Poštovana predsedavajuća, gospodine ministre, predstavnici ministarstva, predstavnici direkcije, danas raspravljamo o zakonu koji govori o izmenama i dopunama Konvencije o međunarodnom prevozu na železnicama.
Svakako da je ovo jedan tehnički dokument i akt koji se tiče onih ljudi koji svakodnevno obavljaju poslove međunarodnog železničkog saobraćaja i siguran sam da oni pomno prate sve izmene ovih dokumenata.
S druge strane, ovu konvenciju možemo posmatrati i sa jednog drugog aspekta. Sa aspekta sposobnosti naše zemlje da ispuni ovu konvenciju obaveza iz ove konvencije, da ukloni sve neusaglašenosti koje imamo sa EU i na taj način da shvatimo gde se danas srpska železnica nalazi i šta je sve ono što nas očekuje u nekom narednom periodu.
Podsetiću da je Organizacija za međunarodni prevoz železnicama, kao što reče ministar, osnovana 1980. godine u Bernu kao vid institucionalne saradnje zemalja u međunarodnom železničkom saobraćaju, sa težnjom da se usaglasi i harmonizuje to međunarodno železničko pravo, najpre u oblasti prevoza putnika, prevoza robe, prevoza prtljaga. To je najznačajnija međunarodna organizacija koja se bavi prevozom, železnicama. Čuli smo da je čini 47 zemalja, uglavnom evropskih, ali i neke zemlje Azije i Afrike. Ona je jako bitna u tom celom procesu međunarodnog železničkog saobraćaja.
Možda je interesantan podatak da je prvi međunarodni železnički ugovor na ovu temu potpisan još davne 1890. godine u Bernu, gde se i danas nalazi sedište organizacije OTIF.
Nakon ozbiljnih političkih i ekonomskih promena u zemljama članicama OTIFA, 1990. godine u Viljnusu je došlo do značajnih izmena, kako u samo funkcionisanje i organizaciji OTIFA, ali u značajnom delu, što se tiče procedura. Treba istaći i da su direktive EU značajno uticale na te promene, najpre u onom delu gde je EU još počev 1991. godine, uticala na svoje članice da se infrastruktura, znači, upravljanje mrežama infrastrukture odvoji od transporta, od prevoza robe i putnika.
Možemo reći da te izmene od 1999. godine, izmene OTIFA, možemo svrstati u dve kategorije. To su najpre formalne izmene bile i ticale su se same organizacije i povećanja nadležnosti samog OTIFA, iz razloga zato što se do tog trenutka veliki broj drugih međunarodnih organizacija bavio raznim pitanjima i sa raznim nadležnostima u oblasti međunarodnog železničkog saobraćaja, ali i u delu dobijanja značajnih nadležnosti, kao što je rekao i sam gospodin ministar, gde su uključene i nadležnosti u vezi prevoza opasnih stvari u vezi prevoza, naravno, ugovora o prevozu putnika, robe, ugovorima o korišćenju vozila, ugovorima o korišćenju železničke infrastrukture…
(Predsedavajuća: Samo momenat, gospodine Mitroviću. Molim narodne poslanike samo da omoguće govorniku da govori, a i meni da mogu da čujem onoga ko izlaže. Hvala vam.)
…Uklanjanje prepreka na samim granicama, zatim, tehničkim standardima i standardizacijom vozila, infrastrukture. Već se vidi iz ovih nadležnosti da je OTIF svakako najznačajnija organizacija u međunarodnom prevozu putnika.
Što se tiče ovog materijalnog dela izmene OTIFA iz 1999. godine, uglavnom se radilo na izmenama isprava i procedura u ispravama, ali i u delu koji se tiče odgovornosti. Što se tiče izmena u ispravama, uglavnom se to odnosilo na tovarne listove i na slične isprave, a svakako, kao i u svakoj drugoj konvenciji, deo koji se tiče odgovornosti je značajan deo ovih izmena.
