Dame i gospodo narodni poslanici, razmatramo tri predloga zakona koje je podnela Vlada, Predlog zakona o krivičnom postupku, Predlog zakona o obuci sudija, javnih tužilaca, zamenika javnih tužilaca i sudijskih i tužilačkih pomoćnika i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o uređenju sudova.
Prethodno ću nešto o ova druga dva zakona, pošto se radi o kraćim zakonskim tekstovima i ne zaslužuje neku širu elaboraciju, jer se radi o jednostavnijim zakonskim rešenjima koja su jasnija javnosti i građanima.
Predlog zakona o obuci sudija, javnih tužilaca, zamenika, sudijskih i tužilačkih pomoćnika je dokument koji je neophodan da bi se podigao nivo stručnosti radnika, odnosno nosilaca funkcija u pravosuđu, i na to ukazuje i jučerašnja rasprava koju smo zaista ovde imali detaljno i u polemičnim tonovima vezano za predloženu nam strategiju pravosuđa.
I po osnovu te strategije i onoga što mi kao poslanici naravno znamo, stanje u pravosuđu nije takvo da bi mogli da budemo time u potpunosti zadovoljni. Njega treba popraviti.
Jedna od mera popravljanja jeste i ovo stručno obučavanje sudija, tužilaca i pomoćnika koji rade u sudovima i tužilaštvima. To je neophodno, i naročito bih želeo da istaknem da je dobro rešenje tog zakona što je ovo obrazovanje permanentno i obavezno u određenim slučajevima, mada ima primedbi na taj elemenat obaveznosti, ali mislim da je to jako dobro i da se ni naše sudije ni tužioci neće buniti protiv toga da usavrše svoje znanje.
Uostalom, ovde će im se ostaviti posebno vreme za tako nešto i na osnovu tog vremena će naravno moći da podignu svoje stručne sposobnosti.
Uz predlog ovog zakona smatram da je potrebno nešto poraditi i na Zakonu o pravosudnom ispitu, na programu po kome se polaže, zatim na komisijama pred kojima se polaže i na kriterijumima pod kojima se polaže taj pravosudni ispit. O tome možda nismo dovoljno govorili. Samo ukratko.
Dakle, smatram da i taj zakon treba da bude promenjen, da i programi po kojima se polažu pravosudni ispiti odavno je trebalo da se osavremene i smatram da komisiju u sastavu u kome su danas ne odražavaju adekvatno potrebe za kvalitetom i stručnošću ispitivača na tom ispitu.
Znači, mislim da treba preispitati sastav komisija, da treba preispitati program i naravno utvrditi i pooštriti kriterijume za polaganje pravosudnih ispita.
Mislim da se dosta nas koji smo ovde kolege suočavalo ne samo sa sudijama, tužiocima, mladim kolegama, već i dosta advokata koji po mom mišljenju ne zadovoljavaju uslove nekoga ko je položio pravosudni ispit. Dakle, predlažem da se nešto tako uradi.
Što se tiče Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o uređenju sudova, tu se radi o promeni nadležnosti u suštini, tako što se određene nadležnosti koje su zakonom uzete okružnim ili višim sudovima, kako se po strategiji predviđa, i prenete apelacionim, sada vraćaju sa apelacionih, koji nisu počeli da funkcionišu, na više sudove.
Mislim da to pokazuje da sam problem promene nadležnosti nije dovoljno pažljivo razmotren.
Predlažem da ga naše Ministarstvo pravde ponovo razmotri, da mi pre stupanja na snagu izmene, odnosno apelacionih sudova od januara sledeće godine, imamo čistu sliku da li je nama zaista potrebno da postoje apelacioni sudovi kao što su predviđeni i da li postoje objektivni uslovi da oni profunkcionišu.
