Treća sednica Prvog redovnog zasedanja, 15.04.2015.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Prvog redovnog zasedanja

01 Broj: 06-2/127-15

5. dan rada

15.04.2015

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 16:05

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se, dr Bradić.
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Senić.
Da li neko želi reč? (Ne.) Zahvaljujem.
Na član 8. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojan Kostreš, Olena Papuga, Nada Lazić, Đorđe Stojšić i mr Dejan Čapo.
Da li neko želi reč? (Ne.) Zahvaljujem.
Na član 9. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Katarina Rakić, Zoran Babić, Ivan Jovanović, mr Dejan Radenković, Aleksandar Senić, Veroljub Arsić, Vojislav Vujić, Milosav Milojević, dr Aleksandra Tomić i prof. dr Vladimir Marinković.
Vlada i Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu prihvatili su amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Reč ima prof. dr Vladimir Marinković.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Socijaldemokratska partija Srbije
Zahvaljujem, uvaženi predsedavajući.
Poštovana potpredsednice Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman je prihvaćen, zahvaljujem na tome, ali da podsetim samo moje kolege da procena rizika upravo predstavlja okosnicu savremenog inspekcijskog nadzora, da procena rizika i konačno uvođenje upravljanja rizikom u državnu upravu, i to je ono što vi paralelno radite sa racionalizacijom državne uprave, sa uvođenjem platnih razreda i svega onoga što sledi u narednom periodu je nešto što govori u prilog tome da ćete napraviti od naše državne administracije i javnog sektora jednu jeftinu upravu, efikasnu i efektivnu upravu, koja će upravo biti i raditi u cilju interesa građana Republike Srbije, ali ponavljam, i privrede i privrednih subjekata u našoj zemlji. To će učiniti da inspekcija bude produktivnija, da bude bolja, da bude efikasnija, a ne kao u prethodnom periodu, da inspekcija ide i po nekoliko puta godišnje u kontrolu privrednih subjekata koji apsolutno nisu rizični, a da se kod onih koji su veoma rizični ne ode ni po godinu dana i neki duži vremenski period.
Tako da će i formiranje baze, sama procena rizika, proces analize rizika, informacioni sistem, koji je ključna tačka u narednoj primeni ovog zakona, pomoći da imamo jednu stvarno efikasniju i bolju državnu upravu, pogotovo inspekcijski nadzor koji će biti fokusiran upravo na one na koje nije uticala, na koje neće uticati ni prevencija i koji krše zakone ili, još gore, na one koji su u oblasti sive ili crne ekonomije, što predstavlja rak ranu naše privrede i celog našeg društva. Mislim da ćemo kroz ovakva zakonska rešenja, vaše znanje i posvećenost da uspemo da se u jednom velikom procentu izborimo sa ovim velikim problemom. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 9. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Đurišić, prof. dr Janko Veselinović, Snežana Malović, akademik Ninoslav Stojadinović, Biljana Hasanović Korać, Goran Bogdanović, Slobodan Homen i dr Blagoje Bradić.
Da li neko želi reč? (Ne.) Zahvaljujem.
Na član 10. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanik Aleksandar Senić i zajedno narodni poslanici Marko Đurišić, prof. dr Janko Veselinović, Snežana Malović, akademik Ninoslav Stojadinović, Biljana Hasanović Korać, Goran Bogdanović, Slobodan Homen i dr Blagoje Bradić.
Reč ima dr Blagoje Bradić. Izvolite.
...
Zajedno za Srbiju

