Hvala najlepše.
Poštovani gospodine potpredsedniče, uvažene dame i gospodo poslanici, mogu da kažem da mi je čast i zadovoljstvo što prisustvujem ovoj sednici i što imam priliku da predstavim prva dva izveštaja Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki u ovom sazivu.
Republička komisija za zaštitu prava u ovom sazivu radi od 1. aprila 2013. godine i stupila je na dužnost na osnovu sprovedenog konkursa i izbora od strane Narodne skupštine po novom Zakonu o javnim nabavkama.
Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki je nezavistan državni organ koji ima više nadležnosti koje su određene Zakonom o javnim nabavkama. Te nadležnosti su propisane članom 139. Zakona i možemo ih podeliti u dve grupe.
Prva i osnovna grupa nadležnosti se odnosi na rešavanja o podnetim zahtevima za zaštitu prava nezadovoljnih učesnika u postupcima javnih nabavki.
Druga grupa nadležnosti su tzv. posebna ovlašćenja koja je Republička komisija dobila novim Zakonom o javnim nabavkama. Ta ovlašćenja su da sprovodi prvostepeni prekršajni postupak iz oblasti javnih nabavki, da vrši kontrolu izvršenja odluka Republičke komisije kod naručilaca, da novčano kažnjavanja naručioce zbog procesne nediscipline u procesima zaštite prava, da poništava zaključene ugovore o javnim nabavkama i da sankcioniše zloupotrebe zahteva za zaštitu prava.
Po prvi put u novom Zakonu o javnim nabavkama je definisana sadržina izveštaja koji Republička komisija dostavlja Narodnoj skupštini, odnosno nadležnom odboru, a to je Odbor za finansije. Ta sadržina je definisana u 15 tačaka, 15 grupa podataka, ako možemo tako da kažemo. Izveštaj se dostavlja dva puta godišnje, i to zaključno sa 30. septembrom i 31. martom.
Pred vama su dva izveštaja koji se odnose na rad Republičke komisije u prethodnoj godini. Prvi izveštaj je za period od 1. aprila do 30 juna 2013. godine. Ovaj izveštaj je kraći od šestomesečnog, kakav je propisan zakonom, iz jednostavnog razloga što je Republička komisija u ovom sazivu počela sa radom od 1. aprila i praktično je tada počela primena novog zakona i nastala je obaveza da se sastavljaju i dostavljaju Narodnoj skupštini ovakvi izveštaji. Drugi izveštaj se odnosi na period od 1. jula do 31. decembra 2013. godine.
Što se tiče sadržine izveštaja koje Republička komisija dostavlja Narodnoj skupštini, kao što sam rekao, predviđeno je 15 tačaka i 15 grupa podataka o kojima Republička komisija informiše Narodnu skupštinu. Ti podaci su: postupci koji su delimično ili u celini poništeni, misli se na postupke javnih nabavki, zatim, postupci u kojima je Republička komisija donela odluku da podneti zahtev za zaštitu prava ne zadržava dalje aktivnosti naručioca, zatim, podaci o naručiocima koji nisu dostavili traženu dokumentaciju, izveštaje i kontrole koje je Republička komisija izvršila kod naručioca, podaci o naručiocima koji nisu poštovali uputstva Republičke komisije i nisu otklonili nepravilnosti koje su utvrđene u odlukama Republičke komisije, podaci o nepravilnostima koje su česte u postupcima javnih nabavki i aktivnosti koje je Republička komisija preduzela da bi otklonila te nepravilnosti, zatim, podaci o ugovorima koji su poništeni, podaci o naručiocima i odgovornim licima kojima je izrečena novčana kazna, zatim, prekršajni postupci koje je sprovodila Republička komisija, takođe i rešenja koja su u tom smislu doneta, odluke Upravnog suda, kao i Vrhovnog prekršajnog suda u vezi sa odlukama Republičke komisije, druge aktivnosti koje Republička komisija pored ovih ovlašćenja koje ima preduzima radi zaštite prava učesnika u postupcima javnih nabavki, postupci u kojima Republička komisija nije postupala u rokovima, statistika koja je od značaja za praćenje pojava u postupku zaštite prava i, na kraju, kao 15. tačka - problemi na koje nailazi Republička komisija u svom radu.