Nakon promena o Viljnusu, Konvencija se sastoji od glavnog dela same odredbe i od sedam dodataka. Razlog zašto mi danas raspravljamo o izmenama jesu izmene u dodacima "E", koji se odnose na ugovore o korišćenju infrastrukture u međunarodnom železničkom saobraćaju, a u cilju rešavanja neusaglašenosti odredaba ovog priloga sa pravom EU, zatim, izmene i dopune dodatka "F", koji se odnosi na jedinstvena pravila o vrednovanju tehničkih standarda i prihvatanja jedinstvenih propisa, kao izmene i dopune dodatka "G", koji sadrži jedinstvena pravila o tehničkom odobrenju za prihvatljivost železničkih sredstava namenjeni za ovu vrstu saobraćaja. Takođe su 2011. godine u Bernosu prilozi dodatka "F" preimenovani u jedinstvene tehničke propise.
Još jednom kažem da je jasno, kada govorim o ovoj konvenciji, da je ovo usko stručan, neko će možda reći suvoparan tekst i nešto što se tiče onog dela ljudi koji se svakodnevno bave sa ovom materijom. Ali na samom početku sam rekao da ovu konvenciju možemo posmatrati i kao sposobnost naše zemlje da prati sve ono što se dešava u zemljama članicama ove organizacije, najpre u zemljama EU, sa kojima mi najviše opštimo u pogledu železničkog saobraćaja, a iskazujemo značajnu težnju pristupanju toj velikoj organizaciji. Sa skoro 500 miliona stanovnika EU i sa udelom od 31% učešća u svetskom nominalnom BDP, EU ima značajan interes da vodi računa o razvoju transporta na svom području.
Transportna politika EU se bazira na nekoliko zaključaka. Svaki vid transporta treba da bude optimiziran. Svaki vid transporta mora biti siguran, efikasan. Svaki vid transporta mora biti kombinovan, da poseduje mogućnost kombinovanja sa drugim vidovima saobraćaja i mora iskazati visok stepen prijateljstva, kako oni to kažu, sa prirodom. Znači, mora biti posvećena značajna pažnja očuvanju prirode.
I pored činjenice da danas u okviru EU železnički saobraćaj je zastupljen u prevozu putnika sa nekih 8,4% do 8,6% od ukupnog prevoza i sa 17% prevoza robe, EU poslednjih godina posvećuje značajnu pažnju razvoju železničkog saobraćaja, upravo zbog svih komparativnih prednosti koje železnički saobraćaj ima. Znači, najpre, uzimajući u obzir da je železnički saobraćaj siguran, i pored značajnog povećanja brzina poslednjih godina, da je efikasan, da ima visok stepen zaštite životne sredite i da poseduje veliku mogućnost kombinovanja sa drugim vidovima saobraćaja.
Značajan podatak je da železnička industrija EU ostvaruje promet od 73 milijarde evra godišnje i da je u toj industriji zaposleno oko 800 hiljada ljudi. Takođe, poznato je da su još 2007. godine Evropski parlament i Savet doneli pravila o pravilima i obavezama u železničkom saobraćaju, kako bi se pružila veća sigurnost učesnicima u železničkom saobraćaju.
Sve ovo govorim još jednom, jer je to interesantno za nas kao zemlju, jer ulažemo maksimalne napore da pristupimo toj velikoj porodici. Ali, postavlja se pitanje – da li je u ovom trenutku srpska železnica sposobna da ne predstavlja kočnicu i problem sutra u tom jednom globalnom evropskom transportnom sistemu, već da bude deo razvoja transporta?
Svakako da se srpska železnica danas nalazi u značajnim problemima i svakako da je to posledica, najpre, privrednog zaostatka, jer sve ono što se dešavalo u železnici je direktno vezano za probleme privrede – smanjenja proizvodnje, a samim tim se i transport značajno smanjio. Sadašnje stanje jeste i posledica nedovoljnog osnovnog ulaganja, ali i posledica loše organizacije, posledica loše socijalne i kadrovske politike.
Navešću sada neke podatke koje će ukazati u kakvom se stanju danas nalaze srpske železnice. Od 3.809 kilometara železničke mreže, 1768 kilometara su magistralne pruge, a od toga je elektrificirano 1247 ili oko 32,7%. Samo 7% pruga, 276 kilometara ima dva koloseka. Samo oko 45% pruga ima dozvoljeno osovinsko opterećenje od 22,5 tona, dok je na 30% pruga to opterećenje ispod 16 tona. Dozvoljena brzina prelazi 100 kilometara na čas, na svega 3,2% pruga, a najveći deo pruga, oko 50% mreže, dozvoljava maksimalnu brzinu do 60 kilometara na čas. Sa izuzetkom pojedinih sekcija pruga – Beograd-Šid i Velika Plana-Niš, koje su dvokolosečne elektrificirane i na nekim deonicama dozvoljavaju veće brzine, sve ostale pruge imaju zastarele tehničke i tehnološke parametre. Čak i na nekim sekcijama ovih pruga ima deonica u veoma lošem stanju, tako da se brzina često privremeno ograničava na 20 kilometara na sat, pa i sporije.
