Poštovani gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, pred vama se nalazi zakon o podršci razvoju malih i srednjih preduzeća. Želeo bih samo da kažem jedan mali osvrt na jučerašnju sednicu, popodne - mislim da je svako u ovoj sali razumeo i shvatio da takva vremena treba da ostanu iza poslanika, ali i iza građana Srbije. Možda upravo ovaj zakon koji se nalazi pred vama ukazuje na put kojim bi trebalo ići, a to je put koji građanima obezbeđuje mir i stabilnost, uslove za razvoj privrede i standarda. Ne mogu a da vam ne kažem da je ovo, u suštini, prvi celoviti zakon koji se nalazi pred poslanicima Republike Srbije u ovom sazivu. Od januara meseca mi smo do sada imali isključivo izmene i dopune ili ukidanje pojedinih članova postojećih zakonskih projekata. Ovo je u suštini prvi, jedinstveni, celovit projekat koji se nalazi pred vama, pred narodnim poslanicima Skupštine Republike Srbije u ovom sazivu.
Pošto sam svojim uvodom ukazao da treba da prestanemo da se vraćamo na deset godina unazad, ja neću deset godina unazad da se vratim, ali ne mogu a da se ne vratim dve godine, samo kratko, unazad, da ukažem zbog nekih drugih, kako je došlo uopšte do toga da se pred vama nađe ovaj nacrt zakona o malim i srednjim preduzećima. Naime, već u prvim danima agresije na ovu našu zemlju i razaranja pojedinih privrednih preduzeća, činjenica je da je značajan broj radnika ostao bez materijalne i socijalne sigurnosti, i oni i njihove porodice. Vlada Republike Srbije je zadužila mene, kao resornog ministra, da razmotrim mogućnost daleko boljeg povezivanja nauke i privrede, da jednostavno aktivnošću Ministarstva za nauku i tehnologiju učinim da se maksimalno angažuje domaći potencijal. Da se na bazi domaćeg naučnog potencijala i domaćeg resursa (a najkvalitetniji domaći resurs jeste radni čovek i njegovo znanje, ali i domaćih resursa u materijalnom smislu) osmisle proizvodi i procesi koji bi išli ka supstituciji uvoznih komponenata, uvoznog repromaterijala i, naravno, pre svega, uvoznih gotovih proizvoda.
U tom smislu radilo je više timova u više ministarstava, tako da je u suštini donet početkom maja meseca ekonomsko - socijalni program Vlade Republike Srbije kojim je rešavan problem zapošljavanja radnika iz ratom razorenih preduzeća. Želim da kažem da je NATO agresija ostavila bez posla negde oko 80.000 radnika, čija su radna mesta direktno pogođena. Procene su da je oko 250.000 radnika u reprolancu, uzmite samo primer "Zastave", takođe ostalo bez posla iako im nisu razorena radna mesta, ali im je onemogućeno korišćenje njihovih proizvoda za dalju fabričku doradu. U tom smislu, mi smo u tim merama definisali kratkoročne mere, kako smo rešavali trenutni problem, i dugoročne mere koje su pre svega išle ka tome da se osnivaju mala i srednja preduzeća, da se razmotri mogućnost vraćanja na poljoprivredne posede itd. Posebnu aktivnost imalo je Ministarstvo za nauku i tehnologiju, oko razvoja malih i srednjih preduzeća.
Zaista mislim da je suvišno detaljno govoriti o malim i srednjim preduzećima danas, a da je svako ovde u ovoj sali i u ovoj zemlji razumeo da su to fleksibilni proizvodni programi, da je to perspektiva razvoja ove zemlje. Ima niz pozitivnih primera u ostalim zemljama Evrope, pa može da se ukaže koliko su mala i srednja preduzeća fleksibilna, prilagodljiva tržišnim zahtevima, spremna da vrlo brzo promene proizvodne programe, što je uticalo na razvoj tih zemalja. Konkretno, primer Italije, gde je 70% radnika zaposleno u malim i srednjim preduzećima, a gde se 50% finansijskog kapitala obrće takođe u malim i srednjim preduzećima. Jednostavno, mala i srednja preduzeća su mnogo efikasnija, daleko se njima lakše upravlja, prilagodljivija su tržišnim zahtevima i marketinški spremnija da nastupe na međunarodnom tržištu.
