Poštovani predsedavajući, uvaženi ministre, dame i gospodo narodni poslanici, danas pred sobom imamo Predlog zakona o posebnim uslovima za upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole, ili bolje rečeno, jedno čudo neviđeno od predloga zakona, budući da ni jedna zemlja ni u Evropi a ni u okruženju ne poseduje ovakvu vrstu regulative, još se pri tom traži njegovo usvajanje po hitnom postupku.
Ministar je zamolio za pomoć svih nas. Ja ću je odmah dati, i to u vidu kritika šta sve treba pod hitno menjati u ovom predlogu zakona.
Sigurna sam da niste pisali ovakav predlog zakona, ali ko god da ga je pisao, očigledno je i evidentno njegovo neznanje, ili se na pisanju ovakvog predloga zakona pokušalo učiti. Nažalost, potpuno nepismeno i bez trunke poznavanja ove materije.
Očigledno se postupa u skladu sa onom maksimom, da papir ne pocrveni od stida zato što on trpi sve. Ukoliko ste već ozbiljno hteli da se pozabavite ovom materijom, onda ste mogli da konsultujete i ljude koji se bave ovom oblasti. Recimo mr Dušicu Birovljević, ili dr Zorana Birovljevića, koji u svom opisu imaju gomilu urađenih naučnih radova i koji bi dali svoj ogroman doprinos, upravo kada je u pitanju rešenje ove pravne problematike.
Iako je dosadašnji Zakon o planiranju i izgradnji jako loš, naravno, sa mnoštvom nedostataka na koje nam je ukazivala i međunarodna zajednica, nije trebalo da se radi na donošenju ovakvog jednog predloga zakona, već je trebalo da se radi na jednom postupnom pripremanju donošenja čitavog seta zakona, a koji će biti u skladu sa pravom i koji će posebno regulisati oblast kako planiranja, tako i izgradnje, a isto tako i građevinskog zemljišta.
Ovakvim jednim predlogom zakona se želi omogućiti upis prava svojine na objektima koji su izgrađeni bez građevinske dozvole, te će se tako vlasnicima bespravno izgrađenih objekata, kojima će se najzad, a to im je jedino i nedostajalo, omogućiti da se kao vlasnici sada uknjiženih nepokretnosti, ostvaruju neka druga prava koja proističu, doduše, onako prilično skrivena iza ovakvog jednog predloga zakona.
Naime, ukoliko se ovakvom legalizacijom pomažu oni koji nemaju krov nad glavom, a čisto sumnjam da je to namera onoga ko je ovakav predlog zakona pisao, ne znam zašto se onda tu uopšte pominje promet nepokretnosti. Ne treba da se zaboravi briga oko toga da nelegalni objekti ne mogu biti predmet regulisanja energetske sanacije, niti treba zaboraviti zabrinutost zbog činjenice što dosadašnji važeći zakon vlasnicima upisanih objekata omogućava dalje investiranje u svoje objekte – npr, kada je reč o adaptiranju, rekonstruiranju, sanaciji itd, dok se to nelegalnim objektima ne dozvoljava.
Na ovaj način vlasnici bespravno izgrađenih objekata bi znatno uvećali tržišnu vrednost tih svojih objekata. Bili bi, pozivajući se na ovakav predlog zakona, za koji se nadam da neće biti usvojen, potpuno pravno zaštićeni, imali bi mogućnost da otpočnu postupak legalizacije objekata, pribavljanja građevinske dozvole, odnosno pribavljanja upotrebne dozvole, i to sve u skladu sa ovakvim jednim zakonom. Nije mi jasno ko im je branio da do sada legalizuju te svoje objekte, upravo po važećim propisima?
Ministre Iliću, ova zemlja pamti i neke bolje zakone, za vreme čijeg važenja nije bilo tolike ekspanzije nelegalne ili divlje gradnje, a danas je zapravo retkost da iko gradi legalno.
Ovim predlogom zakona se upoznajemo sa još jednom novinom, a to je kategorija tzv. katastarska politička legalizacija, gde će jednim rešenjem, zapravo, uz upisano vlasništvo nad objektom bespravni graditelji postati vlasnici parcela ispod objekta. Zemljište neće plaćati, dok će ih upis u katastar koštati oko 100 evra po objektu, kako se to navodi, u ovom predlogu zakona. Usvajanje ovog predloga zakona bi proizvelo nesagledive pravne posledice po sve buduće generacije u ovoj zemlji.
Moram da vas podsetim da je Srbija još davne 2004. godine potpisala Bečku deklaraciju o neformalnim naseljima, kojom je dogovoreno da se reguliše upravo problem tih naselja, a do danas nisu uočeni apsolutno nikakvi vidljivi rezultati, niti bilo šta po tom pitanju.
