Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama su zaista vrlo važni zakoni o kojima raspravlja Narodna skupština. U svom izlaganju ću se prvenstveno koncentrisati na Predlog zakona o Nacionalnoj akademiji za javnu upravu i izmene Zakona o državnim službenicima.Bez obzira na prethodne pokušaje koji su se ticali jasnog i konkretnog upravljanja kadrovima u javnoj upravi, smatram da su predloženi zakoni o kojima danas raspravljamo prvi pravi konkretan, sistematičan i organizovan pristup upravljanju kadrovima u javnoj upravi.
Činjenica je da imamo i da su u prethodnom periodu utvrđene i osnovane Služba za upravljanje kadrovima i Visoki službenički savet. Oni su do ovog perioda dali svoj rezultat i sasvim sigurno Vlada Republike Srbije smatra da je sada potrebno preći na naredni korak koji se tiče jasnog i konkretnog načina upravljanja kadrovima u javnoj upravi.Lično nisam pristalica one izreke Stanjinove, da kadrovi rešavaju sve, ali sasvim sigurno suprotnost od toga, da su kadrovi nebitni u javnoj upravi, je nešto što je možda i obeležilo neko prethodno vreme, ali sada je prilika da se i Vlada Republike Srbije i svi mi zajedno posvetimo ovom važnom pitanju.
U prethodnim raspravama o ovim predlozima zakona moglo se čuti, s jedne strane, kritika stvarnosti u kojoj se nalazimo kada je u pitanju javna uprava, s druge strane i kritika predloženih zakona. Lično, nisam čuo nikakav konkretan predlog kako i na koji način sistematično obezbediti u narednom periodu stručno usavršavanje kadrova u javnoj upravi. Mislim da je ovaj korak zaista reformski i da je ovaj predlog Vlade Republike Srbije odličan korak u pravom smeru.
Sigurno, reforme u javnoj upravi, kada se pogledaju u prethodnom periodu, obuhvataju nekoliko segmenata. Jedan je utvrđivanje zakonodavnog i institucionalnog okvira; drugi je racionalizacija u javnoj upravi; treći je uvođenje e uprave i ovaj četvrti korak koji se odnosi na stalnu i permanentnu obuku. U tom smislu predlozi Zakona o Nacionalnoj akademiji za javnu upravu i utvrđivanje ovakve jedne institucije, nije ništa novo. Ovde se govorilo o tome da mi preuzimamo ili da se ovo nameće Republici Srbije od strane EU i ne bih se sa tim složio, obzirom da ovakve i slične institucije imaju države koje su uspešno reformisale i dalje unapređuju svoju javnu upravu. Upravo je primer postojanja, recimo, u Francuskoj, za koju se smatra da je u istoriji i danas najbolje organizovana državna uprava, postojanje nacionalne škole za administraciju. Srbija treba u tom smislu da preuzima najbolje primere iz evropske i svetske prakse, kako bi državnu upravu, koja je srž države, koja je motor države i državne uprave, učinila najefikasnijom.Da, država u modernom vremenu preuzima sve više novih oblasti i sve više novih obaveza prema građanima i u tom smislu je potrebno da, ono što je i govorio nekada Slobodan Jovanović, formiramo takvu državnu upravu koja će, za razliku od zakonodavnog tela koje dela, biti uprava koja radi, koja brzo donosi odluke i koja energično rešava pitanja i izvodi zadatke.
U tom smislu verujem da će državna uprava i državni službenici, koje ćemo mi u narednom periodu uspeti da u Republici Srbiji stvorimo, biti zaista pravi primer kako da se u interesu građana organizuje države.
Lično mislim da pristup koji se ovde čuo i koji se često isticao da će ovo sasvim sigurno biti još jedan loš primer, da će ovo dalje doprineti politizaciji, partizaciji državne uprave. Ukazujem i zašto ne bismo razmišljali na suprotan način? Zašto ne bismo razmišljali da je ovo baš pravi korak kako bi u narednom periodu formirali državnu upravu i državnog službenika koji će biti i patriota i posvećen državi i njenim zakonima i koji će biti posvećen građanima i njihovim pravima i koji će zaista raditi u interesu države i njenih građana?Ono što je istinski doprinos ovih predloga zakona jeste da se na sistematičan način organizuju i povezuju sve institucije koje se bave kadrovskom politikom u nizu državnih organa, od upravljanja kadrovima koje imamo u državnim organima do rukovodilaca koji su zaduženi da procenjuju stanje, kada je u pitanju državna uprava i državni službenici, do Nacionalne akademije koja će voditi permanentno njenu obuku.
Ovde se govorilo zašto ne pođemo od stvarnosti i ovo učinimo kao poslednji korak? Stvarnost se stalno menja. Mi smo upravo ovim predlozima zakona u prilici da menjamo tu stvarnost, stvarajući efikasnu, modernu i konkretnu državnu upravu.Pozdravljam ove predloge zakona Vlade Republike Srbije. Mislim da su oni u potpunosti u pravcu da stvorimo efikasnu, konkretnu i dobru državnu upravu i sasvim sigurno treba sa optimizmom posmatrati, jer lako je kritikovati, lako je ovde govoriti na populistički način. Treba pozdraviti ono što su dobra rešenja i što će konkretno doprineti da Srbija bude moderna, demokratska, efikasna država, sa jakim i stabilnim institucijama. U svakom slučaju, pozdravljam i pozivam sve narodne poslanike da podrže ove predloge zakona.