Poštovana predsednice Skupštine, uvažena ministarka Udovički, drage kolege, da pokušamo da govorimo o ovim predlozima zakona malo jasnije, i rekao bih sa jasnom i političkom podlogom zašto se ovo i na ovaj način radi u ovom trenutku, mada ne bih upotrebio sintagmu uvaženog kolege činjenično o činjenicama pošto ne znam šta to znači, ali ću svakako reći da u okviru celokupnog utiska nedelje koji imam, ovo je jedan od utisaka nedelje koji se ponovo kao i drugi utisci nedelje donosi u poslednjem roku, uvek nekako dan ranije i jako loše za izvesnost poslovanja, što je svakako utisak nedelje.
Dakle, u Predlogu zakona o izmenama Zakona o javnoj svojini, čini mi se da je poenta da je ovo potpuno nepotrebno da imamo tri ministra, tri probijanja rokova, dakle, tri ministra, tri roka, kao i oko ovog Zakona o poreskoj administraciji tri ministra, tri roka, sve u poslednjem momentu, sve bez ikakvog jasnog ispravnog obrazloženja, sve bez ikakvog pravog razloga.
Dakle, potpuno razgolićujete vašu nekompetentnost kao Vlada. Nije vam bilo dovoljno, tri puta ste pomerali rok, ne samo u ovom zakonu nego i u drugima i ponovo dolazite u Skupštinu u poslednjem momentu to da uradite.
Mislim da kao Narodna skupština zaslužujemo precizan, argumentovan odgovor koji će pospešiti utisak nedelje koji pravite stalno. Dakle, u okviru tog utiska nedelje, ja moram da kažem da je već regulisano šta se dešava kada se probiju rokovi u okviru ovog zakona, u okviru utiska nedelje.
Dakle, ovi rokovi se već drugi put pomeraju i vi faktički ukidate zakon, kao što ste ukinuli „Utisak nedelje“ i nesposobnost i nemar ove Vlade i lokalnih samouprava se ovim prikriva i pomera za još dve godine. Sve ovo radite drugi put.
Vi ste glasali za ove rokove, vi ste ih propisali, pa ih vi i gazite, drugi put. Dakle, nije mi jasno zašto i koja je svrha uopšte donošenja zakona sa određenim rokom ako svi znamo da ćete da ih pogazite i da tu stvar prosto ignorišete?
Zašto se mi skupljamo u poslednjem momentu da vama damo dodatni rok? Zato što vaša Vlada za dve godine nije uspela da primeni zakon da lokalne samouprave, pokrajinu, javna preduzeća natera da izvrše svoju zakonsku obavezu, a zakon propisuje šta se dešava ukoliko oni to urade, ne urade, pardon. Zašto onda ponovo probijamo ovaj rok? Zašto im dajete još dve godine? Zašto im ne date još šest meseci? Dakle, to mi nije jasno.
Izmena Predloga zakona o izmeni Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, pomeranje roka za početak primene elektronske prijave i naplate poreza direktnoj je vezi, poštovane kolege, sa haosom u poreskoj upravi Srbije, sa potpunim haosom i raspadom. Koliko ste, tri direktora promenili ili dva? Dva direktora koji su dali ostavke u poslednjih godinu dana doveli su ljude iz BIA da nam vode poresku upravu, koji su potpuno nestručni, nekompetentni da to vode i oni uništavaju sistem.
(Vladimir Đukanović, s mesta: Rade odlično.)
Molim vas bez dobacivanja.
U okviru tog utiska nedelje jedini efikasan način borbe protiv sive ekonomije je prelazak na elektronsku prijavu i naplatu, tu se svi slažemo. To je po sadašnjem zakonu planirano za većinu poreskih obveznika od 1. januara 2015. godine za porez na dohodak građana od 1. aprila, jer se on i onako primenjuje u maju, samo u maju. Posle toga ostaju samo neki manji poreski oblici koji će se uvesti u sistem do oktobra 2015. godine.