Svi podaci koje sam naveo su svakako sadržani u oba izveštaja koja su dostavljena Narodnoj skupštini. Ovom prilikom bih se, u okviru predstavljanja izveštaja o radu za prethodnu godinu, zadržao na četiri tačke iz ove obavezne sadržine Izveštaja o radu Republičke komisije.
Pre svega, prva tačka Izveštaja su postupci javnih nabavki koji su delimično ili u celini poništeni od strane Republičke komisije. U okviru ove tačke su predstavljeni svi predmeti u kojima je Republička komisija donela takve odluke, odluke da poništi postupke javnih nabavki u kojima je utvrdila da postoje određene nepravilnosti, i svaki od tih predmeta je predstavljen tako da je naveden broj odluke, datum odluke, naziv naručioca, naziv podnosioca zahteva, predmet nabavke, procenjena vrednost, kao odluka Republičke komisije.
Posebno su predstavljene odluke koje su donete po starom Zakonu o javnim nabavkama i odluke koje su donete po novom Zakonu o javnim nabavkama. U tom pogledu mogu da istaknem da smo u toku cele prošle godine imali i predmete koji su se odnosili na postupke javnih nabavki koji su pokrenuti po odredbama starog zakona, ali takođe i predmete koji su pokrenuti, odnosno postupke javnih nabavki pokrenutih po odredbama novog zakona i zbog toga je napravljena ova razlika i razdvojene su odluke koje su donete po jednom ili drugom zakonu.
Takođe, iako to nije obaveza koja je definisana Zakonom o javnim nabavkama, predstavljene su i ostale odluke koje je donela Republička komisija. Dakle, i odluke o odbijanju i procesne odluke koje smo donosili. Ono što bih hteo posebno da istaknem, jeste da su sve odluke koje su predstavljene u ovom Izveštaju o radu objavljene na internet stranici Republičke komisije, u integralnoj verziji. Tako da, ukoliko postoji interesovanje i potreba da se provere obrazloženja i razlozi za donošenje odluka, to se svakako može videti posetom naše internet stranice, pronalaskom odluke koja je doneta. Svakako da ukoliko postoje pitanja i potreba da se razjasni odlučivanje o bilo kom od tih predmeta, dostavićemo sve potrebne podatke i izjasniti se o svakoj od odluka.
Budući da su ovo dva izveštaja koja se odnose na prethodnu godinu, mogu da kažem da u prvom izveštajnom periodu, počev od 1. aprila do 30. juna 2013. godine, Republička komisija je imala 72 sednice i doneto je ukupno 382 odluke, a od toga se 307 odluka odnosilo na podnete zahteve za zaštitu prava nezadovoljnih učesnika u postupcima javnih nabavki. Od tog broja, u 99 slučajeva Republička komisija je donela odluku o poništenju postupka javne nabavke u celini, a u 93 predmeta je delimično poništen postupak javne nabavke. Dakle, možete videti da je od 307 predmeta, koji su se odnosili na zahteve za zaštitu prava nezadovoljnih učesnika u postupcima javnih nabavki, u 192 predmeta doneta odluka o poništenju postupka javne nabavke.
S druge strane, u izveštajnom periodu od 1. jula do 31. decembra 2013. godine održano je ukupno 290 sednica Republičke komisije za zaštitu prava. Inače, prema odredbama novog zakona, Republička komisija radi u većima od po tri člana i to nam je dosta ubrzalo rad, jer možemo u istom trenutku da održavamo dve sednice i da na taj način svakako budemo ažurniji i više predmeta da obradimo.
