Poštovani narodni poslanici, raspravljajući o pet zakonskih predloga koji treba da urede i na novu osnovu postave pravosudni sistem u Srbiji, mi smo čini mi se, uprkos povremeno snažnih polemičkih tonova, uspeli da usaglasimo bitne stavove. Sve poslaničke grupe, Skupština u celini, složili su se u nekoliko vrlo bitnih pitanja.
Prvo, saglasni smo da stanje u srpskim sudovima danas, nažalost, nije dobro. Složili smo se, zatim, da je to stanje neophodno menjati. Sve poslaničke grupe smatraju da je to stanje potrebno promeniti tako da sudovi u Srbiji, kao i u drugim civilizovanim zemljama, steknu nužan stepen samostalnosti.
Dakle, ovi zakonski predlozi, koje formalno podnosi DSS, nisu zakonski predlozi samo jedne stranke. Ovo su zakonski predlozi jednog društva - srpskog društva koje početkom novog veka teži da se demokratizuje. Ovo su zakoni jedne države - srpske države koja teži da se iz partijske transformiše u autentičnu pravnu državu.
Doduše, naša država nije više partijska; ona je - i to mora da se pomene, dobrim delom zahvaljujući zaslugama SPS-a - sada višepartijska država. Ali, višepartijska država ne postaje automatski i pravna država. Da bi jedna država bila pravna, ona mora da ima stabilan i po određenim pravilima ustrojen pravosudni sistem. Koliko zakoni koje nudi DSS, odnosno ovaj parlament, doprinose tom cilju?
Svi ovi zakoni, a posebno Zakon o uređenju sudova, imaju upravo težnju da pokažu: da ubuduće u Srbiji - nezavisno od toga kom sloju, kojoj naciji, kojoj veri, kojoj stranci pripada- svaki njen građanin biće pred zakonom jednak sa bilo kojim drugim građaninom. Ovo jednostavno načelo pravne države: da se za ista dela, u približno istim okolnostima, izriče približno ista sankcija, predstavlja azbuku pravde i samostalnog sudstva.
Nažalost, kod nas do sada nije bilo uvek tako. Kod nas je, kažu, presuda mogla da se kupi; kod nas je, vele, bogat čovek bio ravnopravniji pred sudom od siromašnog; kod nas je čovek koji je imao jake socijalne veze, bilo familijarne ili druge, šire socijalne veze, mogao da bude pred sudom u privilegovanom položaju u poređenju sa onim ko takve veze nema. To je rak - rana našeg sudstva.
To je ono što se zove korumpirano sudstvo, odnosno pokvarena pravda. Ovo je, naravno, jedan logički apsurd: pravda ne može biti pokvarena. Ako je pokvarena, nije pravda; a ako je pravda, onda ne može po definiciji biti pokvarena. Međutim, kod nas su i takvi apsurdi i nelogični spojevi mogli da opstanu. Mi smo zaista imali sudstvo koje je korumpirano.
Zakoni koje danas razmatramo pokušavaju da uvedu to jednostavno načelo: da je svaki građanin pred zakonom jednak i da zakon važi za svakog građanina, a da u državi vlast nema ova ili ona partija, ova ili ona struktura - u modernoj državi i u modernom društvu vlada zakon, a pred zakonom svi i uvek moraju da budu jednaki. Ako nisu jednaki, onda to više nije pravda.
U Zakonu o pravosuđu i uređenju sudova predloženo je da Vrhovni sud, kao najviša sudska instanca, bude oslobođen nekih upravnih sporova da bi mogao da se posveti upravo tom cilju, da bi mogao da snažno afirmiše načelo ujednačavanja i objektivizacije prava. Pravo mora da bude objektivizovano, a Vrhovni sud mora da vodi računa o tome da se zakon na jedan te isti način primenjuje u Subotici i Vranju, i u Kladovu i Užicu.