Mislim da je skrivena trostruka namera, ne vas nego onog ko vas je danas poslao da branite ono što je neodbranjivo, a koja bi se ostvarila ekspresnim usvajanjem ovog predloga zakona. Ona ne leži u tome da ste zabrinuti što prema podacima Republičkog geodetskog zavoda danas postoji oko 1.300.000 na teritoriji Republike Srbije za koju nije izdata građevinska dozvola, odnosno nije izdata upotrebna dozvola, zato što je do danas podneto oko gotovo 700.000 zahteva za legalizaciju, što znači da postoji oko 500.000 vlasnika koje to svoje zakonsko pravo do dana današnjeg nisu iskoristi.
Očigledno je ovde da tvorca ovakvog zakona interesuju jedino dva benefita. Prvi je ogromna finansijska korist, koja bi se ostvarila u onom momentu kada bi, recimo, tih navedenih 500.000 vlasnika nelegalnih objekata uplatili državi kroz razne takse i nadoknade po tih 100 evra koji se navode u ovakvom predlogu zakona, a iz iskustva znamo da to nije 100 evra nego je nekoliko puta više, tako da bi to zapravo predstavljalo nekoliko stotina miliona evra novih nameta po građane države.
Drugo, gospodine ministre, politički poeni jesu preko potrebni državi u kojoj je preko milion ljudi bez posla, ali u ovakvom predlogu zakona se moramo osloboditi svega onoga što ima veze sa politikom. Za uzvrat, ovakvim jednim predlogom zakona, građani Srbije ne dobijaju ništa sem jedne velike prevare i jedne prazne priče. Jer, kada u proteklih 10 godina postupak legalizacije bespravno izgrađenih objekata apsolutno nije dao ni jedan jedini rezultat, onda podnošenje ovakvog predloga zakona upravo jeste dokaz tome. Da je išta urađeno u proteklih 10 godina, ovaj zakon se ne bi našao u skupštinskoj proceduri, posebno se ne bi našao ni danas, niti ikada u skupštinskoj proceduri, jer u najmanju ruku vređa zdrav razum, bar zdrav razum onih koji se iole razumeju u pravo.
Vidljiv je više nego amaterski pristup u rešavanju ovog problema. Izneću vam ove probleme i to shvatite kao moju dobronamernu kritiku, eto kao i moju pomoć da doprinesem da ovaj zakon bude što kvalitetniji.
Prvo, tvrdnja da će banke za građevine za koje u katastru bude zabeleženo da su upisane na osnovu zakona davati kredite i hipoteke nije tačno, jer su to banke već jasno i glasno demantovale.
Drugo, ovaj predlog zakona nosi brojne rizike od korupcije na koje morate voditi računa. Od sukoba pojedinih odredbi zakona, pojedinih pravnih praznina, dvosmislenih administrativnih procedura, preko upotrebe različitih termina za istu pojavu, pa do izmišljanja termina kojim nikom nije ništa jasno, do uvođenja nekih novih termina, čije značenje do sada niko nikada nije definisao.
Treće, naime, iako je glavni cilj regulisanje upisa prava svojine na objektima koji su izgrađeni bez građevinske dozvole, on se izigrava upravo time što se pojedine odredbe zakona regulišu i upis prava svojine na građevinskom zemljištu, a upis prava svojine na građevinskom zemljištu uopšte u ovom predlogu zakona nije naveden kao predmet zakona, niti može biti njegov predmet zakona.
Odredbama ovog zakona propisano je da je dozvoljen upis prava svojine na građevinskom zemljištu u korist vlasnika bespravno izgrađenih objekata, ako je bespravno izgrađen objekat sagrađen na građevinskom zemljištu koje je u svojini, ili je na njemu upisano pravo korišćenja u korist trećih lica. Član 4. kaže da su ta treća lica fizičko ili pravno lice, jedinica lokalne samouprave, autonomna pokrajina ili Republika Srbija, a time se upravo ugrožavaju prava trećih lica i promovišu isključivo privatni interesi umesto javnih interesa.
Ovaj zakon dozvoljava pod posebnim uslovima, ne znam kojim uslovima, niti iko zna koji su to posebni uslovi, upis prava svojine i na onim objektima koji se nalaze na površinama javne namene. To je pravno nedopustivo, pa ako hoćete to je pravno nasilje.
