DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 10.05.2001.

15. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima gospodin Čedomir Jovanović.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, ja bih samo pokušao da pojasnim jedinu razliku, koja praktično proizilazi iz Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o braku i porodičnim odnosima, i da ta izmena nije mera za reformsku politiku koju sprovodi Vlada, već je to deo procesa usklađivanja zakonodavstva koje, sasvim sigurno, mora biti usklađeno sa onim promenama koje smo i izvršili usvajajući paket poreskih zakona resornog Ministarstva za finansije.
Dakle, ničim se ne umanjuju prava koja su bila zagarantovana ovim zakonom. Dolazi do promena koje su isključivo posledica prelaska sa neto na bruto princip plate. Bruto princip plate je nešto što je, samo po sebi, očigledno ostalo nedorečeno ovde, tokom skupštinske rasprave, ali ja mislim da smo mi dali dovoljno argumenata onima koji su bili spremni da ih čuju.
Dakle, ako krenemo primerom koji je malopre pominjan i ako se složimo da je republički prosek, neto prosek danas 4.500 dinara, onda bruto plata neće biti taj neto prosek, plus topli obrok, regres i sve ono što čini taj dodatak od 1.400 dinara, već će bruto plata biti i porezi i doprinosi Zavodu za socijalno osiguranje, koji plaća zaposlene, tako da se stopom opterećenja od 96% u ovom trenutku taj iznos od 4.500 praktično povećava na 9.000 dinara.
Kad se onda primene promene koje su i suština ovog predloga, umanjenje procenta kojim se barata u okviru zakona, vi ćete videti da je ovaj predlog zakona, praktično, finansijski neutralan, da on ne dopušta ni veća sredstva onima na koje se odnosi, niti pak manja.
Prosto, ovo je proces usaglašavanja zakona sa promenama koje su usledile u poreskom sistemu. On se nikako ne može smatrati nebrigom ili nastojanjem Vlade i poslaničke većine u parlamentu da obespravi ona prava koja su bila zagarantovana ovim zakonom.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Slobodan Janjić.

Slobodan Janjić

Srpska radikalna stranka
Gospodo poslanici, kad se radi o nekoj ovako ozbiljnoj i osetljivoj sferi, napisati ovakav zakon stvarno je sramota. Evo šta se dešava sa ovim zakonom, kada ga podelite na pola. (Cepa list na pola.) Ovo vam je objašnjenje, ovo je zbog televizijskih gledalaca. To je objašnjenje Vlade koje ne vredi ništa, može da se baci, a u osam redova je ekspertski tim napisao šta sve može da se desi izdržavanom licu ili onome ko daje izdržavanje, i kako su njegova prava regulisana.
U osam redova jedna tako kompleksna oblast koja se brine o deci, porodicama itd. Ovo stvarno ničemu ne služi. Još preko reda uvrštavate ovakvu tačku dnevnog reda. Gospodine predsedavajući, vi uopšte govornike za ovom govornicom ne štitite od dobacivanja, čak i psovki. Ja ću iskoristiti, gospođa Čomić je juče jednu rečenicu, ako je nije u međuvremenu autorizovala, ponovila dva puta, a to se odnosi na vas što dobacujete, "isto takođe" - dva puta. (Smeh.)

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Bora Stanimirović, a posle njega narodni poslanik Branislav Blažić.

Bora Stanimirović

Gospodine predsedniče, uvaženo predsedništvo, poštovane kolege i koleginice narodni poslanici, poštovani ministri, evo dok ovo oduševljenje stane, zamolio bih samo par reči, posle ovog štimunga lakše je diskutovati. Ja sam u nekoliko navrata isticao da bi bilo bolje, svakako, donositi celovite zakone. Međutim, ovo je stvarno prevršilo meru i ne vidim da ima nekih opravdanja. Moram da vas podsetim da je ovaj zakon o kome sada diskutujemo donet na osnovu člana 9. Ustava Socijalističke Republike Srbije od 7. juna 1980. godine. Pazite, pre 20 i više godina, normalno sa nekoliko izmena, dopuna (a verovatno ne baš ovako kako se sada vrši) i ima ukupno 419 članova, ali se menja član 310. Ja ne znam zašto baš član 310. stav 4. i to je ovo o čemu mi sada diskutujemo.
Negde pre pauze bila je u nekoliko navrata počela ponovna polemika sa ministrom oko bruto i neto, kako ćemo sada to objasniti deci, šta je to bruto, a šta je to neto. Očito je da gospođa ministar zna to dobro. Verovatno je problem više u objašnjenju, šta je to. Međutim, kako objasniti deci. Vidite, ja ću na jednom primeru pokušati da to objasnim na ime dečijeg dodatka. Broj jedan, to je nešto drugo, ali je vezano za bruto, neto da znate. Dečiji dodatak primaju deca znači - prvo, drugo, treće dete, četvrto već nema. Znači, to je verovatno 13 dete. To je jedno. Drugo, možemo detetu vrlo lako objasniti šta je to bruto, a šta je neto. Dete traži mleko ujutru recimo, a mi kažemo, e znate šta sada, ne može zato što je tata primao platu neto. Sada je ta plata bruto. Taj dečiji dodatak koji sada ti dobijaš nije proračunat iz bruto plate. Dok sam primao platu neto, ja sam mogao da dobijem topli obrok i da kupim mleko. Ako mu i to nije jasno, onda mu treba reći da mi idemo prema Evropi i da ne treba preterivati i sa nekim zahtevima. Nema mleka, jasno.
Drugo, prelazim sad na ovaj drugi deo diskusije. Srećna okolnost je da je gospođa ministar resora ovih zakona o kojima sada diskutujemo, pa ako sam malopre rekao da smo ovaj zakon doneli pre 20 i više godina, mi smo u međuvremenu imali nekoliko tehnoloških revolucija, dve seksualne revolucije, pa se sve promenilo, a zakon je ostao isti. To možemo na primeru. Ja bih zamolio da resorno ministarstvo, ako hoće ministar molim vas da sasluša, da li može ministar da prati ovo?