Konačno, velika prednost malih i srednjih preduzeća je u poboljšanju rada velikih sistema, proizvodnih ili velikih javnih sistema, jer njihovo prisustvo u reprolancu kome prethodi veliki sistem, naročito oko velikih sistema i korišćenja njihovih proizvoda, u suštini daleko više pokreće trome i velike sisteme. Želim samo da kažem da je rezultat tog rada u Ministarstvu za nauku i tehnologiju, uz velike aktivnosti Instituta za uporedno pravo, koje je imalo zadatak da izvrši uporednu analizu sličnih zakonskih projekata u desetak evropskih zemalja. U suštini, bio je skup poslovnih programa za mala i srednja preduzeća, a ovo je tek drugo izdanje. Konačno je izdata peta knjiga ovih poslovnih programa. Mi smo prikupili, analizirali, obradili i verifikovali 2.900 poslovnih programa koji mogu da budu osnov za razvoj malih i srednjih preduzeća.
Šta je važno istaći? Važno je istaći da je 54,3% tih programa u suštini poteklo sa instituta i fakulteta. Tu smo uspeli da razbijemo teško ostvarivanje sprege između nauke i privrede. Ova zemlja je uvek mnogo ulagala u nauku, ali je vrlo malo u praktičnom smislu, u smislu proizvodnje, koristila tu nauku koju ima. S jedne strane, zbog samih naučnika koji su inertni, zato što su zadovoljni rezultatom koji postignu u teorijskom smislu. S druge strane, zbog nespremnosti privrede da u svom okruženju, u svojoj zemlji traži rešavanje konkretnih praktičnih problema i mnogo veće spremnosti da kupuje takve gotove proizvode i tehnološke linije u inostranstvu.
Faktički, pet izdanja knjige sa 2.900 poslovnih programa za koje je dokazano i verifikovano da su tržišno orijentisani, da garantuju radnicima socijalnu i materijalnu sigurnost, da garantuju povratak uloženog kapitala, programi za koje se zna koliko je potrebno energije, kog repromaterijala, koliko zapošljavaju radnika, koliko je ulaganja potrebno u te programe i, u suštini, ogroman kapital kojim Vlada Republike Srbije raspolaže, ali je velika vrednost da je 54,3% tih programa poteklo sa instituta i fakulteta. Konkretno, 47 instituta i 24 fakulteta Srbije su dala značajan doprinos.
Moram da istaknem veliko zalaganje Privredne komore Beograda i Privredne komore Srbije, i posebno činjenicu da su upravo te dve kuće, naročito Privredna komora Beograda, pomogle da se sa Nacrtom zakona o malim i srednjim preduzećima, koji je pred vama u finalnoj verziji, prođe kroz sve regionalne privredne komore i da se čuje glas, kako već postojećih malih privrednika (iako su oni veliki privrednici, videćete kasnije zašto), tako i direktora društvenih i državnih preduzeća koja imaju višak zaposlenih i kojima je jasno da u tom tehnološkom procesu mora jedan broj radnika da ostane bez zaposlenja i da treba da se podrže da odu samostalno, da privređuju, upravo na ovaj način - razvijajući, uz podršku države, određena mala i srednja preduzeća.
Možda treba samo istaći da je revitalizacijom industrijskih kapaciteta realizovano 317 programa u 97 preduzeća i da je time zaposleno 21.900 radnika u drugoj polovini 1999. godine. Treba istaći da je 137 novih programa plasirano u razorenim preduzećima, gde je uloženo preko dve milijarde dinara i da je u njima zaposlen 10.931 radnik. Kada se sabere proširenje proizvodnje, samozapošljavanje i preuzimanje radnika, jedan ogroman rezultat je postignut, da je skoro 80.000 radnika u drugoj polovini 1999. i prvoj polovini 2000. dobilo svoje zaposlenje. Ogroman deo njih, sigurno je bilo nekih grešaka, dobio je materijalnu i socijalnu sigurnost, formirani su kolektivi koji dobro privređuju, i, što je najvažnije za ovu zemlju, proizvodi su ili supstitucija uvoznog repromaterijala ili gotovih uvoznih proizvoda za koje su se trošile devizne komponente iz deviznih rezervi. Što je mnogo važno, jedan deo tih programa je već tada imao plasman na međunarodno tržište.
Posebno treba istaći značaj razvoja malih i srednjih preduzeća na selu. Radi se o sledećem - jasno je svakome ko je vršio analizu stanja na selu, mi smo upravo govorili i o demografskom problemu, o populaciji - naša sela u značajnoj meri odumiru. Odumiru zbog toga što su uglavnom bila orijentisana ka životu direktno od primarne poljoprivredne proizvodnje. Primarna poljoprivredna proizvodnja ima vrlo spor obrt kapitala i nijedno selo, nijedno seosko domaćinstvo ne može da živi isključivo od primarne poljoprivredne proizvodnje, pogotovo što kad je u pitanju primarna poljoprivredna proizvodnja, pored supstitucije države koja je do sada bila, a očito je više neće biti, bila je i određena kontrola cena koja nije opredeljivala pravu vrednost gotovog proizvoda u poljoprivrednim porodicama.