Međutim, ovim izmenama se sve to pomera za 2016, odnosno 2017. godinu što je potpuno neprihvatljivo i skandalozno. To pokazuje nesposobnost i verovatno nedostatak interesa da se plaćanje poreza uvede u legalne tokove i to pokazuje šta vi mislite o borbi protiv sive ekonomije i šta vi mislite o naplati poreza i šta vi mislite o tom utisku nedelje koji pravite, i u okviru kog utiska nedelje tajkuni koji su vama bliski i dalje ne plaćaju porez. To između ostalog ovo pokazuje.
Ne postoji ni jedan razlog da se ovo ne uvede što pre, pogotovo što je u tehničkom smislu stvar potpuno spremna za primenu, potpuno spremna, tvrdim to, i mislim da treba svega nekoliko meseci eventualno da se sistem koji već postoji pusti u rad već od marta 2014. godine, svi doprinosi i porezi na zarade zaposlenih prijavljuju se elektronski. Moj predlog je da se ukoliko je potrebno rokovi maksimalno pomere za par meseci i ni dana više.
Inače, na stranu i to što su u poreskoj upravi obuku mahom prošli ljudi koji su zaposleni na ugovor. I šta ćemo sad? Sad treba smanjiti broj zaposlenih, treba smanjiti plate, treba smanjiti penzije, treba štedeti, doduše neki ne moraju da štede, treba puno toga napraviti u ovoj državi. Poreska uprava kao kičma funkcionisanja države Srbije ne funkcioniše. Ne funkcioniše. Naplata poreza vrlo malo.
Podigli ste poreze, a prihodna strana budžeta nikada niža. Niko to da mi objasni od vas. Nema ministra Vujovića da ga to pitam, ja ne pitam vas lično uvažena ministarka, ali pošto ministar Vujović nije tu ja pitam vas kao predstavnika Vlade. Ne mogu to da razumem uopšte. Sve je spremno za elektronsku prijavu poreza, ali se opet odlaže, a oni koji su prošli obuku su mahom na ugovor, pa će možda ostati bez posla, osim ako su članovi vladajuće stranke.
Dakle, da se vratim na Zakon o javnoj svojini, smatramo da je zakon stupio na snagu oktobra 2011. godine. Dat je rok od tri godine pokrajini, lokalnim samoupravama i javnim preduzećima, da podnesu zahtev za upis prava svojine na nepokretnosti koje im po zakonu pripadaju.
Ukoliko to ne urade u propisanom roku nadležni organ će po službenoj dužnosti kao nosioca javne svojine upisati Republiku Srbiju za zadržavanje postojećeg prava korišćenja od strane lokalne samouprave, javnih preduzeća, autonomne pokrajine. Ovaj dodatni rok koji je od sedam godina u kome AP i lokalne samouprave mogu da podnesu zahtev za upis prava svojine ukoliko u tom roku to ne urade, brisaće se i pravo korišćenja nad tom imovinom. Dakle, ukupan rok koji je dat za lokalne samouprave, javna preduzeća, da podnesu zahtev je 10 godina. Deset godina, te ne postoji ni jedan razlog da se menja član 77. stav 1.
Dakle, meni nije jasno zašto niste bili u stanju, zašto niste hteli ili niste znali, ili ste se bavili drugim stvarima, zašto ova Vlada to nije uspela da sprovede, evo dve i nešto godine? Normalno je da dođete i da tražite produženje roka poslednji dan.
Šta sada da radimo? O kakvoj zakonitosti, o kakvoj sigurnosti, o kakvim reformama onda pričamo? Gde je tu izvesnost? Da li znaju uvaženi poslanici da smo mi jedina država u Evropi u kojoj jedinice lokalne samouprave, javna preduzeća nemaju, nisu titulari svoje svojine, nisu upisani? Jedini smo.
