Prvo vanredno zasedanje , 23.07.2024.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prvo vanredno zasedanje

03 Broj 06-2/77-24

1. dan rada

23.07.2024

Beograd

Sednicu je otvorila: Snežana Paunović

Sednica je trajala od 12:05 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Paunović

IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS) | Predsedava
Hvala, kolega Mirkoviću.
(Radomir Lazović: Poslovnik.)
Čekajte, kako sada Poslovnik? Pustite da počnem sednicu.
Ne mogu vam sada dati reč, moramo da počnemo ovu sednicu da biste dobili reč.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: prof. dr Mirka Lukić Šarkanović, Branko Ružić, prof. dr Jelena Jerinić, Dobrica Veselinović, Milovan Drecun, Goran Petrović, Đorđo Đorđić, Borko Stefanović i Edin Đerlek.
Saglasno članu 86. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je ova sednica sazvana u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 86. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz određenog dnevnog reda.
Dostavljeni su vam zapisnici Prve sednice Narodne skupštine Republike Srbije u Četrnaestom sazivu, Prve i Druge sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2024. godini i Prve posebne sednice Narodne skupštine Republike Srbije u Četrnaestom sazivu.
Pošto današnjoj sednici prisustvuje većina od ukupnog broja narodnih poslanika, konstatujem da postoji kvorum za usvajanje zapisnika sa navedenih sednica.
Obaveštavam da je proverom u službi za poslove Odbora za administra-tivno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja utvrđeno da tom Odboru niko od narodnih poslanika nije dostavio u pisanom obliku primedbe na navedene zapisnike.
Stoga, prelazimo na odlučivanje.
Stavljam na glasanje zapisnik Prve sednice Narodne skupštine Republike Srbije u Četrnaestom sazivu, održane 6. februara i 18, 19. i 20. marta 2024. godine.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster na poslaničkoj jedinici.
Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 117, protiv – troje, uzdržanih nije bilo, glasalo 120, nije glasalo 70 od ukupno 190 narodnih poslanika.
Stavljam na glasanje zapisnik Prve sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2024. godini, održane 22. i 23. aprila 2024. godine.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster na poslaničkoj jedinici.
Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 117, protiv – jedan, uzdržanih nije bilo, glasalo je 118, nije glasalo 70 od ukupno 188 prisutnih narodnih poslanika.
Stavljam na glasanje zapisnik Prve posebne sednice Narodne skupštine Republike Srbije u Četrnaestom sazivu, održane 1. i 2. maja 2024. godine.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster na poslaničkoj jedinici.
Zaključujem glasanje: za – 119, protiv – niko, uzdržanih nije bilo, od ukupno 188 narodnih poslanika, nije glasalo 69 narodnih poslanika.
Stavljam na glasanje zapisnik Druge sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2024. godini, održane 10. maja 2024. godine.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster na poslaničkoj jedinici.
Zaključujem glasanje: za – 120, nije glasalo 70 od ukupno 190 narodnih poslanika, protiv i uzdržanih nije bilo.
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uz saziv sednice Prvog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u Četrnaestom sazivu, koja je sazvana na zahtev 135 narodnih poslanika, saglasno članu 106. stav 3. Ustava Republike Srbije, članu 48. stav 3. Zakona o Narodnoj skupštini i članu 249. Poslovnika Narodne skupštine, dostavljen vam je zahtev za održavanjem vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije sa određenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.
Za sednicu Prvog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u Četrnaestom sazivu određen je sledeći
D n e v n i r e d:
1. Predlog odluke o usvajanju Deklaracije o zaštiti nacionalnih i političkih prava i zajedničkoj budućnosti srpskog naroda, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
2. Predlog zakona o izmenama Zakona o privremenom uređivanju načina naplate takse za javni medijski servis, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
3. Predlog zakona o izmeni i dopunama Zakona o posebnim uslovima za realizaciju projekta izgradnje stanova za pripadnike snaga bezbednosti, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
4. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o platnim uslugama, koji je podnela Narodna banka Srbije;
5. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Banke Poštanska štedionica akcionarsko društvo Beograd za potrebe finansiranja Projekta Izgradnje urbane infrastrukture i nacionalnog stadiona sa pristupnim saobraćajnicama, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
6. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod UniCredit bank Srbija a.d. Beograd za potrebe finansiranja Projekta Ruma – Šabac – Loznica, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
7. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Banca Intesa AD Beograd za potrebe finansiranja Projekta Ruma – Šabac – Loznica, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
8. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod OTP banke Srbija a.d. Novi Sad za potrebe finansiranja Projekta izgradnje obilaznice oko Kragujevca, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
9. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Savezne Republike Nemačke o Nemačkoj školi u Beogradu, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
10. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Demokratske Republike Sao Tome i Prinsipe o saradnji u oblasti odbrane, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
11. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji u oblasti odbrane između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Gabon, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
