, a istovremeno ako radi, zdravstveno osiguranje plaća.
Onda, kada sve to pre saberete košta ko zna koliko puta skuplje. Ali, da ne pravim digresiju u odnosu na ovo što želim da pričam. Nemoguće je na ovom nivou razvijenosti našeg sistema zdravstvene zaštite, kad se rukovodite kvantitetom, nemoguće je biti pravičan do kraja. To je jedna stvar. I kvalitetom ako se rukovodite i tu ne možete da budete pravični do kraja, jer nikada kvalitet zdravstvene usluge i zaštite neće biti identičan za jednog ili za 100 pacijenata u Trgovištu i u Surdulicu, u Beogradu i u Novom Sadu.
To su konstatacije koje daju za pravo SRS, prostor da vas kritikuju za ovo, zašto što ste prihvatili to. Srbija, kada je zdravstvo u pitanju, ima mnogo ozbiljnijih i mnogo važnijih problema.
Pogledajte, gospodine ministre, šta su vam poturili. Procena finansijskih sredstava, piše za 2010. godinu, budžet za 2010. godinu neće da se menja. Možda je to i tehnička greška. Kako je moguće da bude nešto pravično, a da se dodatna sredstva za ovo neće opredeljivati? Isti obim i isti nivo sredstava koji je opredeljen u budžetu Republike Srbije za zdravstvo sad će samo drugačije da se raspodeljuje. Ko to treba da prihvati?
Ponavljam, SRS nije ni za to da lekar koji ne radi primi isto platu koliko prima i onaj koji se ubija od posla. Danas je u zdravstvu mnogo lakše i vašoj inspekciji da to utvrdi. Prođite kroz knjige, protokole, pa vidite koji lekar koliko pregleda dnevno obavi. Ali se postavlja pitanje – da li i onaj koji ima 50, u odnosu na onoga koji ima pet pregleda dnevno pruža kvalitetnu zdravstvenu uslugu? Ovo uopšte nije pitanje koje može da se reši kroz tri člana zakona. Ovo je pitanje za SRS reforme celokupnog zdravstvenog sistema.
Srpska radikalna stranka smatra da imate mnogo važnijih i bitnijih problema da rešite. Sami ste rekli prošli put u načelnoj raspravi – hiljade ne ugovorenih radnika u zdravstvu. Ko će, ministre, da odgovara zbog toga? Ne kažem krivično, ali neko mora da snosi odgovornost za to. Neko mora, sem SRS, u ovoj državi da uperi prstom na te ljude koji su za to krivi. Za to su odgovorni vaši politički funkcioneri, gospodo sa vlasti, vaši funkcioneri koje ste stavljali na mesta direktora, koji su bez ikakvih validnih kriterijuma postajali direktori domova zdravlja, bolnica, zdravstvenih centara, čega god hoćete. I sami ste svedoci i danas kako se beskrupulozno rukovode u svojoj borbi samo za mesta i funkcije. Ne biraju sredstva, ne biraju način i ništa ih ne interesuje koliko će to i Srbiju i sistem zdravstvenog osiguranja da košta da dođu u poziciju direktorsku, načelničku ili ne znam ni ja rukovodeću funkciju u domu zdravlja.
To su pojedinci i to je manjina, ali politički sistem ove države im je omogućio, politički ambijent ove države im je omogućio da gospodare, nažalost, zdravstvo i da stvaraju jednu vrlo ružnu i negativnu sliku o zdravstvu u Srbiji.
Vi ste takođe svesni velikih slabosti koje imamo. Volim da govorim o jugu Srbije, zato što je apsolutno zaboravljen. Ne postoji sektor i segment našeg života i privrednog i socijalnog ili društvenog ambijenta u kom nismo zapušteni i zaboravljeni.
Gospodine ministre, 500 pacijenata na godišnjem nivou zdravstvenu zaštitu sa područja juga Srbije traži i ostvaruje u Bugarskoj, u Sofiji. Sada će ti ljudi koji su sagledani u Bugarskoj možda meni da zamere i SRS, ali mi pitamo gospodu koja je 10 godina na vlasti – o čemu se tu radi? Ti ljudi plaćaju zdravstveno osiguranje, redovno mesečno plaćaju zdravstveno osiguranje, ali im zato da bi u Nišu otišli na magnetnu rezonancu treba godinu dana. Znate li za koliko to reše u Sofiji? Za tri dana, i to reše besplatno. Besplatan im je put do Sofije, besplatna im je zdravstvena usluga u Sofiji.
