Poštovani predsedavajući, uvaženi ministre, dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 1. Predloga zakona o amnestiji. Ovim predlogom pokušao sam da ispravim, korigujem član 1. ovog predloga zakona, koji je po meni veoma opasan za ukupan pravni sistem u zemlji, u pogledu činjenice da krivične sankcije treba da predstavljaju odvraćanje od činjenja krivičnih dela, da budu u svrhu prevencije i da budu neka vrsta državne represije prema onima koji krivična dela čine, opet u cilju prevencije da oni, a ni neki potencijalni učinioci krivičnih dela ta krivična dela ne vrše.
Članom 1. Predloga zakona o amnestiji, na koji sam podneo amandman, je praktično prihvaćena opšta amnestija za sva krivična dela, izuzev krivičnih dela pobrojanih u članu 2. koji su praktično zanemarivi izuzeci.
Obraćajući se ministru Obradoviću, koga zaista izuzetno cenim, mislim da je korektno radio posao u Vladi u kojoj je prethodno bio, biće mu to mnogo teže u ovoj vladi koja ne zna ni pravac, ni put, ni cilj kojim ide, ali mu u svakom slučaju želim puno uspeha i ova moja diskusija nije uperena prema njemu, već prema podnosiocu ovog zakona, a to pretpostavljam da je Ministarstvo pravde. Pretpostavljam da je on danas ovde sticajem okolnosti, pošto su drugi ministri zauzeti, jer ne vidim nikakve veze između onoga što on radi i ovog zakona.
Dakle, u članu 1. Predloga zakona o amnestiji, koristiću i vreme poslaničke grupe, se kaže da se oslobađaju od izvršenja 25% izrečene kazne zatvora lica pravosnažno osuđena za krivična dela koja su propisana zakonima Republike Srbije ili su bila propisana zakonima koji su prestali da važe, a koja se na dan stupanja na snagu ovog zakona nalaze na izdržavanju kazne zatvora u Republici Srbiji ili još nisu stupila na izdržavanje kazne zatvora ili čiji je premeštaj radi izdržavanja te kazne izvršen u inostranstvo. Znamo da je ovih dana bilo ubrzanih donošenja drugostepenih presuda kako bi ta lica potpala pod udar, pod navodnicima, ovog zakona.
Ovom amnestijom su oslobođena lica koja su na dan stupanja na snagu ovog zakona prvi put pravosnažno osuđena na kaznu zatvora do tri meseca i ona su u celini oslobođena od izvršenja kazne zatvora, a lica koja su na dan stupanja na snagu ovog zakona prvi put pravosnažno osuđena na kaznu zatvora od tri do šest meseci oslobađaju se 50% izrečene kazne. Dakle, oni koji su osuđeni na kazne zatvora do tri meseca odmah idu kući, oni koji su osuđeni na kazne zatvora do šest meseci časte se tri meseca, i svi oni koji su osuđeni na kaznu zatvora do 30 godina oprašta im se jedna četvrtina kazne za najteža krivična dela. Kazne od 30 do 40 godina se izriču veoma retko u našem pravosuđu. Obuhvaćen je veoma širok krug lica i praktično se radi o opštoj amnestiji.
Moj predlog je bio da ovom amnestijom budu obuhvaćena lica koja su osuđena na kaznu zatvora do šest meseci, tako da bi im se kazna umanjila do 50%. Postigao bi se i efekat prevencije i efekat sankcionisanja za učinjena krivična dela. Podvlačim, smatram da naše pravosuđe izriče u velikom broju slučajeva minimalne kazne. To znači da su i ove kazne na neki način minimalne, ali, ne želeći da se mešam u pravnu praksu naših sudova, prihvatam da bi ovakav jedan model mogao da bude prihvaćen. Čak, ne bih imao ništa protiv da je država obezbedila mere aktivnosti za prihvat svih ovih učinioca krivičnih dela i do 30 godina u smislu njihove resocijalizacije, u smislu toga da kada oni dođu iz zatvora, kada njih 3.500 dođe iz zatvora, odnosno u prvom mahu 1.500 a kasnije 3.500, to je jedna velika grupa ljudi, da budu prihvaćeni, da im budu obezbeđene mere resocijalizacije i da budu pušteni uslovno, a ukoliko u narednom periodu učine krivično delo da nastave sa izdržavanjem kazne. Ne, oni se bezuslovno puštaju, i to lica za najteža krivična dela.
Sada ću vam, od ćerke sam bez njenog znanja posudio Krivični zakonik, pa ću vam pročitati za koja krivična dela će se naći na slobodi lica prema ovom članu 1. na koji sam ja podneo amandman.