Šesto, ovaj predlog zakona, dakle, samo u ovoj našoj zemlji, zemlji zvanoj Srbija, apsolutno nigde više na celoj kugli zemaljskoj, dozvoljava da kao jedan dokaz od uslova za upis prava svojine na bespravno izgrađenom objektu, bude dokaz o plaćenim računima za električnu energiju ili za komunalne usluge itd. A to, što važećim, upravo Zakonom o državnom premeru i o katastru, tako nešto nije dozvoljeno, niti taj zakon to dozvoljava, pa očigledno nikom ništa. Derogiraće i taj zakon, jer ovakvim predlogom zakona derogirate i mnogo toga, ali ništa opet čudno. To je opet pravno nedopustivo i opet ću ponoviti ogromno pravno neznanje.
Sedmo, ukoliko se ovakvim zakonom, iako su ovakvim Predlogom zakona utvrđene određene obaveze organa nadležnih za poslove urbanizma, za te iste nije utvrđena procedura, kao ni kriterijumi za donošenje odluka od strana tih organa.
Osmo, u Predlogu zakona nigde striktno ne piše da upisani objekti neće biti rušeni, jer po odredbama važećeg Zakona o planiranju i izgradnji i njegovim rokovima, koji važe upravo do 6. juna ove godine, a zbog odluke Ustavnog suda, za koju verujem da znate, oni koji nisu izvršili dopunu zahteva u roku od 60 dana, od dana kada im je nadležni organ to zatražio, isti je bio dužan da taj zahtev odbaci, što dalje daje pravo inspekciji da donese rešenje upravo o rušenju tih objekata.
Tvorci, naravno, pisci ovakvo, moram reći nakaradnog Predloga zakona, kažu da se tako nešto, pod znacima navoda, podrazumeva, s tim da to podrazumevanje i takvu definiciju, takođe, apsolutno ni jedan zakon ni u svetu, a ni u našoj zemlji ne podrazumeva.
Deveto, nije mi jasno zašto je neophodno, osim za prikrivanje dosadašnjeg nerada, da se ovaj zakon donese po hitnom postupku, a kako je navedeno u cilju sprečavanja nastanka štetnih posledica po građane i privredu. Mislim da je upravo suprotno i da će ovakvim Predlogom zakona tek nastati nesagledive štete, kako po građane Srbije, tako upravo i po privredu.
Naime, gospodine ministre, red ne može da se uspostavi neredom. Vama se čini, možda, da ćete ovakvim jednim Predlogom zakona olakšati legalizaciju, ali ovaj zakon, morate da budete sigurni, će uneti jedan potpuni haos u sistem. Ogroman broj ljudi zloupotrebiće prava kojim se ovakvim Predlogom zakona dozvoljavaju. Vlasnici zemlje, vlasnici objekata postaće oni koji na to nemaju pravo. Broj tužbi preopteretiće naše sudove, koji su i onako u totalnom kolapsu, ne samo po prijemu tužbe, već po pitanju svega. Naravno taj broj tužbi stalno će se povećavati, za dve godine će biti još većih problema od toga, svi će svakog tužiti, svi će protiv svakog podnositi zahteve za privremene mere, a dok to traje, niko neće moći apsolutno ništa da legalizuje. Ponavljam, da se red ne može uspostavljati neredom.
Poštovani ministre, zemljišni sistem, katastarski sistem, urbanistički sistem veći je čak i od pravosudnog sistema. Taj pravosudni sistem, vidimo već neko vreme, možemo da sagledamo godinama unazad, pokušava da se menja u jednom danu. Nije dao apsolutno nikakve rezultate. Vi ste videli, ja sam videla, videli smo svi i videli smo na šta je to ličilo i kakve je to posledice proizvelo. Mislim da ne treba da gajite preveliku nadu da će ovaj pokušaj brzoplete reforme proći drugačije.
Takođe, već sam napomenula da sam gotovo sigurna da vi niste pisali ovako nešto, ali onima koji su pisali, za njih je sramota što su vas ovde danas poslali kao ovlašćenog predlagača da se javno sramotite pred nama, pokušavajući da odbranite ono što je neodbranjivo.
Naravno, bila bi zadovoljna da se ovaj zakon, bar ne u ovom obliku i ne na ovaj način, nikada nije našao u skupštinskoj proceduri, jer za tako nešto nije ni trebao da se nađe, a ne da danas crvenimo, kao što će to i građani Srbije činiti, koji se iole razumeju u ovu materiju, zbog totalnog neznanja njenih tvoraca.
Na kraju krajeva, kada nekad nešto ne znam, nije sramota neznati, ja pitam. To su mogli da pitaju isto i oni koji su sastavili zakon i koji su vas poslali danas da sramotite upravo zbog njihove sramote.
Na kraju, drago mi je što ste kao džentlmen čestitali 8. mart. Nadam se da ćete danas sa posebnom pažnjom da saslušate šta sve žene imaju da kažu na ovu temu, da im nećete mnogo protivrečiti i da ćete uvažiti sve naše kritike. Hvala puno.