Učestvuju u raspravi:
1. Elvira Kovač, predsednica Odbora, Savez vojvođanskih Mađara, vladajuća većina
2. Miroslav Alempić, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, v.d. pomoćnika ministra za drumski transport, puteve i bezbednost saobraćaja, gost
00:00:01 - Elvira Kovač: Poštovani članovi i zamenici članova Odbora. Poštovani predstavniče Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Poštovani predstavnici medija, otvaram dvadeset četvrtu sednicu Odbora za evropske integracije. Na osnovu elektronskog sistema za prijave sednici trenutno prisustvuje desetak članova Odbora, te konstatujem da postoji kvorum potreban za rad i odlučivanje. Današnjoj sednici prisustvuje i gospodin Miroslav Alempić, v.d. pomoćnika ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kome se zahvaljujem na prisustvu, posebno što smo ovu sednicu sazvali u izuzetno kratkom roku.
00:00:39 - Elvira Kovač: Poštovane kolege, saziv za sednicu sa predlogom dnevnog reda ste dobili. Da li eventualno ima predloga za izmenu ili dopunu dnevnog reda? Ukoliko ne, stavljam na glasanje predloženi dnevni red. Molim da se izjasnite. Zahvaljujem.
00:00:59 - Elvira Kovač: Zaključujem glasanje i konstatujem...
00:01:04 - Elvira Kovač: Da, neko ima mogućnost glasanja, neko ne – nisam se prijavio.
00:01:05 - Elvira Kovač: Ovde nam nisu promenili sistem kao u velikoj sali. Još uvek je stari sistem koji nekad radi, a nekad ne. Četiri, šest, osam... Da, ako dodamo Saškin glas, to je deset. I konstatujem da je Odbor utvrdio dnevni red.
00:01:20 - Elvira Kovač: Prelazimo na prvu tačku dnevnog reda. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima od trećeg oktobra ove godine u načelu i reč odmah dajem predstavniku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Pomoći će vam službenici da zatražite reč sa mikrofonom. Izvolite.
00:01:44 - Miroslav Alempić: Dobar dan svima. Želim da predstavim ovaj predlog zakona o izmeni Zakona o radnim vremenima posade vozila i tahografima. Moram da istaknem da, pored obaveze za usklađivanje ovog zakona sa evropskim propisima, imali smo obavezu i prema našoj privredi, našim prevoznicima i samoj bezbednosti saobraćaja da ovaj zakon doradimo što pre. Neke odredbe koje su se pokazale kao nedovoljno jasne tokom primene zakona, koji je na snazi više od deset godina, morali smo da poboljšamo kako bismo povećali bezbednost saobraćaja, sprečili posledice premora vozača i poboljšali kontrolu rada organa, prevoznika i vozača. Važno je istaći i usklađenost ovog zakona sa propisima Evropske unije. Delimično smo se uskladili sa direktivama i uredbama EU, s obzirom na to da je prioritet bio da se hitno unesu praktične izmene. Nakon usvajanja ovog zakona prelazimo na izradu potpuno novog zakona koji će u potpunosti biti usklađen sa EU propisima.
00:03:18 - Miroslav Alempić: U pitanju je direktiva 2006/22/ES i dve uredbe Evropske unije – broj 165/2014 o tahografima i broj 561/2006 koja se bavi socijalnim zakonodavstvom. U ovom zakonu primenjene su samo one odredbe koje se ne kose sa AETR sporazumom, jer on podrazumeva drugačije principe. Sve ostale izmene koje su neophodne za pristupanje Evropskoj uniji biće uređene novim zakonom čija izrada počinje odmah po usvajanju ovog zakona o izmenama i dopunama.
00:04:23 - Elvira Kovač: Zahvaljujem. Da li neko od članova ili zamenika članova Odbora želi reč? Ja sam juče pogledala ovaj predlog, naravno, najviše iz ugla usklađenosti.
00:04:47 - Elvira Kovač: Zanimljivo mi je – pošto smo konačno dočekali zamenika predsednika Odbora koji se bavi saobraćajem – izvolite. Ono što je meni zanimljivo, dakle ne samo iz ugla usklađenosti, već i u vezi s obavezom odmora vozača. Zahvaljujem vam što ste pristali da pojasnite, iako nismo matični odbor. Našla sam da je potpuna usklađenost moguća tek po ulasku u EU, ali s obzirom na temu tahografa, možete li samo ukratko objasniti deo o punom nedeljnom odmoru? Koliko sam razumela, uvedena je obaveza da se puni nedeljni odmor, odnosno odmor duži od 45 časova, ne koristi u vozilu, već u adekvatnom smeštaju koji ima odgovarajuće sanitarne i smeštajne kapacitete. Ako možete u dve rečenice da pojasnite, pa ćemo staviti predlog na glasanje.
00:05:50 - Miroslav Alempić: Da, veoma je važno. Ovaj zakon ima cilj da spreči pojavu umora kod vozača i zloupotrebe od strane poslodavaca. Kada angažovanje traje više od 48 sati, vozaču mora biti omogućen odmor u adekvatnoj prostoriji – ne u kabini kamiona, već u objektu koji ima sve neophodne sadržaje poput toaleta i kupatila, da bi odmor bio kvalitetan. U tom smislu, vozač i dalje ima obavezu kraćih odmora od 24 sata, koje može provesti u kabini vozila.
00:06:52 - Miroslav Alempić: Što se tiče tahografa, važno je napomenuti da sva nova vozila od juna 2026. godine moraju imati SMART tahografe druge generacije, a da vozila proizvedena i registrovana između 2011. i 2014. moraju u naredne dve godine preći sa analognih na digitalne tahografe.
00:07:17 - Miroslav Alempić: To znači da moramo pratiti evropske trendove – sva vozila u međunarodnom prevozu moraju imati digitalne tahografe, a nova SMART tahografe druge generacije, koji omogućavaju bolju kontrolu odmora vozača.
00:07:33 - Elvira Kovač: Hvala. Da li možda još neko želi reč? Ukoliko ne, stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima koji je podnela Vlada u načelu. Molim da se izjasnite.
00:07:50 - Elvira Kovač: Nadam se da su svi imali mogućnost. Zahvaljujem, zaključujem glasanje. Konstatujem da je Odbor jednoglasno prihvatio ovaj predlog zakona. Zahvaljujem se vama na prisustvu. Druga tačka dnevnog reda – razno.
00:08:04 - Elvira Kovač: Da li neko ima nešto? Samo da vam naglasim, poštovane kolege, danas se objavljuje izveštaj Evropske komisije o Srbiji. Biće predat predsednici Skupštine danas u 16 časova. Već su nas kontaktirali iz Delegacije EU; novi ambasador je predložio da sednicu Odbora održimo 7. novembra. Kako poslanici nisu u obavezi da čitaju izveštaj na engleskom, tražićemo hitan prevod na srpski i blagovremeno ćete dobiti tekst. Nakon toga ćemo odrediti termin za sednicu Odbora, na koju ćemo pozvati ambasadora EU i ministra. Zahvaljujem na pažnji i prisustvu i zaključujem dvadeset četvrtu sednicu Odbora.
Snimak sednice