Lica osuđena za krivična dela protiv života i tela, ubistva, teškog ubistva, ubistva na mah, ubistva deteta na porođaju, lišenje života i samilosti itd, neću čitati sva krivična dela protiv života i tela. Dakle, sva ova dela su obuhvaćena amnestijom. Dakle, od ubistva do teškog ubistva itd.
Ovom amnestijom obuhvaćena su i lica koja su činila krivična dela protiv slobode i prava čoveka i građanina kao što je povreda ravnopravnosti, protivpravno lišenje slobode, otmice, prinuda, mogao bih vam čitati članove Krivičnog zakonika ali mislim da mi je potrebno, iznuđivanje iskaza, zlostavljanje i mučenje, ugrožavanje sigurnosti itd. Sva ova lica će se naći na slobodi kada vi gospodo budete izglasali ovaj zakon. Ovaj zakon nije kao što ste nas lagali, usvojen za šumokradice, kako su neki poslanici koji kada drugi poslanici pričaju, oni spavaju, a nas ubeđivali ovih prethodnih dana.
Nije ovo amnestija za krivokradice. Ovo je amnestija za počinioce najtežih krivičnih dela kao što su krivična dela protiv izbornih prava, recimo povreda prava glasanja. Krivična dela protiv prava na osnovu rada, krivična dela protiv časti i ugleda, uvreda, kleveta, krivična dela protiv braka i porodice, kompletan korpus krivičnih dela protiv braka i porodice kao što su dvobračnost, vanbračna zajednica sa maloletnikom, oduzimanje maloletnog lica, promena porodičnog stanja, zapuštanje i zlostavljanje maloletnog lica, ne davanje izdržavanja, kršenje porodičnih obaveza, rodoskrnavljenje.
Sva ova krivična dela ste vi gospodo iz vladajuće koalicije stavili u Zakon o amnestiji i abolirali ta lica, pustićete ih na slobodu bez ikakve resocijalizacije i praćenja tih lica. Amnestirali ste i počinioce krivičnih dela protiv intelektualne svojine, da vas ne zamaram krivičnim delima koja spadaju u tu grupu. Krivična dela protiv imovine, krađa, teška krađa, razbojnička krađa, razbojništvo, utaja, prevara, sitna krađa, iznuda itd.
Amnestirali ste krivična dela protiv privrede, falsifikovanje novca, izdavanje čeka i korišćenje platnih kartica bez pokrića, poreska utaja, pranje novca, prouzrokovanje stečaja itd. Ne mogu, vreme me ograničava pošto 99% krivičnih dela su obuhvaćeni ovom amnestijom.
Krivična dela protiv zdravlja ljudi, omogućavanje, uživanje opojnih droga, nesavesno pružanje lekarske pomoći, neukazivanje lekarske pomoći, nadrilekarstvo itd. Sve ovo je obuhvaćeno ovim zakonom o amnestiji.
Krivična dela protiv životne sredine kao što je recimo zagađenje životne sredine, ubijanje i zlostavljanje životinja. Zatim, šumska krađa na koju su se koncentrisali pojedini poslanici. Krivična dela protiv opšte sigurnosti ljudi i imovine, izazivanje opšte opasnosti kao što smo imali slučaj u Novom Sadu kada su izgorela u diskoteci mlada deca zbog nečije nepažnje. Uništavanje i oštećenje javnih uređaja, ne otklanjanje opasnosti.
Ne zaboravite da sem krivičnih dela koje sam naveo koji su usmerene protiv života i tela, postoje krivična dela koja ugrožavaju državu, pravnu državu, da se ljudi zatvaraju u kuće po vojvođanskim, a ne samo vojvođanskim selima, da organizuju noćne straže, ne partijske kao u Kragujevcu, nego straže da bi sačuvali svoj život i svoje porodice. Vi te ljude koji su proganjali te ljude, otimali im novac, davili ih, ubijali, puštate na slobodu ili im opraštate kazne.
Vi govorite o borbi protiv kriminala u Srbiji? Vi pokazujete upravo kako se borite protiv kriminala. Krivična dela protiv bezbednosti računarskih podataka. Krivična dela protiv državnih organa, čak su i ona obuhvaćena aktom amnestije. Sprečavanje službenog lica u vršenju službene radnje. Dakle, policija, policajci koji su časno vršili svoje obaveze, izgubili mnogi od njih živote, vi ta lica puštate na slobodu. Puštate na slobodu lica koja su činila krivična dela izazivanje, rasne, verske mržnje kroz jedan vid navijačkog nasilja.
