Hvala gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, danas su pred nama dve konvencije - Konvencija Međunarodne organizacije rada broj 150 u administraciji rada i Konvencija Međunarodne organizacije rada broj 181. o privatnim agencijama za zapošljavanje.
Konačno smo u ovom mandatu Vlade dobili dva predloga koja imaju veze da se o njima zajednički objedinjeno raspravlja i to je dobra vest. Druga stvar, ovo su, što se DSS tiče, vrlo važna dva predloga zakona, ove dve konvencije i usvajanje ove dve konvencije, i stvarno mi je onako malo neprijatno kada vidim koliko poslanika jeste danas prisutno da govorimo o ovim zakonima.
Naravno, oblast rada i oblast zapošljavanja su vrlo ozbiljne teme. Mislim da je dobro da čujemo predstavnike svih političkih grupa jer danas u Srbiji, u kojoj ima skoro milion nezaposlenih, to kažu nezvanični podaci, preko 755 hiljada je zvaničan podatak, zaista je vrlo važno kada se u parlamentu nađu ovakve stvari i kada se o njima raspravlja.
Šta je zajedničko ovim konvencijama? Prvo, zajedničko je to što predstavljaju oblast rada. Drugo, zajedničko je to što su one utvrđene da o njima raspravljamo još Programom dostojanstvenog rada 2008. do 2011. godine, koji je usvojila prethodna Vlada. Za mene, kao poslanika, je stvarno vrlo čudno da prethodna Vlada može da govori o dostojanstvu rada. Vlada koja je ostavila 400 hiljada ljudi bez posla, u čijem mandatu su radili radnici kao u robovlasničkom periodu, danas se nešto mnogo vraćamo u istoriju, poslodavci koji nisu znali kako će izgledati zakon od danas do sutra i kako će izgledati budućnost njihove firme od danas do sutra, takođe nisu bili u mnogo bolje položaju, tako da prosto govoriti o dostojanstvu rada od 2008. do 2011. godine bi bio paradoks, što se tiče DSS. Treća stvar koja povezuje ove dve konvencije, one su se već nalazile u proceduri Narodne skupštine, već su bile u parlamentu, ali su zbog izbora tada povučene, pa se pokazalo da kada su u Srbiji izbori, ništa nije dovoljno važno da se nađe na dnevnom redu parlamenta.
Nešto bih prvo da kažem o Konvenciji Međunarodne organizacije rada broj 150 o administraciji rada. To je konvencija prilično opšteg tipa. Ona daje mogućnost državi da pojedine poslove iz oblasti rada prenese na neki drugi oblik, znači na neku nevladinu organizaciju, neku lokalnu samoupravu, mada se ovde uglavnom sve svodi na pitanje sindikata. Nekako su se sindikati prepoznali u ovome, ali i mi ostali koji smo konvenciju čitali smo prepoznali i pročitali da se o tome zapravo radi.
Prethodni govornici su zaista naglasili mogućnost svih problema koji će nastati kada su u pitanju sindikati, jer neke prethodne stvari nisu dogovorene. Ne postoje standardi. Ovde smo čuli, vrlo pažljivo sam slušala prethodne govornike, dva potpuno dijametralna stava o tome šta je reprezentativan sindikat, šta ga to čini reprezentativnim. Da li su reprezentativniji članovi ako su doktori nauka, nego oni koji su zaposleni na pijaci za tezgom? Znači, to su sve otvorena pitanja o kojima neko treba da se izjasni. Meni je drago da je gospodin Krkobabić, koga inače u Odboru ne viđamo, došao ovde pa da o tome možemo da dobijemo i neke konkretne odgovore.
Vrlo je važno kada podelite i date nadležnost nekome da govori i da donosi odluke u kreiranju politike rada, a da prethodno nismo utvrdili da li je on nadležan za to, da li je reprezentativan. Ne znam nijedan sindikat u Srbiji, ja koja sam posmatrač kao narodni poslanik nisam deo te sindikalne mreže, u bilo kojoj oblasti koji je za sebe rekao – ja nisam reprezentativan. Nemojte, molim vas, gledati to šta članovi mog sindikata govore. Znači, nemojmo da napravimo sada usvajanjem ovakve konvencije na ovakav način dar-mar u državi, a bojim se da je to upravo put kojim ćemo ući u to vrzino kolo. To jeste priča o ovoj prvoj konvenciji.