Na tih 290 sednica u ovom drugom izveštajnom periodu doneto je ukupno 1211 odluka, a od tih 1211 odluka 951 odluka se odnosila na podnete zahteve za zaštitu prava. Od tog broja, u 199 predmeta postupak javne nabavke je poništen u celini, a u 361 predmetu postupak javne nabavke je poništen delimično. Dakle, od ukupnog broja 951 predmeta koji se odnose na zahteve za zaštitu prava u ovom periodu, u 560 predmeta je doneta odluka o poništenju postupka javne nabavke.
Sada bih prešao na šestu tačku u okviru ovog Izveštaja Republičke komisije, koja se odnosi na najčešće nepravilnosti koje je Republička komisija uočila u postupanju po predmetima, posebno odlučujući o zahtevima za zaštitu prava, i koje su svakako bile razlog za poništenje postupaka javnih nabavki.
Prvo što možemo da istaknemo u okviru ovih nepravilnosti jeste da je primećeno ne samo nepoštovanje odredbi samog Zakona o javnim nabavkama, nego i odredbi podzakonskih akata, koji su doneti. Jedan od najvažnijih podzakonskih akata je svakako Pravilnik o obaveznim elementima konkursne dokumentacije. Utvrdili smo da u nizu slučajeva naručioci kao da zanemaruju da imaju podzakonske akte, gledajući i primenjujući samo Zakon o javnim nabavkama.
Podzakonski akti su jako važni, jer oni preciziraju odredbe zakona i nikako se ne smeju zanemariti niti prilikom sastavljanja konkursne dokumentacije niti u samom postupku javne nabavke.
Sledeća nepravilnost koju bismo mogli da istaknemo jeste često nejasna i neprecizna sadržina konkursne dokumentacije koja onemogućava ili otežava ponuđačima da sastave prihvatljivu ponudu koja će biti konkurentna i koja će ući u postupak stručne ocene ponude i rangiranja.
Dešava se da u okviru konkursne dokumentacije se navode tehničke specifikacije, uslovi i kriterijumi za dodelu ugovora koji nisu u logičkoj vezi sa predmetom javne nabavke. Sam nedostatak te logičke veze često nas dovodi do zaključka da postoji određena diskriminacija i ograničenje konkurencije. Svakako da su to slučajevi u kojima Republička komisija donosi odluke o poništenju sprovedenih postupaka javnih nabavki.
Takođe, jedna od nepravilnosti koja je uočena i koja je razlog za poništenje postupaka javnih nabavki jeste neopravdano sprovođenje pregovaračkih postupaka. Pregovarački postupci su najnetransparentniji postupci javnih nabavki, da bi naručilac imao pravo da sprovede pregovarački postupak mora da utvrdi ispunjenost uslova i dokaže ispunjenost uslova koji su propisani Zakonom za sprovođenje pregovaračkog postupka.
Republička komisija ima i obavezu da po službenoj dužnosti, bez obzira što to nije navedeno u podnetom zahtevu za zaštitu prava da obrati pažnju na to da li su ispunjeni uslovi za primenu određene vrste postupka, podrazumeva se osim ukoliko nisu otvoreni ili restriktivni postupak koji prema odredbama novog zakona predstavljaju pravilo u javnim nabavkama.
Često u predmetima u kojima je doneta odluka o poništenju postupaka javnih nabavki smo utvrdili nepravilno i neobrazloženo sprovedenu stručnu ocenu ponuda. U odluci o dodeli ugovora ne postoje razlozi zbog čega je neka ponuda odbijena, zašto je neko dobio više ili manje bodova prilikom rangiranja tzv. pondera, kako se i nazivaju u samom Zakonu o javnim nabavkama ili jednostavno ne možemo zaključiti koliko je bilo ponuda, na koji način su primenjene formule za dodelu bodova.