Blagoje Bradić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Poštovani predsedavajući, član 10. se odnosi na plan inspekcijskog nadzora.
Mi smo podneli amandman gde u stavu 1. reči: „osim kada postoje naročito opravdane izuzetne okolnosti koje je u tome sprečavaju“ se brišu. Ceo stav glasi: „Plan inspekcijskog nadzora zasniva se na utvrđenom stanju u oblasti inspekcijskog nadzora i proceni rizika. Inspekcija je dužna da sprovodi plan inspekcijskog nadzora, osim kada postoje naročito opravdane izuzetne okolnosti koje je u tome sprečavaju“. Mi predlažemo da se to briše.
U stavu 2, koji kaže da je inspekcija dužna da sačini strateški višegodišnji i godišnji plan inspekcijskog nadzora, predlažemo da se reč: „višegodišnji“ zameni i jasno ograniči na petogodišnji.
U stavu 6. predlažemo da se na kraju rečenice briše tačka i da se dodaju reči: „najkasnije do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu“. Stav 6. kaže: „Inspekcija objavljuje plan inspekcijskog nadzora na svojoj internet stranici“ i smatramo da je smisleno da se to jasno odredi do kada to mora da se uradi.
Posle stava 8. predlažemo da se dodaju stavovi 9, 10. i 11, koji glase: „Strateški plan posebno sadrži strateške ciljeve koji treba da budu ostvareni realizacijom strateškog plana, nadležnosti u realizaciji strateških ciljeva, aktivnosti za realizaciju ciljeva i indikatore ostvarenosti ciljeva. Strateški plan može sadržati i druge elemente koje propiše ministar nadležan za odgovarajuću oblast inspekcijskog nadzora, odnosno imalac javnog ovlašćenja koji vrši inspekcijski nadzor u određenoj oblasti“.
Sledeći stav glasi: „Strateški plan inspekcijskog nadzora se sprovodi kroz godišnji plan inspekcijskog nadzora.“
I poslednji stav: „Strateški plan inspekcijskog nadzora objavljuje se na internet stranici inspekcije“.
Zahvaljujem vam se.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 10. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojan Kostreš, Olena Papuga, Nada Lazić, Đorđe Stojšić i mr Dejan Čapo.
Da li neko želi reč? (Ne.) Zahvaljujem.
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Borislav Stefanović, Gordana Čomić, Dejan Nikolić, Balša Božović, Jovan Marković, Jovana Jovanović, Ivan Jovanović, mr Aleksandra Jerkov, Nataša Vučković, Vesna Marjanović, Vesna Martinović, Dragan Šutanovac i Goran Ćirić.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodna poslanica Nataša Vučković. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Nataša Vučković