Javno preduzeće Železnice Srbije raspolaže sa 480 lokomotiva, osam i po hiljada teretnih i 550 putničkih vagona i vučna i vučena vozila su relativno stara i nepouzdana, što neretko rezultira defektima u toku vožnje. Prosečna starost voznih sredstava prelazi 30 godina, a stopa raspoloživosti, u zavisnosti od tipa, varira između 26% i 61%, što jasno ukazuje da ovih 480 lokomotiva nisu na raspolaganju svakog dana, a naravno, i ovi navedeni vagoni.
U poslednjoj godini su na prugama Srbije uvedene lagane vožnje na 320 mesta, u ukupnoj dužini od 535 kilometara, što predstavlja 16% svih pruga koje su u eksploataciji. Za sanaciju slabih mesta treba izdvojiti oko 350 miliona evra. U modernizaciju železničke infrastrukture je u poslednjoj deceniji uloženo skromnih 168 miliona evra i remontovano je oko 136 kilometara pruge.
Sve ove poražavajuće podatke, naravno, nisam iznosio da bih podsećao na surovu realnost, već da bi zajedno i mi u ovom parlamentu i Vlada konačno doneli neke značajnije odluke, kako bi se svi ovi problemi prenebregli i kako bi bar donekle spremno dočekali trenutak kada će Srbija postati deo te velike evropske porodice i kako nećemo biti kočnica tog transportnog sistema, već deo razvoja i, naravno, da vidimo koji su to koraci koji bi nas doveli do određenog pomaka.
Svakako da je ulaganje u železničku infrastrukturu nešto što je neophodnost u ovom trenutku. Koridor 10 jeste žila kucavica železničkog sistema Srbije. Neki stručnjaci čak kažu da je važniji železnički Koridor 10 od putnog Koridora 10, u dužini od 770 kilometara od hrvatske granice, preko Beograda, do makedonske granice, uzimajući krake istok prema Dimitrovgradu i sever prema Subotici, svakako jesu naša šansa.
Ono što je neophodno uraditi u ovom trenutku jeste osposobljavanje te pruge za brzine bar do 160 kilometara na čas, potpuna elektrifikacija pruge, od tog putnog pravca napraviti dvokolosečnu prugu i osposobiti je za prevoz i teretnog i putničkog saobraćaja. Za sve to je potrebno negde oko 4,6 milijardi evra, a ako se dobro sećam, mi smo dali obećanje EU da ćemo taj posao završiti negde do 2020. godine.
U ovom trenutku više od polovine ovog koridora ne ispunjava uslove o kojima sam govorio, ili iz problema elektrifikacije, dvokolosečnosti, nemogućnosti saobraćaja teretnih vagona. Ono što predstoji svakako jeste jedno ozbiljno ulaganje. Raduje činjenica da će u narednom periodu, po informacijama koje dobijamo iz Vlade, iz resornog ministarstva, značajno biti rađeno na Koridoru 10 i iz ruskog kredita i iz sredstava od španske, nemačke vlade i drugih izvora. O tome svakako ministar bolje zna od mene.
Još jednom kažem, raduje činjenica da će biti konačno napravljena jedna ozbiljna saobraćajnica, od koje možemo imati najpre jednu veliku finansijsku korist. Železničari to kažu najbolje, od tog tranzitnog saobraćaja su najslađe pare. To ljudi sa železnice svakako znaju. Kada bude završena ova rekonstrukcija, putovanje kroz Srbiju će biti smanjeno za tri sata.