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Prati vas ona.

Bora Stanimirović

Ne štopujemo vreme. Molim vas, nastaviću, verovatno ministar je kao i Napoleon, može nekoliko stvari da prati istovremeno. Vidite, kada se radi o braku, malopre jedan od kolega rekao je da je to veoma važna institucija, da je to vrlo važno za svako društvo itd. Međutim, ako sam malopre pomenuo da se sve menja, da se mnoge stvari menjaju, mi se moramo boriti da formiramo jednu savremenu porodicu, jedan savremeni brak. Prvo, brak nije ono što je nekada bio, pre 20 i više godina. To je bila zajednica lica suprotnih polova, a sada već brak sklapaju lica, imate primer više zemalja u Evropi, istog pola. Znači, i to će se menjati. Drugo, to nije čvrsta zajednica, jer u vreme kada smo ovaj zakon donosili svaki peti brak se u Jugoslaviji razvodio. Sada kod nas svaki treći, u  Sovjetskom Savezu svaki drugi itd. Prema tome, mislim da upravo polazeći od toga, moramo se truditi da se ovaj  zakon kompleksno, znači u celini promeni, da bismo neke stvari u porodici, odnosno u braku rešili. Sigurno je da porodica, odnosno brak mora da pretrpi neke promene i da taj brak, odnosno porodica, bude u funkciji društva, inače drugačije ne može. To sam samo hteo. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branislav Blažić, a posle njega narodni poslanik Dragoljub Stamenković.
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovde imamo Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o braku i porodičnim odnosima, praktično jedan član, dva stava i drugi član je kada stupa na snagu. Nije sporno da ovo treba da se uklopi sa reformom poreskog sistema. U nekoj matematici, kada uđemo da obračunavamo da je do sada korišćen bruto lični dohodak, korišćen je od strane sudija, ali uzimana su u obzir sva primanja koja dobije lice koje treba da plaća izdržavanja drugog lica. Prema tome, imali smo taj element, ali ovde je sada uključeno već u taj bruto lični dohodak, u stvari bruto platu, gde ulaze i doprinosi gde ulaze porezi, i sada u toj matematici, tu smo negde otprilike, mislim nešto je manje u svakom slučaju, nije značajno manje, za nijansu. Ipak su ta izdvajanja koja će biti potrebna da se daju izdržavanom licu nešto manja. To suštinski ne mora, može, ali ne mora da znači ništa bitno. Nije to taj kamen spoticanja oko kojeg mi sada treba toliko puno da raspravljamo. Ta prava suštinski i nisu toliko značajno ugrožena, da bi predstavljalo neko značajno pomeranje.
Ono što je ipak suština čitave ove priče kada je u pitanju i brak i porodica, srpska porodica, jeste da ona ima daleko više problema i tome treba pristupiti sa daleko više ozbiljnosti, možda jedne razrađene strategije šta u nekom narednom periodu treba tu da se radi, nego što je jedan običan član, sa kojim se mi ovde zamajavamo. Srpska porodica je danas ugrožena iz više razloga, sigurno da je jedan od razloga i sama tranzicija, uticaj Zapada, materijalna situacija - znači mnogi elementi koji su tražili od ministarstva da možda pre ovog zakona izađe sa jednom strategijom i kaže, otprilike, šta možemo svi da učinimo da se dođe do jedne stabilizacije, s obzirom da se radi o vrlo ozbiljnim potresima, koji nas u nekoj mogućnosti čekaju.
Ideja i cilj Zapada je da rasturi nacionalnu, u stvari srpsku porodicu, kako bi rasturali i ne bi dozvolili da dođe do stvaranja nacionalne države. Nijedna harmonija sveta, nijedno srećno društvo nije dostojno svog postojanja ako u temelju ima jedna dečja suza, to je rekao Dostojevski. Mislim da o tome treba vrlo ozbiljno razmišljati, s obzirom da ti uticaji Zapada postaju vrlo ozbiljni i dolazi do raskidanja tih kohezionih sila koje su postojale unutar srpske porodice. Ono što ova vlada hoće, na žalost, bez ikakve strategije, da na neki način pokaže put, da rešava te nagomilane probleme koji su prisutni, ne radi, ali na neki način daje priključak Americi, jer ona događanja u ovalnom kabinetu Bele kuće počinju da se događaju u kancelarijama Vlade Srbije. Možda po tome polako stižemo Ameriku, ali to su neke stvari kroz koje, verovatno, sa ovom vlašću moramo proći. Hvala.