Zahvaljujem.
Poštovana predsedavajuća, uvaženi ministre, dame i gospodo poslanici, poslanička grupa SPS učestvovala je u načelnoj raspravi o ovom predlogu zakona, a podneli smo i više amandmana.
Zahvaljujem Vladi što je jedan broj naših amandmana prihvatila, ali bih se, koristeći vreme ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe, osvrnula pre svega na amandmane koje Vlada nije prihvatila.
Amandman na član 1. stav 1, kojim smo tražili da se produži rok za mogućnost upisa vlasništva na objektima koji su izgrađeni i nakon 11. septembra 2009. godine, nije prihvaćen. Obrazloženje koje smo dobili zašto ovaj amandman nije prihvaćen je da je odredbama zakona bespravna gradnja sankcionisana kao krivično delo nakon 11. septembra, odnosno nakon dana stupanja na snagu Zakona o planiranju i izgradnji.
Zbog velikog broja građana koji su nam se ovih dana obratili, upravo zbog toga što su zainteresovani da se ovaj rok odnosi i na objekte koji su izgrađeni nakon 11. septembra 2009. godine, govoriću malo više upravo o ovom amandmanu.
Pojava bespravne gradnje je evidentirana 60-tih godina dvadesetog veka uglavnom po većim gradovima. Lokalne i republičke vlasti u to vreme finansirale su sociološka istraživanja, da bi videle u čemu je problem sa ovim fenomenom bespravne gradnje i kako bi našle najbolje rešenje da se spreči širenje bespravne gradnje. Osnovni i ključni problemi do kojih je ova analiza došla za bespravnu gradnju jesu nerešeno stambeno pitanje velikog broja porodica u gradskim naseljima, koje nisu mogle od svojih radnih organizacija da dobiju stanove na korišćenje za stanovanje, zatim, nepostojanje tržišta stanova i oskudna ponuda komunalne opremljenih građevinskih placeva.
Vlasti u nastojanju da suzbiju bespravnu gradnju primenjivale su uglavnom restriktivne mere zabrane, pretnje zatvorskim i novčanim kaznama ili rušenjem. Ove mere nisu mogle dati rezultate, jer je bespravna stambena izgradnja bila motivisana rešavanjem egzistencijalnog problema domaćinstava koja nisu imala krov nad glavom.
Prvi pokušaj normativnog rešavanja problema neformalne izgradnje sadržani su u Odluci o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata, koju je doneo Grad Beograd 1993. godine. Zakon o posebnim uslovima za izdavanje građevinske dozvole, odnosno upotrebne dozvole, bio je prvi propis na nacionalnom nivou u ovoj oblasti.
Izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji iz 2001. godine načinjen je novi pokušaj zaustavljanja i sankcionisanja bespravne gradnje uvođenjem kaznenih odredbi, odnosno bespravna gradnja inkriminisana je kao krivično delo.
Zakon o planiranju i izgradnji koji je donet 2003. godine, takođe je članom 149. bespravna gradnja predviđena kao krivično delo. Što znači da po svim prethodnim odlukama i zakonima, kao i Zakonom o planiranju i izgradnji koji je donet septembra 2009. godine, je bespravna gradnja inkrimisana kao krivično delo, ali je to ostalo mrtvo slovo na papiru, kako zbog neažurnosti inspekcijskih službi koje retko podnose prijavu protiv nesavesnih graditelja, tako i zbog sudova koji prijave procesuiraju ili odlažu.
Od 11. septembra 2009. godine do dana, postoje podaci da je izgrađeno u Srbiji oko 300 hiljada objekata. Vi ste, gospodine ministre, u vašem uvodnom izlaganju rekli da ti objekti neće biti rušeni. Amandman koji smo podneli predviđao je da se rok, odnosno da se mogućnost za upis objekata proširi i na objekte koji su izgrađeni nakon 2009. godine. Ako te objekte nećemo rušiti, ne možemo primeniti zakon na te objekte i pitanje je šta ćemo raditi sa tim objektima? Takođe, u obraćanju ste rekli da je ovo zakon koji u suštini predstavlja svojinsku evidenciju. Kako ćemo tu svojinsku evidenciju proširiti na 300 hiljada objekata koji realno postoje u Srbiji?
Gospodine ministre, molim vas da još jednom pogledate sadržaj mog amandmana. Ubeđena sam da će doprineti kvalitetu zakona i sprečiti da i na ovaj način napravimo još jedan neravnopravan položaj među građanima, odnosno među vlasnicima objekata koji su objekte zidali pre i posle 2009. godine.
Što se tiče amandmana na član 9. tražili smo da se rok od 90 dana, predviđen ovim zakonom kao rok u kome se donose rešenja o upisu prava vlasništva sa svim eventualnim zabeležbama, poveća na 180 dana. Ako uzmemo u obzir da nadležne službe, koje su primale zahteve za legalizaciju po ranije važećim propisima, imaju obavezu da mesno nadležnim katastrima dostave te zahteve i ako postoji obaveza da, svi oni koji nisu podneli zahteve za legalizaciju, podnesu prijavu za upis vlasništva, a istovremeno uzmemo u obzir sve redovne i svakodnevne obaveze koje katastar ima, smatram da će doći do zagušenja ove službe, što će sigurno izazvati nezadovoljstvo među građanima i među onim građanima koji podnose prijave za upis vlasništva, kao i među onim građanima koji budu redovno obavljali neke svakodnevne svoje zahteve.
Osim toga, katastri u Srbiji nisu dovoljno ni tehnički ni kadrovski opremljeni za ažurno sprovođenje postupaka upisa u kratkim rokovima i sa velikim brojem predmeta. Iz tih razloga, zato što pretpostavljamo da će doći do tih problema, tražili smo da se ovaj rok od 90 dana, produži na rok od 180 dana.
Na član 13. stav 2. smo podneli amandman koji je trebalo da reši problem do kojeg će doći kada zakon počne da se primenjuje. Naime, članom 10. ovog zakona, vlasnik bespravno izgrađenog objekta nakon upisa vlasništva na objektu u katastru nepokretnosti može nastaviti postupak legalizacije, odnosno postupak pribavljanja građevinske i upotrebne dozvole.
Postavlja se pitanje - kako će nakon upisa objekta, na osnovu prijave za upis po ovom zakonu, vlasnik nelegalnog objekta nastaviti postupak legalizacije, s obzirom da nema uredno podnet zahtev za legalizaciju, a smatram da je svima nama u interesu da svi upisani objekti budu i legalizovani?. Samo iz tih razloga, podneli smo amandman da se prijava za upis prava vlasništva na objektima može smatrati i zahtevom za legalizaciju, samo da bi se vlasnicima takvih objekata pružila mogućnost da svoje objekte legalizuju, jer je pitanje iz kojih razloga oni nisu podneli zahtev za legalizaciju. Možda iz istih onih razloga koji su ovim zakonom koji ćemo verovatno u danu za glasanje izglasati, budu pružili mogućnost da mogu da upišu vlasništvo. Pojaviće se i problem o kojem sam već pričala, a to je problem priključenja na elektro i komunalne mreže.
Još jednom se zahvaljujem na tome što ste prihvatili amandmane poslaničke grupe SPS, kojima se utiče da institut upisa prava svojine se prvenstveno usmeri ka socijalno ugroženom sloju stanovništva, koji su svoje objekte zidali radi rešavanja stambenih problema, kao i amandmane kojima se štite prava trećih lica. Hvala.