12. Predlog zakona o potvrđivanju Protokola za unapređenje Sporazuma o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
13. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Kube o ukidanju viza za nosioce diplomatskih, službenih i servisnih pasoša, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
14. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu uz finansijski protokol potpisan 21. septembra 2023. godine, između Vlade Republike Srbije i Vlade Francuske Republike, između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija kao Zajmoprimac i BPIFRANCE ASSURANCE EXPORT koji postupa u ime i za račun Vlade Francuske Republike, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
15. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Kazahstan o vojnotehničkoj saradnji, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
16. Predlog zakona o potvrđivanju Garancije (Projekat upravljanja elektrodistributivnom mrežom u Republici Srbiji) između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija kao Garanta i Deutsche bank AG, Paris Branch kao Prvobitnog zajmodavca i Deutsche bank AG, Paris Branch kao Agenta i Deutsche bank AG, Paris Branch kao Vodećeg mandatnog aranžera koja se odnosi na Ugovor o kreditnom aranžmanu u iznosu od 97.151.728,00 evra uz podršku BPIAE, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
17. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Mađarske o unapređenoj strateškoj saradnji u oblasti odbrane, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
18. Predlog zakona o potvrđivanju Izmene i dopune br. 1 Ugovora o zajmu potpisanog između Fonda za razvoj Abu Dabija i Vlade Republike Srbije za finansiranje podrške budžetu Republike Srbije, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
19. Predlog zakona o potvrđivanju Izmene i dopune br. 1 Sporazuma o zajmu od strane i između Vlade Emirata Ujedinjenih Arapskih Emirata Fond za razvoj Abu Dabi (Zajmodavac) i Vlade Republike Srbije (Zajmoprimac) u vezi sa zajmom u iznosu od 1.000.000.000 američkih dolara, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
20. Predlog zakona o potvrđivanju amandmana na čl. 1. i 12.1. Sporazuma o osnivanju Evropske banke za obnovu i razvoj, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
21. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Evropske unije i Republike Srbije o učešću Republike Srbije u „Fiskalisu“, programu Unije za saradnju u oblasti oporezivanja, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
22. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Republike Srbije i Evropske unije o učešću Republike Srbije u programu Evropske unije Građani, jednakost, prava i vrednosti, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
23. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o garanciji (EPS Zajam za likvidnost) između Republike Srbije, koju zastupa Vlada Republike Srbije, postupajući preko Ministarstva finansija i Cassa Depositi e Prestiti S.p.A, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
24. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o kreditnom aranžmanu u iznosu do 183.941.730,60 evra između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija kao Zajmoprimca aranžiran od strane BANK OF CHINA SRBIJA A.D. BEOGRAD kao Ovlašćenog glavnog aranžera sa BANK OF CHINA LIMITED, LUXEMBOURG BRANCH kao Agenta i BANK OF CHINA LIMITED, LUXEMBOURG BRANCH kao Prvobitnog Zajmodavca, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
25. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu između KfW, Frankfurt na Majni i Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije delujući preko i putem Ministarstva finansija za Program „Razvoj tržišta biomase u Republici Srbiji (druga komponenta)“, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
26. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu između KfW, Frankfurt na Majni i Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije delujući preko i putem Ministarstva finansija za projekat „Energetska efikasnost u objektima javne namene, faza III“ koji je podnela Vlada Republike Srbije;
27. Predlog zakona o potvrđivanju Međunarodnog sporazuma između Evropske unije i Republike Srbije o učešću Republike Srbije u programu Evropske unije Program Digitalna Evropa za period 2021-2027, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
28. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine o sprečavanju krađe, tajnih iskopavanja i nezakonitog uvoza i izvoza kulturnih dobara, koji je podnela Vlada Republike Srbije;
29. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o učešću u Srednjoevropskom programu univerzitetske razmene („CEEPUS IV“), koji je podnela Vlada Republike Srbije;
30. Predlog autentičnog tumačenja odredbe člana 2. Zakona o potvrđivanju Okvirnog protokola o finansijskoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Kraljevine Španije u oblasti infrastrukturnih projekata, koji je podneo Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo;
31. Predlog za izbor guvernera Narodne banke Srbije, koji je podneo predsednik Republike Srbije;
32. Predlog za izbor viceguvernera Narodne banke Srbije, koji je podnela guverner Narodne banke Srbije;
33. Predlog kandidata za izbor predsednika i člana Fiskalnog saveta, koji su podneli ovlašćeni predlagači;
34. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2024. godinu, koji je podneo Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava;
35. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Regulatornog tela za elektronske medije za 2024. godinu, koji je podneo Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava;
36. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Komisije za hartije od vrednosti za 2024. godinu, koji je podneo Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava;
