Druga sednica Prvog redovnog zasedanja, 23.05.2014.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Druga sednica Prvog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/54-14

7. dan rada

23.05.2014

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:10 do 12:05

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Druge sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2014. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 160 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 157 narodnih poslanika, odnosno da su prisutna najmanje 84 narodna poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Vladeta Kostić, dr Miljan Nikolić, Aleksandar Jablanović, Olgica Batić i Miroslav Markićević.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas, da sam pored predstavnika predlagača dr Nebojše Stefanovića, ministra unutrašnjih poslova, pozvala da sednici prisustvuju i Milorad Todorović, sekretar Ministarstva unutrašnjih poslova, i Zorica Lončar Kasalica, načelnik Uprave za upravne poslove u direkciji policije.
Nastavljamo rad i prelazimo na pretres u pojedinostima 12. tačke dnevnog reda - PREDLOGA ZAKONA O IZMENI ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA.
Primili ste amandmane koji su na predlog zakona podneli narodni poslanici Zoran Živković, Vladimir Pavićević, Marko Đurišić i Marjan Rističević.
Primili ste izveštaje Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo i Odbora za odbranu i unutrašnje poslove, kao i mišljenja Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman su u istovetnom tekstu podneli narodni poslanici Marko Đurišić, sa ispravkom, i zajedno Zoran Živković i Vladimir Pavićević.
Vlada i Odbor za odbranu i unutrašnje poslove nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Marko Đurišić.
...
Socijaldemokratska stranka

Marko Đurišić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Poštovana predsednice, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, suština ovog amandmana koji je praktično isti i u tekstu kolege Živkovića, Pavićevića i mene je da se produžava rok važećih vozačkih dozvola sa tri, koliko je predlagač ovog zakona predvideo, na pet godina. Ideja je bila da se omogući građanima koji imaju veće vozačke dozvole da one traju do isteka roka naznačenih na njima.
U obrazloženju za odbijanje ovog amandmana koji je Vlada poslala prvi deo govori o tome kako su vozačke dozvole na novim obrascima počele da se izdaju tek 2011. godine u januaru i da prihvatanjem ovog amandmana ne bi bio ispunjen cilj predlagača. Moram da se složim sa tom rečenicom, jer kada smo predlagali nismo imali tu informaciju od kog trenutka je počelo izdavanje novih vozačkih dozvola.
Onda dolazi jedna druga rečenica koja, ja smatram, apsolutno ne može da stoji u obrazloženju za odbijanje ovog amandmana. Kaže – takođe veliki broj građana je u zakonskom roku zamenio vozačke dozvole na starim obrascima iako vreme na koje su izdate nije isteklo, te bi u tom smislu vozači koji su na vreme i revnosno izvršili svoje obaveze prihvatanjem amandmana bili stavljeni u neravnopravan položaj u odnosu na građane koji su to učinili.
Ako je ovo razlog za odbijanje amandmana onda isti ovaj razlog stoji i kao i razlog za neusvajanje ovog zakona, jer upravo mi sada, danas, ukoliko usvojimo ovaj zakon produžićemo rok za još tri godine i time ćemo staviti u neravnopravan položaj one ljude koji su do danas, u skladu sa zakonskom obavezom zamenili ta dokumenta. Znači, apsolutno je neprihvatljivo da ovo stoji kao rečenica kojom se obrazlaže odbijanje amandmana koje su podneli narodni poslanici. Tu pre svega mislim i na amandman gospodina Rističevića, koji možda na najbolji način nameru svih nas podnosioca ostvaruje, a to je da se jednostavno ukine, njegov amandman govori o tome da se ukine bilo koji rok za važenje starih vozačkih dozvola, odnosno da one važe do isteka datuma koji je naveden na njima.
Pričali smo nešto o tome i u načelnoj raspravi. Mislim da problem sa kojim smo se danas suočili, a to je da nisu svi građani, praktično jedna trećina građana nije zamenila vozačke dozvole, ne leži u problemu kapaciteta MUP-a da se izdaju nove vozačke dozvole. Čuli smo danas na odboru da MUP ima mogućnost 5.000 vozačkih dozvola na dan da uradi, znači za godinu dana to je milion i po. Ceo posao je bez velikih problema mogao i do sada da se uradi. Mislim da je problem u tome što građani smatraju, mislim da su oni u pravu, to sam naučio u odnosu na pre pet godina kada smo glasali za ovaj zakon, mislim da građani imaju pravo da im dokumenta važe do onog roka na koji im ih je organ izdao, da li je to pet ili deset godina, u ovom slučaju deset godina stoji na vozačkoj dozvoli. Mislim da nemamo pravo da tražimo od njih da pre isteka roka menjaju vozačke dozvole.
Bez obzira na aktivnosti koje MUP planira u naredne tri godine kako bi svi građani koji do sada to nisu uradili došli i zamenili vozačke dozvole, doći ćemo u situaciju za tri godine da ponovo jedan značajan broj građana neće uraditi taj posao i da ćemo za tri godine ponovo razgovarati o tome šta da radimo, da li da produžavamo rok, da li da kažnjavamo one građane koji to nisu uradili.
Pozivam vas da izbegnemo tu situaciju i da čujemo, da naučimo nešto od onoga što smo čuli od građana u prethodnom periodu kada smo imali zamene drugih dokumenata, a to je da oni traže i žele da imaju pravo da im dokumenti važe onoliko koliko je naznačeno, ne da ih država svakih nekoliko godina tera da ta dokumenta promene. Da prihvatite amandmane ove danas, znači da se produži važnost vozačkih dozvola na onoliko na koliko je naznačeno na njima traje i da jednostavno više o ovoj temi nikad u parlamentu ne razgovaramo. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Živković, u istovetnom tekstu. Izvolite.
...
Nova stranka

