Hvala.
Mi smo se pre svega nekoliko dana nalazili u ovoj sali kada smo diskutovali o drugom paketu zakona. Jedna od tačaka dnevnog reda prošli put je bio kredit kojim se unapređuje katastar, rečeno kolokvijalno.
Danas je na dnevnom redu Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o hipoteci, koji ima veliki broj važnih izmena, pre svega suštinski, a onda i pravno tehnički i u pravno-tehničkom delu očekujem da će poslanici koristeći pravo amandmana pomoći da dođemo do najboljih rešenja.
Ovo nije jednostavna oblast. Za mene kao ekonomistu je jako važno da hipoteka se nalazi u osnovi jednog od ključnih instituta tržišta, to je zaštite vlasnika i korišćenje vlasništva koje je regulisano, upisano, itd, kao osnove dužničko-poverilačkih odnosa, kao osnove finansijske discipline u sistemu kao osnove da privreda funkcioniše efikasno i u skladu sa svetskim standardima.
Mi ćemo moći da privučemo prave velike investitore tek kad budemo imali oblast tretiranja vlasništva, uključujući hipoteke uređene na način na koji je to uobičajeno u svetu i ne samo definisano u zakonu, nego sprovedene na način na koji je to uobičajeno u svetu.
Konkretni predlozi koji su radne grupe koje su na ovome radile više meseci predložile, biće predmet diskusije u ponedeljak.
Danas opšta rasprava bi trebala, po meni, da ostavi prostor da svi zajedno bolje razumemo šta je to što pokušavamo da postignemo ovim izmenama i dopunama zakona.
Ovim se pre svega unapređuju opšti uslovi poslovanja na tržištu u Srbiji i opšti uslovi definisanja, jednih od ključnih instrumenata finansijskog sistema koji ima ozbiljne probleme sa merenjem, ocenjivanjem i realizacijom rizika koji se javljaju u davanju kredita, lizinga i svih ostalih instrumenata koji tu postoje,
Namera ovih izmena je da se otklone u praksi uočeni nedostaci postojećeg zakona u cilju boljeg položaja kreditora na tržištu Republike, znači zaštita svih kreditora, poverilaca, veća zaštita dužnika istovremeno.
Znači dužnici moraju da budu u situaciji ne da im je hipoteka upisana na silu i da su oni robovi, nalaze se u dužničkom ropstvu, nego da tačno znaju koja prava imaju i na koji način mogu ta svoja prava da štite, koliko su ušli u obaveze prihvatanjem hipoteke i kakva ih sudbina očekuje.
Treće, to je ubrzanje ukupne finansijske privredne aktivnosti u zemlji. Do sada, vi znate da je realizacija mnogih instituta tržišta kod nas ulazila u procese koji beskonačno traju i time se faktički dovodilo u pitanje smisao tih transakcija. Ugovori, hipotekarni krediti i ostali instrumenti koji su se godinama nalazili u nekom stanju nerealizacije, nikome ne pomažu.
Mi se nalazimo u procesu nalaženja rešenja za kredite koji se ne servisiraju na vreme, IMPL, i očekujemo da će paralelno sa ovim unapređenjima u Zakonu o hipoteci i da ćemo imati mnogo bolje uslove na finansijskom tržištu i ono što je najvažnije, da ćemo smanjiti tzv. „kamatne marže“ koje se danas nalaze na prohibitivno visokom nivou. Pri kamatnim maržama od 6, 7, čak i više posto ni jedna privreda u svetu ne bi mogla da funkcioniše, da generiše ekonomski rast, da otvara nova radna mesta. Prema tome, sve ovo što radimo, radimo sa ciljem unapređenja finansijskog sektora, institucija, odnosno instituta tržišta i boljeg i transparentnijeg poslovanja.
Četvrto je razrada i dorade terminološkog preciziranja pojedinih termina koji se ovde koriste, pošto su u međuvremenu doneti zakoni koji su uveli neku novu terminologiju, uključujući i zakone koji su nedavno doneti u ovoj oblasti, preciznije ću o tome govoriti za minut-dva.
Predložena rešenja bi trebalo da dovedu do reafirmacije van sudskog postupka namirenja iz vrednosti dobijene prodajom hipotekarne nepokretnosti. To je glavni oblik realizacije, pogotovo u slučaju hipotekarnih kredita na kuće, na lizing automobile i slične stvari. Praksa je da to u svetu uglavnom uopšte ne ide na sud nego se rešava vansudskim izvršenjem na koje svi pristaju u prethodnoj fazi dobijanja tih instrumenata.