Mislim da takvo jedno razmatranje treba da se uradi što pre, mi vremena više nemamo, odlagali smo već primenu tog zakona i upravo izmena ovog zakona pokazuje da je preterano ambiciozno i bez dovoljno razmišljanja prethodna Vlada i Skupština ušla u taj projekat da se drugostepena nadležnost prenese na apelacione sudove.
U pogledu Zakona o krivičnom postupku mogu da izrazim posebno zadovoljstvo što svi mi ovde prisustvujemo jedno zaista stručnoj, akademskoj raspravi, koja pokazuje da zaista u ovom parlamentu sede ljudi koji su sposobni i stručni da o najsloženijim pitanjima kao što je krivično pravo ovde raspravljaju sa puno kompetencije i sa puno uvažavanja kolega koje možda imaju drugačija stručna mišljenja. Zaista je teško govoriti posle kolege Mamule, posle kolege Jojića ili posle ministra Stojkovića.
Iskoristiću tu priliku da nešto dopunim ono što su oni rekli i da praktično podastrem neko svoje mišljenje oko pojedinih problema da bi se kasnije kod amandmana ili u raspravi o pojedinostima dogovorili kako bi taj zakon najbolje izgledao i kako bi se na najbolji način mogao primeniti.
Ukazivanja je bilo dosta, korisnih. Mislim da je jako dobro da mi kodifikujemo procesno pravo, mislim da je jako dobar put kojim se krenulo, kojim je Vlada krenula i Ministarstvo pravde, da se na temelju starog nadogradi novo.
Mislim da nije bilo nikada dobro kada smo u potpunosti negirali ono što je bilo pre toga, mislim da je jako dobro uvažiti ono što je pravna tradicija ove države. Ona je zaista velika, ona se ne meri desetinama nego stotinama godina.
Znači, što je ta pravna tradicija iznedrila da se mi toga držimo i da naravno primenjujemo i neka rešenja koja su uporedno bolja ili koje nam nalaže pravo nekih drugih država, koja su eto zbog svoje celishodnosti se pokazala kao bolja rešenja, ne zbog nečega drugog, i naravno da uskladimo svoje zakonodavstvo sa onim međunarodnim aktima koja smo prihvatili i ratifikovali.
Ovim zakonom se zaista stvara jedan normativni ambijent da bi krivični postupak bio brži i efikasniji, mada zaista mogu da izrazim svoje mišljenje da su postojali uslovi da se i neke druge odredbe izmene koje nisu izmenjene, kada bi postupak bio još brži i još efikasniji.
Mislim da se zaista ostvaruje i ovo načelo da se ostvari dosledna zaštita Ustavom i međunarodnim aktima garantovanih ljudskih prava i sloboda i mislim da se u dovoljnoj meri vrši usklađivanje sa drugim zakonima, sa Krivičnim zakonikom i drugim zakonima koje smo doneli.
Ovim se zaokružava sistem krivičnog prava, što je velika zasluga Vlade i ove skupštine, da smo doneli sve zakone i da smo stvorili uslove da pravosuđe funkcioniše na jedan optimalan način u ovim uslovima. Dakle, postoji dobra ravnoteža proverenih rešenja i novih rešenja koje traži novo vreme u kome se nalazimo.
Neka od tih novih rešenja su bila u praksi, ali su inkorporirana u ovaj zakon i proverena su, znači nisu baš ni sasvim nova. Kao pravnik i kao praktičar mogu da kažem da je veoma dobro to da se pravno-tehnički iznad teksta člana u kratkom odredi njegov naslov da bi se lakše prepoznalo o čemu se u članu radi, za praktičare je to veoma značajno.
Hoću da istaknem posebno kod osnovnih pravila da su predviđene sankcije za lica koja svojim izjavama dovode u pitanje pretpostavku nevinosti i krše garancije nezavisnosti i nepristrasnosti suda.
