Jedanaesto vanredno zasedanje, 29.06.2015.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Jedanaesto vanredno zasedanje

01 Broj: 06-2/284-15

2. dan rada

29.06.2015

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 14:35

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Jedanaestog vanrednog zasedanja Narodne Skupštine Republike Srbije u 2015. godini.
Na osnovu službene evidencije o broju prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 95 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 111 narodnih poslanika.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Gordana Čomić i Ljiljana Kosorić.
Nastavljamo rad i prelazimo na pretres u pojedinostima o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju i medijima.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika, obaveštavam vas da sam pozvala da današnjoj sednici prisustvuju ministar kulture i informisanja Ivan Tasovac, državni sekretar u Ministarstvu kulture i informisanja Saša Mirković, načelnik odeljenja u Ministarstvu kulture i informisanja Snežana Pečenčić i rukovodilac grupe u Ministarstvu kulture i informisanja Dejan Stojanović.
Primili ste amandmane koje ste na Predlog zakona podneli narodni poslanici.
Primili ste izveštaje Odbora za kulturu i informisanje, Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandmane u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanici Zoran Živković i Vladimir Pavićević.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodni poslanik Zoran Živković.
...
Nova stranka

Zoran Živković

Samostalni poslanici
Kao što smo u načelnoj raspravi gospodin Pavićević i ja, nema nikakvog opravdanja da se produži rok za sprovođenje ovog zakona. Ne postoji nikakav razlog koji može da nas ubedi da će pomeranje roka za nekoliko meseci da promeni bilo šta u ovoj oblasti.
Opravdanje da su za to krivi neki neodgovorni ljudi u medijima, neodgovorni ljudi u lokalnim samoupravama, pre svega, nikako ne može da stoji, jer je Vlada Srbije kao izvršni organ nadležna za to da sprovodi zakone i ne može da prebacuje svoju odgovornost na nekog drugog. Ako neko opstruiše sprovođenje zakona, za to moraju da postoje sankcije i ti ljudi su trebali da budu upozoreni, a onda oštro upozoreni, pa onda upozoreni poslednji put, a konačno, trebalo je da Vlada preuzme tu situaciju u svoje ruke.
Imamo jasnu situaciju da država, lokalne samouprave, Pokrajina Vojvodina treba da izađu iz medija i tu nema nikakve sumnje u to, niti nesaglasja, ali očigledno je da ova Vlada nije sposobna da sprovede jedan takav projekat.
Stvar je vrlo jednostavna. Opstruisanjem rada, odnosno opstruisanjem primene zakona od same Vlade, mi dobijamo društvo koje nikako ne može da se zove društvom vladavine prava, ne možemo da se zovemo uređenim društvom, ne možemo da se zovemo državom koja može da garantuje svojim građanima primenu zakona koji donosi ova Skupština, čak i kad su ti zakoni dobri i to je nešto što ne može da dobije našu podršku.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vladimir Pavićević
I vi hoćete po istom amandmanu? Izvolite.
...
Nova stranka

Vladimir Pavićević

Samostalni poslanici
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovana predsednice Narodne skupštine gospođo Gojković, ministre Tasovac, mi smo i u načelnoj raspravi ovde saopštili da je sadržina ovog Predloga zakona, poštovana gospodo, u sudaru sa jednim od osnovnih načela našeg Ustava, a to je načelo vladavine prava koje je članom 3. našeg Ustava sadržinski definisano.
Ministar Tasovac nam danas, poštovana gospodo, predlaže da biramo između vladavine prava kao jednog od osnovnih principa i njegove želje i želje Vlade da se produži rok za privatizaciju medija.
Ministre Tasovac, još jednom vas molim da razmislite. Pa, ne možemo mi ovde sebi da dopustimo, to ne smemo da uradimo kao narodni poslanici, da biramo između jednog od najvećih principa svake savremene konustuticionalne demokratije, a to je princip vladavine prava i ideje da se produži rok za neke medije za koje se pokazalo da oni koji ih vode nisu uradili neku stvar.
Poštovana gospodo, 2. avgusta smo ovde svi zajedno poručili da to 1. jula mora da se obavi jedan posao. Posao nije obavljen, a danas treba da poručimo da ono, ministre Tasovac, što je moralo da se uradi do 1. jula, a što nije, poštovana gospodo, urađeno do 1. jula, sada mora da se uradi do 31. oktobra, a da se nikakvo pitanje odgovornosti ne postavlja za ono što je moralo, a što nije urađeno.
Ministre Tasovac, ko će nama sada više da veruje da sada mora da se uradi ono što je moralo da se uradi do 1. jula, a što nije urađeno. Ministre Tasovac, vi ste napisali ovde da vama nije jasno kako se ovim Predlogom zakona krši vladavina prava. Evo, ja vam kažem sada kako se krši. Ko će da nam veruje kada poručimo da mora, pa se to ne uradi, da će zaista morati do 31. oktobra. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Ivan Karić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Vesna Marjanović i Balša Božović.
Reč ima narodni poslanik Balša Božović.
...
Demokratska stranka