Demokratska stranka
Radi se o jezičkoj formulaciji, smatramo da je bitno, kao što sam već istakla ranije da reči, izraze koje koristimo u zakonu budu precizni kako bismo izbegli različite interpretacije. Ovde se naravno radi o tome da kao poslanici DS podržavamo ideju da se ovim zakonom i uopšte uređenjem inspekcijskog nadzora smanji preklapanje, odnosno poklapanje kako mi predlažemo da se kaže nadležnosti između različitih inspekcijskih organa kako bi upravo poslovni ljudi koji najviše imaju kontakata sa inspekcijskom organima mogli lakše da rade i kako bi mogli da predvide delovanje inspekcija u svom radu.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 12. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Đurišić, prof. dr Janko Veselinović, Snežana Malović, akademik Ninoslav Stojadinović, Biljana Hasanović Korać, Gordan Bogdanović, Slobodan Homen i dr Blagoje Bradić.
Reč ima dr Janko Veselinović.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Samostalni poslanici
Ovim amandmanom mi smo u stvari želeli da osnažimo rada Koordinacione komisije koje je bez ovako značajnijih ovlašćenja, ima poprilično beznačajnu ulogu. Koordinaciona komisija po nama je treba da obezbedi bolju koordinaciju između trideset i nešto inspekcija koje postoje u Srbiji čije se nadležnosti vrlo često poklapaju i ono što je najgore postoje oblasti koje uopšte nisu pokrivene inspekcijskim nadzorom.
Mi smo hteli da ova Koordinaciona komisija reši i iskoreni taj problem. Zbog toga smo predložili da ona već zakonom ima definisano ko rukovodi tom komisijom, da ona ima svog predsedavajućeg, odnosno zamenika predsedavajućeg i sekretara Koordinacione komisije. Prosto je neverovatno da vi ovakvu materiju prepuštate podzakonskim aktima. Dajete ovim zakonom značaj, odnosno formirate jedno ovakvo telo, odnosno komisiju, a ne predviđate čak ni da ima svog predsednika ili zamenika predsednika ili nekoga ko će voditi zapisnike i sazivati sastanke, odnosno pripremati sastanke. To je krajnje neozbiljno. Dakle, vi ostavljate to podzakonskim aktima. To nije dobro zato što ste vi ovim zakonom trebali da postavite temelje koordinacije rada inspekcijskih službi.
Pored toga smatramo da ova Koordinaciona komisija nema neke veoma značajne nadležnosti kojom bi se doprinelo veća vidljivost inspekcija, veća transparentnost i što je najvažnije njihov veći učinak, vidljiviji rezultati koji su sada veoma mali. Mi smo zbog toga predložili da ova komisija ima i nadležnost da prikuplja podatke od nadležnih inspekcija i vrši analizu pripreme zakona u određenim oblastima i daje obavezujuća uputstva inspekcijama u cilju primene zakona. Osim toga predvideli smo da se formira i da se objavi na zvaničnoj internet stranici objedinjena informacija o svim inspekcijama na državnim, na pokrajinskom i na nivou lokalne samouprave, sa njihovim nadležnostima, adresama, telefonima, adresama elektronske pošte kao i njihovim rukovodiocima.
Prošli put kada sam pričao u raspravi u načelu rekao sam da niko živ u Srbiji ne zna koje inspekcije postoje, koje su njihove nadležnosti, gde su njihova sedišta, od kad do kada rade, ko su rukovodioci, jer to nigde nije objavljeno. U jednom gradu kao što je Novi Sad i Beograd imate na desetak 15, 20 mesta razne inspekcije. Ne možete da dođete do njih. Obični građanin se oseća izgubljeno u toj šumi inspekcija bez jasnih nadležnosti. Zbog toga smo mi smatrali da je ova koordinacija trebala da bude na neki način mesto svih informacija.
Ne znam zbog čega ste potpredsednice Vlade, uvažena ministarko, odbili ovaj amandman. Šta bi to bio trošak za državu, odnosno šta bi naspram toga bila korist za državu da takva jedna informacija postoji i da takve nadležnosti postoje za ovu komisiju. Ovako ostavili ste jednu lebdeću komisiju, Koordinacionu komisiju koja u stvari neće imati ni ozbiljne nadležnosti, niti će imati mogućnost da utiče na rad drugih inspekcija i da kontroliše njihov rad. Mi smo predvideli našim amandmanima da ta Koordinaciona komisija redovno podnosi izveštaje Vladi i parlamentarnom odboru kako bi Skupština imala uvid pre svega u izvršavanje zakona.
Još jednom ponavljam, nadležnost inspekcija jeste primene zakona. Od inspekcija zavisi da li će zakoni biti primenjeni ili ne. Kada Skupština usvoji zakone inspekcije su te koje nadziru da li se one i primenjuju. Na ovaj način i sa ovakvim zakonom nećete ništa popraviti i zbog toga smo jako nezadovoljni što niste imali ni malo razumevanja da prihvatite neke naše ključne amandmane.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 12. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Borislav Stefanović, Gordana Čomić, Dejan Nikoilć, Balša Božović, Jovan Marković, Jovana Jovanović, Ivan Jovanović, mr Aleksandra Jerkov, Nataša Vučković, Vesna Marjanović, Vesna Martinović, Dragan Šutanovac i Goran Ćirić.
Reč ima Nataša Vučković.
...
Demokratska stranka

Nataša Vučković

Demokratska stranka
Predsedavajući, radi se takođe o jednom jezičkoj formulaciji koja nam se čini boljom sa našim amandmanom. Ono što je nesporno jeste da postoji potreba za koordinacijom u radu inspekcijskih službi, međutim, ono što mi takođe ne podržavamo, što smo istakli u načelnoj raspravi, to je da je podzakonskim aktima ostavljeno suviše tema i pitanja koja treba da regulišu.
Ono što je takođe važno istaći to je nisu zakonom predviđeni kriterijumi za izbor članova Koordinacione komisije što znači da će verovatno politički kriterijumi i politička pripadnost biti odlučujući za članstvo u ovoj komisiji.
Ono što takođe ostaje nedefinisano i mislimo da je propušteno da se utvrdi ovim zakonom, a to je šta će se desiti ukoliko Koordinaciona komisija utvrdi suprotno, odnosno ne usklađeno delovanje nekih inspekcija. Koordinaciona komisija u tom slučaju nema apsolutno nikakvu nadležnost osim da objavljuje stavove, ali dakle ne postoji nikakav način, nikakav mehanizam da se uspostavi usklađenije delovanje inspekcija. Sve je to zapravo potrebno utvrditi, uraditi u nekom postupku primene zakona, ali konkretnog mehanizma za postizanjem usklađenog delovanja inspekcija nema i ovim zakonom to nije iskorišćena mogućnost.