37. Izveštaj o radu Državne revizorske institucije za 2023. godinu, sa ispravkom, koji je podnela Državna revizorska institucija, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 25. juna 2024. godine;
38. Izveštaj o radu za 2023. godinu, koji je podnela Agencija za sprečavanje korupcije, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 18. juna 2024. godine;
39. Izveštaj o radu Fiskalnog saveta za 2023. godinu, koji je podneo Fiskalni savet, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 18. juna 2024. godine;
40. Izveštaj o sprovedenom monitoringu za 2023. godinu, koji je podnela Kancelarija za javne nabavke, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 7. juna 2024. godine;
41. Izveštaj o radu Komisije za kontrolu državne pomoći za 2023. godinu, koji je podnela Komisija za kontrolu državne pomoći, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 4. juna 2024. godine;
42. Izveštaj o radu Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki u periodu od 01. 01. 2023. do 31. 12. 2023. godine, koji je podnela Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 7. juna 2024. godine;
43. Godišnji izveštaj o radu Komisije za hartije od vrednosti za 2022. godinu, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 4. oktobra 2023. godine;
44. Izveštaj o radu Komisije za kontrolu državne pomoći za 2022. godinu, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 29. septembra 2023. godine;
45. Izveštaj o radu Fiskalnog saveta za 2022. godinu, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 22. septembra 2023. godine;
46. Izveštaj o radu Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki u periodu od 01. 01. 2022. do 31. 12. 2022. godine, koji je podnela Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 29. septembra 2023. godine;
47. Izveštaj o sprovedenom monitoringu Kancelarije za javne nabavke za 2022. godinu, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 29. septembra 2023. godine;
48. Izveštaj o radu Državne revizorske institucije za 2022. godinu, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 15. septembra 2023. godine;
49. Izveštaj o radu Agencije za sprečavanje korupcije za 2022. godinu, sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 4. oktobra 2023. godine;
50. Predlog odluke o izmenama Odluke o organizaciji i radu Službe Narodne skupštine, koji je podneo Odbor za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja Narodne skupštine;
51. Predlog odluke o izmeni Odluke o sastavu delegacije Narodne skupštine u Parlamentarnom forumu Republika Srbija – Republika Srpska, koji je podnela predsednik Narodne skupštine;
52. Predlog odluke i izmenama Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama, koji je podnela predsednica Narodne skupštine;
53. Predlog odluke i izmeni Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama, koji je podnela predsednica Narodne skupštine;
54. Predlog odluke o izmeni Odluke o sastavu Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje, koji je podnela predsednica Narodne skupštine;
55. Predlog odluke o izmeni Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa MI - SNAGA NARODA PROF. DR BRANIMIR NESTOROVIĆ;
56. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS);
57. Predlog odluke o izmeni Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa ALEKSANDAR VUČIĆ – Srbija ne sme da stane;
58. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa MI -SNAGA NARODA PROF. DR BRANIMIR NESTOROVIĆ;
59. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa PUPS - Solidarnost i pravda;
60. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
Narodni poslanik Ana Brnabić na osnovu člana 92. stav 2. člana 157. stav 1. i članova 170. i 192, a shodno članu 157. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine predložila je da se obavi zajednički načelni i jedinstveni pretres o predlozima akata iz tačaka od 1. do 60. dnevnog reda.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.
Zaključujem glasanje i konstatujem: za – 124, protiv – 36, uzdržanih – nije bilo, glasalo je – 160, nije glasalo – 35 narodnih poslanika od 195 prisutnih.
Narodni poslanik Ana Brnabić na osnovu člana 92. stav 2, a u skladu sa članom 157. stav 7. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je da se pretres u pojedinostima o Predlozima akata iz tačaka od 2. do 8. i tačke 30. dnevnog reda, obavi odmah po završetku načelnog pretresa tih Predloga akata.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.
Zaključujem glasanje: za – 124, protiv – 42, uzdržanih – nije bilo, glasalo je – 166, od 195 prisutnih narodnih poslanika, nije glasalo – 29.
Hvala.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da su pozvani konstatuju svi članovi Vlade, doktor Jovanka Tabaković, guverner Narodne banke Srbije, doktor Duško Pejović, predsednik Saveta državne revizorske institucije, Nikola Altipalmarkov, član Fiskalnog saveta, Marko Janković, predsednik Komisije ua hartije od vrednosti, Verka Atanasković, zamenik direktora Agencije za sprečavanje korupcije, Vesna Gojković Milin, zamenik predsednika Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, Dragica Jorgović, član Saveta Komisije za kontrolu državne pomoći, Dragana Marić, zamenik predsednika Kancelarije za javne nabavke sa saradnicima.
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni pretres o Predlozima akata iz tačke od 1. do 60. dnevnog reda, a pre otvaranja zajedničkog jedinstvenog pretresa, podsećam vas da prema članu 97. Poslovnika Narodne skupštine ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 157. stav 1. članu 170. stav 1. i članu 192. stav 3, a shodno članu 157. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine otvaram zajednički načelni i jedinstveni pretres o predlozima akata iz tačaka od 1. do 60. dnevnog reda.
Imamo povredu Poslovnika.
Kolega Lazoviću, izvolite.
...
Zeleno-levi front

