Osma sednica Drugog redovnog zasedanja, 20.11.2014.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Osma sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/383-14

3. dan rada

20.11.2014

Beograd

Sednicu je otvorio: Konstantin Arsenović

Sednica je trajala od 10:05 do 18:55

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik dr Darko Laketić, po amandmanu. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Darko Laketić

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem.
Poštovana predsednice, poštovani ministre, uvažene kolege narodni poslanici, povodom ovog amandmana na član 15. zakona o zaštiti uzbunjivača, lično mislim da je definisanje rokova kojim bi se oročilo okončanje postupka u ovom članu nepotrebno iz sledećih razloga. Pre svega, zato što je obaveza samog poslodavca da opštim aktom uredi postupak unutrašnjeg uzbunjivanja, a sve to u skladu sa podzakonskim aktom ministra kojim se bliže uređuje način unutrašnjeg uzbunjivanja, rokovi, ali i druga pitanja od značaja. Ono što je jako bitno jeste da upravo ovaj podzakonski akt ministra je opisan i članom 17. gore pomenutog zakona.
S druge strane, predloženo skraćenje rokova za postupanje po informaciji sa 15 na osam dana lično smatram da ne trebamo prihvatiti iz razloga što smatram da je nedovoljan period u kome može da se sa dovoljno pažnje, analize postupi po informaciji. Ono što je takođe bitno jeste da, mišljenja sam da će najveći broj postupanja po informaciji biti u značajno kraćem roku od predloženog, ali definitivno, postojaće i oni slučajevi gde će sam kompleksan problem uticati na dužinu postupanja po informaciji i da upravo zbog ovakvih primera i zbog ovakvih slučajeva treba ostaviti taj rok od 15 dana.
Tako da, mislim da su i kolege opozicioni poslanici saglasi da je pre svega obaveštavanje i uzbunjivanje zakonom dovoljno precizno utvrđeno, tako da dodatnih predloga na ovaj član mislim da ne treba da bude. Hvala puno.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Neđo Jovanović.
Vlada i Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dubravka Filipovski i Dragan Jovanović.
Vlada i Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 15. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici zajedno Borislav Stefanović, Gordana Čomić, mr Aleksandra Jerkov, Balša Božović i Dejan Nikolić i zajedno Zoran Živković i Vladimir Pavićević.
Vlada i Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Đurišić, Snežana Malović, Biljana Hasanović Korać, akademik Ninoslav Stojadinović i Branka Karavidić.
Vlada i Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodni poslanik Marko Đurišić. Izvolite.
...
Socijaldemokratska stranka

Marko Đurišić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Hvala poštovana predsednice.
Poštovani ministre, ideja našeg amandmana da u članu 16. koji propisuje obavezu poslodavca koji ima više od 10 zaposlenih da donese opšti akt kojim se uređuje postupak unutrašnjeg uzbunjivanja, naš amandman je da se izbriše ovih 10 zaposlenih i da to važi za svakog poslodavca, bez obzira na broj zaposlenih.
Nekoliko argumenata za to. Prvo, sam zakon govori o radno angažovanim i radnom angažovanju, a ne o zaposlenju. Sada bih mogao da navodim brojne firme koje posluju u Srbiji i obavljaju delatnosti od javnog značaja, a imaju manje od 10 zaposlenih, a na drugi način radno angažuju mnogo više ljudi. Smatramo da bi i one trebalo da imaju opšti akt kojim se uređuje postupak unutrašnjeg uzbunjivanja.
Gledao sam obrazloženje za odbijanje ovog amandmana, kao i svih drugih amandmana koje smo podneli, misleći da će možda ministar, odnosno Vlada da napiše da se to odbija zato što želi da se olakša poslovanje manjim firmama koje imaju jednog ili dva ili ne znam koliko zaposlenih, pa da im se olakša da ne moraju da donesu gomilu nekih pravilnika kojim će se omogućiti lakše poslovanje, ali nisam to pročitao u obrazloženju.
Želeo bih da me ministar uveri da je naš amandman odbijen iz tog razloga i da mi objasni šta se dešava sa firmama koje imaju manje od 10 zaposlenih i nemaju svoj akt kojim se uređuje postupak unutrašnjeg uzbunjivanja, odnosno da li oni treba direktno da primenjuju ovu proceduru koja je predviđena zakonom. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Vladimir Đukanović, po amandmanu.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Đukanović