Sada ću se malo više baviti Konvencijom Međunarodne organizacije rada broj 181, o privatnim agencijama za zapošljavanje. Volim da čitam obrazloženja koja predlagač daje, to su videle moje kolege u prvom delu sednice, zato što se tu mnoge stvari i saznaju, ali se pročita i ono što, recimo, predlagač zaista misli o onome što predlažu narodnim poslanicima da usvoje.
Kaže predlagač da je cilj usvajanje ove konvencije potreba da se naše zakonodavstvo usaglasi sa zakonodavstvom EU, mada predlagač, da budem poštena, ne kaže da usaglašava, nego harmonizuje. Uz to nas obaveštava da su sve zemlje članice EU već ratifikovale ove konvencije i da su osnovni pravni principi ovog dokumenta već pretočeni u pravne propise EU. To je sjajno, samo ne vidim kakve veze ima sa Srbijom. Srbija nije članica EU, a ako ne ispoštujemo onaj fantastičan uslov da predamo KiM na tanjiru, neće ni biti. Prosto mi se čini da je ovo neozbiljan argument, zbog čega srpski poslanici treba da raspravljaju o ovome.
Zatim, konvencija govori i o organizovanju privatnih agencija za zapošljavanje. Ona kaže da su te agencije samo zapravo posrednici u zapošljavanju i da lica koja žele i traže posao nemaju nikakve finansijske obaveze u odnosu na ove agencije, nego da su zapravo poslodavci i agencije u toj vrsti odnosa, a da onaj ko traži zaposlenje je razrešen te obaveze.
Stvarnost u Srbiji je malo drugačija. Sličan primer koji je gospođa Savić navela, ja takođe mogu da navedem jer upravo je jedna od takvih agencija koje u Srbiji postoje dovela ljude u prilično robovlasnički položaj jer ih u nekom velikom periodu tera da polovinu svoje plate plaćaju toj agenciji koja im je našla posao.
Ima li Srbija zakonsku osnovu da prihvati ovakvu konvenciju? Ima, zaista. I Zakon o radu prepoznaje još iz 2003. godine ove elemente. Imamo i Zakon o osiguranju za slučaj nezaposlenosti, koji takođe prepoznaje ove elemente. Dakle, zakonsku regulativu imamo u tom obliku. Ima li Srbija već privatne agencije za zapošljavanje? Ima. Ima ih od 2003. godine, ima ih 50-ak i vrlo različito rade. Neke rade prilično u okviru onoga što im daje zakon, dakle, jesu posrednici, dok neke koriste taj prilično nejasan zakonski status i rade ovo što sam već navela. Dobro je ako se ovakva konvencija usvoji, samo u tome što će prilično uvesti red u rad ovih agencija.
Srbija ima još nešto. Osim što ima ove agencije, ima i jednu ogromnu službu koja se zove Nacionalna služba za zapošljavanje. Ta služba ima direkciju, dve pokrajinske službe, 34 filijale, 21 službu i više od 120 ispostava u svim okruzima u Republici Srbiji. Kada sve saberete, to vam dođe blizu 178 raznih oblika i raznih nivoa. Znači, s te strane imamo tu sjajnu veliku službu organizovanu, predstavljenu kao najsavremeniju, a sa druge strane imamo 755.442 građanina Srbije koji nemaju posao. Nešto je u neskladu, ili to samo meni izgleda. Kažem opet, ovo je zvaničan podatak, nezvaničan je mnogo veći.
Iako je Srbija u vrlo nezavidnom ekonomskom položaju, hajde da budem blaga pa da ne kažem da je na kolenima i da je pred dužničkim ropstvom, ova služba ima velike troškove i pretenduje da ima sve veće troškove jer sam pogledala troškove u prethodna tri budžeta, pretenduje da ima sve veće troškove, a sa druge strane ima zanemarljivo male učinke.