Zoran Živković

Samostalni poslanici
Hvala.
Mislim da imamo slične argumente, da je ovo dobra prilika da Vlada Srbije pokaže to da joj je namera da učini dobro građanima Srbije, a ne da nastavi jednu lošu politiku, za koju ona nije inicijalno kriva i nije je ona započela, ali je loše da je ona nastavi. Rigidnu politiku prema građanima, gde su građani podanici, pa onda im nešto daš, nešto im oduzmeš, nešto im omogućiš, a nešto im posle skratiš.
Dobili smo svi, koji imamo vozačke dozvole, ove stare crvene koje su važeće, koje nisu uslov za evropske integracije, niti za bilo šta drugo, pre sedam, osam, 10 godina. Dobili smo to od države kojoj treba da verujemo kao građani. Dobili smo sa rokom važenja od 10 godina i onda, bez ikakvog opravdanog razloga, nekom padne napamet, što sigurno nije aktuelni ministar, da se to promeni.
Ponavljam još jednom ono što sam govorio da se bolje čuje, oprema za izradu biometrijskih dokumenata, kojima se inače vrši i proizvodnja i izdavanje novih vozačkih dozvola, je kupljena novembra meseca 2003. godine. Znači, već 2004. godine su mogli potrebni zakoni da se promene, da se pusti u pogon i da ova priča bude daleko iza nas. Tom opremom se proizvode i pasoši i vozačke dozvole i saobraćajne dozvole i lične karte. Mogu da se sa njima rade i nove zdravstvene knjižice. Sve su to novi, moderni dokumenti koji mogu da olakšaju posao i život građanima Srbije. To se nije desilo.
Prvo su se te vlade od 2004. godine do pre neku godinu igrale raznih drugih igara, osim toga da rade nešto dobro za građane Srbije. Odlagali su primenu, razvlačili su primenu, komplikovali su primenu, kao što je i dan danas slučaj. MUP Srbije je pre godinu, dve dana uspeo da napravi jedno poboljšanje, u smislu da se i preko interneta u nekih šest koraka može da zameni stara vozačka dozvola, što je dobro. Ali, i to je komplikovano. Prvo, nemaju svi tu sposobnost da dobro koriste internet. Drugo, i tih šest koraka je previše čak i za neki dobar posao preko interneta. Ne postoji tako komplikovan posao preko interneta ni za mnogo komplikovanije životne situacije nego što je zamena starog dokumenta.
Predlagao sam i predlažem ponovo da se broj pet promeni sa brojem 10 u ovom predlogu zakona. Time će se omogućiti da stare dozvole važe koliko važe, a da se njihovim istekom izdaju nove dozvole, bez bilo kakvih problema, bez bilo kakvog unošenja finansijske ili bilo koje druge komplikovane procedure za građane Srbije. Treba pojednostaviti i proces zamene. Apsolutno je moguće po pozitivnim zakonskim propisima, ono što sam govorio i prošli put, ili preko interneta, ili preko pošte. Staru dozvolu, koju je izdala država, zajedno sa potvrdom o plaćenim taksama i fotografijama, ako je to potrebno, staviti u preporučenu poštansku pošiljku, pismo sa povratnicom, uputiti to na nadležno sedište policijske uprave MUP Srbije poštom i dobiti, takođe poštom, posle sedam dana od MUP Srbije novu dozvolu, možda i sa nekom čestitkom za rođendan ili za neku drugu situaciju. Ovako imamo nastavak jednog rigidnog ponašanja države bez bilo kakve potrebe. To je vlast, ponavljam, ne prva, koja se ponaša sa pozicije vlasti. Samo koristi poziciju moći, a ne poziciju odgovornosti i ulogu sluge građana.
Zato, pozivam ministra da ovu lošu odluku, za koju, ponavljam, nije on kriv i nije je on spremio, ni napisao, ni preporučio, ni dao kao svoj predlog Vladi, a onda Vlada nama kao parlamentu, da uvaži naše amandmane. Evo, imamo amandmane iz tri poslaničke grupe koje praktično imaju preko 200 poslanika, tako da bi to bio jedan dobar presedan, gde bi nova Vlada i novi ministar pokazali da poziciju vlasti shvataju kao poziciju odgovornosti, a ne kao poziciju gole moći. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Aleksandar Jovičić, po amandmanu. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Jovičić