Radomir Lazović

Zeleno - levi front, Ne davimo Beograd
Hvala predsedavajuća.

Ja sam mislio da reklamiram ovaj Poslovnik dok ga još niste ukinuli, dok još uvek imamo neka pravila ovde, pa da probam da vidim po kom osnovu se ograničava ova rasprava o pojedinostima samo na ovaj zakone?

Dakle, prema članu 158. i ujedno reklamiram ovaj član i tražim objašnjenje, prema članu 158. svaki podnosilac amandmana a podneli smo amandmane i na druge predloge zakona od ovih 60. tačaka koliko ste odvojili, po kom osnovu da svaki podnosilac amandmana ima pravo da obrazloži svoj amandman u trajanju do dva minuta. Dakle, samo ako možete da mi objasnite to, pošto smo mi podneli amandmane i na druge.

Razumem potrebu da se pobegne od diskusije o litijumu i da se sve stavi danas na dnevni red, osim o diskusije o nečemu što duboko uznemirava našu javnost, ali bih voleo da mi ipak objasnite dok važi ovo kako ste došli do toga? Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Paunović

IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS) | Predsedava
Gospodine Lazoviću, o nekim amandmanima se priča u pojedinačnoj raspravi, a o nekim ipak u načelu. To što tvrdite su amandmani podneti na sporazume. O njima se ne raspravlja u pojedinostima, nego u jedinstvenom pretresu.
Ajte da ipak vi malo proverite moje navode. Ja mislim da sam ja u pravu.
Kolega Jovanoviću, imam vas u sistemu. Ne znam zašto?
Greška neka?
Dušan Radosavljević, po kom osnovu?
Poslovnik. Izvolite.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Dušan Radosavljević

NOVI DSS - POKS (NADA)
Dame i gospodo, uvažena predsedavajuća, član 107. a i mislim da će biti edukativan. Jedno da raščistimo. Ipak je ovo najviši dom.

Ovde je u ušlo u jedan narativ, vokabalar da se stalno pominje Jovankina vila i da je u njoj sadašnja predsednica Skupštine, a prethodna premijerka.

Ajte logike radi, zdravlja radi, Boga radi, to nije nikakva Jovankina vila. Jovankina je koliko je i njena. To je vila gospodina Čedomira Petrovića, koji je zajedno sa hiljadama ljudi građanske klase, poslovne klase pobijen u ovoj zemlji. On je streljan. To je ugledni trgovac engleskim štofom…
...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Paunović

IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS) | Predsedava
Uvaženi kolega Radosavljeviću, pred nama je kompleksan dnevni red, a ovo što ste vi probali da uradite je za primenu člana koji bi vam oduzeo vreme poslaničke grupe.
Ljubazno vas molim da dozvolite da nastavimo sa radom. Hvala vam.
Sada pitam da li predlagači, odnosno predstavnici predlagača žele reč?
Izvolite.
Reč ima predsednik Vlade, gospodin Miloš Vučević.
...
Srpska napredna stranka