To je veoma značajno, to su neke kolege ovde pominjali, da mi zaista imamo na visokom nivou slobodu informisanja i o ovakvim stvarima i da zaista je moguće o svemu pisati sve, ali mora da postoje neke granice koje ovaj zakon upravo na jedan ispravan način postavlja.
Znači, ne može se ugrožavati pretpostavka nevinosti okrivljenog i ne mogu se kršiti garancije nezavisnosti i nepristrasnosti suda. To se odnosi na sve, pa i na sredstva javnog informisanja.
Naročito mislim da je dobro da u zakonu postoji decidna zabrana nasilja prema okrivljenom. Te zabrane su do sada bile propisane Ustavom, a primenjivale su se od slučaja do slučaja.
Ali, veoma često smo svedoci, bar mi praktičari, da je nasilja bilo i mislim da ovakva decidna zabrana nasilja prema okrivljenom ima mesto i da treba da stoji. Nadam se da će u primeni biti bolje nego što je bilo do sada. Eto, to je što bih mogao da kažem.
Veoma je značajno da je uvedeno pravilo sumnje u korist okrivljenog. To se ranije primenjivalo po volji, sada je to zakonsko načelo.
Dakle, ako postoji dilema, izvedeni su svi dokazi, ali postoji dilema da li je delo dokazano ili oko primene nekih pravnih instituta vezanih za biće krivičnih dela, zakon nalaže sudu da odluku donosi uvek tako da je povoljnija za okrivljenog, to je veoma značajno.
Takođe, mislim da je dostignuće ovog zakona na kome zaista treba insistirati promena uloge tužioca. Rekao bih, konačno da se to desilo. U nekim ranijim izlaganjima sam pominjao potrebu da se to uradi, zadovoljan sam što je to urađeno. Mislim da je uloga tužioca u velikoj meri izvedena na drugačiji način.
Znači, tužilac mora da uđe u aktivniju ulogu, do sada je tužilac, kao što su i kolege ovde primetile, bio veoma pasivan.
Tužilac je do sada dobijao krivičnu prijavu od Ministarstva unutrašnjih poslova, podnosio zahtev za sprovođenje istrage, podnosio optužnicu i manje-više bio je pasivan u tom poslu. Ovaj zakon mu nalaže znatno aktivniji odnos, što je u redu, vezano za njegovu ulogu kao samostalnog državnog organa koji je isključivo nadležan za gonjenje učinilaca krivičnih dela koji se gone po službenoj dužnosti.
Znači, isključivo jedan određen organ, definisan i određen ka određenim oblicima devijantnog ponašanja. Takva određenost zaista traži ovakvu regulativu i mislim da je jako dobro primerena tome. Tužilac donosi rešenje o sprovođenju istrage, sprovodi prethodnu istragu, daje naloge organima unutrašnjih poslova, zaključuje sporazum sa okrivljenim o priznanju krivice, a u prethodnom istražnom postupku može i da zaključi druge određene sporazume, koji opet mogu da dovedu do odgovarajućih odluka pre odluke suda vezano za krivicu onoga ko je osumnjičen.
Smatram da u ovom delu zakona, naročito kada se radi o uviđaju, to je član 256, nije dobro što je na volju tužioca ostavljeno da dođe na uviđaj ili ne dođe. Ako smo se opredelili da tužiocu damo veća i šira ovlašćenja da on konačno uđe u funkciju koju treba da vrši, da mu ostavimo na volju da ako ne može da stigne ne dođe.
Onda to izgleda u kontradikciji sa jačanjem uloge tužioca i mogućnošću, odnosno obavezom da pokrene istragu kada do njega dođe saznanje da je neko učinio krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.
Što se tiče uviđaja, kao veoma značajnog dokaznog sredstva, kao veoma značajne radnje, mislim da je neophodno da tužilac bude prisutan i mislim da nije dobro što se njemu na volju ostavlja da ceni da li ima vremena ili nema vremena da dođe na uviđaj.