Srpska napredna stranka
Hvala, uvažena predsedavajuća.
Nisam neko ko bi prihvatio ovaj amandman, iz prostog razloga jer ipak, hajde da govorimo o tome da imamo neke velike sisteme gde bi zaista trebalo urediti nekakvim unutrašnjim aktom, ali kada imate manje od 10 zaposlenih, ipak možete da upoznate same zaposlene sa njihovim pravima, tako da nema potrebe za ovako nečim.
Kad govorimo o ovom amandmanu, baš me interesuje kako je to bilo uređeno uzbunjivanje u JKP „Put“ u Novom Sadu? To je jedno vrlo zanimljivo preduzeće i možemo da se nadovežemo na ovaj amandman. Inače, ovo je sa sajta „Pištaljke“. Oni su pisali o tome. Radi se o gospodi Radomiru Ćiriloviću i Živanu Pešiću, radnicima ovog javnog preduzeća, koji su prijavili korupciju u tom javnom komunalnom preduzeću. Međutim, doživeli su da dobiju otkaz, a oni protiv kojih su to podnosili su na neki način nagrađeni.
Između ostalog, citiraću sada šta je jedan od njih izjavio. Govorim o gospodinu Ćiriloviću, a sve je to na sajtu „Pištaljke“. On kaže – kada sam se obratio agenciji, zahtevao sam da poslovanje preduzeća ispita DRI. Nažalost, tresla se gora, rodio se miš. Neki predstavnici DRI iz Novog Sada su zaposlili neke svoje rođake u JKP „Put“, pa su krivična dela tretirana kao prekršaj. Niko nije odgovarao, čak su nagrađeni. Bivši direktor je dobio posao u elektrani, a predsednik upravnog odbora, verovali ili ne, gospodin Janko Veselinović sada je narodni poslanik.
Vrlo je zanimljivo kako se tada neko nije dosetio da nekim unutrašnjim aktom, baš u takvom jednom velikom sistemu kao što je ovo javno komunalno preduzeće, uredi kako bi se uzbunjivači zaštitili. Ova dvojica uzbunjivača, pošto nisu imali nikakvu zaštitu, nažalost su izgleda bili izloženi šikaniranju, a gospodin Veselinović je, čini mi se, jako lepo nagrađen. On je danas čak i poslanik. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 16. amandman je podnela narodni poslanik Olgica Batić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 16. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici zajedno Borislav Stefanović, Gordana Čomić, mr Aleksandra Jerkov, Balša Božović i Dejan Nikolić i zajedno Zoran Živković i Vladimir Pavićević.
Reč ima narodni poslanik Balša Božović.
...
Demokratska stranka

Balša Božović

Demokratska stranka
Zahvaljujem, predsednice.
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani ministre, uvaženi gosti, u članu 16. st. 3, 4. i 5. se brišu. Obrazloženje je sledeće. Dakle, akti niže pravne snage ne smeju biti u suprotnosti sa aktima više pravne snage i to je više nego jasno. Njima se ne može umanjiti obim prava ili uskratiti neko pravo koje proističe iz zakona, tako da su navedene odredbe potpuno suvišne.
Takođe, tokom javne rasprave, i to je jedna od stvari koju smo komentarisali i na samom Odboru za pravosuđe, jeste komentar koji je uputila i „Transparentno Srbija“, tokom javne rasprave predlagač nije objasnio zbog čega su ove odredbe potrebne, niti je to učinio u datom obrazloženju. Postoje mnoga pitanja na koja ni do dana današnjeg nismo dobili odgovore. Naravno, oni to ne mogu da saopšte nigde. Kao narodni poslanik sam dužan da to učinim.
Dakle, jako nam je važno da čujemo obrazloženje samog ministra zbog čega ove suvišne odredbe ovde stoje. Mislim da je bitno da imamo neki kriterijum po kojem odbijamo amandmane, kao što vi imate kriterijum po kojem vi na neki način neke komentarišete, a neke ne komentarišete. U svakom slučaju, razumem vas, ima dosta amandmana i dugo traje ova rasprava, ali mislim da je kvalitetna. S tim u vezi, želim da mi objasnite zbog čega su ove suvišne odredbe ovde. Ukoliko mislite da je potpuno suvišno da komentarišete bilo koji amandman opozicije, da se onda dogovorimo, pa da ovo ostavimo ili za sledeću nedelju ili da jednostavno prekinemo sa radom danas, jer nema zaista poente da debatujemo i da koristimo neko svoje vreme, a s druge strane da ne postoji nikakav adekvatan odgovor na to. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Na član 17. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici zajedno Borislav Stefanović, Gordana Čomić, mr Aleksandra Jerkov, Balša Božović i Dejan Nikolić i zajedno Zoran Živković i Vladimir Pavićević.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodni poslanik Dejan Nikolić.
...
Demokratska stranka

Dejan Nikolić

Demokratska stranka
Poštovana predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi ministre, Predlogom zakona i članom 17. odredili ste da ministar nadležan za poslove pravosuđa donosi akt kojim se bliže uređuje način unutrašnjeg uzbunjivanja, način određivanja ovlašćenog lica kod poslodavca itd.
Dakle, mi smo podneli amandman da te nadležnosti prebacujemo na ministra koji je nadležan za poslove državne uprave. Naime, samo mali deo odredbi se primenjuje na oblasti koje pripadaju pravosuđu. S druge strane, veći broj odredbi ili većina se upravo odnosi na, ima pravo u organima državne uprave i lokalne samouprave, kao i u drugim institucijama javnog sektora koje su obuhvaćene strategijom reforme javne uprave.
Pored toga, i u samom Predlogu zakona se kaže da nadzor nad njegovom primenom upravo vrši upravna inspekcija koja je kao organizaciona jedinica u nadležnosti Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave. Zbog toga mislimo da bi bilo baš svrsishodnije da za ove poslove bude nadležan ministar iz oblasti državne uprave. Hvala.