Balša Božović

Demokratska stranka
Zahvaljujem, predsednice Narodne skupštine.
Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi ministre, poštovani gosti, poštovani građani, podneli smo amandman gospođa Vesna Marjanović i ja lično iz prostog razloga što smo napomenuli da se pod sumnjivim okolnostima odvija privatizacija pojedinih medija u Srbiji. Primer Studija B je najočigledniji primer kada je u pitanju glavni grad, ali isto tako su pojedini narodni poslanici izrazili bojazan kada su u pitanju mediji na lokalnom nivou širom Republike Srbije.
Amandman koji smo podneli glasi da se kontinuitet u proizvodnji medijskih sadržaja iz stava 2. ovog člana za elektronske medije podrazumeva obavezu održavanja udela programskog vremena u skladu sa programskom šemom koja je važila u periodu od 24 meseca pre dana stupanja na snagu zakona, odnosno obavezu održavanja udela informativnih, obrazovnih, naučnih, kulturno-umetničkih, dečijih, zabavnih, sportskih i drugih programskih sadržaja koji su od značaja za javni interes.
Isto to predlažemo i kada su u pitanju štampani mediji, s tim što bi Agencija za privatizaciju vršila uvid i nekadašnji RRA, sadašnjoj REM, podnosila izveštaj kada su u pitanju ugovori o kupoprodaji. Isto tako, kada su u pitanju štampani mediji, Savet za štampu bi bio taj koji bi bio obaveštavan o tome da li se poštuje ugovor o kupoprodaji i da li se ova stvar, koja bi postala sastavni deo zakona, poštuje u celosti.
Ovo smo predložili iz prostog razloga što smo i kada je bila rasprava u načelu pričali o tome koliko se danas npr. neki mediji zloupotrebljavaju, sa samim saznanjem da će biti privatizovani. Već danas Studio B ima uređivačku politiku koja mu ne samo spušta cenu, nego dovodi do toga da se sadržaji od javnog interesa i značaja i kulturno-umetnički i obrazovni, pa čak i informativni, ne vrše u skladu sa Zakonom o informisanju.
Mislim da je veoma važno da ovu stvar uvažite ili ovaj amandman usvojite. Mislim da on može samo da doprinese boljoj komunikaciji između lokalne samouprave, nas kao narodnih poslanika, vas kao ministra i tih lokalnih medija koji već polako idu na doboš ili će se privatizovati i pripasti nekim tajkunima ili će se oni sasvim ugasiti, kao što su to izrazili poslanici nacionalnih manjina.
Dakle, ono što je strašno važno jeste da se ne dozvole bilo kakve malverzacije. Imamo, takođe u skladu sa ovim amandmanom i nekoliko pitanja koja se danas postavljaju nama, kao narodnim poslanicima. Evo, ja ću iskoristiti da u ime građana postavim vama, kao ministru, koji predlažete ove izmene i dopune Zakona.
Na primer, zašto se prekogranični kanali, „FoksLajf“, oni su na kablovskoj televiziji, prekrajaju kada je u pitanju izvorni sadržaj i neovlašćeno se emituju reklame domaćih kompanija? Ovo je, na primer, amandman koji će sprečiti, između ostalog i ove stvari. Ti kanali se nalaze van pravno poreskog sistema i posluju potpuno u sivoj zoni, gospodine ministre.
Godišnje desetine miliona evra na ovaj način domaće kompanije uplate kada je u pitanju reklamni prostor za nešto što taj reklamni prostor ne može da bude, a po članu 100. stav 2. Zakona o informisanju. Ne samo da se krši Zakon i ne samo da se Zakon ne primenjuje, nego ovde imamo situaciju da se kazne od 500 hiljada dinara, koje je propisala RRA, a danas REM, apsolutno ne primenjuju. Sada imamo slučaj da neko zakupljuje reklamni prostor na kanalima na kojima to po Zakonu nije moguće i na taj način zaobilazi poresku upravu, poreski sistem ove zemlje i na desetine i desetine miliona evra se na taj način potpuno izopštava iz pravnog poretka Srbije.
Ovo jeste zgodno za one firme, političare i tajkune koji imaju ovoliko novca da na ovaj način reklamiraju sebe ili svoje sadržaje. To nije po zakonu i to je stvar koja apsolutno nije u interesu Republike Srbije i građana Republike Srbije.
Zato vas molim da razmislite da ovaj amandman, kada su u pitanju štampani mediji i kada su u pitanju elektronski mediji, usvojite, jer će u većoj meri doprineti poštovanju Zakona i svaku moguću zloupotrebu će spustiti na najmanju moguću meru. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar  Ivan Tasovac.