Ko ih tera iz države Srbije? Vlast, tera ih koja ne sagledava i ne rešava adekvatne probleme, nego se bavi ovakvim stvarima, poput kapitacije u ovom trenutku. Hoće li kapitacija da reši liste čekanja? Neće. Ali, liste čekanje mogu da reše sredstva koja se kradu i pljačkaju, umesto da se kradu i pljačkaju i kroz pronevere odlaze i odlivaju se u tuđe džepove, mogli bi na adekvatan način da se ulože u zdravstvu. Tu je problem.
Niko ovde ne traži od bilo koga da se izmisli vruća voda ili rupa na saksiji. Sve je pred nosom i sve nam je tu. Za SRS stvari stoje tako i to biste mogli da rešite. Na osnovu kog sporazuma ljudi ostvaruju zdravstvenu zaštitu u Sofiji besplatno? Na osnovu sporazuma lokalne samouprave i vojno-medicinske akademije u Sofiji.
Ljudi, to je uzbuna. Neko vrlo tendenciozno tera građane Republike Srbije da ne doživljavaju Republiku Srbiju kao svoju majku nego kao svoju maćehu. Mi ne možemo da se naljutimo na ljude koji čekaju godinu dana da operišu kuk u Nišu ili u Vranju i da ih to košta ne znam ni ja koliko, ako za 10 dana to mogu da reše u Sofiji besplatno. Jel su ti ljudi krivi? Nisu. Kriva je vlast koja smatra da je to tuđi problem, a ne problem te vlasti i tih institucija. Kriva je država koja potura zakon o navodnoj kapitaciji, a ne bavi se suštinskim problemima zdravstva u Republici Srbiji. To je problem.
Umesto što dobacujete, mogli ste za ovih 10 godina da se pozabavite problemima na adekvatan način, a to niste uradili. Niste uradili zato što smatrate da je Bosilegrad daleko od Nemanjine 11. Nikada niko nije pisao kako se građanin iz Bosilegrada, Trgovišta, Surdulice ili Vranja oseća kad dođe, ne daj bože, u sekundarnu ili tercijalnu ustanovu da traži pomoć. Čast svaka i pojedincima i izuzecima i lekarima i zdravstvenom osoblju i svima koji su uključeni u taj sistem zdravstvene zaštite. Ali, i sami dobro znate čega sve ima i kakvih pojava. Ima sjajnih ljudi, ali, nažalost, utisak o zdravstvu se ne stiče na osnovu tih ljudi, nego na osnovu bitangi.
Gde je kontrolna funkcija države? Nije problem samo u zdravstvu, problem je i u školstvu. Stotine studenata iz Sofije, iz Bosilegrada idu da studiraju u Sofiju, besplatno. Ministre, bugarski student da bi studirao u Sofiji, mora da položi depozit od 3.200, čini mi se, leva odnosno 1.600 evra. Za ljude iz Srbije, na insistiranje predsednika opštine Bosilegrad, ne plaćaju ništa.
A zašto vi dobacujete?
(Predsedavajuća: Molim vas, bez direktne komunikacije i bez dobacivanja.)
Vi kao evropski ultrafanatici, vama to ne bi trebalo da smeta. A vi niste? Izvinjavam se.
Ministre, problemi su ozbiljni. Ja ne očekujem da se oni reše preko noći, niti bi ih SRS mogla rešiti preko noći. Ali smatramo da ne postoji volja, niti vlast ima kapacitet i politički legitimitet da to rešava. Jednostavno, imali ste šansu, 10 godina ste potrošili, sistem zdravstvenog osiguranja i zaštite je gori nego što je nasleđen. Jednostavno je gori i to osećamo svi. Sistemske reforme su neophodne, konkretne mere i reakcije države, državnih organa da zaštite interes Republike Srbije, da zaštite interes građana Republike Srbije koji su građani Republike Srbije bez obzira na nacionalnost. Šta sad, treba da se ljutimo na Bugare što mogu to da rade, jer Srbi ne mogu? To je idiotizam. Za mene je građanin Srbije – građanin Srbije, bio Bugarin, bio Rom, Mađar ili Srbin. Njih je država ostavila, koji god da su. A obaveza države je da prema njima bude, ako treba, i odgovornija i brižnija. Tako to SRS doživljava.
Ne mogu Srbi iz Beograda da čuvaju Bosilegrad, nego Bugari u Bosilegradu treba da ga čuvaju da bude u Srbiji. Tako mi doživljavamo stvari. To je naša politička projekcija države i funkcije vlasti. I time se rukovodimo kad sve ovo kritikujemo.
Smatramo da morate mnoge druge stvari da rešite pre ovoga, a tek kad se stvore uslovi u državi, da se eventualno neko po učinku nagrađuje ili da se ne nagrađuje. U zdravstvu se ovako ništa promeniti i rešiti neće. Hvala.