Srpska napredna stranka
Uvažena predsedavajuća, dame i gospodo, uvaženi ministre, narodni poslanici, SNS ne može da podrži ovaj amandman. Ovde smo čuli argumente nekih poslanika koji su i 2009. godine sedeli u ovom istom parlamentu. Tada nisam video da su izrazili želju da glasaju 2009. godine za zakon koji će omogućiti da vozačke dozvole važe do njenog isteka, što znači da bismo do 2019. godine imali sve dozvole koje su istekle i krenuli bismo sa novim dozvolama i završili bismo taj posao. Sada nam neko predlaže da taj rok produžimo, što bi za Srbiju značilo da gubimo dve godine, jer dozvole na novom obrascu su počele da se izdaju 2011. godine, što znači da bismo do 2021. godine imali stare obrasce. Zašto da Srbija zbog jedne tehničke procedure gubi dve godine? To ne smemo nikako dozvoliti.
Još jednom postavljam pitanje – zašto se tada neko nije setio, s obzirom da smo imali određene elemente koji su se ticali približavanju i harmonizaciji odnosa sa EU u tehničkom smislu? Očigledno je neko procenio u tom trenutku da je pet godina dovoljno za neke tehničke stvari koje moramo uskladiti sa EU, a sada su spremni da se to produži do 2021. godine, odnosno sedam godina više. Gospodo, ako se na takav način prethodna Vlada i ako su se sve prethodne vlade pre te na takav način odnosile prema uspostavljanju što boljih odnosa sa članicama EU i uspostavljanju približavanja ka EU, onda nam je jasno zašto smo danas u ovakvoj situaciji. Tek je SNS preuzela određene korake da sprovedemo te pregovore koje ste vi trebali dosta ranije da uradite.
Ono što je važno, na odboru sam čuo jedan argument koji kaže da se sa starim dozvolama može ići i u zemlje EU, jer im to niko ne traži jer ste vi izvadili međunarodnu dozvolu. Ne bih se složio, jer u obrazloženju Vlade zapravo stoji da ukoliko izvadimo novu dozvolu, da onda nećemo morati vaditi međunarodne dozvole jer imamo jedan generalni sistem u zemljama EU koji garantuje pre svega bezbednost, ali to znači da nećemo imati određene troškove za međunarodne dozvole. To znači da taj argument ne stoji.
Takođe smo čuli na odboru da građani najverovatnije za tri godine neće uraditi, tačnije neće izvaditi nove dozvole. Ne slažem se. Građani Republike Srbije su savesni građani, građani koji pokazuju jedinstvo i u teškim situacijama. Ukoliko sve državne institucije budu radile odgovorno svoj posao, oni će to sigurno uraditi za tri godine, ali je neophodno da država šalje jasnu poruku, jasan signal da je to važno da uradimo kako bismo uskladili naša dokumenta sa EU, sa jedne strane, i kako bismo postigli što veću bezbednost, sa druge strane, jer ova vozačka dozvola na novom obrascu se teško može kopirati, što znači da nećemo imati određene zloupotrebe. Mislim da je to važno za našu zemlju.
Još jednom ponavljam ono što je najvažnije, nemojte, ljudi, da gubimo vreme na tehničke stvari, nemojte da neke procedure koje možemo da završimo u rokovima odlažemo, jer nas čekaju teške odluke za našu zemlju, kako bismo što pre ušli u EU i kako bismo delili vrednosti sa građanima koji žive u EU. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima dr Vladimir Pavićević, po amandmanu.
...
Nova stranka