Miloš Vučević

| Predsednik Vlade
Poštovana predsedavajuća, poštovani poslanici, poštovani građani Republike Srbije, svojom uvodnom rečju želim da vam se svima obratim i zamolim za jednodušnu i iskrenu podršku ne ovom Vladinom predlogu, nego našem nacionalnom programu.
Današnji tekst deklaracije koji se nalazi pred vama predstavlja temelj naše nacionalne politike, program nepartijski nego narodni program. Svi ključni činioci i stubovi našeg društva bili su uključeni u njegovo kreiranje i izradu.
Ova deklaracija nije plod ničijih želja i diktat ničije volje. Ovo je program za naš spas, deklaracija za naš opstanak. Ovo je platforma kišobran pod koji treba svi da stanemo i saberemo se u vreme i u vremenima koja dolaze.
Ova deklaracija nije prkos i inat, nije nerazumno insistiranje na nebitnim činjenicama nego suštinska potreba našeg narodnog bića i ne samo to. Naša je potreba da ovaj nacionalni program u svojoj punoći i pravom značenju predstavimo međunarodnoj javnosti otvoreno i jednodušno kao vrhunski akt prijateljstva i miroljubivosti prema svima. Svaka reč ovde izgovorena je čestito i pošteno u bratskoj veri prema svim ljudima i svima narodima.
Takođe, ova deklaracija u potpunost je zasnovana na međunarodnom javnom pravu i međunarodnom javnom poretku. Ne postoji nijedna rečenica, reč, slovo koje se ovde nalazi a da nije u skladu sa međunarodnim pravom. Mnogi su u prošlosti smatrali da naše nacionalno pitanje je rešeno velikim pobedama u brojnim ustancima, balkanskim ratovima, kao i u Prvom i Drugom svetskom ratu.
U davno minulim vekovima srpski narod okupljen oko barjaka Svetog Save našao je životne snage da preživi silne udare velikih imperija. Bez svoje države i elite pod vlašću drugih naroda srpski narod je uspeo da očuva svoju veru, tradiciju i jezik i time pokaže sjaj i veličinu svoje nacionalne kulture.
U 19. veku naši nacionalni prvaci kreiraju planove koji su uvek pored srpskog pitanja uključivali pitanja slobode ostalih naroda. Krfska deklaracija, a kasnije i AVNOJ-evske koncepcije najbolje svedoče o širokogrudnosti srpskog naroda i njegove spremnosti za žrtve za opšte dobro.
Ideje o političkom jedinstvu Južnih Slovena poslužile su kao vešta varka za krnjenje, blaćenje i ponižavanje srpskog naroda. Kada se ta ideološka zabluda završila i magle razišle bili smo suočeni sa turobnom stvarnošću i tragičnom činjenicom neostvarivosti tih koncepcija. Rezultat tih zabluda je da je naš narod tokom 20. veka nestao sa ogromnog prostora Balkana, a da je naša kultura nemilosrdno pljačkana, otimana i uništavana.
Strašni udari koje smo primili u dva svetska rata rodili su duh letargije, samonegacije, a sa njim su stasale generacije koje su zaboravile ishodište svoje kulture i značaj srpskog naroda u evropskoj istoriji.
Naročito u periodu komunističke i socijalističke Jugoslavije partija je rodila klasnu anacionalnu, koja je prezirala naš narodni koren i koja je držala monopol vlasti i uticaja na sve društvene tokove. Narod većinski, običan narod, narod srpski ipak nije zaboravio ko je i šta je. U teškim mukama pucali su i padali lanci ideološkog ropstva, dok se slobodna i nezavisna Srbija ponovo rađala.
Zato od 2012. godine nemamo više Srbiju zatvorenih fabrika, nezaposlenih građana, zatvorenih muzeja i zapuštenih puteva, jer sada nove generacije, nošene duhom ljubavi prema svojoj otadžbini i rodu, grade mostove, škole, pruge, bolnice. Stvarajući bolje društvo za sve građane Srbije, Srbija je digla glavu.
I danas, oslobođena zabluda i svesna da samo svojim radom i mudrošću može da preživi izazove današnjice, ona gradi svoj put, srpski put, put opstanka i očuvanja našeg identiteta. Danas možemo svi da svedočimo da je, u uskovitlanom moru međunarodnih odnosa i borbi, došlo vreme da kao narod položimo važan ispit zrelosti i kažemo da je vreme rasipanja i nemara za nama i da je sabornost osnovni uslov za opstanak srpskog naroda, koja će nas voditi ka boljem sutra. Brojni izazovi današnjeg vremena traže jasno definisanu i prilagođenu vremenu nacionalnu politiku. Očuvanje i jačanje našeg nacionalnog identiteta, kulture i suvereniteta jeste prioritet ove Vlade i od toga nikada nećemo odustati.
U tom kontekstu, predstavljam vam Program opstanka i napretka, nastao pre svega radom i zalaganjem predsednika Vučića i predsednika Dodika, program koji je 2. jula ove godine usvojila i Narodna skupština Republike Srpske i koji je dobio blagoslov Njegove svetosti patrijarha srpskog gospodina Porfirija.
Nakon rasprave o predloženom ovom aktu mi treba da se izjasnimo o 49 tačaka ovog programa, koji jasno, glasno, prijateljski, dobronamerno, uz uvažavanje svega i svih, proklamuje našu narodnu sabornost i jedinstvo.
Svesrpski sabor naroda u dobroj veri, u cilju očuvanja mira, stabilnosti, nacionalnog, kulturnog i verskog identiteta, kao i u cilju intenziviranja saradnje i međusobne zaštite, donosi zaključke, stavove i ciljeve između kojih naročito ističem sledeće:
- da Svesrpski sabor čine predstavnici Srba izabrani u zakonodavne i izvršne organe vlasti, članovi Srpske akademije nauka i umetnosti, članovi Sabora Srpske pravoslavne crkve i drugi eminentni predstavnici;
- da se konstituiše Nacionalni savet srpskog naroda, kao operativno telo za koordinaciju, praćenje i izvršavanje akata Svesrpskog sabora, koji pored državnog rukovodstva Srbije i Republike Srpske čine i predsednici Akademije nauka, predsednik Matice srpske, predstavnici srpskog naroda iz regiona i iz dijaspore, kao i istaknuti naučnici, umetnici, sportisti, preduzetnici i nacionalni radnici;