Pogledala sam kako izgleda jedan Izveštaj iz 2012. godine, gde je Nacionalna služba za zapošljavanje potrošila 30 milijardi dinara, i samo ću pogledati delove, samo za javne nabavke potrošila 981 milion. Šta su javne nabavke? Usluge održavanja foto-kopir aparata, izgradnja i održavanje objekata službe, tekuće održavanje zgrada, nabavku motornih vozila, nabavku klima uređaja, obuku za menadžerske veštine za zaposlene u službi, nabavku mobilnih telefona. Sad kad je već nabavila motorna vozila sad i pranje vozila, podnih obloga, nabavku zidnih apoteka.
Pored toga, pojavljuju se izvesna "Kuća hrane Lazarević", koja je dobila 348 hiljada dinara, gde su sprovedeni brojni pregovarački procesu bez objavljivanja javnog poziva. Za plate zaposlenih je utrošeno dve milijarde, 16 miliona za nagrade zaposlenim, 143 miliona za kancelarijski materijal i materijal za higijenu, za troškove putovanja zaposlenih 41 milion.
Sada, prema istim tim podacima iz iste te službe oni kažu da su 2011. godine, uz njihovu asistenciju, zaposlenje pronašlo 50 hiljada ljudi, a da je u prošloj godini uz njihovu veliku asistenciju pronašlo 25 hiljada ljudi. Nemojte da budete naivni, ja ne optužujem službu za stanje u državi, zbog toga što ne može da se nađe posao i zaista što se nešto vrlo teško otvara i otvaraju nova radna mesta. Ali, izvinite, gajiti sa jedne strane toliku službu, zaista je gajiti, jer vidite sa čim sve oni raspolažu, a sa druge strane dobijati ovakve efekte malo je čudno i za mnogo bogatije zemlje.
Moram da kažem još jednu činjenicu koja zaista svakako mora da zabrine sve narodne poslanike, naročito treba da zabrine Vladu i ovo je jedan vrlo poražavajući podatak da je u ovoj armiji od 755 hiljada nezaposlenih 200 hiljada mladih ljudi koji nisu zaposleni do 29 godina. To je stvarno vrlo ozbiljan problem za jednu zemlju kojoj trebaju mladi ljudi da se pripreme i da je vode. Ali, ako do 29 godina nisu uspeli da nađu posao i najveći broj tih ljudi je sa visokom školskom spremom.
Sledeća velika kategorija koja predstavlja problem državi u smislu što ne može da im obezbedi posao, jesu osobe sa invaliditetom, ali ne prolaze bolje i žene između 45 i 55 godina koje su ostale bez posla usled tranzicije. Znači, za njih je radni vek završen, one ne mogu da nađu posao. To su zvanični podaci, a procene govore da su ovi brojevi još drastično različiti i veći. Kažu podaci da u regionu samo BiH stoje gore od nas kada su u pitanju rad i zaposlenje.
Čemu su služili ovi podaci? Ne da pokažem da ja čitam, nego da pokažem koliko zapravo jeste sa jedne strane veliki problem ogromna armija nezaposlenih. Država koja ne zna šta će da se dogodi sa njenim penzionim sistemom koji će da padne zbog toga što imamo problem sa malim brojem zaposlenih u odnosu na nezaposlene i penzionere. Još gomila problema koja se uz to otvara, a sa druge strane služba koja kažem radi svoj posao, sjajno organizuje. Vidite, ima 178 razno raznih ispostava koje treba da žive.
Sad se ponovo vraćam na obrazloženje predlagača. Kaže – prioritet Vlade ostaje postizanje dva cilja. Privredni razvoj, to sam razumela, a drugo je kreiranje radnih mesta. Ne znam kako mislite da ih kreirate ali ako sam dobro razumela vi mislite da zapošljavate ljude, pa vas zato molim da to i napišete – želimo da zapošljavamo ljude, da otvaramo nova radna mesta. Kreiranje radnim mesta zvuči nekako tehnokratski i nije mu mesto u zakonima.
Da bi se to i postiglo, da bi zaista dobili privredni razvoj i zaposlenje ljudi, potrebna je reorganizacija institucija nadležnih za poslove rada. To je potpuno jasno. To uključuje da se reguliše i status ovih privatnih agencija za zapošljavanje i ponovo kažem, njihov posao se delimično reguliše i ovom konvencijom.