Onda kod uviđaja nalazimo da pojedine stvari koje izvedu organi unutrašnjih poslova ne odgovaraju suštinski samoj skici sa lica mesta ili merama koje se izvedu, ili jednostavno nije konstatovano kod saobraćajki za pešački prelaz, osvetljenost, na šta bi naravno tužilac skrenuo pažnju i ukazao organima unutrašnjih poslova na čega da obrate pažnju u konkretnim okolnostima. Ovo sam sada uprostio, ali potpuno sam siguran da delimo mišljenje da bi prisustvo tužioca bilo neophodno na uviđaju.
Isto tako mislim da je dobro što postoji zabrana da se oštećenom postavljaju pitanja koja se odnose na njegov polni život, političko i ideološko opredeljenje, rasno, nacionalno, etničko poreklo i druge isključivo lične i porodične okolnosti.
Nemalo puta sam bio svedok situacije u kojoj se oštećeni nalazi kada mu se postavljaju takva pitanja. Dakle, ovo je jako dobro rešenje i ovo zaista od srca podržavam.
Smatram da bi trebalo daleko više zaštititi prava oštećenog u ovom postupku, jer mislim da je postupak i dalje ostao više okrenut nekom opštem, čak bih se usudio da nazovem imaginarnom interesu, a mislim da je interes oštećenog jedan od vodećih interesa koga moramo da imamo kada sankcionišemo društveno nedozvoljeno ponašanje, kao što je krivično delo.
Detaljno su propisani uslovi za status zaštićenog svedoka, svedoka saradnika. Takođe se, što je jako dobro, uređuju detaljna pitanja simulovanih poslovnih usluga, simulovanih pravnih poslova, da se to određuje po rešenju istražnog sudije.
Što se tiče imovinsko-pravnog zahteva, on je u celini preuzet iz važećeg zakona i smatram da to nije dobro, odnosno moglo je biti mnogo bolje. Opet mislim da interesi oštećenog zahtevaju da imovinsko-pravni zahtev dobije veću težinu kada se radi o obavezi krivičnih sudija da utvrđuju imovinsko-pravni zahtev i odlučuju po njemu.
I dalje je ostalo na tome da će sudija utvrditi imovinsko-pravni zahtev, zahtev oštećenog krivičnim delom, samo ako se ne bude znatno odugovlačio postupak. Tu floskulu, usudio bi se tako da nazovem, imamo 50 godina i ta floskula onemogućava da oštećeni ostvari opravdani zahtev u jednom postupku koji, hoću da vam kažem i to, obzirom na zaprećenu sankciju više inspiriše okrivljenog da nadoknadi štetu ili da vrati stvar nego što je to parnični postupak. To je valjda svima jasno.
Po meni, krivični postupak treba iskoristiti da bi okrivljeni, zbog same prinude koju krivični postupak sa sobom donosi, nadoknadio nekome štetu, vratio stvar ili bio poništen neki nezakonit pravni posao. To nažalost nije ovde učinjeno i mislim da je to greška, to se moglo učiniti jednom rečenicom koja bi glasila da je sud obavezan da odluči ako za to postoji dovoljno dokaza. Sud i tako izvodi dokaze o svim okolnostima, ima ih pred sobom, i ne vidim zašto ne bi doneo odluku.
Međutim, mi smo ovde ostavili tu rezervu i mogu da vam kažem da u 99% slučajeva sud ne odlučuje o imovinsko-pravnom zahtevu, to prepušta parnici i to zaista nije dobro. Ako pri tome dodate da sud nije u obavezi da dostavi pravosnažnu presudu oštećenom, onda se vidi da ovaj zakon i dalje ne brine o oštećenom na odgovarajući način, rekao bih gotovo na nikakav način. Mislim da je tu najslabija tačka zakona, briga o interesima oštećenog. Mislim da je to moglo znatno bolje da se izrazi kroz ovaj zakon.