Takođe, pozdravio bih i napore izmeštanja železničkog saobraćaja iz samog centra Niša. I tu se uključila EU i jasno stavila do znanja da ide u susret onom trenutku kada će Srbija pristupiti EU i da ne želi da srpska železnica bude crna tačka na toj železničkoj mapi Evrope. Evropska unija je dala milion i po evra za izradu dokumentacije, ali nas je sa druge strane i upozorila da nemamo vremena za čekanje i oklevanje. Tako da, ono što očekujemo i mi poslanici i građani, a i EU vidimo, je da se raspiše konačno taj tender s proleća i da se krene sa izmeštanjem železničkog saobraćaja iz centra Niša.
Ono što će se pred poslanicima u narednom periodu naći jeste garancija, zahtev za garanciju za kredit od Kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvoj od 25 miliona, koje je gospodin Dinkić, ministar finansija, ispregovarao. Jasno je da je to jedan veoma povoljan kredit od 25 miliona evra sa grejs periodom od četiri godine za završetak realizacije prve faze Prokop, koja je deo beogradskog železničkog čvora. Jasno je da je beogradski železnički čvor jedno od ključnih mesta na Koridoru 10, čvor kroz koji prolazi pruga koja spaja Pariz i Istanbul, koja spaja Budimpeštu i Atinu, Bukurešt i Bar. Jasno je da tih 25 miliona evra od Kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvo jesu dobra investicija.
Najava kupovine određenog broja voznih sredstava, 12 dizel električnih lokomotiva, 25 elektromotornih vozova, kao i 15 višesistemskih lokomotiva na neki način će poboljšati vozni park železnice, svakako ne dovoljno.
Ono što na kraju želim da kažem, a tiče se ulaganja u infrastrukturu, ne umanjujući ni na koji način značaj Koridora 10, jeste svakako pruga Beograd – Bar. Imam blagi osećaj da je u ovom trenutku na neki način zapostavljena. Voleo bih da budem razuveren i voleo bih da čujem neke nove informacije od ministra. Pruga koja je nekada bila ponos Titove Jugoslavije, najveći infrastrukturni projekat Srbije i Crne Gore, već 35 godina čeka na ozbiljnu rekonstrukciju. Procena je da je za tu ozbiljnu rekonstrukciju potrebno oko 340 miliona evra na ukupnoj dužini od Beograda do Bara, oko 200 miliona evra za srpski deo i ono što bi se nakon toga desilo, a procena je stručnih ljudi, jeste da bi se broj putnika učetvorostručio a prevoz robe bi se duplirao.
Ne treba ni da podsećam da je nakon otvaranja barske pruge 1976. godine i u godinama posle toga barska pruga bila značajan deo transporta svih značajnih privrednih subjekata jugozapadno od Beograda. Železnicom su vozili i proizvođači uglja i proizvođači bakra i aluminijuma. Danas oni više nisu na železnici. Znači, očekujem da se značajno uloži u rekonstrukciju Beograd – Bar.
Zanimljiv je podatak da je samo u četiri meseca prošle godine naš izvozni adut "Fijat" iz Kragujevca baš tom prugom preko Kragujevca, Požege i Užica za Bar prevezao oko 17.000 automobila, a ono što se očekuje u ovoj godini jeste najmanje između 110 i 180 hiljada, tako da su to jasni razlozi zašto treba ulagati u prugu Beograd – Bar.
Na kraju, ono što želim da kažem jeste da je neophodna reforma železničkog sistema Železnica Srbije, u tom organizacionom smislu. Znamo da je u julu prošle godine Skupština Akcionarskog društva donela odluku o stvaranju četiri zavisna društva za infrastrukturu, prevoz robe, prevoz putnika i gazdovanje imovine i to je samo početak organizacione reforme železnice, kojom bi se napravila jedna nova organizaciona struktura i Železnice Srbije bi funkcionisale kao grupa, kao kontrolisano društvo koje bi pružalo korporativne i druge zajedničke usluge ostalim zavisnim društvima.
To je samo početak, ali imam osećaj da se i tu dosta traga, da još uvek nismo sigurni kuda smo krenuli.
(Predsedavajuća: Vreme.)
I u tom delu moramo povesti računa i gledati iskustva zemalja iz EU.
Samo još par rečenica. Evropska unija je još 1991. godine, kasnije prvim paketom o železnicama 2001. godine, jasno stavila do znanja svima, najpre svojim članicama, da je neophodno povećati konkurentnost u železnicama, kako bi se železnica učinila atraktivnijom upravo zbog svih komparativnih prednosti.