- da srpski narod predstavlja jedinstvenu celinu;
- da je naziv „narod“ jedan i da se odbacuje prefiks ispred imenice Srbi;
- da postoji neophodnost svesrpskog nacionalnog okupljanja na Svesrpskom saboru jednom u dve godine;
- da ćemo realizovati proces nacionalnog pomirenja;
- da se preporučuje institucijama Republike Srbije i Republike Srpske da deluju jedinstveno i koordinisano da bi se zaustavila asimilacija Srba u državama regiona, ali i u svetu;
- da poštujemo sve veroispovesti, kao i da prepoznamo značaj pripadnika srpskog naroda drugih veroispovesti, osim pravoslavne;
- da odajemo zahvalnost Srpskoj pravoslavnoj crkvi, koja je sačuvala srpski narod u najtežim vremenima;
- da ćemo čuvati instituciju braka i porodice, kao i da su porodične vrednosti temelj našeg opstanka;
- da je Kosovo i Metohija neotuđivi deo Republike Srbije i da ćemo čuvati teritorijalni integritet i suverenitet koji je garantovan međunarodnim pravom i Rezolucijom 1244;
- da se moraju zaštititi Srbi na Kosovu i Metohiji i svi drugi građani lojalni svojoj Republici Srbiji, kao i manastiri, crkve, srednjovekovna utvrđenja, privatna imovina, groblja i drugi ugroženi objekti;
- da Republika Srbija osuđuje namerno stvaranje nepodnošljivih uslova za život Srba na Kosovu i Metohiji;
- da Svesrpski sabor izražava pijetet prema svim žrtvama stradalim tokom rata na prostoru bivše Jugoslavije;
- da ne podržavamo Rezoluciju o Srebrenici, jer je to pokušaj okrivljavanja celokupnog srpskog naroda;
- da pozivamo sve aktere na poštovanje slova Dejtonskog mirovnog sporazuma;
- da je Republika Srpska jedinstveni i nedeljivi ustavnopravni subjekat koji samostalno obavlja svoje zakonodavne, izvršne i sudske funkcije, u skladu sa Ustavom Bosne i Hercegovine, Aneksom 4 Dejtonskog mirovnog sporazuma, i čija teritorija ne može biti otuđena mimo Ustava i zakona Republike Srpske;
- da Republika Srbija i Republika Srpska smatraju integraciju prema Evropskoj uniji kao strateški cilj;
- da smo dosledni u politici vojne neutralnosti, da ćemo čuvati i poštovati stara i da ćemo praviti nova savezništva;
- da su naše svetinje i obeležja naša svesrpska himna „Bože pravde“ i naš dvoglavi beli orao Nemanjića;
- da ćemo da štitimo i negujemo srpski jezik i ćiriličko pismo;
- da ćemo ujedinjeno da negujemo istorijsko pamćenje i čuvanje uspomena na srpske žrtve pale za slobodu u svim ratovima, a posebno ćemo se sećati žrtava palih u Prvom svetskom ratu, žrtava genocida koji je nad našim narodom načinjen u Drugom svetskom ratu, prvenstveno se misli na genocid koji je u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj počinjen nad Srbima i da ćemo zajedno graditi monumentalna spomen-zdanja kako bi negovali kulturu sećanja;
- da ćemo preduzeti energične podsticajne mere u cilju povećanja nataliteta;
- da ćemo kontinuirano da pomažemo srpski narod u regionu i dijaspori;
- da ćemo sačiniti zajednički plan infrastrukturnih projekata Republike Srbije i Republike Srpske, pogotovo da ćemo realizovati izgradnju auto-puta Banjaluka-Beograd, zatim gasovod kroz Republiku Srpsku i aerodrom u Trebinju, kao i izgradnju zajedničke hidroelektrane.
Na kraju, ili na početku, da Svesrpski sabor smatra da državni organi Srbije i Srpske treba da ponude narodima u okruženju sporazum o istorijskom pomirenju, trajnom miru i razvoju, da razvijemo ekonomske veze kroz Berlinski proces, Otvoreni Balkan i kroz proces evropskih integracija.
Na ovom tekstu i na ovom glasanju vi, poštovani narodni poslanici, podsetiću vas, glasate za tekst u celini. Svojim glasanjem kreirate budućnost našeg naroda i svi zajedno upisujemo se u istoriju kao neko ko je ovo prihvatio ili odbio, ponavljam, u celini.
Na današnji dan treba svima, pa i našim građanima, na prvom mestu da pojasnimo i stvari učinimo kristalno jasnim, danas to treba da kažemo i da stojimo iza svoje reči. Verujem, i pored političkih razlika, političkog pluralizma, konkurencije ideja, različitih stavova, da po ovom pitanju bi morali pokazati i narodno i nacionalno i državno sabranje, odnosno sabornost, da postoje teme i pitanja koja nisu stvar dnevnih političkih podela i to ne umanjuje i ne sprečava, ne limitira rasprave po svim drugim temama i drugim oblastima. Ova deklaracija donosi ono što nam je trebalo ili što nam je nedostajalo ne samo godinama, nego decenijama unazad. Pre svega nam treba sabornost i jedinstvo, ne pro forme, nego radi opstanka i očuvanja našeg identiteta i naše države.
Živelo Kosovo i Metohija, živela Republika Srpska i živela Srbija!
Hvala mnogo.
...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Hvala vam.
Pre nego što pređemo dalje na dnevni red, želim odmah da izreknem opomenu narodnom poslaniku Aleksandru Jovanoviću.
(Aleksandar Jovanović: Zašto?)
Zbog sramotnog dobacivanja tokom obraćanja predsednika Vlade, a posebno po tački koja se tiče deklaracije o zaštiti nacionalnih i političkih prava i zajedničke budućnosti srpskog naroda.
(Aleksandar Jovanović: Sram vas bilo, izdajnici.)
„Izdajnici“ vi govorite nekom drugom, možete sebe da pogledate u ogledalo, pa to da pričate, to imate pravo, ništa drugo nemate pravo. Tako da imate opomenu. Hvala vam, sedite.
Idemo dalje.
Da li predlagači, odnosno predstavnici predlagača žele reč? Ne.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč?
Izvolite, reč ima Milica Nikolić.
...
Srpska napredna stranka