Značajna izmena je što pretkrivični postupak postaje prethodna istraga. Tu moram da kažem da javni tužilac zaista dobija široka ovlašćenja, kada se radi o sporazumu o priznanju krivice, to je za krivična dela do 10 godina zatvora.
Zatim, u pretkrivičnom postupku može da odluči o oproštaju od krivičnog gonjenja, to je do tri godine, i da odluči o necelishodnosti krivičnog gonjenja zbog stvarnog kajanja osumnjičenog, što jeste i može biti u nadležnosti tužioca.
Jer u suštini on odlučuje da li postoje uslovi za krivično gonjenje i odlučuje o primeni pravnih instituta, kao što su neznatna društvena opasnost i tome slično. Tu bi trebalo staviti određena ograničenja da se ne bi omogućilo totalno odstupanje od načela oficijelnosti krivičnog gonjenja. Znači, za tužioca treba staviti određena ograničenja.
Opet nešto o oštećenom. Da sam bio zakonopisac, da sam bio u Vladi da ga predlažem, zaista bih se založio i na ovom mestu da zaštitimo interes oštećenog. Predlažem predlagaču da to učini.
Kada se radi o sporazumu o priznanju krivice, o oproštaju od krivičnog gonjenja i kada se radi o institutu necelishodnosti krivičnog gonjenja, kada tužilac odbacuje krivičnu prijavu, neophodno je da bi se primenila ova tri instituta da okrivljeni nadoknadi štetu oštećenom. To je valjda osnovna stvar. Koga mi štitimo time kada ovog eskulpiramo, a oštećenom nije nadoknađena šteta.
Ako se radi o toliko za društvo neinteresantnim za procesuiranje predmetima i da se društvo zadovoljava opraštanjem ili ocenom necelishodnosti, zar može društvo da popusti i toliko kada već postoji krivično delo da okrivljeni jednostavno ne nadoknadi štetu. Mislim da bi korektiv oficijelnosti ovde morala da bude obaveza okrivljenog da nadoknadi štetu oštećenom. To je minimum minimuma.
Na kraju ću o pritvoru. Mislim da je ovde neopravdano zapostavljeno pitanje pritvora, a mislim da je značajno pitanje za sve građane, bili oni sad u pritvoru ili ne. Opet ću poći od našeg Ustava, koji ima odlično razrađene slobode prava i dužnosti čoveka i građanina i mislim da se tu mnogo štošta neće menjati, to je tako od 1990. godine i mislim da je to dobro.
Član 16. Ustava kaže - lice za koje postoji osnovana sumnja da je izvršilo krivično delo može, na osnovu odluke nadležnog suda, biti pritvoreno i zadržano u pritvoru samo ako je to neophodno radi vođenja krivičnog postupka ili bezbednosti ljudi. Samo ako je to neophodno. Trajanje pritvora mora biti svedeno na najkraće nužno vreme.
Ustav govori o pritvoru koji se odnosi na period pretkrivičnog postupka pa do podnošenja optužbe. Pritvor može trajati po odluci prvostepenog suda tri meseca od dana pritvaranja.
Ovaj rok se može odlukom Vrhovnog suda produžiti za još tri meseca. Ako se do isteka tih rokova ne podigne optužnica, okrivljeni se pušta na slobodu.
Čitajući ove odredbe, ne samo gramatički i jezički, možete doći do zaključka da je ustavotvorac ili ova skupština imala ideju da je pritvor nešto izuzetno, samo kada je to neophodno, vremenski izuzetno i prema ličnosti i prema delu, da mora biti sveden na najkraće nužno vreme.
Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i sloboda, član 5. tačka 3, svako ko je uhapšen i lišen slobode, shodno odredbama iz stava 1. ovog člana, biće bez odlaganja izveden pred sudiju ili drugo službeno lice zakonom određeno da obavlja sudske funkcije i imaće pravo da mu se sudi u razumnom roku ili da bude pušten na slobodu do suđenja. Ovo su uputstva koja Ustav i Evropska konvencija upućuju nama kako da uredimo neko pitanje.