Vladimir Pavićević

Samostalni poslanici
Dame i gospodo, poštovana predsednice Na-rodne skupštine, poštovani ministre Stefanoviću, Zoran Živković i ja smo podneli amandman kojim želimo da važenje vozačkih dozvola na starim obrascima traje onoliko koliko je propisano kada je država vozačima u Srbiji izdala taj dokument. Vlada je odbila naš amandman. Mi nismo zadovoljni argumentacijom za odbijanje tog amandmana i smatramo da ima još vremena da se promeni stav Vlade u odnosu na ovaj amandman.
Dakle, naš stav je bio da ne postoji nikakav razlog da vozačku dozvolu na starom obrascu država svojom odlukom stavlja van snage, mimo utvrđenog roka važenja.
Meni deluje, da smo u raspravi koju smo imali u načelu ponudili zaista snažne argumente, da ne postoji razlog za skraćivanje važenja vozačkih dozvola na starim obrascima. Jedino mogu da zaključim, da ova vlada, a i ova skupštinska većina, ukoliko ne bude prihvatila ovaj amandman, ne ceni snagu argumenta, već da kriterijum za odlučivanje jeste smešten na neko drugo mesto.
Dakle, hteo bih samo jednu stvar da kažem, da sam ja bio 2009. godine u ovoj skupštini kada se odlučivalo o tome da stare vozačke dozvole važe pet godina, ja bih tada takođe glasao protiv toga. Nema nikakve dileme, kao što ću danas da glasam protiv ovog predloga zakona ako se ne prihvati ovaj naš amandman.
Druga stvar, nisam saglasan sa argumentima koji dolaze i od skupštinske većine i od Vlade Srbije, kada se kaže - to su tehničke stvari, itd. Smatram da ovaj predlog zakona uprkos tome što se u njemu menja samo jedna reč da on ipak odslikava jednu važnu stvar, a to je odnos države prema građaninu.
Pazite, neće država Srbija ništa da izgubi ukoliko obezbedi građaninu da mu stara vozačka dozvola traje deset godina. Evo, ja imam staru vozačku dozvolu, važi mi do 2018. godine. Mislim, da imam dovoljno razuma da sam procenjujem ja, a ne država u moje ime da proceni da li mi ovo koristi ili ne koristi. Ni za kakva prava nisam uskraćen dok koristim ovu vozačku dozvolu. Država Srbija neće ništa da izgubi ukoliko ja kao građanin odlučim da i dalje koristim ovu vozačku dozvolu.
Još jedna stvar, moram ovde da kažem kao dopunu. Vlada je koristila argument, a i narodni poslanici iz skupštinske većine ovde da ovo skraćenje važenja stare vozačke dozvole sada na osam godina, umesto na deset ovim predlogom, da to predstavlja deo naše harmonizacije, našeg pravnog sistema sa pravnim sistemom Evropske unije.
Molim ministra Stefanovića ili nekoga od njegovih saradnika ovde, ili bilo kog narodnog poslanika, da nam ukaže na to koji je to akt bilo koje institucije Evropske unije na osnovu kojeg smo mi zaključili da je ovo deo harmonizacije našeg pravnog sistema. Takav akt, gospodine Stefanoviću, ne postoji. Ono što je izvesno u Evropskoj uniji je postojala ogromna rasprava oko toga kako da se uskladi važenje vozačkih dozvola, ali šta se tamo desilo, vi tamo imate na primer situaciju da je u nekim državama članicama Evropske unije moguće da primetite na primer razne tablice, onda nam je na primer mogućnost da neka osoba koja je vlasnik nekog automobila na primer ne mora da menja ni tablicu ako je tu tablicu stavio pre 30 godina. Pa uopšte taj argument da je to deo harmonizacije sa pravnim sistemom svih država ne stoji.
Dakle, molim vas još jednom da razmislite, da ne činite istu grešku koju je činila Vlada 2009. godine, da obezbedite građaninu da on sam proceni šta mu koristi i da Ministarstvo unutrašnjih poslova ne zatrpavate i celu administraciju dodatnim poslom. Prirodno treba da teče ovaj proces zamene starih vozačkih dozvola, novim vozačkim dozvolama i 2021. godine će se to uraditi, niko nikome neće tu ništa zameriti. Molim vas da još jednom razmislite. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Marko Atlagić, po amandmanu.
...
Srpska napredna stranka