Do sada, kažu, tu je vladalo veliko šarenilo. Vrhovni sud će od sada da vodi brigu o tome, a ceo ostali pravosudni sistem usmeren je na to da obezbedi tu vrstu objektivizacije prava. Međutim, pravo neće biti objektivizovano tako što će sudije ubuduće mehanički, kao roboti, primenjivati zakone. To nam govori i Zakon o sudijama.
Zakon o sudijama je takođe izuzetno važan zakon utoliko što, čini mi se - a to nije dovoljno naglašeno u ovoj diskusiji - ističe dva nova momenta u sudijskom zvanju. On ističe pravo i obavezu države da plaća stručno usavršavanje sudija nakon stupanja na funkciju. On propisuje Vrhovnom sudu obavezu da izradi program stručnog usavršavanja sudija.
Ceo ovaj zakon takođe podstiče sudije na moralno samousavršavanje. Cilj stručnog usavršavanja i moralnog samousavršavanja jeste da sudija bude ono što je nekada bio, da bude gospodin čovek, dostojanstven čovek, čovek koji se ne bavi ni jednim drugim poslom no svojim, čovek koji uživa ugled u sredini, i to ne samo zbog svog znanja nego i zbog svog visokog moralnog integriteta.
Ovim zakonom su, kao što ste videli, propisana i načela stalnosti sudijske funkcije, što nije nikakva novina. Sudijama je dat izvestan stepen imuniteta koji poseduju i narodni poslanici; i taj imunitet, kao i stalnost funkcije, u stvari su u službi profesije.
Sada, kada čovek pogleda šta sve sudije dobijaju, može da se upita: da li se ovim zakonima jedan socijalni sloj favorizuje, da li se on privileguje, da li se izdvaja iz celine društva, pa sudije, odnosno učesnici u pravosudnim organima dobijaju viša prava nego drugi građani? Nije tako.
Ovim zakonima pravosudnom sistemu se samo vraća njegovo dostojanstvo. Vraća mu se mogućnost da bude sistem koji je samoodrživ. Samoodrživ je samo onaj sistem koji je u stanju da iz sebe produkuje kadrove koji njime mogu da rukovode i koji je u stanju da iz sebe istakne visoke profesionalne vrednosti i kriterijume, koji onda postaju načelo i ideal kojem streme svi učesnici u tom procesu. Drugim rečima, u pravosudni sistem Srbije uvodi se sada zdrava konkurencija.
Isti takav princip biće, naravno, uveden i u sve druge sisteme u Srbiji: u prosvetni sistem, u kulturni sistem i u privredni sistem. Kao što sudstvo oslobađamo političkog uticaja, na isti način moramo ideološkog uticaja osloboditi kulturni i prosvetni sistem i, naročito, moramo privredni sistem oteti od političke oligarhije i učiniti ga samoodrživim. To su, dakle, zakoni i reforme koje će uslediti i podupirati ovaj zakon.
Pravi smisao ovi zakoni će pokazati tek onda kada društvo bude potpuno demokratizovano. Jer, da bi jedno društvo bilo demokratsko, ono mora da ima autonoman sudski sistem; ali autonoman sudski sistem može da postoji samo u demokratskom društvu. Ako je pravosudni sistem autonoman, a društvo kao celina nije demokratizovano, mi onda nemamo demokratiju nego prosvećeni apsolutizam. Verujem da je naš zajednički cilj, cilj svih stranaka koje sede ovde, da ostvare upravo demokratsko društvo, društvo u kome će tek onda ovakav jedan zakon pokazati svoju snagu.
Ovi zakoni će biti uzorni i za reformisanje svih drugih bitnih sistema. On nam jasno pokazuje da politika, politička moć, mora da se povuče iz važnih društvenih sistema da bi ti sistemi mogli slobodno da dišu, da bi mogli da reprodukuju vrednosti iz sebe, da bi mogli iz sebe da stvaraju rukovodni kadar, a ne da budu pod političkim tutorstvom, pod kakvim su, nažalost, još uvek.