Kako smo uredili pitanje pritvora. Prema sada važećem rešenju, to su članovi 144. i 146, imate, nazvao bih ga, običan pritvor i pritvor kada se radi o učiniocima krivičnih dela organizovanog kriminala, protiv čovečnosti i međunarodnog prava i sl, znači najteža krivična dela i godinama pretpostavljena. Znači, ustav je tu rezervisao kada se radi do predaje optužnice, ukupno šest meseci. To je tako.
Posle predaje optužnice, prema važećem rešenju, za obična krivična dela dve godine, za najteža krivična dela četiri godine. Posle izricanja prvostepene presude, za obična krivična dela godinu dana, za najteža dve godine. Kada drugostepeni sud ukine prvostepenu presudu, za obična krivična dela dve godine, za najteža krivična dela dve godine.
Prema predlogu koji sada imamo, povećava se ukupno vreme pritvora, i to se povećava u delu posle izricanja prvostepene presude 18 meseci umesto jedne godine. Tu se povećava. Mi imamo da sada pritvor može iznositi, ako donesemo ovaj zakon, za tzv. obična krivična kako ih zovem, šest godina. Tu se odnosi do izricanja presude. Za najteža krivična dela devet godina. Do sada je bilo pet i po godina, i osam i po godina.
Nisam siguran da je ovo dobro rešenje. Mislim kao i ranije kada smo povećavali vreme za koje sud može da odredi pritvor, mi smo ga već imali ovde pred ovim parlamentom, da Ustav ne omogućuje ovako elastičan i ekstenzivan pristup pritvoru. Pogotovo ako to uporedimo sa zakonskim maksimumom i minimumom za najveći broj krivičnih dela koja smo ovde propisali u Krivičnom zakoniku, zaista je šest godina za krivična dela, kako bih ih nazvao obična, premnogo, a da ne govorimo o tome što povećavamo sa onoga što imamo sada na ovo.
Drugo, ministar je rekao da istraga jeste postupak koji traži najviše vremena, naravno, zato što je to, kako bih rekao, rudarski posao. Prikupljaju se dokazi, utvrđuju se činjenice koje se kasnije izvode u potpuno drugim okolnostima pred sudom. Nama je ustav u istrazi dao šest meseci mogućnosti da sve to izvedemo u uslovima kada počinjemo postupak.
Šta mi radimo? U uslovima kada je sve tako sažvakano, kada je sud dobio sve dokaze, kada je imao vremena da to pročita, mi omogućujemo da se još pet i po godina vodi postupak, a za teža krivična dela još osam i po godina.
Zar to nije nelogično? Ako istraga, kao teži deo postupka, kao početni deo postupka, u kojoj se sve prikupi, što je rekao kolega Mamula, a što kasnije ne može da se nadoknadi, traje šest meseci, kako je moguće da našim sudijama treba pet godina, pet i po godina da nešto presude. Mislim da tu konvalidiramo lenjost, inertnost, nerad i tome slično.
Mislim da to ne treba da radimo i princip ovog zakona je u osnovi efikasnost. Mislim da su zbog te efikasnosti ove odredbe o pritvoru morale ostati makar na onom kako je sadašnje pravo predviđalo, odnosno sada važeći zakon.
Mislim da to nije dobro, da je to previše ekstenzivno i nije u skladu sa ustavom. Mislim da ne vodi uspostavljanju zakona i zaštiti prava građana.
Hteo sam još o jednoj stvari da pričam, jer mislim da je bitno da razgovaramo o rokovima. Uvek volim da pričam o rokovima, to mi je nekako bitno, jer nije građanima svejedno u kom roku ostvare neka prava. Malo sam gledao i upoređivao važeća rešenja i rešenja koja imamo ovde.