Kao poslednje što bih istakao kao nepravilnost jeste da naručioci koji u postupcima zaštite prava postupaju u prvom stepenu, Republička komisija postupa u drugom stepenu i donosi konačnu odluku, ne utvrđuju postojanje procesnih pretpostavki za postupanje po podnetim zahtevima za zaštitu prava, ne utvrđuju da li je uplaćena republička administrativna taksa koja je određena zakonom. Zatim da li su blagovremeni zahtevi za zaštitu prava, da li su izjavljeni od strane lica koji za to imaju aktivnu legitimaciju, da li su uredni zahtevi za zaštitu prava.
Onda je na Republičkoj komisiji u drugom stepenu da sve to utvrđuje, što svakako dovodi do jednog utroška vremena i rokova koji su kratki. Rok za postupanje Republičke komisije je 20 dana od dana prijema urednog zahteva. Tako da ukoliko bi naručioci u prvom stepenu to uspeli da odrade i da utvrde postojanje procesnih pretpostavki, što im je na kraju i obaveza prema odredbama Zakona o javnim nabavkama, svakako da bismo imali jedan efikasniji i ekonomičniji postupak javne nabavke.
Sada bih prešao na druge aktivnosti koje je Republička komisija preduzimala radi zaštite prava u postupcima javnih nabavki. Spomenuo sam na početku predstavljanja ovih izveštaja o radu, da je Republička komisija dobila određena posebna ovlašćenja. Mogu da vam kažem da je u toku prethodne godine Republička komisija, pre svega bila fokusirana na rešavanja podnetih zahteva zaštitu prava iz jednog jednostavnog razloga zato što, prema odredbama zakona podneti zahtev za zaštitu prava zadržava sve dalje aktivnosti naručioca. Onda je i obaveza Republičke komisije da u najvećoj mogućoj meri poštuje rokove koji su određeni zakonom i da se što pre omogući nastavak aktivnosti naručioca, kako bi pribavio dobre usluge i radove koji su neophodni za obavljanje delatnosti koje su mu nadležnosti.
U tom smislu, istakao bih da posebno ovlašćenja koja je dobila Republička komisija, ne zahtevaju postupanje u kratkim rokovima. Tako da sve to će biti više sprovođeno i Republička komisija će doneti odluke u narednom periodu i biće predstavljeno u narednim izveštajima koje će dostavljati Narodnoj skupštini.
Takođe, moram da istaknem da u toku cele prethodne godine Republička komisija je nastojala da obezbedi niz i tehničkih i organizacionih potreba kako bi mogla da obavlja sva ovlašćenja koja je dobila.
U tom pogledu važno je reći da dva od novih ovlašćenja koja je dobila Republička komisija su praktično sudska ovlašćenja. To je sprovođenje prvostepenog prekršajnog postupka i poništenje ugovora o javnim nabavkama. Tako da smo imali obavezu da jedna državni organ koji bi mogli da navedemo kao neku vrstu organa uprave ustrojimo tako da postupa kao sud u tim predmetima. To je svakako zahtevalo izmenu Poslovnika o radu, izmenu akta o sistematizaciji radnih mesta, formirana su posebna odeljenja, odnosno organizacione jedinice koje će vršiti sva ova ovlašćenja i takođe doneto je niz internih odluka koje omogućavaju da se odvijaju rešavanja po ovim predmetima.
Ono što bih takođe istakao jeste da je Republička komisija novim Zakonom o javnim nabavkama dobila ovlašćenje da usvaja načelne pravne stavove. Načelni pravni stavovi se donose na opštim sednicama Republičke komisije na kojima prisustvuju predsednik i svi članovi Republičke komisije. Načelni pravni stavovi su stavovi o nekim najznačajnijim pitanjima u vezi sa tumačenjem važnih odredbi Zakona o javnim nabavkama. Cilj načelnih pravnih stavova jeste da pre svega uskladi rad u većima unutar Republičke komisije, ali takođe da ukaže svim učesnicima u postupcima javnih nabavki na koji način odlučuje Republička komisija i da se tako uvede veliki stepen izvesnosti u postupanju ovog državnog organa.
