Treća sednica Prvog redovnog zasedanja, 16.05.2013.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Prvog redovnog zasedanja

6. dan rada

16.05.2013

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 11:15 do 18:20

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Narodni poslanik Zoran Anđelković podneo je amandman kojim predlaže promenu naziva odeljka 5.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Stefana Miladinović podnela je amandman na članove 46, 100. i 101.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 46. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač i Arpad Fremond.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Balint Pastor. Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Balint Pastor

Savez vojvođanskih Mađara
Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, drugi amandman SVM odnosi se na član 46. Predloga zakona, koji govori o Nacionalnom programu železničke infrastrukture.
Predlogom zakona su utvrđeni elementi budućih nacionalnih programa železnice, koji će se donositi na period od pet godina, a Vlada će podneti jedanput godišnje i izveštaj o realizaciji Nacionalnog programa. To je jedna novina i svakako je za pohvalu.
Prvi deo našeg amandmana se odnosi na dodavanje jednog novog elementa koji bi, prema nama, Nacionalni program železničke infrastrukture morao da sadrži, a to je definisanje modela javno-privatnog partnerstva.
Mislim da nije dobro što Vlada Republike Srbije nije prihvatila ovaj naš amandman, jer mislimo da bi bilo celishodno da Nacionalni program železničke infrastrukture Republike Srbije sadrži i definisanje modela javno-privatnog partnerstva.
U mišljenju Vlade se navodi da je javno-privatno partnerstvo regulisano drugim zakonom, Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama. To je, naravno, tačno, ali mislimo da javno-privatno partnerstvo vezano za železnički saobraćaj i železničku infrastrukturu treba detaljnije regulisati posebnim sistemskim zakonom, a to je Zakon o železnici.
Mi smatramo da su razlozi koji dovode do uspostavljanja javno-privatnog partnerstva u oblasti železničke infrastrukture neefikasnost javnog preduzeća u pružanju javnih usluga, zastarelost opreme i infrastrukture koju javni sektor nije u stanju da obnovi i nedovoljan obim i kvalitet javnih usluga u oblasti prevoza putnika i robe, što za posledicu ima otežanu mobilnost stanovništva i usporen privredni razvoj.
Mi smo o ovome govorili i u načelnoj raspravi i danas u vezi našeg prvog amandmana, u vezi mogućnosti prenošenja prava upravljanja jedinicama lokalne samouprave i AP Vojvodini na delovima železničke infrastrukture Republike Srbije.
Zbog čega mi smatramo da Nacionalni program železničke infrastrukture treba da obuhvati i element koji se odnosi na definisanje modela javno-privatnog partnerstva? Zbog toga što, bez obzira što poslednjih godina postoji značajno interesovanje privatnog sektora za ulaganje u železničku infrastrukturu, do realizacije konkretnih projekata ipak ne dolazi iz razloga nepostojanja modela javno-privatnog partnerstva, na osnovu koga bi privatni partner tačno znao šta dobija za uložena sredstva.
Ako se predlagač zakona zalaže za liberalizaciju, za postepenu liberalizaciju tržišta vezano za železnički saobraćaj i u Republici Srbiji, onda smatramo da bi detaljnije trebalo regulisati i model javno-privatnog partnerstva, a to bi se moglo uraditi onako kako smo mi predložili, tj. na način da ovo bude element Nacionalnog programa železničke infrastrukture. Zbog toga pozivam gospodina ministra da još jednom razmotre mogućnost prihvatanja ovog predloga.
Drugi deo istog ovog amandmana na član 46. se odnosi na jedan drugi stav, ali isto vezano za Nacionalni program za razvoj železničke infrastrukture. Mi smo predložili da delove Nacionalnog programa koji se odnosi na železničku infrastrukturu na teritoriji AP, Vlada utvrđuje u saradnji sa nadležnim organom AP.
Predlažem da obratite pažnju na ovaj termin ili na ove reči "u saradnji sa nadležnim organom AP". Postojala su i druga razmišljanja da se to radi uz saglasnost AP ili na predlog AP. To bi bilo pravno nemoguće, ali mislim da saradnja treba da postoji, o tome sam danas mnogo govorio, između republičkih i pokrajinskih organa. Razgovori treba da postoje i mislim da nikom ne bi smetalo da se delovi Nacionalnog programa, koji se odnose na infrastrukturu na teritoriji AP Vojvodine, definišu u saradnji sa nadležnim organom AP Vojvodine.
Vlada Republike Srbije je u svom mišljenju o našem amandmanu navela da je železnička infrastruktura celovit sistem. To apsolutno niko ne spori. Više puta sam to već podvukao, a Vlada je navela i to da neće biti posebno obrađivani delovi železničke infrastrukture na teritoriji AP. Nismo ni mi mislili da će postojati poglavlje o delu infrastrukture na teritoriji AP Vojvodine, ali će svakako sadržati, nadamo se i sigurni smo, taj nacionalni program i delove vezano za AP Vojvodinu i vezano za taj deo Nacionalnog programa. Bilo bi dobro da se to definiše u saradnji sa nadležnim organom AP Vojvodine.
Doduše i vi ste naveli u mišljenju da će prilikom izrade tog programa po prirodi stvari biti konsultovani i organi AP. Ako je to tako, onda ne znam, stvarno mi nije jasno zbog čega niste prihvatili ovaj amandman. Ako ste prihvatili 20 i nešto amandmana poslanika, što je svakako dobro, pa kako da vam kažem, malo je čudno da baš ni jedan od rešenja predloženih od SVM nije bilo prihvatljivo za Vladu Republike Srbije, ali se još uvek nadam, pogotovo posle diskusije ministra o tome da će oni, da ćete vi razmisliti još jedanput do kraja sutrašnjeg dana, pa nam se možda posreći, pa usvojite oba naša amandmana. Na to apelujem. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar Mrkonjić.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Socijalistička partija Srbije
Hvala najlepše predsedniče.
Ovaj peti, kako da kažem, član ovog člana je potpuno jasan i on je nesporan. Ovaj šesti o kome ste sada govorili je bio malo sporan. Vlada utvrđuje u saradnji sa nadležnim organom o AP. Hajde da prenoći. Nadam se da će i to biti jasnije pa ćemo da ga usvojimo. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 46. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Donka Banović i Milica Vojić Marković.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima narodni poslanik Milica Vojić Marković.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine predsedniče, gospodine ministre, obratiću se sa istom nadom kao gospodin Pastor. Samo mi imamo 17 takvih za usvajanje, pa razmislite.
Iznad člana 45. naslov je – izgradnja, rekonstrukcija i modernizacija železničke infrastrukture i vi u članu 46. kažete – da Vlada podnosi Narodnoj skupštini jednom godišnje izveštaj o realizaciji nacionalnog programa. To je vrlo normalno i uredu je. Mislim da je dobro da se napravi nacionalni program i vrlo je značajan jer obuhvata postojeće karakteristike stanja naše železničke infrastrukture, strategiju izgradnje, rekonstrukciju, modernizaciju, održavanje železničke infrastrukture, razvojne komponente o izgradnji novih kapaciteta, infrastrukture od posebnog značaja, definisanje strukture, dinamike realizacije, prioriteta, visine i izvora finansijskih sredstava. Ne znam zašto mi ovde pada na pamet pruga Valjevo-Loznica, vi ćete sigurno znati zašto mi je to palo na pamet.
S obzirom na zapuštenost infrastrukture, s obzirom na stihijsko određivanje šta će se graditi, gde će se graditi, s obzirom da ne znamo od kojih sredstava će se graditi i koji su izvori finansiranja, ne znamo šta su nam prioriteti, još uvek se o tome raspravlja, smatramo da je jako dobro da upravljač infrastrukturom dva puta godišnje podnosi izveštaj Vladi.
Zašto? Bojim se da godinu dana protekle jako brzo i da Vlada posle pola godine može da interveniše i da nešto popravi, da nešto doda, da izvrši neku rekonstrukciju, a posle godinu dana kada je završena mogućnost da se gradi nešto u nekoj sezoni, onda ona na to više nema pravo.
Čini mi se da je ovaj naš amandman vrlo smislen. Vlada mora da zna, upravo zbog toga što je infrastruktura u strašno lošem stanju, kako se kreće realizacija nacionalnog programa i mora da bude obaveštena mnogo više nego jedanput godišnje. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar Mrkonjić.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Socijalistička partija Srbije
Prihvatamo gospođo Vojić Marković, ali mi niste jasni oko pruge Valjevo-Loznica. Molim vas, šta ste hteli time da kažete? Da pruga ne treba ili šta?