Recimo, kada se radi o donošenju i objavljivanju presude, prema važećem zakonu presuda se odmah objavljuje, a ako ne, za tri dana. Ako sudija ne uspe da objavi za tri dana, predsednik veća obaveštava predsednika suda.
Prema članu 381. novom, isto se objavljuje odmah, a ako ne, ne za tri dana, nego za pet dana, znači dajemo još dva dana. Kakvo je objašnjenje, zašto produžavamo rok. Mislim da to nije dobro. Ako ne može za pet dana, onda obaveštava predsednika suda. Mislim da je to jako loše.
Ako analiziramo pismenu izradu i dostavljanje presude, onda moram da vam kažem da i staro rešenje, odnosno važeće i novo rešenje nema nikakav rok da se nekome dostavi presuda.
To je u stvari kamen spoticanja i u parnici i u krivici. Jeste presuda se izradi ako se izradi, a kada je dobiješ? Pa tako vam se dešava da je maja prošle godine zaključena rasprava u parnici, a dobijete je negde u martu ove godine.
Sudio je u roku. Tamo gore piše maj prošle godine, a vi ste je dobili sada. Tu se pravi taj vakuum vremena u kome neko može nešto da uradi, ne uradi, drži u fioci.
Moram da vam kažem, za stranke je najgore kada držite predmet u fioci. To sada svim sudijama i tužiocima mogu da kažem: ne držite predmete u fioci, rešite predmete u roku, to je najvažnije.
Kako god rešite, vaše je pravo i niko se ne meša. Pustite im da se žale, pustite da ostvare svoje pravo. Predmet u fioci, stranke nemaju prava.
Prema važećem zakonu, pismena izrada presude je osam dana po objavljivanju, a u složenijim predmetima 15 dana. Razumem.
Ukoliko kasni, predsednik veća obaveštava predsednika suda. Dostavljanje, kada dostavi, nije bitno.
Zamislite, pravosnažna presuda se oštećenom dostavlja samo kada on traži.
Šta je po novom? Izrada u roku od osam dana, 15 dana u složenijim. Sudije su dobile, koje sude krivično, ovim zakonom koji je ovde predložen još mesec dana da pišu presude.
Zašto imamo mesec dana? Imamo manjak sudija? Ako imamo manjak izabraćemo nove sudije. Zašto 30 dana? Za to vreme neko je u pritvoru, bez obzira kakva je presuda i bez obzira da li je neko kriv ili nije.
Posle isteka svih rokova, on tu dobija još mesec dana, obaveštava predsednika suda o razlozima, a predsednik suda preduzima mere da se presuda što pre izradi.
Koje su to mere? Šta se dešava? Za mene nema nijedne druge mere. Taj sudija ne može da uradi posao u nekom roku, podnosi se predlog za razrešenje. To je mera. Nema druge mere.
Bira se sudija koji je sposoban i koji će to dobro da uradi. Takvih sudija ima. Znam da ih ima. Ima ljudi koji hoće taj posao da rade i neka rade to ti ljudi.
Oštećenom se pravosnažna presuda dostavlja samo ako on to zahteva. Jadan oštećeni kod ovakvog propisa. U principu mislim da, sem ovih ukazivanja oko oštećenog, i oko pritvora trebalo bi ostaviti staro rešenje, zakon u celini je zadovoljavajući.
Mislim da je veliki korak napred, jer ima ravnotežu starog i novog, što je kod nas veoma retko da se ispoštuje. Mislim da ga treba prihvatiti, s tim što predlažem, imali smo priliku da slušamo odgovore ministra na neke primedbe ovde.
Mislim da je argumentovano odgovorio i mislim da je spreman da prihvati ono što je argumentovano. Zahvaljujem se na tome. Predlažem da razmisli o ovome i da neke od ovih ukazivanja ili sada prihvati ili za neki budući zakon. Hvala.