U ova dva izveštajna perioda je doneto, odnosno usvojeno ukupno deset načelnih pravnih stavova i kao i sve odluke Republičke komisije i ovi načelni pravni stavovi su objavljeni na internet stranici Republičke komisije.
U pogledu odluka koje su objavljene na internet stranici, dugujem još jedno razjašnjenje. Sve odluke koje su donete po novom Zakonu o javnim nabavkama su objavljene i na portalu javnih nabavki, tako da praktično imamo objavljivanje odluka i na internet stranici Republičke komisije i na portalu javnih nabavki.
Odluke se objavljuju tek nakon što stranke u postupku budu upoznate sa njihovom sadržinom, znači nakon dostavljanja strankama u postupku, pa ćete primetiti i na našoj internet stranici na portalu da postoji određeni vremenski razmak od poslednje objavljene odluke, ali to je posledica te naše obaveze da prvo uručimo strankama u postupku, pa tek nakon toga i objavimo odluke koje donosimo.
Svakako, ono što se može istaći za ovaj izveštajni period, odnosno ova dva izveštajna perioda, jeste jedan kontinuirani rad na saradnji i koordinaciji sa drugim državnim organima koji su nadležni u oblasti javnih nabavki, pre svega, sa Upravom za javne nabavke i DRI, ali takođe i sa budžetskom inspekcijom, tužilaštvima, prekršajnim sudovima.
Naši zaposleni su u prethodnom periodu, prošli niz obuka o prekršajnom postupku.
Posebno je značajna saradnja koju imamo sa Pravosudnom akademijom u tom smislu i mislim da će to doprineti uspešnom vršenju posebnih ovlašćenja koja smo dobili novim zakonom.
Ono što je jako važno i što smo nastojali u prethodnoj godini da ostvarimo jeste da omogućimo efikasnu i jednostavnu pretragu odluka koje donosimo i u tom smislu počeli smo rad i na izradi jedne posebne aplikacije koja će to omogućiti.
Takođe, nastojaćemo da napravimo jednu jedinstvenu mejling listu svih učesnika u postupcima javnih nabavki, kako bismo mogli da im dostavljamo sve relevantne informacije, podatke o odlukama koje donosimo, podatke o načelnim pravnim stavovima, jer nam je cilj ne samo da sankcionišemo, nego i da podučimo i edukujemo učesnike u postupcima javnih nabavki.
Poslednja tačka ovog izveštaja se odnosi na probleme u radu Republičke komisije. Republička komisija je 2013. godine, pored ova dva izveštaja, Narodnoj skupštini, odnosno Odboru za finansije, dostavila i jednu posebnu informaciju o tome da je povećan broj predmeta, povećan je broj podnetih zahteva za zaštitu prava.
Preko 30% je to povećanje u odnosu na prethodnu godinu i zaista je teško postupati u rokovima koji su propisani zakonom, a u situaciji kada morate da se pripremite i za vršenje svih onih ovlašćenja koja ste dobili novim Zakonom o javnim nabavkama.
Bilo je određenih kašnjenja u donošenju odluka.
Informaciju o tome smo dostavili Narodnoj skupštini, ali istovremeno donete su odluke o preduzimanju određenih mera za poboljšanje ažurnosti u radu Republičke komisije, koje podrazumevaju i prekovremeni rad zaposlenih i radne subote. Smatram da smo uspeli u toku prethodne godine da postignemo određeni zadovoljavajući nivo ažurnosti.
U okviru problema, kao poslednje tačke ovih izveštaja o radu Republičke komisije, Republička komisija se osvrnula i na pojedine odredbe Zakona o javnim nabavkama, analizirajući ih i ukazujući da u slučaju eventualnih izmena se moraju te odredbe posebno analizirati i predložiti određena rešenja, zbog eventualnog unapređenja sistema javnih nabavki.
Ja bih toliko u ovom delu predstavljanja izveštaja. Svakako da sam spreman da odgovorim na sva vaša pitanja. Hvala na pažnji.