Milica Nikolić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane
Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani predsedniče Vlade, članovi Vlade, članovi nadležnih institucija, poštovani narodni poslanici i građani Republike Srbije, na sednici Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, razmatrali smo predloge koji se nalaze na dnevnom redu i ocenili da su u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.

Verujem da ćemo danas i od predstavnika Vlade čuti detaljno o ovim predlozima, verujem da ćemo i od narodnih poslanika čuti različita mišljenja, ja se iskreno nadam u skladu sa dnevnim redom.

Nema sumnje da će usvajanje predloga koji su na dnevnom redu uticati na to da život građana Srbije bude bolji, ali uticati i na to da nastavimo izgradnju naše Srbije. U tom smislu izdvojila bih one predloge koji se odnose na obezbeđivanje novčanih sredstava za izgradnju auto-puta i brze saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica za izgradnju obilaznice oko Kragujevca, zatim urbanističke infrastrukture i nacionalnog stadiona sa pristupnim saobraćajnicama. Ovo izdvajam, jer je upravo ovo dokaz da nastavljamo sa svim onim što smo uradili u prethodnih 12 godina, jer rezultati su očigledni vidljivi i postoje u svim oblastima, ali pogotovo kada je u pitanju put i železnička infrastruktura.

Čujemo od predstavnika bivšeg režima, a to je bila tema i na Odboru za ustavna pitanja i zakonodavstvo, čuvenu priču o zaduživanju. Mislim zaista da je važno zbog građana Srbije da podsetim da su se i oni zaduživali, ali da napomenem da je to bilo podaleko većim kamatnim stopama i sigurna sam da niko ovde od nas, a verujem ni građana Srbije, ne može da se seti apsolutno nijednog značajnog, kapitalnog infrastrukturnog projekta koji je urađen do 2012. godine, ali je važno i da napomenem da je posle njihove vlasti 2014. godine stopa javnog duga iznosila 78% u odnosu na BDP.

Dakle, nijedan infrastrukturni značajni i kapitalan projekat, a toliki javni dug i onda nam oni danas govore o zaduživanju.

Na kraju, prosto i logično pitanje postavlja se, a ko se to danas na svetu ne zadužuje i čija to ekonomija može da izdrži, ali to vam je isto kao priča o litijumu?