Marko Atlagić

Srpska napredna stranka
Poštovana predsednice, poštovani gospodine ministre i saradnici, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, predlažem da se odbije ovaj amandman, pokušaću dati obrazloženje i razloge.
U prvom redu smatram da period zamene koji je Vlada predložila, odnosno i Ministarstvo, odnosno stare vozačke dozvole do 10. juna 2017. godine je optimalan toliko da ga možemo čak nazvati relaksirajući za građane Republike Srbije, zato što se za ovaj period od tri godine mogu zameniti bez ikakvih opterećenja građana Republike Srbije ovaj preostali deo vozačkih dozvola.Dozvolite da dam obrazloženju uzimajući u obzir i poštujući obrazloženje drugih narodnih poslanika.
Prvo, ako je od 4. januara 2011. godine do juna 2014. godine, znači za mesec, odnosno za koji dan prošlo tri godine i pet meseci ili 1.230 dana za taj period je zamenjeno preko dva miliona i 100.000 starih vozačkih dozvola, to znači 1.750 dnevno u čitavoj Republici Srbiji. Onda za sledeće tri godine što je Vlada predložila ostaje nam da zamenimo preostalih 1.230.000 starih vozačkih dozvola i njih možemo zameniti za 36 meseci, odnosno približno 1.080 dana, a to znači 1.132 vozačke dozvole dnevno, dakle manje za 622 vozačke dozvole dnevno, nego što je ranije u sadašnjem važećem zakonu.
Dozvolite da kažem zašto je ovaj predlog Vlade izuzetno dobar. Prvo, neće se stvarati gužva na šalterima ukoliko je bilo, a bilo je, to obrazloženje je i naš predsednik poslaničke grupe rekao, morali bi otvarati dodatne šaltere. Drugo, neće se dodatno povećavati administracija što je jedan od zadataka našeg stabilizacionog programa koji je zasnovan na ekspozeu premijera predsednika Vlade Aleksandra Vučića. Treće, neće građani tražiti slobodan dan od poslodavaca radi produžetka stare vozačke dozvole, jer to mogu prilagoditi našem, odnosno sada važećem radnom vremenu koje je ova Vlada predložila. Četvrto, brže ćemo usklađivati se sa zakonodavstvom EU. Peto, što je vrlo bitno, zašta smo se i mi ovde opredelili, navikavanje nas narodnih poslanika, a i građana Srbije na primenu zakona, što je vraćanje u autoritet čitavog pravosudnog sistema Republike Srbije i u poštivanje zakona zašta smo se, gospodo poslanici, mi opredelili.
Prema tome, predlažem da se odbije amandman, a prihvati predlog Vlade. Hvala vam lepo.