Zbog suštinske stvari, zadatka da mladi, a pogotovo žene, imaju motiva da ostanu da žive i rade na selu, izuzetno je važno razvijati mala i srednja preduzeća u seoskom području. Posebno ako se uzmu programi koji su danas aktuelni u Evropi, kao što je proizvodnja zdrave hrane, seoski turizam, prehrambena industrija itd. Zbog toga je razvoj malih i srednjih preduzeća posebno bio motivisan i treba još više da bude motivisan na selu, jer stvara šansu za zapošljavanje svih struktura stanovništva, a posebno mladih i žena.
Zbog svega toga, zbog jednog velikog iskustva u radu na ekonomsko-socijalnom programu Vlade Republike Srbije, na njegovoj realizaciji, na zapošljavanju 80.000 radnika, pretežno u malim i srednjim preduzećima, i zbog činjenice da se raspolagalo izvanrednom uporednom analizom, analizom evropskih rešenja u ovoj oblasti, a posebno zbog činjenice da je Nacrt zakona o malim i srednjim preduzećima prošao široke javne konsultacije po regionalnim privrednim komorama, mislim da nema grada, od Sombora, Kraljeva, Kragujevca, Zaječara, Bora, u kojem se nije bilo na sastancima regionalnih privrednih komora i gde se nisu čule sugestije na taj zakon, kako privrednika koji su uložili svoj kapital, tako i privrednika koji su upravljali državnim ili društvenim preduzećima, odlučio sam se da Narodnoj skupštini Republike Srbije predložim zakon o podršci i razvoju malih i srednjih preduzeća. Koje su osnovne oblasti ovog zakona?
One koji me upozoravaju samo podsećam da, kao predlagač zakona, imam pravo da izlažem tri puta po 20 minuta i molim vas da me ne prekidate u tom smislu. Vidim da su se neki razočarali.
Prvo, u zakonskom projektu imate klasifikaciju - mala i srednja preduzeća. Znači, data je klasifikacija koja je potpuno primerena savremenim evropskim trendovima, iako sam čuo drugačije mišljenje na jednom matičnom odboru. Sada imam dokumentaciju u tom pravcu, da se ne bi ovde za govornicom sukobili. Znači, izvršena je klasifikacija na mala i srednja preduzeća i direktno vezana za prihode tog preduzeća po zaposlenom, uslovno, radniku. Zatim, suštinski koncept je zadatak Vlade da daje godišnji program podrške razvoju malih i srednjih preduzeća. Naime, šta je suštinska ideja zakona o podršci i razvoju malih i srednjih preduzeća? Da li ova zemlja ima nezaposlene? Ima ih. Nezaposlenost se drastično povećava. Samo u decembru i januaru imali smo još 50.000 novih nezaposlenih. Ovim zakonskim projektima, koji su parcijalno ukidanje pojedinih će članova, sigurno pojedini poslodavci biti motivisani da nastave proces otpuštanja.
Da li ova zemlja ima kvalifikovane stručnjake? Ima. Ako postoji zemlja u Evropi koja ima poštovanje zbog znanja svog prosečnog radnog čoveka, to je Srbija, to je Jugoslavija. Mi smo izuzetno ulagali u znanje našeg čoveka. Samo uzmite rezultate na takmičenjima naših mladih ljudi iz srednjih škola ili sa fakulteta, redovne pobede, prva, druga ili treća mesta na svetskim olimpijadama, matematika, informatika, fizika, i to u vreme agresije i nakon agresije, a da ne govorim ranije.
Prema tome, suštinski pristup je sledeći - ova zemlja ima dosta nezaposlenih, zna se zbog čega, ima izuzetno obrazovanog prosečnog radnog čoveka. To je najkvalitetniji resurs. To je onaj resurs kojim mnoge evropske zemlje ne raspolažu, jer njihov nivo obrazovanja je daleko niži od obrazovanja u ovoj zemlji. Prosečno znanje studenta je daleko manje nego obrazovanje našeg prosečnog studenta ili prosečnog visokokvalifikovanog radnika.
Upravo zbog toga, Vlada Republike Srbije ima zadatak da brine o razvoju malih i srednjih preduzeća da bi svojom podrškom, svojom osmišljenom politikom, pre svega preko godišnjeg programa podrške razvoju malih i srednjih preduzeća, išla ka tome da sa dovoljno kapitala, manje nego što je u mnogim drugim zemljama potrebno, angažuje te nezaposlene, pametne, stručnjake sa velikim znanjem, naše radnike, i da ide ka razvoju malih i srednjih preduzeća koji upotpunjuju privredni koncept, čine supstituciju uvoza, šansu za plasman izvoza i naših proizvoda, a samim tim i našeg znanja.