Dakle, nije važno šta je istina, apsolutno nije važno šta je istina, važno je samo da kažu nešto što će njima možda doneti neki politički poen ili da to bude neka prilika koja će ih možda dovesti na vlast, a što je uglavnom i u svakom slučaju na štetu srpske države.

Zbog toga ja ću svoje izlaganje završiti rečima predsednika Aleksandra Vučića, pobednička, ekonomski snažna, suverena, nezavisna i slobodna Srbija je ona Srbija za koju dišemo, za koju živimo i koju volimo više od svega. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Aleksandar Marković.
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Marković

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane
Zahvaljujem, gospođo Brnabić.

Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi premijeru, uvaženi članovi Vlade, uvažena guvernerko, pa među brojnim i važnim, da kažem tačkama dnevnog reda današnje sednice imamo i Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Srbije i EU o učešću Republike Srbije u programu EU – Građani, jednakost, prava i vrednosti.

Odbor za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova na današnjoj sednici je razmatrao ovaj predlog zakona i doneo odluku da predloži da Narodna skupština prihvati ovaj predlog zakona.

Interes naše zemlje za pristupanje ovom programu je višestruk, a naročito imajući u vidu naše čvrsto i trajno opredeljenje i jasno trasiran put ka članstvu EU. Reč je do sada o najvećem programu EU namenjeno je zaštiti vrednosti na kojima se Unija zasniva, a sam program je uspostavljen uredbom Evropskog parlamenta i Saveta Evrope, odnosno Saveta EU, koja je usvojena 28. aprila 2001. godine.

Krajnji cilj je podsticanje i održavanje ravnopravnog, otvorenog pluralističkog, uključivog i demokratskog društva utemeljenog na pravima. Program će naročito pružiti podršku organizacijama civilnog društva i drugim akterima na lokalnom, regionalnom, nacionalnom i transnacionalnom nivou u realizaciji njihovih aktivnosti usmerenih na tematske oblasti programa.

Kada govorimo o finansijskim aspektima, a svakako da je to pitanje od najvećeg značaja kada je reč o realizaciji programa i projekata, u finansijskom razdoblju 2021. – 2027. godina predviđeni proračun ovog programa EU je čak jedna i po milijarda evra. Srbija će svojstveno tome imati i finansijsko učešće u programu za 2024. godinu u iznosu od 14 miliona dinara i ta sredstva su već obezbeđena budžetom za 2024. godinu.

Sam sporazum i aneksi zaključeni uz sporazum predviđaju jasna pravila koja će omogućiti dobro finansijsko upravljanje, kontrole i revizije ovih sredstava od strane svakog subjekta koji ova sredstva dobijaju.

Nešto konkretnije u okviru tematskih oblasti u kojima će Srbija učestvovati programi i projekti koji će se realizovati pored ostalog usmereni su na sprečavanje i borbu protiv nejednakosti i diskriminacije, promovisanje punog uživanja prava žena, rodne ravnopravnosti, promovisanje prava deteta, podizanja svesti o pravima deteta u sudskim postupcima, izgradnju kapaciteta sistema zaštite dece, zaštitu i promovisanje prava osoba sa invaliditetom, sprečavanje rodno zasnovanog nasilja nad ženama i devojčicama i nasilje u porodici, zaštiti žrtava takvog nasilja uključujući decu koja su ostala siročad zbog krivičnih dela u porodici i podržavanje i obezbeđivanje istog nivoa zaštite u celoj Uniji za žrtve rodno zasnovanog nasilja.

Kada je reč o tematskim oblastima program je usmeren na jačanje projekata koji su usmereni na promovisanje i angažovanje i učešće građana u demokratskom životu, razmenu između građana različitih država članica i podizanje svesti o zajedničkoj evropskoj istoriji, kulturi i zajedničkim vrednostima.

Na kraju bih istakao da je za naš evropski put veoma važno da se našim građanima približe vrednosti EU. Svakako da će ovaj program kroz projekte u kojima će učestvovati i naši građani, dakle, naše organizacije civilnog društva i udruženja građana, kroz projekte bratimljenja gradova i druge oblike saradnje i učešća građana doprineti ostvarenju tog cilja.

Odbor za ljudska i manjinska prava je veoma zainteresovan da se Republika Srbija uključi u sve programe koje imaju za cilj jačanje ljudskih prava i verujem da ćemo koristeći, da kažem i našu kontrolnu funkciju Narodne skupštine i nakon usvajanja ovog predloga zakona biti u mogućnosti da pratimo njegovu primenu i pozivam vas da u danu za glasanje usvojimo ovaj predlog zakona. Zahvaljujem.