Da vas podsetim samo na izjavu od prošle ili pretprošle nedelje, jednog vrlo uvaženog predstavnika vaše koalicije koji je rekao da nema države bez akta prinude, odnosno bez sankcija. Taj uvaženi član Vlade je to izrekao na poslaničko pitanje jednog kolege šta će biti sa licima koja su, neću ponavljati te parole, bile istaknute na utakmicama u Novom Pazaru i Beogradu. Rekao je da će država delovati. Evo, deluje, lica koja su to radila u prethodnom periodu biće puštena na slobodu.
Ovim zakonom o amnestiji SNS, SPS, G17, odnosno regioni, SDPS itd, i sve ostale grupe, a valja ih pomenuti, pustiće na slobodu i lica koja su činila krivična dela protiv pravosuđa. Ne prijavljivanje pripremanja krivičnog dela, ne prijavljivanje krivičnog dela počinioca, lažno prijavljivanje itd.
Krivična dela protiv javnog reda i mira, nasilničko ponašanje, dogovor za izvršavanje krivičnog dela, udruživanje vršenja krivičnog dela. Krivična dela protiv pravnog saobraćaja. Krivična dela protiv službene dužnosti osim dva krivična dela primanje mita i davanje mita, ona su izuzeta iz amnestija. Krivična dela protiv čovečnosti i dobara zaštićenih međunarodnim pravom su izuzeta iz amnestije i naravno lično to podržavam.
Međutim, nisu izuzeta krivična dela protiv Vojske Srbije i ta lica će biti amnestirana u neko narednom periodu koji neće biti verovatno duži od desetak do 15 dana.
Dakle, moj amandman koji sam podneo je posledica činjenice da ste donošenjem ovih zakona koji je vrlo škrt u rečima, proizvodi vrlo teške posledice, koji ste vi kroz obrazlaganje pojedinih ljudi koji nisu pročitali zakon ili su hteli da obmanu javnost, proizvesti teške posledice. Činjenica da niste pripremili ta lica koja treba da izađu na slobodu, niste im omogućili resocijalizaciju, omogućava da se na slobodi nađu lica koja nemaju osnovnih sredstava za život, koja nemaju mogućnost da započnu eventualno novi život bez činjenja krivičnih dela. Niste omogućili da to budu uslovni otpusti koji bi tim licima dalo mogućnost i obavezao ih da u narednom periodu ne čine krivična dela.
Pitao sam ministra Selakovića koji je sedeo na mestu ministra Obradovića da li će on preuzeti na sebe odgovornost ukoliko negde 150 lica koja su osuđena na krivična dela teških ubistava i ubistava budu puštena na slobodu, on nije davao nikakve odgovore. Pitam gospodina Obradovića da li će Vlada preuzeti na sebe obavezu i odgovornost za to što će narednih dana krivična dela činiti lica koja će izaći na slobodu, kao što ovih dana imamo u Beogradu i u drugim gradovima razularene vozače koji gaze sve pred sobom, razularene osobe koje, znajući da će ih država jednog dana oprostiti kazne, vrše krivična dela, i šta ćete preduzeti onda na tom planu?
Da li je ovo u sklopu borbe protiv kriminala? Da li je ovo jedna od mera borbe protiv kriminala? Ja je ne mogu dovesti na bilo koji način u vezu osim da dovedem u vezu ovo sa interesima pojedinih ljudi kojima ovakva situacija odgovara? Ne znam ko su ti ljudi i kome odgovara ovakva jedna amnestija bez mera resocijalizacije?
Ponavljam još jednom svoj stav, nisam protiv amnestije, ali jesam protiv bezuslovne amnestije, protiv amnestije koja ne prihvata opšta načela prava i pravne sigurnosti u jednoj državi.
Mi nismo država u kojoj je kriminalitet na nultoj stopi, odnosno takva država ne postoji. Prethodna vlast je učinila sve, gospodine Obradoviću, da se obračuna sa organizovanim kriminalom, a ova vlast treba da nastavi tu borbu i kako je proklamovala, obračuna se sa svim oblicima kriminala, ovaj zakon ne potvrđuje tu vašu nameru.
Molim vas, recite šta je želja Vlade? Da se bori protiv kriminala ili da sa kriminalom na neki način se pomiri i da na ovaj način, donošenjem zakona prepusti kriminalnom miljeu da se, imajući u vidu kaznenu politiku, ponaša prema društvenim uslovima, a vi ste stvorili društveni uslov opštom amnestijom.