Mislim da je jedno od rešenja za reformu našeg sudskog sistema da se ne bavi onim stvarima koje su pravno u stvari čiste u momentu stupanja u obavezu i prema tome da svi prihvate da je realizacija i vansudsko izvršenje sastavni deo prihvaćenog sistema vrednosti.
Kod nas se obično dešava da ljudi to previđaju, kada stupaju u obaveze i onda se kasnije svi vraćaju u sud koji de fakto blokira, onemogućava izvršenje. Time imamo hiljade i hiljade sporova koji blokiraju i ličnu imovinu i, što je mnogo važnije, resurse u privredi i samim tim i privrednu aktivnost.
To treba da dovede do višeg stepena pravne i ekonomske sigurnosti svih učesnika u poslovima koji podrazumevaju uspostavljanje hipoteke kao jednog od najvažnijih sredstava obezbeđenja potraživanja.
Preciznije, novine koje se uvode ovim izmenama i dopunama zakona su sledeće. Prvo, eksplicitno se navodi da hipotekarni poverilac ima prava na vansudsku izvršnu hipoteku i može svoje namirenje da ostvari bilo sudskim, bilo vansudskim putem. Znači, njegov je izbor kako će to da uradi. Drugo, omogućava se poveriocima, naročito kod sindiciranih, tj. udruženih zajmova, da odrede jedno lice koje će se formalno starati o njihovim pravima i obavezama u svakom trenutku. Određuje se jedan račun, tzv. eskorov račun, na koji idu svi prihodi od prodaje hipotekarne vrednosti i onda se poverava pravo nekome ko upravlja tim računom da svim poveriocima koji su upisani na pravičan način raspodeli prihode koje su ostvarili. Time se rešava jedan od ključnih problema koji se kod nas godinama ponavlja, a to je da hipotekarni poverioci ne mogu da se dogovore na koji način da podele ostvarene prihode.
Znači, sve su ovo primedbe unapređenja, koje su zasnovane na praksi poslednjih desetak godina kod nas, konkretnim primedbama i sugestijama koje smo dobili.
Ponavljam, očekujem da vi dopunite to daljim izmenama i dopunama koje će unaprediti tekst predloženih izmena i dobiti finalnu varijantu zakona koja će odgovarati našim potrebama.
Drugo, omogućuje poveriocima da biraju formu ugovora, pogotovo u slučaju nadhipoteke. Treće, dozvoljava zaključenje naknadnih ugovora u slučaju kada je predmet hipoteke, postoji upisan samo jedan hipotekarni poverilac, kao i prava svih ostalih hipotekarnih poverilaca.
Naredni skup novina koji se predlaže izmenama i dopunama zakona odnosi se na transparentnost u celom postupku. Transparentnost mora da bude recimo od faze izdavanja opomena, dostava rešenja, određivanja pravila za raspodelu sredstava. Sve mora da bude urađeno na vreme. Sve zainteresovane strane moraju da budu upozorene, obaveštene na vreme. Imali smo slučajeve u prošlosti gde se to formalno-pravno radilo, ali su obaveštenja stavljanja na lokalne oglasne table, na intranet, koji nikome nije bio dostupan i na slične forme informisanja koje de fakto samo formalno ispunjavaju uslove, a ne pružaju mogućnost svim zainteresovanima da budu obavešteni o tom procesu.
Konkurencija i transparentnost su presudni elementi ovog procesa i ovaj zakon omogućava da se to ostvari.
Kao što sam pomenuo, agent za raspoređivanje sredstava je novitet koji ovaj zakon uvodi, koji treba da poboljša i brzinu i transparentnost procesa. Naravno, kod ovoga su i neke tehničke izmene prošlog zakona urađene, čime su eliminisane neke stvari koje ustvari nemaju smisla. Ako se prvi hipotekarni poverilac naplati prodajom hipoteke, ostali upisi gube smisao. Prošli član 49. je imao to da se zadržavaju prava drugih upisnika, ali pošto se predmet hipoteke izgubio, prema tome, to nema više smisla. Mi smo izvršili prilagođavanje zakona koji ekonomsku i pravnu logiku dovodi do nekog smisla.