I to je nešto u čemu se možemo složiti: mi nemamo još uvek izgrađen demokratski sistem. Mi nemamo demokratiju, mi imamo partiokratiju. Imamo ne jednopartijski, već višepartijski sistem, ali između višepartijskog sistema i autentične demokratije mora da se izgradi čitav niz institucija koje uređuju društvo. Dakle, višepartijski sistem jeste uslov demokratije, ali on nije i dovoljno jemstvo da će demokratija biti ostvarena.
Poštovani narodni poslanici, mi smo danas pred usvajanjem zakona koji ne zadovoljavaju političke ambicije i političke aspiracije jedne stranke, nego zadovoljavaju nasušne socijalne potrebe jednog društva i jedne države. Čuli smo od poslanika SPS da su se i oni nosili mišlju da predlože sličan zakon; napravili su ga, ali sa nekih objektivnih razloga i subjektivnih slabosti nisu ga i usvojili, i šteta što nisu. Mislim da se oni raduju što danas njihova načela i njihova predstava o pravosudnom sistemu može da bude realizovana i pretpostavljam da će oni sa zadovoljstvom prihvatiti da mi nastavimo tamo gde su oni stali. Oni su stvorili višepartijski sitem, a sada ćemo zajedno da stvaramo demokratsko društvo.
Verujem, takođe, koliko poznajem program SRS, da je ovo i njima načelno potpuno prihvatljiv zakon. SRS je takođe za samostalno i nezavisno sudstvo. Zato me malo zbunila juče izjava predstavnika poslaničke grupe, gospodina Vučića, da oni u načelu neće glasati za ovaj zakon. Možda nisam dobro razumeo, jer ne verujem da jedna tako ozbiljna stranka može da ne glasa za svoja načela. Može da ne glasa za metodologiju kojom se to načelo ostvaruje, može da ne glasa za "izvođače radova", odnosno ljude koji primenjuju tu metodologiju. Samo načelo, verujem, nije vam ništa manje srcu blisko i vašoj socijalnoj svesti prihvatljivo no što je to, recimo, poslanicima DSS.
Dakle, usvajajući danas, s pomoći Božijom, ove zakone mi počinjemo ne samo reformisanje pravosuđa, nego dajemo snažan impuls izgrađivanju demokratskog društva, izgrađivanju pravne države. Ono što je bitno, ovi zakoni daju snažan impuls i našoj moralnoj obnovi. U ovim zakonima se vrlo mnogo, na različite načine, insistira na tome da sudije moraju ne samo da budu nezavisne i slobodne, nego i da moraju da imaju u sebi izgrađeno osećanje slobode i osećanje dostojanstva. Konačno, sudije moraju da štite ljudsko dostojanstvo i prava svakog građanina, a ljudsko dostojanstvo i prava svakog građanina može da štiti samo onaj kome su ta prava ne samo zagarantovana nego ko takva prava, dakle ljudsko dostojastvo i pravo svakog građanina, oseća kao svoga bića, kao sadržaj svoje kulturne svesti, kao deo svog moralnog stava.
Nezavisno od toga kako ko iz taktičkih razloga bude glasao za ovaj zakon, iskazujem još jednom uverenje da je ovo zakon Narodne skupštine Srbije, da je ovo zakon jednog društva i jedne države, i da će uslediti slični zakoni, a da ćemo mi, svejedno od koga poticali, te zakone sa zadovoljstvom podržavati.
Uzgred rečeno, postavilo se pitanje zašto ove zakone predlaže jedna stranka, a ne Vlada. Znate šta, ako bi sva demokratska inicijativa bila u rukama Vlade, mi bismo dobili prosvećeni apsolutizam. Demokratija je u tome da ima mnogo izvora, mnogo inicijativa, izvora koji se ulivaju u zajednički tok. Sve inicijative koje budu išle u pravcu demokratizacije Srbije i koje budu težile da od Srbije naprave pravnu državu, dobiće bez ikakve sumnje podršku DSS, kao što ćemo, pretpostavljam, i mi danas dobiti podršku svih poslaničkih grupa.