Kažete u sledećem pasusu obrazloženja – Srbija je obavezna da kao jedan o prioriteta donese i ratifikuje konvenciju međunarodne organizacije rada broj 181 o privatnim agencijama za zapošljavanje. To je jedna od milion stvari koje sam čula za svog mandata poslanika, šta je sve Srbija obavezna i šta su joj prioriteti. Ne znam samo kako se određuju te vrste prioriteta zato što ja mislim da je prioritet Srbije u ovom trenutku da zaposli ljude, pre svega mlade ljude i da pokuša da nađe za ove dve kategorije koje sam navela, osobe sa invaliditetom i žene od 45 do 55 godina, mogućnost da nekako iskoriste njihovu radnu i kreativnu energiju, a ne da kreira radna mesta i da joj je prioritet da prihvata ovo ili ono.
Imam jako mnogo primera raznih organizacija koje su praktično u prethodnom periodu od 2003 godine radile na razno razni način ulogu posrednika u oblasti rada. Jedna od njih, bez želje da reklamiram bilo koga, ali mi se dopada primer i mislim da ga treba istaći je jedno udruženje čije ime neću govoriti iz Novog Pazara. Dakle, iz dela Srbije koji je zaista imao jako mnogo problema i sa zapošljavanjem i sa investicijama i sa siromaštvom i sa svim ostalim.
Ta organizacija, recimo, je uspela da prošlog leta sprovede stručnu i solidno plaćenu praksu studenata iz Raške u Nemačkoj. To su u početku naravno, pošto su studenti visoko obrazovani građani, doduše do sada je radila i njihovo zapošljavanje, upravo posredništvom što je zakon obezbedio, ne nekim drugim odnosima, kao što su odnosi o kojima smo govorili gde se sklopi sa poslodavcem takva vrsta odnosa, da zaposleni, novo zaposleni plaća u nekih sledećih 50 godina 50% od svoje zarade. Namerno, karikiram jer se u tim odnosima nikada ne pojavljuje koliko godina će plaćati tu vrstu duga, otplaćivati tu vrstu duga, ali govorim o tome da je to problem koji inspekcije naše prilično ravnodušno gledaju i kažu ne znaju kakav je status tih organizacija.
To su neke osnovne stvari o kojima sam htela da govorim. Rekla bih još, kada su ovakve organizacije u pitanju to su dobri primeri, to su dobri modeli. Vidimo kako može da takva organizacija radi na zapošljavanju ljudi jer ova o kojoj sam sada govorila je model koji je zaposlio hiljadu ljudi, kažem, ovog trenutka samo sa visokom spremom, ali kažu da će još hiljadu sledeće godine zaposliti, naravno u Nemačkoj i zemljama EU, u Srbiji neće. Ne znam iz kog razloga. To su oni koji su kuvari, ili imaju neku srednju mašinsku struku ili slične stvari.
To je možda dobar primer ali je očigledno da kada takav primer navedete da postoji i onaj koji nije dobar primer, a to je onaj o kome govorim sa ovoliko mnogo reči zato što stvarno doživljavam, naravno opet kažem ne generalizujem. Imate i u Nacionalnoj službi za zapošljavanje ljudi koji rade svoj posao jako dobro i kvalitetno i oni koji nemaju ni motiv, nisu zainteresovani da rade u toj službi na način na koji to zaista i treba. Kada dovedete službu za zapošljavanje da ne zapošljava ljude, onda se ona ne može nazvati službom za zapošljavanje.
To su neke naše osnovne primedbe i opet kažem, što se nas tiče, vrlo važna oblast rada. Vrlo važno je zapošljavanje, o tome treba govoriti u parlamentu. Svako od nas iz različitih političkih partija ima različito mišljenje, neka se slažu, ali vas molim da razmislite o ulozi organizacija privatnih, zvaničnih, javnih, državnih, kakvih god i njihovim efektima rada. Efekt rada je jedino merilo na osnovu čega treba da neka organizacija ostane ili ne ostane aktivna. Hvala.