Da bi Vlada to činila, u zakonu je predloženo formiranje agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća. Tu je glavni atak Vlade u odgovoru na ovaj zakon, atak koji apsolutno nije na mestu. Inače, agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća već postoji u Vladi. Video sam vizit kartu jednog gospodina koji radi u toj agenciji. Znači, agencija već postoji nezakonito. Ovde se daje zakonski osnov za formiranje agencije.
Ali, nije agencija ta koja vrši centralizaciju u zemlji u kojoj se ide u decentralizaciju. Agencija je ta koja vrši osmišljenu centralizaciju znanja, da bi se izvršila decentralizacija tog znanja po regionalnim privrednim komorama, po okruzima ove zemlje, gde bi znanje bilo omogućeno svakome ko hoće u ovoj zemlji bilo gde, u bilo kojoj opštini da se opredeli da uđe u poslovanje, on sam ili sa svojim kolegama, u razvoj određenog malog ili srednjeg preduzeća. Tu je agencija koja ne vrši centralizaciju, nego vrši decentralizaciju sugestija, znanja u oblasti stručne regulative, pravne regulative, nudi besplatno projekte u ime ove države, da pomogne nezaposlenima da stanu na noge i da razviju proizvodne programe koji će dobro doći zaposlenima u tom preduzeću, garantovati materijalnu i socijalnu sigurnost. Istovremeno će dobro doći državi, jer će upotpuniti proizvodni milje koji ovoj državi nedostaje i za koji država daje deviznu komponentu ili milje u izvoznom plasmanu ove države.
Da bi sve to moglo da ide, predviđen je fond za zajmove i garancije za mala i srednja preduzeća Republike Srbije. O čemu se radi? Svedoci ste bombastih otvaranja inostranih banaka u Beogradu, a da li znate krajnji rezultat otvaranja tih inostranih banaka i njihovih ekspozitura? Da li je neko od poslanika otišao u neku banku, inostranu, koja je ovde otvorena i rekao - hoću da uzmem poslovni kredit, da razvijem malo preduzeće i da dam podršku svom srednje razvijenom preduzeću za određeni period. Da li znate koji je odgovor? Odgovor je 2,5% mesečna kamata u deviznom smislu. Znači, 2,5% mesečna kamata u deviznom predznaku.
Da li onaj ko je nezaposlen, ko ima znanje, ko sam sebi, ali i ovoj državi može da pomogne aktiviranjem svog znanja kroz razvoj novih proizvodnih programa, koji znače razvoj i njega i njegove porodice, zapošljavanje novih nezaposlenih i supstituciju uvoza ili plasman na inostranom tržištu, može da krene u tu priču i treba li da ga ova država ostavi na 2,5% mesečne kamate? Upravo zbog toga je ovde predviđen fond za zajmove i garancije, za podršku i razvoj malih i srednjih preduzeća Republike Srbije. Zašto je predviđen? Predviđen je jer je Vlada suočena sa problemom nezaposlenosti, svesna činjenice da raspolaže sa vrlo kvalitetnim kadrovima iz različitih privrednih grana među nezaposlenima, i ima zadatak i svest, pre svega, o značaju razvoja malih i srednjih preduzeća na ovom tržištu. Zato formira svoju agenciju koja distribuira, decentralizuje znanje i daje podršku i besplatno daje programe koje je Vlada verifikovala, jer zna da su to tržišno orijentisani programi koji u suštini garantuju dobro državi, a ne samo pojedincima koji se tu zapošljavaju.
Onda Vlada preko svog fonda za zajmove i garancije faktički daje jedan stabilizirajući i konkurentni faktor na novčanom bankarskom tržištu, gde daje jeftin novac, ali, za koju svrhu. Za onu svrhu za koju je Vlada preko stručnjaka i naučnika procenila da su tržišno orijentisani poslovni programi. U tome je stvar sa fondom i fond u suštini sa zajmovima i garancijama daje dignitet onima koji počinju, daje odložene kredite sa odloženim otplatama, niže nego što daju komercijalne banke. I u suštini u celom sklopu rešenja (u drugom nastupu ću ići detaljnije u ta rešenja) osmišljena je jedna politika koja građanima Srbije kaže - putem ovog zakona će ubuduće da se osmišljeno, sa velikim znanjem, sa velikom stručnošću potpuno decentralizovano daje podrška na nivou Republike razvoju malih i srednjih preduzeća. To je velika šansa za nezaposlene, ali velika šansa i za državu.