Mi smo među najsiromašnijim državama u Evropi. Ne razumem, kao mislite da svi, apsolutno ovde u ovoj Skupštini, uz ogromno poštovanje koje imam prema kolegama, bez obzira iz koje su partije, provedemo ovo vreme danas u čitanju obrazloženja oko nečega što dubinski nosi klicu, po meni, ili nesposobnosti ili zanemarivanja ili potpunom gledanju u nekom desetom pravcu, jer, Bože moj, ko će sada time da se bavi. Recimo, jedan od ljudi iz Vlade koji treba time da se bavi nije ovde prisutan. Ne krivim ni uvaženu predsednicu Skupštine, niti bilo koga drugog, mi smo dobili ove predloge iz Vlade, ali molim vas, pitam vas retorički, nikoga ne vređam, na šta ovo liči, ljudi? Dokle da dobijamo predloge u poslednjem momentu, bez ikakvog pravog obrazloženja, osim da mora zbog nekih poreskih zakona, ovo sada, eto, Bože moj, moramo malo da produžimo rok? Ponovo produžavate rok.
Dakle, celokupan utisak nedelje, osim onih nemilih događaja na ulici, jeste da vi nama dajete ove zakone danas da mi o njima raspravljamo zato što nije Vlada bila u stanju da sprovede svoje sopstvene rokove. To je odlika ove vlasti, ovog režima, između ostalog – ja postavljam rokove, ja sam sudija, ja sam kadija, kod mene je i pogača i nož i slična poređenja i narodne umotvorine i ja odlučujem kada ću da produžim i ja odlučujem kada ću da kršim i ja odlučujem kada neću da primenjujem, sve odlučujem ja. Tako je pisao uvaženi autor u jednim dnevnim novinama. Taj ja znamo ko je i ne mrzimo ga. Podvlačim – ne mrzimo ga. Vraćam se na temu.
Dakle, ne shvatam, vrlo konkretno pitanje, zašto se još dodatni rok stavlja? Koje su to lokalne samouprave koje to nisu izvršile, koja javna preduzeća to nisu sprovela? Zašto nisu uspeli to da urade? Koje su to prepreke bile? Kako je moguće da se to ne radi?
Mogli ste, recimo, za primenu ovog zakona da napravite nešto što mi se čini da je u maniru ovog režima – kancelariju za primenu dodatnih propusta u okviru poštovanja rokova. Napravite novu kancelariju, sa nekim novim Markom Blagojevićem, pa će onda ministri da se svađaju ko je tu kompetentan, ko nije, ko je šta uradio, a lepo smo vas upozorili na vreme da to, ljudi, ne radite. Nećete vi nas da slušate. Nećete zato što smo nebitna, mala, kako kažete, opoziciona stranka, neprijatelji Srbije.
Lepo pokušavamo nešto u opštem dobru da ukažemo i kroz amandmanski proces. Molimo, tražimo od većine da podrže ovo.
Nije potrebno ovolike rokove stavljati, uvažene kolege. Dokažite nam da jeste. Koji je to predsednik opštine koji nije to uspeo da uradi do sada. Kažite ime i prezime. Neka je i iz DS, nas je i onako malo na vlasti po opštinama. Neka kaže bilo ko. Da li je možda Mesko iz Leskovca, da li je neko drugi? Da li je ovaj što struju nije platio pa je Niš u mraku?
Utisak nedelje je da vi prosto lutate, da čekamo rebalans, da čekamo ozbiljne zakone i ponovo dobijamo produženje roka. Taj utisak nedelje, uz onaj koji ste ukinuli, je nemoguće objasniti. Zato ja tražim od predstavnika Vlade da u okviru svojih ovlašćenja i svog znanja, koje ja ne dovodim pod znak pitanja u ovom trenutku, odgovore na ove, čini mi se, konkretne stvari koje smo izneli i koje, čini nam se, bacaju senku ne na jedan tehnički akt kojim se upodobljavaju rokovi, nego bacaju senku na vašu endemsku nestručnost, nesposobnost, sporost, nemogućnost da vidite gde Srbija ide, u kom pravcu, osim ako vam to ne kaže ja i ako to ja u okviru celokupnog utiska nedelje ne bude iznad svakog od nas, a kada i dođe na naša vrata, onda ćete kasno da se setite da imate integritet. Apelujem da to učinite sada, da se ne bi svi zajedno kajali posle. Hvala.