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Htela sam da kažem da pruga treba, a da se ovog trenutka ne zna da li će se graditi. Takve su informacije po medijima. Ne zna se iz kojih sredstava će se graditi i kada će se graditi, pa bismo voleli da to znamo, mi iz Valjeva?
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Socijalistička partija Srbije
Mogu li predsedniče još malo?
Dakle, gradiće pruga Valjevo-Loznica. U dogovoru oko ruskog kredita koji je trajao pune tri godine sam kada god sam bio ovde davao informacije kako ti poslovi idu. Odmah da napomenem da su ruski predstavnici bili vrlo jasni, njihovi idejni projekti su ranga naših glavnih projekata, a mi glavne projekte nismo imali za sve ono što smo hteli da podelimo Rusima.
Hteli smo da damo železnicu iz dva razloga. Prvi, jer Železnica Srbije danas apsolutno u ruskim partnerima može da nađe potpuno ravnopravno isti status i opreme, vagona i lokomotiva koje imaju zapadne zemlje. Drugi, jer su objekti koje smo ponudili Rusima upravo objekti koji su započeti da se grade i teško nailaze na finansiranje u evropskim bankama i Svetskoj banci. To je suština.
Dakle od 800 miliona mi smo nabrojali pet projekata. Naravno da je Koridor 10 bio uvek u prioritetu, ali za Koridor 10 nismo imali projekte, nemamo ih ni dan danas, a za prugu Valjevo-Loznica imamo. Ne treba da komentarišem značaj te pruge. Mislim da je on potpuno jasan, prema tome nema nikakvih zadnjih namera.
Ako budemo obezbedili projekte do momenta dok ne budemo potpisali ugovor o realizaciji projekata na Koridoru 10 iz ruskog kredita, odradićemo to. Ako ne, radićemo prugu Valjevo-Loznica. Iza toga ćemo obezbediti sigurna sredstva i da se realizuje projekat pruge Valjevo-Loznica. Dakle, pruga Valjevo-Loznica će se sigurno izgraditi. Nesporazumi u medijima su eliminisani. Hvala.