Pomenuo sam već da ove izmene i dopune zakona štite dužnika. Novine su da se podrazumeva kako se tretira kamata u ovom procesu, na kom se nivou ona određuje, kako ona ulazi u obaveze koje se štite hipotekom. Kod nas postoji čitav niz otvorenih pitanja povodom kamate. Mislim da ovaj zakon uvodi malo više reda i opredeljuje da se primenjuje kamata koja je definisana pojedinim ugovorima, a primenjuje se zakonska i zatezna kamata, koje su definisane zakonom samo ukoliko to nije urađeno osnovnim pravnim instrumentima kojim se uvodi hipoteka.
Prema tome, ako ste sklopili ugovor o hipotekarnom kreditu na stan, kojim su definisane i osnovna i zatezna kamata, nema potrebe da se primenjuju drakonske kamate, zatezne kamate koje kod nas u praksi postoje.
Dužnici se štite i time, ne znam kako taj termin da prilagodim srpskom, ali da dužnici ne budu šikarni, da ne budu tretirani loše u tom procesu. Oni su ravnopravna strana u tom procesu. Banke i svi poverioci moraju da shvate da bez vrednih dužnika ne postoji, dužničko-poverilački odnos mora da bude i podjednako važan sa obe strane. Banke moraju da poštuju svoje klijente i ovaj zakon se trudi da podigne status dužnika na nivo koji je vredan poverenja. Na kraju krajeva, banke žive od doplata koje ostvaruju prema kamate i dužnika.
Preciziraju se odredbe o sadržaju opomene o prodaji. Isto tako, utvrđuje se pitanje, dodaje se mogućnost prodaje nepokretnosti neposrednom pogodbom. To je novina koja će verovatno u praksi pokazati svoju vrednost. Očekujem da ćemo u raspravi imati mogućnost da o tome detaljnije razgovaramo.
Konačno, jako je važno što ovaj zakon nudi mogućnost da se ubrzaju svi postupci i određuje rok od 18 meseci da se završe svi postupci sa precizno definisanim podrokovima od objave, koju sam već pomenuo, do svih faza u ovom procesu.
Uvodi se i obaveza blagovremenog objavljivanja i zakazivanja javne aukcije i svih drugih ključnih elemenata. Na kraju, kratka napomena oko terminološkog preciziranja pojedinih termina iz prethodnog zakona. Usklađivanje sa novim zakonima važno je da se stvarno-pravna priroda hipoteke usaglasi sa Zakonom o javnom beležništvu, koji je nedavno usvojen.
Predviđa se da se klauzula intabulanti može dodati u posebnoj ispravi, imajući u vidu da ona pripada momentu izvršenja, ne zaključenja ugovora. Definišu se forma i sadržina potrebne da bi ugovor o hipoteci, odnosno založna isprava, imali snagu izvršne isprave, koja je jako važna za vansudsko izvršenje. Preciziraju se u pogledu forme i pravno dejstvo prema trećim licima u slučaju ustupanja potraživanja. To je jako važno i tu postoje neka ograničenja kod nas koja nam onemogućavaju da to radimo kao što se to radi u svetu, a to je da se omogući sekundarno tržište svih instrumenata koji su zasnovani na hipoteci. U svetu je to jedan trend koji već dvadesetak godina traje, u kome banke i osnovne finansijske institucije koje direktno rade sa klijentima koriste svoje poznavanje klijenata.
Znači, imate lokalnu banku koja zna klijente, ali nije idealno pozicionirana na finansijskom tržištu da obezbeđuje dugoročne izvore sredstava. Ona de fakto ugovara dugoročni kredit, hipotekarni kredit, ali neposredno posle toga prodaje taj instrument institucijama koje su mnogo bolje pozicionirane da na finansijskom tržištu obezbeđuju sredstva.
Znači, lokalne banke, male banke i ne pokušavaju da skupe izvore, na 30 godina, koliko je često u svetu rok za hipotekarne kredite, nego odmah te instrumente prodaju većim institucijama koje pod boljim uslovima, u većim iznosima to na tržištu refinasiraju.
Kod nas to trenutno nije moguće, kod stambenih kredita. Prema tome, posle ovog zakona biće potrebne izmene i drugih zakona, koje bi omogućile potpuno i efikasno funkcionisanje pravnih instituta tržišne privrede koje ovim izmenama dopunjujemo i dovodimo do finala. Hvala.