Ivan Tasovac

Kada smo donosili Zakon taj rok je bio predviđen na 12 meseci. Vaš predlog bi mogao da unese zabunu, obzirom da znate da postoje letnje i zimske šeme, a ovde vrlo je jasno definisano, znači to je 12 meseci.
Pitanje koje ste postavili nije vezano uopšte za izmene ovog Zakona i ne odnosi se na medije koje treba da se privatizuju.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vesna Marjanović. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Vesna Marjanović

Demokratska stranka
Hvala gospođo predsednice, gospodine ministre i molila bih vas samo da koristim vreme ovlašćenog predstavnika, ako je moguće.
Takođe, povodom ovog amandmana bih želela da postavim nekoliko pitanja, zato što iz obrazloženja koje je dala Vlada, odnosno Ministarstvo, nisam razumela da postoje dovoljno snažni argumenti da se ovaj amandman odbaci.
Smisao, ako sam dobro razumela, između ostalog, ovih izmena, i to je jedina izmena koju podržavam i za koju mislim da je dobra, jeste da u članu 1. se pojačava obaveza kupca, u odnosu na prethodni tekst zakona, i kaže se da kupac medija, dakle definiše se upravo kupac, kao onaj koji je potreban, koji se obavezuje da obezbedi kontinuitet u programskoj šemi, odnosno u sadržaju programa za narednih pet godina.
Ovo dobro razumem. Nije suština, nadam se, ovih zakona da se samo privatizuju mediji i da oni odu na doboš i da dobijemo najveću moguću cenu, pošto mediji nisu samo roba, već su i javno dobro, nešto što će koristiti građanima i u narednom periodu, bez obzira ko će biti vlasnik, iako će vlasnici biti privatni.
Postavljam pitanje – ako smo stavili rok od 12 meseci, da li su neki mediji, koji su znali da će uslediti privatizacija, jer je to bilo jasno kada su ti zakoni prošle godine donošeni, već prilagodili programsku šemu tako što su smanjili učešće u količini informativnog, obrazovnog, kulturnog programa, pa se samim tim lepo pripremili za privatizaciju, te onaj ko bude kupio sada te medije više ne mora da vodi računa o učešću ovih najvitalnijih programa za građane u njihovoj programskoj šemi nakon što postanu vlasnici?
Između ostalog, postavljam ovo pitanje, jer smo i na Odboru za kulturu, u proteklom periodu, imali rasprave kada smo razgovarali i kada je RRA podnosio izveštaj da nigde ni u jednom zakonu ne postoji tako precizno formulisano koji je to procenat učešća informativnog, obrazovnog, kulturnog programa i da je to predmet jedne arbitrarnosti.
Smisao ovog amandmana je bio taj da se taj rok produži, kako bi se ostvario najveći mogući procenat učešća tog programa. Moram da priznam da ne razumem obrazloženje koje kaže – u praksi će stvoriti probleme. Molila bih gospodina ministra da nam objasni tačno kako će u praksi to da stvori probleme i zašto je tu neka velika razlika, u praktičnom smislu, između definisanja šta je programska šema u jednoj godini ili u protekle dve godine, odnosno 24 meseca?
Takođe, postavila bih pitanje u delu gde smo predvideli da kada se radi o privatizaciji štampanih medija da se konsultuje i Savet za štampu. Mogu da razumem da to naravno nije državni organ, da oni nisu dosadašnjim propisima ovlašćeni da vrše javna ovlašćenja, ali to samo pokazuje da se onaj zakon pripremao u jednoj široj javnoj raspravi, da je postojalo vreme i mogućnost da se i Savet za štampu uključi u ovaj proces.
Mislim da je to šteta, jer za elektronske medije imamo Agenciju koja je za to ovlašćena i koja to može da prati, ali za štampane medije nemamo. Procenu medijskog sadržaja u štampanim medijima će davati sudski veštak. Mislim da je to nedovoljno i smatram da je šteta da se o tome nije razmišljalo, odnosno da je postojala duža rasprava mogli smo da to učinimo bolje. Hvala.